Compania de Drumuri arunca in aer Autostrada A8 Iasi - Targu Mures: A reziliat revizuirea SF-ului pe singurul segment contractat, dupa ce l-a tinut suspendat un an. Totul se reia de la ZERO

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 26 ianuarie 2018, 11:55 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Singurul SF contractat pentru autostrada Tg Mures - Iasi, reziliat
Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Contractul pentru revizuirea SF-ului pe tronsonul Tg. Mures - Sovata - Ditrau (96 km), primul pas practic pentru demararea realizarii autostrazii A8 de la Tg. Mures la Iasi, a fost reziliat de catre Compania de Autostrazi. Contractul, semnat in 2015, a fost suspendat de aproape un an dupa un raport al Curtii de Conturi ce a ajuns si pe masa DNA. Compania de Drumuri insa nu a fost in stare sa justifice de ce e nevoie de refacerea studiilor pentru cea mai complicata autostrada pe care Romania o va construi - noi reglementari, noi normative, un studiu geotehnic cuprinzator fata de ce a fost realizat in trecut - si a pus pur si simplu "pe hold" contractul. Acum, odata reziliat, totul va fi luat de la ZERO.

Compania de Autostrazi a decis sa rezilieze contractul suspendat pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru sectorul de 96 de km dintre Ditrau si Targu Mures, parte din autostrada A8 Targu Mures - Iasi, dupa ce initial ar fi transmis antreprenorului ca va fi deblocata situatia, au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei.

Asociatia Pro Infrastructura (API) confirma si ea informatia si a reactionat virulent: "Prin aceasta decizie catastrofala, la 159 de ani de la Mica Unire, in anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamna Moldova la subdezvoltare si izolare".

"Aceasta reziliere amana cu ani de zile implementarea autostrazii, iar lansarea unor licitatii de proiectare si executie pe studiile din 2010 nu ar face decat sa puna cruce Autostrazii A8", avertizeaza API.

"Reamintesc ca acest contract era perfect valabil, avea finantare europeana si putea incepe in orice moment, astepta doar ordinul de la CNAIR. Pe parcursul anului 2017, ministrii Transporturilor si directorul CNAIR au raspuns in repetate randuri ca este iminenta aceasta incepere a contractului. In fapt, au fost numai minciuni: azi contractul se reziliaza pentru ca "este suspendat de mai mult de 12 luni". Asta, in conditiile in care acelasi CNAIR l-a suspendat", scrie Catalin Drula, deputat USR, membru in Comisia de Transporturi din Camera Deputatilor.

Cum s-a blocat revizuirea SF-ului pe Ditrau - Targu Mures. De ce era nevoie de refacerea documentatiilor

Contractul pentru revizuirea SF-ului pe sectiunea Ditrau - Targu Mures a fost semnat in mai 2015 cu asocierea AECOM INGENIERIA SRL - CONSITRANS SRL - SEARCH CORPORATION SRL pentru 22.713.614,42 RON fara TVA  (aprox. 5 mil. euro).

Initial contractul a fost suspendat 12 luni pentru ca NU a existat finantare. In octombrie 2016 Compania de Drumuri anunta ca ridica suspendarea contractului.


Lucrurile s-au blocat din nou insa la inceput de 2017 cand CNAIR a decis sa suspende din nou contractul. Motivul? Un raport al Curtii de Conturi punea sub semnul intrebarii necesitatea revizuirii SF-ului, in conditiile in care un studiu de fezabilitate fusese realizat in 2010 pe circa 700.000 de euro (!). Raportul a ajuns pe masa DNA, iar CNAIR a blocat tot procesul, fara a merge inainte si sa explice de ce e nevoie revizuirea SF-ului.

"Inspectorii Curtii de Conturi nu sunt experti in dezvoltare de infrastructura rutiera. Tot ce trebuia sa faca CNAIR era sa le dea (intr-o forma detaliata) explicatia [...]: "Nu scoatem la licitatie acelasi lucru - e vorba de un nivel de detaliu cu totul diferit, spre exemplu daca in studiul din 2011 s-au facut 100 de foraje geotehnice pe cei 100km, in noul studiu se vor face peste 1000, asa cum e necesar la o lucrare asa complexa, pentru a face proiectarea apoi la modul serios".

CNAIR trebuia sa ofere explicatiile tehnice. Din incompetenta bine-cunoscuta CNAIR nu a fost capabil sa explice acest lucru, ba mai mult a luat pozitia ghiocel ca de obicei si contractul a ramas suspendat pentru ca "valeleu! a venit Curtea, opriti tot!", explica in intr-un articol recent Catalin Drula, deputat USR membru in Comisia de Transporturi din Camera Deputatilor. (Detalii aici )

In plus, compania care a realizat si studiul din 2010 pe cei circa 3.3 milioane de lei - Search Corporation , acum implicata si in noul contract de revizuire a SF-ului - a transmis CNAIR disponibilitatea de a renunta la aceasta suma din totalul noului contract, numai sa fie deblocat proiectul, sa nu existe discutii ca s-ar produce vreun prejudiciu, iar revizuirea SF-ului sa poata demara.

Asociatia Pro Infrastructura: Anul 2018, cu o incarcatura istorica deosebita, va fi inca un an pierdut pentru Autostrada A8!

Acum, odata cu rezilierea acestui singur contract semnat, lucrurile pe Autostrada A8 Targu Mures - Iasi vor fi reluate de la ZERO, intr-un moment in care presiunea publica pe acest proiect este mai mare ca niciodata.

"Nevoia stringenta a unei autostrazi care sa lege Moldova de Transilvania (si mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorita societatii civile tot mai implicate. In urma conferintelor si dezbaterilor publice, a reportajelor si interviurilor din presa, a deplasarilor in teren si a investigatiilor ONG-urilor de mediu si a tuturor activitatilor intreprinse de cei care isi doresc cu sinceritate aceasta autostrada, actiunile autoritatilor la nivel politic au inceput sa se vada, lansand chiar un proiect de lege care sustine investitia", scrie Asociatia Pro Infrastructura.

"Toti actorii implicati au cerut CNAIR sa ridice suspendarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate (SF) pe sectiunea Targu Mures-Ditrau si sa lanseze licitatiile de actualizare SF pentru segmentele Ditrau-Targu Neamt si Targu Neamt-Iasi-Ungheni. Fara acesti pasi critici nu se poate obtine Acordul de Mediu (AM). Fara AM nu se poate emite Autorizatia de Construire (AC), deci nu se pot incepe lucrarile in teren", scrie API.

ONG-ul care monitorizeaza proiectele de infrastructura scrie ca CNAIR va fi astfel nevoita sa relanseze licitatia pentru completarea acestui studiu.

"Anul 2018, cu o incarcatura istorica deosebita, va fi inca un an pierdut pentru Autostrada A8! Mai mult, proiectantul (Search Corporation) al carui contract tocmai a fost reziliat poate cere despagubiri in instanta (cu sanse foarte mari de reusita), daune care vor fi platite tot de romani!", potrivit Pro Infrastructura.

"Teama nejustificata in urma controalelor Curtii de Conturi si DNA (in urma carora CNAIR a decis suspendarea, pentru mai mult de 12 luni, a contractului proaspat reziliat), fuga de raspundere si incompetenta sunt principalele trasaturi ale conducerii CNAIR. Prin deciziile pe care le iau, ei pun pe primul loc linistea proprie si siguranta salariilor pe care le primesc din bani publici, iar interesul national nu exista pentru ei", mai subliniaza API.

"Solicitam oficialilor din Ministerul Transporturilor Romania sa demita de urgenta conducerea CNAIR care, in ultimul an, a batut toate recordurile de incompetenta, fuga de raspundere si subminare a dezvoltarii economice", mai reactioneaza ONG-ul din domeniul infrastructurii.

Despre A8 Targu Mures - Iasi:

    Huiduieli in timpul discursurilor oficialitatilor la manifestarile organizate la Iasi de ziua Unirii principatelor: Vrem autostrada, nu penali pe strada

    Protest pentru autostrada Moldova, in centrul orasului Iasi: Avem o graba, vrem autostrada

    De Ziua Nationala, despre autostrada dintre Moldova si Transilvania


Citeste mai multe despre   

















10072 vizualizari

  • +22 (24 voturi)    
    Nici macar nu mai are importanta (Vineri, 26 ianuarie 2018, 12:05)

    bogdan1477 [utilizator]

    Oricum nu se va face nici o autostrada. Pitesti-Sibiu a fost promisa Renault din anul 1999, de cind a cumparat Dacia si tot nu a depasit faza de SF. Asha canu prea conteaza ce foi A4 mai prezinta cite un ministrul la 2-3 luni cu ce autostrazi crede el ca trebuie construite, ca oricum nu se va face nimic
    • +2 (2 voturi)    
      corect ! (Vineri, 26 ianuarie 2018, 13:44)

      Dimijoarei_Obt [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Hahahaha !
    • +2 (2 voturi)    
      intradevar (Vineri, 26 ianuarie 2018, 16:59)

      Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Bun acronimul cu SF-ul.
      Toti banii la pensii si ciordeala. Austostrada - secolul viitor
    • 0 (0 voturi)    
      Proiectie (Vineri, 26 ianuarie 2018, 22:02)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Auzi, ar fi beton (...) o proiectie de autostrazi si poduri, cai ferate si aeroporturi, scoli si spitale, pe fatada parlamentului, la un festival sunet si lumini. Poate asa s-ar strange codasii asistati social, sau de nu macar ar aparea stirea pe mapamond.
      Desigur, proiectie comparativa: cum e la ei, cum e la noi.
  • +17 (19 voturi)    
    dracul viu stie cel mai bine de ce : (Vineri, 26 ianuarie 2018, 12:12)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    Tancurile ru$e$ti nu au nevoie de autostrazi !

    Asa i-a spus tata putinica la ultima vizita , sau

    мой маленький отец ( pronuntie : moy malen'kiy otets ) , pentru cunoscatori ...
    • +4 (4 voturi)    
      argumete false (Vineri, 26 ianuarie 2018, 14:28)

      badia [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

      In epoca rachetelor intercontimentale, a razboaielor informationale si a omuletilor verzi, li se fisiie rusilor de autostrada A8. Care ar duce....unde? Inspre vest. Ori, capitala Romaniei e mai la sud. Iar dupa ocuparea Crimeii,daca vor Doamne fereste!, sa plece spre Bucuresti calare pe care de lupta, cara celavecii tancurile pina la Constanta, ca sa vina, na!, pe o autostrada gata facuta.
  • +21 (23 voturi)    
    Chiar nu intelegeti ?? (Vineri, 26 ianuarie 2018, 12:12)

    ciuma.rosie [utilizator]

    Ca atata timp cat psd va fii la guvernare, se vor construii 0 km de autostrazi. Singura lor grija sunt votantii lor preferati si constanti in ultimii 28 de anii ( asistatii si pensionarii ) . NU exista bugete ptr dezvoltarea tarii. Totul merge la pomeni !
    • +2 (4 voturi)    
      Doar psd ? (Vineri, 26 ianuarie 2018, 22:03)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui ciuma.rosie

      Nu-mi amintesc nici pdl/fdsr/usl sa fi facut ceva.
  • +8 (8 voturi)    
    sf tot scific ramane (Vineri, 26 ianuarie 2018, 12:22)

    pb80tm [utilizator]

    banu pe el sa iasa.
  • +14 (14 voturi)    
    Dati dovada de inocenta (Vineri, 26 ianuarie 2018, 12:26)

    Doaroparere [utilizator]

    Contractul SF a fost demarat cand PSD credea ca va modifica usor legea si nu ii va mai intreba nimeni de modul de desfasurare a contractelor date pe spaga.
    Au asteptat un an si degeaba; legea si DNA inca activeaza. Deja un contract este pe conducta.

    Si atunci - daca nu se poate ceva spaga mai bine oprim totul.
    Nu este frica ci dorinta de a lua ceva pt riscul de a face licitatii trucate; asa sa faci evaziune pt altii fara nici o plata nu le surade.
    Toti functionarii din RO asteapta cu sufletul la gura noile legi ca sa poata face si o "duda".
  • +14 (16 voturi)    
    Daca se contruieste aceasta autostrada (Vineri, 26 ianuarie 2018, 12:30)

    galeo [utilizator]

    Oamenii din regiunea Moldovei vor deveni independenti nu vor mai vota cu PSD.

    PSD vrea sa mentina regiunea Moldovei izolata si in saracie, doar asa raman oamenii de acolo captivi partidului tatuc.
    • -1 (7 voturi)    
      Serios? si acum ce-i impedica sa fie (Vineri, 26 ianuarie 2018, 15:14)

      CaiusCosades [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      independenti?
      Nu lipsa autostrazii face pe majoritatea moldovenilor sa voteaze asa cum o fac de 30 de ani. Ci incremenirea. In tot si toate.
  • +1 (1 vot)    
    de ce? (Vineri, 26 ianuarie 2018, 14:07)

    alex34 [utilizator]

    ca sa mai furam odata, si tot asa... cum se ajunge la fapte punct si de la capat
  • +2 (2 voturi)    
    Hoti si tradatori (Vineri, 26 ianuarie 2018, 14:07)

    grunespferd [utilizator]

    Cu de astia e capusit acum statul roman. Cum naiba sa nu vezi rusii zambind cand citesti asa ceva. E siderant! Ca si miliardul furat din Republica Moldova este viitorul care ni se fura, si ni se ingreuneaza dezvoltarea sanatoasa.
    Este absolut revoltatoare atata incompetenta!
  • +2 (8 voturi)    
    PSD in Moldova 2016 55.3% (Vineri, 26 ianuarie 2018, 14:17)

    vlad.pe [utilizator]

    Haha, bravo Moldova, în 2016 ai votat pentru CAMERA DEPUTATILOR
    PSD - 55.3%,
    PNL - 24.2%,
    USR - 6.1%

    - la senat SENAT
    PSD - 55.3%,
    PNL - 24.2%,
    USR - 7.00%
    • +7 (7 voturi)    
      iesean (Vineri, 26 ianuarie 2018, 15:30)

      programatoru [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

      te mira? la cati pensionari si asistati social cu creier 0 sunt aici ? oamenii cu cap (mai putin eu, si inca vreo 30% care le platim mofturile) au plecat, cel putin in transilvania, mai inteligenti au plecat din tara. astora de la psd cel mult o cararuie pana la moaste sau pana la cimitir le trebuie. la cat de saraca e zona, uleiul e cel mai bun, il pui si la candela, si o galeata, sa care apa ...si iesi mai ieftin decat cu autostrada, si poti fura mai usor, ca le pui "film" la latrina
      • +1 (3 voturi)    
        Transilvania este tot in Romania (Vineri, 26 ianuarie 2018, 22:05)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui programatoru

        In Transilvania sunt cam la fel de inapoiati, o traiesc pe pielea mea.
  • +2 (2 voturi)    
    Partea buna este ca (Vineri, 26 ianuarie 2018, 22:14)

    Rahan5 [utilizator]

    UDMR-ul ar trebuii ,,sa se supere", si sa nu le treaca prin cap sa voteze guvernul Dancila.
    Se aude ca unii PSD-isti romani vor absenta, si nu se vor aduna destule voturi.
    • +1 (1 vot)    
      (Sâmbătă, 27 ianuarie 2018, 0:21)

      naftuli [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

      Sperăm că mai sunt PSD -iști români patrioți.
  • +1 (3 voturi)    
    Nesimtire si golaneala crasa (Sâmbătă, 27 ianuarie 2018, 8:49)

    Dalinar [utilizator]

    Nimic neasteptat de fapt din partea psd, un partid de golani.
  • 0 (2 voturi)    
    de ce credeti ca s-ar vrea autostrada acolo? (Sâmbătă, 27 ianuarie 2018, 14:26)

    Dodel540 [utilizator]

    Dar de ce este toata lumea convinsa ca locuitorii din acele zone (din Mures in special) chiar isi doresc o autostrada catre Moldova? De ce ar vrea asta cand interesul lor este spre vest si in primul rand spre ungaria?
    Nu m -ar mira sa isi fi bagat si udmr coada in influentarea deciziei de stopare.
  • 0 (0 voturi)    
    Interese nu incompetenta (Luni, 29 ianuarie 2018, 11:38)

    Propinatiu [utilizator]

    Nimeni nu poate lua în serios incompetenta.
    Tragic e rezultatul social. Dezvoltarea urmeaza infrastructurii, Iar Moldova e condamnata, cum e si sudul Capitalei.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version