Trenul Gara de Nord - Aeroport Otopeni, amanat pana in 2020, desi ar fi trebuit sa fie gata anul acesta. Proiectul ar fi mai usor si mult mai ieftin decat magistrala de metrou

de Vlad Barza     HotNews.ro


Linii de cale ferata
Foto: Hotnews
Desi parea un proiect usor de realizat, in comparatie cu linia de metrou, calea ferata dintre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni nu va fi gata mai repede de anul 2020. Proiectul a fost reinviat in 2016 si trebuia sa fie gata inca din 2018, dar autoritatile de la Transporturi nu au fost in stare sa revizuiasca la timp studiul de fezebilitate. Proiectul liniei de tren presupune construirea a doar 2 km de cale ferata in plus, a unui pasaj pe sub DN1 si a unei gari la aeroport. In schimb, autoritatile par sa dea prioritate proiectului metroului catre Otopeni care insa ar costa de 13 ori mai mult si nu ar putea fi gata mai devreme de 2023.

  • HotNews.ro monitorizeaza proiectul trenului Gara de Nord - Otopeni in sectiunea de infrastructura. Despre istoricul proiectului puteti citi aici.
  • Sondaj HotNews.ro: Ce tip de transport in comun e necesar pe ruta Bucuresti-Otopeni?
Multe orase importante din Europa au legaturi feroviare directe intre aeroport si gara centrala, in foarte multe cazuri calatoria durand sub jumatate de ora pentru ca trenurile ruleaza cu 80-100 km/h. Un exemplu aproape ideal este Frankfurt, unde drumul din gara centrala dureaza doar 11 minute cu trenul pana la aeroport.

De cativa ani exista un fel de legatura Gara de Nord - Aeroport, insa de cele mai multe ori drumul dureaza mai mult decat cu masina sau decat cu liniile speciale de autobuz 780 si 783. Drumul cu trenul dureaza 45-50 de minute pana la halta P O Aeroport situata la 28 km de Gara de Nord (trenul ocoleste prin Chitila si Mogosoaia).

Apoi din halta se mai parcurge distanta de 3 km cu un microbuz si in total drumul tren+micriobuz poate dura 80-100 de minute. De la Piata Unirii la Aeroportul Otopeni sunt 18 km pe cale rutiera si drumul poate dura sub 50 de minute cu autobuzul, daca nu sunt blocaje. In combinatia tren+microbuz traseul este de 31 km.



Un proiect care parea cat se poate de viu la final de 2016

Proiectul unei legaturi feroviare directe intre Bucuresti si Aeroportul Otopeni, cu o gara semi-ingropata in zona terminalului sosiri, este una din lucrarile incepute in forta pe final de mandat al cabinetului Ciolos, in a doua parte din 2016, si lasat "mostenire" guvernarii PSD. Costurile erau estimate a fi in jurul a 100 milioane euro.

Inclus in Master Plan, cu finantare europeana nerambursabila, proiectul prevedea realizarea pana in 2018 a inca 2 km de cale ferata pe langa cea existenta si care sa subtraverseze DN1 pana la Aeroport. Scopul final? Trenuri care sa faca 18 minute din gara de Nord pana la Aeroport, alte garnituri care sa faca opriri mai dese pe traseu in nordul Capitalei si trenuri directe spre/catre Otopeni din orase precum Brasov, Constanta, Galati, Craiova sau din nordul Bulgariei.


Cum arata calendarul initial al proiectului

In primavara lui 2017 nu se facusera progrese, fiindca proiectul s-a "agatat" intr-o licitatie a carei documentatie se "zbatea" intre CFR si Agentia Nationala pentru Achizitii Publice. Termenul de finalizare fusese si el decalat, din 2018 catre al treilea trimestru din 2019.

Acum, apar noi amanari, conform unui raspuns remis HotNews.ro de catre CFR Infrastructura. Este nevoie de o revizuirea documentatiei pentru studiul de fezabilitate si trenurile nu vor fi functionale mai repede de trei ani.

Iata raspunsul CFR:

  • "Modernizarea Liniei de cale ferata Bucuresti Nord - Aeroport International Henri Coanda Bucuresti este inclusa in Master Planul General de Transport si in lista de proiecte finantate din POIM 2014 - 2020.In prezent se actualizeaza, in conformitate cu prevederile cuprinse in Ghidul Achizitiilor Publice, respectandu-se Modelele de Documentatii de Atribuire Standard puse la dispozitie de ANAP, documentatia pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate, in vederea lansarii procedurii pe SEAP. Valoarea estimata a obiectivului de investitii prevazuta in Master Planul General de Transport este de 97,15 milioane euro, fara TVA, iar termenul pentru realizarea proiectului tehnic si al lucrarilor de executie este anul 2020".

Un proiect mult mai ieftin si mai simplu de realizat decat o linie de metrou, ce trebuia sa fie gata inca din acest an!

Traseul Gara de Nord - Aeroport ar trebui sa aiba 19 km, iar 17 km exista deja fiindca este traseul liniei Bucuresti-Urziceni. Mai trebuie facuta subtraversarea DN1 intr-o zona cu trafic foarte intens si trebuie realizat terminalul de pasageri din zona aeroportului. Ideea era sa existe mai intai un terminal provizoriu  in zona sensului giratoriu de langa parcarea terminalului Sosiri de la Aeroport. Apoi, planul arata ca dupa ce va fi gata metroul catre Otopeni, va fi construit un nou terminal, multimodal, pentru ambele legaturi...


Simulare foto a terminalului CFR de la Aeroportul Otopeni

Proiectul a fost reinviat la final de 2016 si cand chiar se parea ca va demara, planul era ca in 2017 sa se inceapa lucrarile la subtraversarea DN1, iar din 2018 linia sa poata fi data in folosinta. Planurile nu s-au concretizat.

Metroul Bucuresti-Otopeni pare sa aiba prioritate, desi va fi mult mai greu de facut decat linia de tren


In timp ce pe "frontul" trenului direct catre aeroport nu s-a intamplat mai nimic concret, proiectul metroului catre Otopeni pare a fi favorizat si au existat mai multe anunturi despre el, unele total nerealiste. Fostul ministru al Transporturilor, Felix Stroe, declara in sedinta de Guvern de pe 20 decembrie ca metroul pana la aeroport ar putea fi gata pana in 2020 (!). Declaratia a fost asupru criticata de asociatiile care monitorizeaza proiectele de infrastructura, fiind catalogata ca total iresponsabila si rupta de realitate.

Magistrala 6 va extinde reteaua din statia 1 Mai pana la Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti pe o lungime de 14,2 km si cu o capacitate de transport de 50.000 de calatori/ora, si va asigura legatura directa intre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni. Magistrala va permite legarea directa intre Gara de Nord si Aeroport Otopeni, fara transbordarea calatorilor prin schimbarea peroanelor si a trenurilor. Constructia ar trebui sa dureze patru ani din momentul inceperii lucrarilor, dar, cum arata experienta din Drumul Taberei, patru ani se pot "transforma" in mult mai multi.

Valoarea proiectului avansata de catre autoritati este de circa 1,3 miliarde de euro.

In ultimele luni din 2017 s-au intamplat multe in legatura cu Magistrala 6. Proiectul pentru Magistrala 6 a parcurs mai multe etape in care au fost aprobate mai cateva acte normative: indicatorii tehnico-economici, Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti - Ilfov, iar pe 20 iulie a intrat in vigoare Hotararea de Guvern nr. 496/2017 privind declansarea procedurilor de expropriere aferente proiectului. Apoi, la final de octombrie, reprezentanti ai Agentiei Internationale de Cooperare a Japoniei (JICA) au venit la Bucuresti pentru a verifica stadiul implementarii proiectului, dat fiind ca agentia este printre finantatori cu un imprumut de circa 300 de milioane de euro.

La mijloc de ianuarie Felix Stroe spunea ca Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare a luat decizia finala la Londra pentru alocarea a 300 de milioane de euro pentru magistrala de metrou M6.

Pe langa aceste fonduri, Ministerul Transporturilor spera sa cuprinda in proiect si fonduri europene nerambursabile.

In momentul de fata Magistrala M6 este in faza derularii licitatiei pentru realizarea exproprierilor, iar acordul de mediu a fost emis in octombrie 2017. Autoritatile de la Transport au tot anuntat ca licitatia pentru proiectare si executia lucrarilor (FIDIC Galben) ar putea avea loc la inceputul anului 2018.

Daca e sa urmarim marile licitatii din infrastructura din ultimii ani, majoritatea au durat mai mult de un an pana cand s-a reusit semnarea contractului. Majoritatea licitatiilor mereu s-au blocat in clarificari, amanari de depunere a ofertelor, termene de evaluare nerespectate, dar si contestatii peste contestatii (majoritatea castigate de companii pe baza documentatiilor de slaba calitate inaintate de autoritati).

Ulterior, dupa contractare, termenul pentru finalizarea lucrarilor va fi de 48 de luni de la ordinul de incepere a lucrarilor.

Astfel, daca in cel mai bun caz licitatia ar fi lansata in primul trimestru din 2018, iar contractul va fi semnat in 2019, Magistrala 6 ar putea fi gata in cel mai bun caz abia in 2023. Asta daca proiectul nu va suferi aceleasi amanari si probleme precum s-a intamplat cu Metroul din Drumul Taberei ce ar fi trebui sa fie gata inca din 2015...


Citeste mai multe despre   


















7088 vizualizari

  • +9 (27 voturi)    
    Nu-i bai,fac ungurii tren rapid Cluj - Budapest (Luni, 12 februarie 2018, 10:34)

    Plagarus [utilizator]

    Sudul cu neputintele, nordul cu progresul rapid !!!
    • +6 (12 voturi)    
      Auzi... (Luni, 12 februarie 2018, 11:41)

      Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      am fost de la Timisoara la Budapesta cu trenul! Nu numai ca nu s-a ''transformat'' in vreun tren de mare viteza de la Curtici spre Budapesta, dar chiar a mers mai incet ca intre Timisoara si Arad(lasand la o parte faptul ca toata lumea fuma in capatul vagoanelor si multi mergeau cu nasu '- exact ca la noi)! Asa, ca...daca nu e nici acolo, numai campie, ma cam indoiesc ca face cineva tren de mare viteza prin Apuseni Una e ''declaratu' '', alta e ''facutu' ''!
      • +1 (3 voturi)    
        Traseul CFR Cluj-Oradea,ce are cu Apusenii?! (Luni, 12 februarie 2018, 15:58)

        Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

        Nu se anunta schimbarea geografiei,asa ca ......
        • +1 (5 voturi)    
          Mda (Luni, 12 februarie 2018, 17:59)

          Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

          Intre Cluj si Oradea sunt The Great Plains, nu poalele Apusenilor si dealurile de sub ei, nu?...asta apropo de geografie! In fine, nevermind..o sa ti faca Orban ce vrei tu....si teleportor
        • +1 (1 vot)    
          Gogule? ai calatorit cu trenul intre Cluj si Or. (Marţi, 13 februarie 2018, 9:07)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

          Sau macar cu masina?
          'ti-ar geografia sa-ti fie.
          • 0 (0 voturi)    
            Evident ca (Marţi, 13 februarie 2018, 13:19)

            Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            nu conteaza daca a calatorit sau nu..putea sa si arunce un ochi pe harta si atat! El si-a spus ineptia(care nu prea avea nici o legatura cu primul meu comentariu). Interesanat e, ca, el a spus ca nu exista munti intre Cluj si Oradea si tot primeste ''+''! E ciudat cum oamenii contesta lucruri evidente doar pt a nu-si umbla la ce cred ei ca este sistemul lor de valori! Si mai ciudat e ca ei voteaza....si atunci..nu se mai gandesc ca Dragnea a furat si a fost dovedit(sau si daca o fac, pt ei nu conteaza), ei il voteaza...ca asa ''trebuie''! La fel si el..daca el ii vede pe unguri ca pe niste ''mantuitori', care il valorizeaza pe el superior(vezi comparatia cu sudul, care pt el e inapoiat)..nu ai ce sa-i mai zici!
    • +6 (8 voturi)    
      pun pariu ca nu va fi gata in 2020 (Luni, 12 februarie 2018, 11:49)

      Kivek [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      eu pun pariu ca acest traseu feroviar nu va fi gata nici in 2020
    • -3 (7 voturi)    
      Oricum ar fi mers doar studentii si gratis cu el (Luni, 12 februarie 2018, 12:40)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      Din ciclul de asistati social de lux de psd-ciuma rosie, 2 categorii sunt cele mai favorizate de comunistii psdisti: studetii care merg gratis cu trenul la munte, mare, oriunde vor si IT-istii care nu platesc impozitul pe salariu ca asa a vrut Adrian Nastase coruptul, Ponta plagiatorul si Dragnea Hotul! IT-istii in plus primesc si bani de la psd-ciuma rosie ca oricum nu platesc impozit pe salariu, asa ca nu o sa ne miram ca IT-istii o sa stea din nou l acoada sa voteze psd-ciuma rosie!
      • +3 (5 voturi)    
        eu cred ca ar fi mers toata lumea (Luni, 12 februarie 2018, 13:58)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        In Frankfurt, Germania, nu exista metrou pana la aeroport. Se merge cu trenul pana la gara Frankfurt, apoi fiecare poate sa ia ce vrea (sa continui drumul cu trenul, sau sa cobori si sa mergi la o statie de metrou din Frankfurt).
        Si trenul asta e super aglomerat...la noi la metrou la Piata Victoriei e parfum fata de aglomeratie trag pe traseul aeroport-Frankfurt (in metroul de la noi apuc sa pun ambele picioare jos, in trenul din Frankfurt am stat cu un picior in aer).
        Asa ca eu zic ca e mai bine cu tren pana la aeroport, si nu cu metrou (doar ca trenul nemtilor era cu vagoane de metrou, aproape ca nu te prindeai ca esti in tren si nu in metrou).
  • +27 (29 voturi)    
    Trenul (Luni, 12 februarie 2018, 10:36)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    Este sabotat deoarece s-ar diminua lobiul pentru M6. Metroul nu se face pemtru aeroport (e doar un pretext) ci
    ca sa creasca valoarea terenurilor de pe traseu (luate din timp de cine trebuie).
    Asta nu inseamna ca nu este util sa sa faca M6, doar ca nu este nici pe departe prioritatea 0 a Bucurestiului asa cum se da impresia.
    • +20 (20 voturi)    
      pandele&firea...dezastru (Luni, 12 februarie 2018, 11:01)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      Cuplul fantoma va ingropa Bucurestiul spre beneficiul comunei Voluntari si spre profitul mafiei terenurilor de acolo...
    • +18 (18 voturi)    
      in sfarsit cineva care a inteles (Luni, 12 februarie 2018, 11:16)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      e fix aceeasi situatie ca in cazul autostrazii Pitesti-Sibiu pe care Pinocchio Ponta a intarziat-o cel putin 2 ani incercand sa schimbe Master Planul si sa prioritizeze Comarnic-Brasov. Si acum ca si atunci situatia e aparent de noaptea mintii, iar finalul il stim prea.
  • +24 (24 voturi)    
    Caraghioșii ăștia care construiesc în România (Luni, 12 februarie 2018, 10:38)

    nick24 [utilizator]

    în cât timp pot face:
    " construirea a doar 2 km de cale ferata in plus, a unui pasaj pe sub DN1 si a unei gari la aeroport"?
    Cu studii de fezabilitate plus refacerea lor că vor expira, licitații, relicitații din cauze de insolvență, etc , proiectul va fi gata cel mai optimist în 5 ani.
    Iar metroul sub 10 ani nicio șansă.

    Asta-i realitatea!
  • +6 (6 voturi)    
    Caraghioșii ăștia care construiesc în România (Luni, 12 februarie 2018, 10:38)

    nick24 [utilizator]

    în cât timp pot face:
    " construirea a doar 2 km de cale ferata in plus, a unui pasaj pe sub DN1 si a unei gari la aeroport"?
    Cu studii de fezabilitate plus refacerea lor că vor expira, licitații, relicitații din cauze de insolvență, etc , proiectul va fi gata cel mai optimist în 5 ani.
    Iar metroul sub 10 ani nicio șansă.

    Asta-i realitatea!
  • +24 (24 voturi)    
    Mdaaa.....deja vu !!!! (Luni, 12 februarie 2018, 10:44)

    polonyca [utilizator]

    Trenul spre Otopeni-amanat, autostrada spre Moldova , amanata, autostrada pe Valea Prahovei-amanata, autostrada Sibiu Pitesti-amanata,autostrazile-ciot amanate,Metrou Drumul Taberei-amanat, invatamant-amanat,sanatate amanata, tara amanata, viata noastra...........amanata !!! Intrazneste sa crezi !!!!!! Dar , inainte de asta.........intraznesta sa gandesti !!!!!!
    • +13 (13 voturi)    
      Termen unic de dare în folosinţă... (Luni, 12 februarie 2018, 11:04)

      Soarele [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      ... pentru toate proiectele de infrastructură: "Sf. Aşteaptă" :-/
  • +3 (3 voturi)    
    :))) (Luni, 12 februarie 2018, 11:23)

    I [utilizator]

    la 40 de km/h cum sa ajunga mai repede? :)))
    • +10 (10 voturi)    
      Pacat (Luni, 12 februarie 2018, 12:21)

      andrei1232000 [utilizator] i-a raspuns lui I

      ca tehnocratii facusera program de reabilitare a cailor ferate si garilor din jurul Bucurestiului. Au venit marii PSD-isti si s-a dus dracu tot.
      • +1 (1 vot)    
        chiar păcat (Luni, 12 februarie 2018, 15:47)

        Andrei57 [utilizator] i-a raspuns lui andrei1232000

        Doar că planul respectiv nu a exista niciodată dincolo de o foaie pe care era spus că o să se facă. Doar că nu se spunea niciunde cum, la modul concret.
  • +4 (4 voturi)    
    Mda (Luni, 12 februarie 2018, 11:39)

    Melinte [utilizator]

    La contract cu suma mica spaga tr sa fie mica ,la contract cu metrou suma este mare,atunci si comisionul spaga va fi mare ce nu intelegeti ! Ce sa furi la niste sine ?
  • +5 (5 voturi)    
    in ritm de melc si tot teminau (Luni, 12 februarie 2018, 12:03)

    vodatepes [utilizator]

    In 28 ani de la revolutie trebuia sa se construiasca cite 20 cm pe zi si finalizau. Daca faceti calcul la numarul de ani luni si zile ajungeti ca daca se constuia cite 20 cm pe zi din line era gata. Cred ca un melc facea drumul dus intors de citea zeci de ori. Daca mai imaprim aia 20 cm la 8 ore pe zi de munca rezulta ca trebuia sa se faca 2.5 cm pe ora. Atat de impotenti sunt ministri nostril de la transporturi. Deci dragi romani vedeti acum tabolul intreg al dezastrului in care ne aflam. Nici 2.5 cm pe ora de cale ferata nu am fost in stare sa construiasca. Votati romani toti escroci.
  • +9 (9 voturi)    
    Frica de DNA (Luni, 12 februarie 2018, 12:03)

    florinos [utilizator]

    Ati văzut ca la Metroul Drumul Taberei multe firme căpușă au câștigat bani frumoși, acum le este frica de DNA, nu dau drumul la proiecte pentru ca trebuie sa facă licitații pe bune, nu atribuiri directe.

    De trenul la Otopeni se vorbea de pe vremea lui Sorin Oprescu, omul PSD, prins luând mita vreo 10.000 Euro.

    In ritmul asta ne luam la revedere de la Euro 2020. Stadionul Giulesti si Dinamo când sunt gata ? După ce se termina campionatul european ?
  • +2 (6 voturi)    
    Egzemplu (Luni, 12 februarie 2018, 12:04)

    Alelu [utilizator]

    Exemplul cu Frankfurt nu se prea potriveste. Aeroportul din Frankfurt, ca de altfel toate celelalte aeroporturi mai mari, au gari si sint legate direct la liniile ferate principale, asa ca nu ai nevoie sa te duci in Gara centrala si poti urca direct in intercity sau rapid si sa ajungi acasa.
    • +1 (1 vot)    
      normal ca nu se potriveste (Luni, 12 februarie 2018, 12:43)

      TheBorg [utilizator] i-a raspuns lui Alelu

      Frankfurt e in Germania, nu in Romania.
  • +9 (9 voturi)    
    tren & metrou (Luni, 12 februarie 2018, 12:23)

    stupidu [utilizator]

    se vor face amindoua si vor fi gata in 2150 :))
  • +3 (3 voturi)    
    Super !!! (Luni, 12 februarie 2018, 13:12)

    sipu [utilizator]

    parca era unul (ministru transporturilor psd epocaTudose) care zicea ca in 2020 gata METROUL pana la otopeni ..................................
  • +5 (5 voturi)    
    Premierul Abe (Luni, 12 februarie 2018, 15:10)

    botea [utilizator]

    Premierul unei tarisoare indepartate (parca Japonia se numeste) tocmai trecuse prin Bucale in turneul lui european. Demisionarul premier al unei superputeri regionale (parca Romania se numeste) tocmai era mazilit de un Nash, asa ca nu s-a prezentat la intalnirea cu omologul. Deci Dl. Abe, cu care se putea discuta despre mari proiecte de infrastructura, a fost plimbat prin muzeul Satului Romanesc, unde un nene in blugi invartea o bucata de lut la o roata de mare viteza.
    Si-am incalecat pe-o sa...
  • +3 (3 voturi)    
    Lasa (Marţi, 13 februarie 2018, 0:43)

    KostasP [utilizator]

    Ca baga un marfar cu 3 vagoane d-alea pentru vite (aka votanti psd). Iar aia care n-au votat au loc pe acoperis.
  • +2 (2 voturi)    
    gara de nord (Marţi, 13 februarie 2018, 5:11)

    Coco Whistle [utilizator]

    tot o cocina a ramas?
  • 0 (0 voturi)    
    Eu nu inteleg (Marţi, 13 februarie 2018, 13:37)

    JustinCase [utilizator]

    Eu nu inteleg de ce sunteti voi oameni rai si veniti cu astfel de proiecte care ar distruge astfel celebrul si eficientul sistem de taximetrie de la aeroport?


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă