In ce stadiu sunt lucrarile de modernizare a caii ferate de pe Coridorul IV si cand vor circula trenurile cu viteza decenta intre Brasov si Arad

de Vlad Barza     HotNews.ro


Tren al CFR
Foto: Hotnews
Trenurile care pleaca din Bucuresti fac 10 ore pana la Cluj si un pic mai mult pana la Arad. De mai bine de sase ani s-au semnat primele contracte pentru modernizarea a peste 200 km de cale ferata din Ardeal pe traseul Coridorului IV paneuropean feroviar. Intarzierile cu reabilitarea sunt mari, un mic segment este gata, alte tronsoane sunt terminate in proportie de peste 80%, dar mai repede de 2022-2023 lucrarile nu vor fi finalizate pe tot parcursul. In prezent pe multe segmente viteza medie este intre 45 si 50 km/h.

Coridorul IV Pan-European are 2.000 km si cuprinde traseul Nurnberg - Praga - Viena - Budapesta - Curtici - Simeria - Sighisoara - Brasov - Bucuresti-Constanta.


Sunt deja cativa ani de cand vitezele medii ale trenurilor pe traseul Brasov-Sighisoara-Simeria sunt de 45-50 km/h si situatia va mai dura cel putin trei-patru ani. Doar pe cei 17 km dintre Arad si Curtici se circula cu o medie de 70 km/h, in timp ce in noul Mers al Trenurilor au fost modificati timpii si intre Arad si Simeria, astfel ca trenurile fac trei ore pe 158 km care si ei vor fi reabilitati ca parte a unui proiect de aproximativ 2 miliarde euro.

Este un proiect urias de infrastructura, costurile pentru cei 215 km in care lucrarile au atins un stadiu avansat fiind de peste 1,2 miliarde euro.

Cel mai intarziat contract este pe sectiunea Vintu de Jos - Coslariu, acolo unde contractul a fost semnat inca din decembrie 2011, iar lucrarile aveau termen de finalizare in doi ani si jumatate (30 de luni). Alte contracte aflate in intarziere sunt cele dintre Coslariu si Sighisoara, contracte semnate inca din 2012, fiecare cu termen de finalizare de 3 ani...

Inca din 2013 se vorbea de intarzieri uriase, mai ales ca unele tronsoane trebuiau sa fie gata in 2014 si 2015. CFR a spus ca pe anumite tronsoane constructorii "s-au mobilizat insuficient", ministrii Transporturilor au facut promisiuni si au dat termene, dar acum, la cativa ani, se circula cu viteza de sub 50 km/h pe mai bine de 250 km din Ardeal si din vestul tarii.


Cum arata in Mersul Trenurilor din 1939 ruta Sighisoara - Alba Iulia. Din cauza lucrarilor din prezent, timpii de parcurs erau mai mici acum 79 de ani.

Cum tronsoanele au strans mari intarzieri au dus la pierderi substantiale de fonduri din fostul exercitiu financiar european 2007 - 2013. Nefiind terminate la timp, proiectele au fost "fazate" in noul exercitiu european 2014 - 2020 si, practic, au "muscat" din noile fonduri europene ce ar fi putut fi folosite pe proiecte noi.

Cand si unde se vor vedea primele rezultate in teren? Din editia viitoare a Mersului Trenurilor, intre Copsa Mica si Teius. "Conform graficului de executie, primul tronson pe care se va circula cu viteza sporita, odata cu finalizarea lucrarilor de modernizare, este tronsonul Coslariu-Micasasa", se arata intr-un raspuns al CFR Infrastructura..

Stadiul lucrarilor pe coridorul IV

Tronsonul Simeria - Sighisoara are o lungime totala de 173,47 km, iar executia lucrarilor de reabilitare inregistreaza un stadiu fizic cuprins intre 84% si 99%. 85 la suta din fonduri vin din bani europeni si restul de la bugetul de stat.

Mai exista doua tronsoane pe o distanta totala de 141 km: Km 614 (langa Arad) si Simeria, unde lucrarile nu au inceput, iar costurile estimate sunt de 9,5 miliarde lei. Lucrarile ar putea sa fie gata in 2020, desi pare greu de crezut.

Care este stadiul lucrarilor pe tronsoane?
Progresul fizic pentru proiectele aflate in derulare este urmatorul:

Curtici - Arad -Km 614

a) Tronson 1: Frontiera - Curtici - Arad - km 614 -  41 km: lucrarile de modernizare a infrastructurii feroviare sunt finalizate, in prezent se afla in perioada de testare sistemul ERTMS/ETCS Nivel 2.
De precizat ca ERTMS este sistemul tehnic european de management al traficului si control a vitezei trenului
Valoare: 1.080.484.729,25 RON (cca. 231 milioane euro)
Constructor: Asocierea ALSTOM TRANSPORT S.A - SWIETELSKY BAU GESELL SACHAFT m.b.H - ASTALDI S.p.A ￯-EURO CONSTRUCT TRADING-98 S.R.L - DAFORA S.A.

Sighisoara - Simeria

b) Reabilitare linie de cale ferata Sighisoara-Coslariu
Sectiunea Atel - Sighisoara    23,3 km -  Executia lucrarilor de constructii si instalatii  88.20%;
Valoare: 872.643.737,73 RON (cca 187 milioane euro)
Lungime: 28,22 Km
Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION SA  ALPINE Bau GmbH  SC AZVI SA.

Sectiunea Atel - Micasasa    29,6 km - 86.20%;
Valoare: 747.497.929,80 RON (cca 160 milioane euro)
Constructor: FCC CONSTRUCCION S.A.  ALPINE BAU GmbH  AZVI S.A. S.C. STRACO GRUP S.R.L., denumita Asocierea FCC ALPINE AZVI STRACO section Atel - Micasasa, lider al asocierii fiind FCC CONSTRUCCION S.A.

Sectiunea Micasasa - Coslariu 36,6 km   - 98.90%;
ERTMS - 71.00%

Valoare: 721.852.150,60 RON (cca 154 milioane euro)
Constructor: AKTOR TEHNICAL SOCIETE ANONYME ( AKTOR S.A ) ￯ SC ARCADA COMPANY S.A, denumita Asocierea AKTOR  ARCADA

c) Reabilitare linii de cale ferata Coslariu- Vintu de Jos - Simeria
Vintu de Jos - Coslariu     35,4 km  - 84.37%;
Valoare: 766.924.828,85 RON (cca 164 milioane euro)
Cosntructor: IMPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.A

Vintu de Jos - Simeria      43 km  - 88.25%;
ERTMS - 61.00%;

Valoare: 1.350.523.773,99 RON (cca 304 milioane euro)
Constructor: Asocierea dintre SWIETELSKY 0 STRABAG,  ALSTOM - ARCADA  EURO CONSTRUCT  TRANSFEROVIAR GRUP

Programele de reabilitare a infrastructurii si suprastructurii feroviare aflate in executie pe tronsonul Simeria - Sighisoara acopera toate tipurile de lucrari feroviare (linii, peroane, instalatii de siguranta si dirijare a traficului, gari, puncte de oprire, poduri, podete, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel si substatii de tractiune),


(sursa foto - CFR Infrastructura)
 
Km 614 - Simeria

d) TRONSON 2 km 614 (langa Arad) - Barzava - Ilteu - Gurasada si TRONSON 3 Gurasada - Simeria 141 km

Pe aceasta linie trenurile de calatori circulau la data intocmirii proiectului cu o viteza medie tehnica de 78 km/h, iar viteza maxima admisa era de 100km/h pentru trenurile de calatori si 60km/h pentru trenurile de marfa.

Implementarea proiectului va permite circulatia cu viteza de 160 km/h pe o lungime de cca. 89% din lungimea sectiunii. Pe 6% din lungime se va circula cu viteza de 120 km/h, iar pe 5% din lungime se va circula cu viteza de 100 km/h.

Valoarea totala a proiectului pentru reabilitarea celor 141 km este de 9.52 miliarde lei si va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% din valoarea totala eligibila aprobata va fi asigurata din Fondul de Coeziune, iar restul de finantare va fi asigurata de la bugetul de stat.

Pentru acest proiect Comisia Europeana a anuntat pe 19 februarie ca da aprobarea pentru o finantare europeana de 1,3 miliarde euro.

Sub-tronsonul 2a: km 614 - Cap Y Barzava:
Valoare: 1.689.959.733,89 RON (circa 362 milioane euro)
Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL denumita "Asocierea Astaldi-FCC-Salcef-Thales   

Sub - tronson 2b: Cap Y Barzava - Cap Y Ilteu
Valoare: 1.783.393.462,68 RON (382 milioane euro)
Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. si SC Thales Systems Romania SRL denumita "Asocierea Astaldi-FCC-Salcef-Thales

Sub - tronson 2c: Ilteu - Gurasada;
Tronson 3: Gurasada - Simeria;
Valoare: 2.636.523.184,68 RON (circa 566 milioane euro)
Asocierea "FCC - ASTALDI - CONVENSA, tronson" 3, formata din FCC Construcction SA, Astaldi S.p.A, Contratas Y Ventas SA - Lider Asociere FCC Construcction

Contractele pentru executia lucrarilor pentru aceste subtronsoane au fost semnate in a doua parte din 2017.

Pana in prezent, pe Coridorul IV paneuropean feroviar au fost realizate modernizarile pentru viteza de 160 km/h intre Bucuresti si Constanta (225 km), precum si intre Bucuresti si Predeal (140 km). Singura portiune din Coridoul IV aflata inca in pregatire este Predeal - Brasov - Sighisoara.

Brasov-Sighisoara este un sector ce are mare nevoie de modernizare, de ani buni fiind restrictii de viteza. Daca acum un deceniu trenurile parcurgeau distanta de 129 km in sub o ora si 45 de minute, acum drumul dureaza cel putin doua ore si 35 de minute.

Aproximativ 28 km de cale ferata de pe acest sector reprezinta subiectul unui plan de reabilitare de peste 2,8 miliarde lei. Este vorba de sectiunea dintre localitatile Cata si Apata, unde noul traseu va fi puternic modificat, urmand a fi construite trei tuneluri care in total vor avea peste 12 km.

CFR SA a scos la licitatie, la finalul lunii septembrie 2017, modernizarea subsectiunii Apata-Cata, iar in prezent, se raspunde la clarificarile posibililor ofertanti pentru procedura de achizitie publicata in SEAP. Termenul de depunere al ofertelor a fost prelungit pana pe 13 martie 2018.

Sursa de finantare este asigurata de Comisia Europeana prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), in proportie de 81,74%, iar cofinantarea in proportie de 18,26% de la bugetul de stat.


Citeste mai multe despre   



















Citește pe Știrile ProTV

VIDEO „Mașina viitorului”, lansată de producătorul rus Kalașnikov. Va atinge 100 de km în șase secunde 

Producătorul rus de armanent Kalaşnikov se lansează pe piaţa auto şi vrea să rivalizeze cu Tesla.

6205 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Investiti si in Moldova (Luni, 5 martie 2018, 10:39)

    florinos [utilizator]

    De ce nu auzim de astfel de investiții si in Moldova ? Si cetățenii de acolo platesc taxe si impozite dar nu au nici 5 km de autostrada, nici sa mai vorbesc de cale ferata moderna.
  • +3 (3 voturi)    
    Adevarul despre reabilitare (Luni, 5 martie 2018, 10:58)

    feroviarul123 [utilizator]

    In general datele sunt corecte cu următoarele precizări:
    1. Ertms-ul nu funcționează pe nicăieri. Deși pare neimportant , în realitate dacă vrei sa ai 160 km/h și vrei sa ai interoperabilitate ai nevoie de ERTMS.
    2. Ceea ce nu se spune este dacă vreun constructor a plătit vreo penalizare pentru întârzieri deși proiectele sunt întârziate cu 4 ani. mai mult Curtici Arad 614 va fi gata de abia în 2020 deci cu 6 ani întârziere. Asta în condițiile în care ERTMS-ul era un produs care se putea dezvolta independent de lucrările civile.
    3. Pe Simeria Sighișoara nu exista nici un "cm" de ERTMS deși CFR a plătit probabil 61%.
    Problema neplăcuta este ca proiectele sunt judecate după 2 criterii 160 de km/h și interoperabilitate . amândouă sunt dependente de ERTMS L2. Degeaba faci linia dacă nu poți sa circuli cu 160 de km/h și dacă nu permiți locomotivelor OBB sa circule în România. Rezultatul previzibile este ca CFR va primii corecții de sute de milioane de EUR.
  • +1 (1 vot)    
    Viteza de melc (Luni, 5 martie 2018, 11:55)

    Azra [utilizator]

    Nu numai la viteza de circulatie a trenurilor pe aceste tronsoane dar in special la lucrarile de reabilotare a lor.
    NU STIU SA FI AUZIT VREODATA DE O VIZITA A UNUI MINISTRU AL TRANSPORTURILOR SAU CINEVA DIN CONDUCEREA ACESTUI MINISTER , care sa fi constatat modul in care se executa aceste lucrari.Trecand cu trenul, vezi mormane de materiale stocate, dar ici colo cate un om,trebaluind cate ceva(daca!). In ritmul asta de lucru, termenele alea de 2033 vor fi depasite, cu siguranta si toata linia va trebui, din nou reabilitata.!!
    Si inca ceva, in unele statii de cale ferata, sau chiar halte, sau construit niste lucrari de infrastructura-lungi peroane acoperite sau nu, pasarele pietonale de traversare a liniilor etc, cum nici in Budcuresti nu gasesti si nu ar fi fost nevoie, costurile lucrarilor ridicandu-se foarte mult. Ex. Gara din Orastie, Sibot,Tartaria.Se puteau gasi solutii subterane, mult mai ieftine si mai prqactice.
    • +1 (1 vot)    
      peroane acoperite (Luni, 5 martie 2018, 14:43)

      feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      problema cu peroanele ,pasajele este ca de fapt asa e standardul. Lucrările se fac cu condiția sa respecți niște standarde, trebuie sa ai lift pentru cărucioare etc. Da știu ca pare excesiv dar raportat la prețul global reprezinta sub 1%. oricum suntem tot cu bariere deși în mod normal ar trebui sa existe pasaje supraînălțate pentru șosele. Asta în condițiile în care suntem pe primul loc la morți la trecerile de nivel. Despre cum se lucrează prefer sa ma abțin.
  • +2 (2 voturi)    
    Totusi suntem in secolul 21. (Luni, 5 martie 2018, 14:28)

    quietguy58 [utilizator]

    Pe la sfarsitului secolului 19 se circula cu o asemenea viteza.
    Au trecut de atunci aproximativ 130 de ani.
  • +5 (5 voturi)    
    se fura fratilor ... (Luni, 5 martie 2018, 16:19)

    sareta [utilizator]

    Dupa cheltuieli de miliarde de euro sa spui ca se va circula cu viteza max.intre 100 si 160 kmh este dovada de tembelism sau MARE hotie ! La fel s-a procedat pe linia Bucuresti -Constanta si dupa zece(10) ani si peste un miliard de euro, se circula in sfarsit cu viteza din anii 1960...... Avem prea multi cu doctorate plagiate ,opriti odata pentru totdeauna promovarea impostorilor in functiile de decizie .Au facut turcii modernizarea liniilor Istanbul-Ankara ,in doar 5 ani si se circula cu 250 kmh !


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version