EXCLUSIV Studiul realizat de Banca Europeană de Investiții care arată cum ar putea Bucureștiul să aibă o centură modernă și o autostradă ocolitoare ca în Vest

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Nod rutier denivelat cu giratoriu in Cehia
Foto: Wikimedia Commons
Bucureștiul ar putea avea o centură modernă, cu mai multe benzi, sensuri despărțite, intersecții cu pasaje și fără conflicte de trafic, dar și o autostradă nouă de centură - A0 pe inelul exterior - până în 2024 dacă autoritățile de la drumuri ar respecta un plan detaliat realizat de un consultant extern la comanda Băncii Europene de Investiții. Planul detaliat obținut de HotNews.ro a fost finalizat de curând și prevede investiții de circa 1,7 miliarde de euro și un studiu detaliat de trafic și al soluțiilor potrivite pentru mai multe intersecții. Toate proiectele pot fi realizate din bani europeni, iar singura condiție acum este ca autoritățile de la drumuri să respecte planul conturat de experții BEI.


Informația pe scurt:

    > Actuala Șosea de Centură a Capitalei e modernizată doar pe 20 din 72 de km. Pe lângă unele proiecte demarate cu greu, după ani de blocaje și proiecte subfinanțate, autoritățile de la drumuri nu au o strategie coerentă pentru cel mai aglomerat drum din țară.

    > Din 2016 Banca Europeana de Investiții a comandat un studiu în detaliu despre modernizarea actualei infrastructuri și construcția unei noi autostrăzi de centură pentru București. Studiul a calculat în detaliu aspecte ce țin de trafic, de intersecții și de rentabilitate a proiectelor. A fost finalizat în februarie și a fost obținut de HotNews.ro acum.

    > Analiza identifică exact ce proiecte ar trebui să fie făcute, cât ar urma să coste și cum ar trebui să arate planificarea autorităților ca până în 2024 Capitala să aiba actuala centură modernizată și o nouă centură la profil de autostradă pe inelul exterior.

    > Printre proiectele identificate în studiu: Autostrada A0 de centură (o nouă șosea orbitală), lărgirea la 4 benzi a sectorului A1-DN5 din centura Sud, modernizarea tuturor intersecțiilor cu pasaje, finalizarea lucrărilor actuale de pe centura nord, pasajele de la Mogoșoaia, Domnești, Berceni și Popești - Leordeni.

    > Toate proiectele identificate au un cost total estimat la circa 1,76 miliarde de euro, dar și o rată internă de rentabilitate mai mare decât la toate celalte proiecte mari de infrastructură din MasterPlanul de Transport

    > Reprezentanții Companiei de Drumuri au confirmat pentru HotNews.ro că toate proiectele identificate în raportul BEI - pe ambele inele de centură - pot fi finanțate din fonduri europene nerambursabile.

    > Descarcă de aici studiul realizat la comanda BEI despre centurile Capitalei (.pdf, ~21 MB)

---

Timp de un an și jumătate un consultant selectat de BEI a analizat situația centurii Capitalei și a studiat în detaliu traficul infernal din jurul Bucureștiului

Șoseaua de Centură a Capitalei - un inel existent de circa 70 de km - e în continuare pe mare parte din lungimea sa nemodernizată și în paragină, deși este unul dintre cele mai circulate drumuri naționale din țară. 

După mai bine de 15 ani de proiecte ratate și blocate, autoritățile române au apelat în 2016 la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru a dezvolta o strategie coerentă de modernizare și dezvoltare a infrastructurii rutiere care să ocolească Bucureștiul. La rândul său, BEI, în urma unei licitații, a selectat compania Egis (membru în cadrul unui consorțiu de consultanți care cuprinde și alte firme precum Helios, Tieg și Espelia) pentru a dezvolta un studiu detaliat al traficului și o strategie de dezvoltare privind drumurile orbitale existente și propuse în jurul Capitalei.

Analiză de trafic a fost efectuată la nivelul anului 2017 (anul de bază) și a indicat faptul că există mai multe secțiuni și intersecții pe șoseaua de centură existentă care operează în prezent la nivelul de serviciu E și F (cele mai aglomerate).




„În ceea ce privește saturația, cele două sectoare care sunt încă la două benzi pe Centura Nord s-au dovedit a fi saturate și, prin urmare, este necesară finalizarea urgentă a lărgirii la 4 benzi a acestor secțiuni”, se arată în documentul de aproape 300 de pagini.

Pe Centura de Sud existentă, toate secțiunile au fost estimate să funcționeze în prezent la limita nivelului de serviciu. În ceea ce privește saturația, toate secțiunile din Sectorul de Sud Est de pe Centura de Sud (între A1 și DN5) funcționează în prezent între 43% și 86% din saturație, se mai arată în document.

Ce proiecte sunt în lucru acum. Ce cred experții BEI că ar trebui să se facă mai departe

„Ca o prioritate de prim plan, planul prevede modernizarea centurii de sud, care se preconizează că va facilita accesul pentru județului Ilfov și va contribui la mobilitatea a peste 3 milioane de locuitori care trăiesc în jurul sau tranzitează zona metropolitană a Bucureștiului”, se arată în document.

În analiza celor mai bune soluții de dezvoltare a infrastructurii rutiere, experții selectați de BEI au pornit de la un scenariu denumit "Fără regrete" - scenariul de referință în care actualele proiecte în execuție sau în licitație de către Compania de Drumuri vor fi implementate și duse la bun sfârșit. Costul acestui scenariu: circa 230 de milioane de euro.

Astfel, scenariul „Fără regrete” include, pe lângă extinderea autostrăzii A3, și celelalte acțiuni în desfășurare, și anume:

    - Lărgirea la 4 benzi a sectoarelor A1 - DN7 și DN2 - A2 ale centurii de nord;
    - Constructia pasajului de la Domnesti;
    - Construcția pasajului pe DN1A (mogoșoaia) la intersecția cu Centura de Nord;
    - Realizarea de noduri rutiere la intersecția centurii de sud cu drumul național DN4 și cu drumul județean DJ401 și extinderea la 4 benzi a sectorului rutier de centură dintre ele.

„Pe baza estimării CNAIR, lucrările trebuie finalizate în 2020. Pentru o abordare mai realistă, luând în considerare posibilele întârzieri în fazele de licitație și construcție, Consultantul presupune că lucrările vor fi finalizate în 2021”, scriu experții în document.

„Măsura cea mai riscantă din acest scenariu este cea legată de "Îmbunătățirea intersecțiilor DN4 și DJ401 pe Centura de Sud", datorită faptului că documentația existentă nu este suficient de matură pentru o implementare fără probleme”, scriu consultanții externi.

Scenariul de referință - actualele proiecte în execuție sau în licitație:


De la acest scenariu de bază, analiza ia în considerare 16 opțiuni în care ar putea fi construite parțial sau total diferite proiecte de infrastructură.

„Opțiunile propuse variază de la o opțiune "minimală" 1, în care șoseaua de centură sud ar fi lărgită la patru benzi, până la opțiunea "Maximă" 14 care implică lărgirea șoselei de centură de sud la patru benzi, construcția completă a autostrăzii orbitale de nord și a autostrăzii orbitale de sud”, se arată în document.

Din cele 16 opțiuni, consultanul a întocmit mai apoi o listă scurtă cu 6 cele mai potrivite și a efectuat o analiză cost-beneficiu din care a selectat o „opțiune preferată”.

„Opțiunea 16, care constă în "Lărgirea la 4 benzi a centurii de sud-vest, îmbunătățirea intersecțiilor pe centura de sud-est, construirea sectorului sudic și nordic al autostrăzii orbitale" a rezultat ca cea mai bună, prin compararea valorilor economice actuale ale tuturor celor 6 opțiuni”, au tras concluzia experții.

Ce presupune „Opțiunea preferată” - următoarea etapă în dezvoltarea rețelei de centură a Capitalei?

    - Construirea unei autostrăzi de centură A0 atât pe nord, cât și pe sud
    - Lărgirea la 4 benzi a centurii de Sud-Vest între A1 și DN5
    - Modernizarea tuturor intersecțiilor de pe sectorul Sud-Est între DN5 și A2

Data finală estimată pentru finalizarea "opțiunii preferate" este 2024.


FOTO: Scenariul preferat în cadrul studiului: Autostrada de Centura A0 (pe exterior) și modernizările pe actuala centură:


Autostrada A0 orbital - noua centură pentru Capitală

„Aceasta ar asigura legături la nivel standard de autostradă între autostrăzile A1, A2 și A3, precum și o legătură pe autostradă pentru traficul nord-sud care utilizeaza DN5 și pentru toate directiile de circulație”, se arată în document.

Potrivit autorilor, realizarea A0 pe toată întregimea inelului va elibera intersecția centurii de nord cu DN1 și ar permite un trafic suplimentar asociat dezvoltării zonei Magurele în Sectorul de SV.

„Pentru momentul implementarii complete a intregii scheme, se poate anticipa că Drumul de Centură existent va funcționa ca un bulevard interior, pentru colectarea și redistribuirea traficului în limitele Bucureștiului. Drumul nou orbital ar avea o funcție mai regională și națională. Se poate aștepta ca tandemul celor două să ofere o capacitate de trafic pe termen lung care ar contribui foarte mult la dezvoltarea judetului Iflov”, se arată în document.

FOTO: Autostrada de centură a Capitalei - A0 (ACB) și actuala centură DN CB:




Costurile și graficul de lucru  - 1,76 miliarde de euro / proiectele realizate până în 2024

În total, costurile pentru acest scenariu al „opțiunii preferate” ar urma să fie de circa 1,53 miliarde de euro. Costurile pentru lucrările și proiectele demarate în prezent (aferente scenariului de referință „Fără regrete”) sunt de circa 232 de milioane. Astfel, tot pachetul de realizare și modernizare a centurilor Capitalei ar urma să coste circa 1,76 miliarde de euro.



Documentul reține că pentru construirea autostrăzii orbitale costul a fost estimat la peste 1,3 miliarde de euro, iar proiectul va avea nevoie de timp mai îndelungat - între 5 și 8 ani pentru implementare.

Potrivit analizei-cost beneficiu varianta de scenariu cu opțiunea preferată are o rată internă de rentabilitate de peste 33%, mai mare decât orice alt proiect din MasterPlanul de Transport, dublu față de proiectul autostrăzii Sibiu - Pitești spre exemplu sau de trei ori mai mare decât podul de la Brăila.

Ca beneficii economice, experții concluzionează că acestea ar fi undeva la circa 11,4 miliarde de euro:





GRAFICUL de IMPLEMENTARE a PROIECTELOR actuale (în execuție sau în licitație):




GRAFICUL de IMPLEMENTARE a PROIECTELOR următoare (Autostrada A0 și modernizările pe Centura Sud):





Analiza de trafic și a intersecțiilor de pe actuala centură

Pentru proiectele de modernizare de pe Centura Sud, experții selectați de BEI au analizat și proiectele actuale și au determinat că reproiectarea parțială a unor intersecții ar putea duce la niște reduceri de costuri.

Studiul realizat de experții contractați de BEI a analizat și metoda cea mai eficientă de a lansa proiectarea și execuția proiectelor și au ajuns la concluzia că cel mai bine s-ar proceda dacă serviciile de proiectare vor fi contractate separat, urmând ca apoi să se liciteze doar partea de constrcție (FIDIC Roșu).

FOTO: Prognoza de trafic pe centurile Capitalei în 2040:



În cadrul studiului au fost analizate în detaliu toate intersecțiile actuale de pe centura nod și sud. „Intersecțiile la nivel, pe baza volumelor de trafic actuale, prezintă situatii inadecvate semnificative, respectiv aproape toate intersectiile la nivel operează la Nivelul de Serviciu F”, se arată în analiză.

În ceea ce privește saturația, toate secțiunile din Sectorul de Sud-Est al Centurii de Sud (între A1 și DN5) funcționează în prezent cu o saturație de peste 100%.

Pentru proiectele de modernizare de pe Centura Sud, experții selectați de BEI au analizat și proiectele actuale și au determinat că reproiectarea parțială a unor intersecții ar putea duce la niște reduceri de costuri.

Citește și:

Șoseaua de centură a Capitalei, transferată la Primăria Generala? Societatea civilă: ''Dacă s-ar întâmpla acest lucru proiectele lansate deja pentru modernizare s-ar bloca total''


Primul drum facut de chinezi: Compania SINOHYDRO va largi la patru benzi centura Capitalei intre DN2 si A2 pe 50,5 milioane de euro / Drumul are intersectii proiectate cu giratorii alungite, in loc de pasaje fara conflicte de trafic

HARTA INTERACTIVA O noua Centura a Capitalei - Autostrada de Centura (A0) Sud Bucuresti, scoasa la licitatie: 52 km, 580 milioane de euro, finalizare estimata dupa 2022


Citeste mai multe despre   

















18373 vizualizari

  • +31 (35 voturi)    
    Nu știu de ce (Marţi, 3 aprilie 2018, 20:50)

    EuInsumi [utilizator]

    Se mai chinuie ăștia sa ne dea mură in gură că noi tot aia votăm..
    • -25 (29 voturi)    
      hahaha (Miercuri, 4 aprilie 2018, 5:46)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui EuInsumi

      Ca in Vest?!

      Pai atunci Romania ar trebui sa aiba si o minoritate musulmana de ordinul milioanelor CA IN VEST!
      • +7 (11 voturi)    
        ? (Miercuri, 4 aprilie 2018, 8:08)

        toxx [utilizator] i-a raspuns lui john70

        care e legatura ? adica stam sub civilizatie doar ca sa ramanem romani mandri ? oricum aia nu vin la noi nici batuti, ei sunt obisnuiti cu ajutoare sociale consistente, cum au avut in tarile lor de origine din orientul mijlociu.
      • +7 (7 voturi)    
        uite ce are australia de exemplu (Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:28)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui john70

        sau norvegia.si aia nu au "minoritate musulmana de ordinul milioanelor"

        mai mult... poti construi centura si autostrada si FARA sa primesti musulmani...! nu sunt dependente una de alta!

        dar na... hai sa ne mintim singuri ca d-aia nu se construiest
        PS: psdu a inceput constructia unei moschei... asta inainte de autostrazi , spitale etc
      • +6 (6 voturi)    
        de prosti (Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:51)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui john70

        nu e cazul. Dupa cum demonstrezi, ii depasim cu muuult.
        Eu as zice s-o mutam pe Firea 6 luni la conducerea B.E.I. si ii egalam pe vestici prin falimentarea acestei banci.
  • +36 (40 voturi)    
    Ar putea... (Marţi, 3 aprilie 2018, 21:07)

    Ghiuveta [utilizator]

    Dar momentan ne ocupam de soseaua de centura a pesedistilor care vor sa ocoleasca puscaria
  • +20 (22 voturi)    
    o știți pe-aia cu (Marţi, 3 aprilie 2018, 21:08)

    florinul [utilizator]

    Dumnezeu îți dă, dar nu-ți bagă în traistă? Frate, e exasperat, îți bagă și-n traistă, îți dă și bani s-accepți, doar mănâncă, în pana mea, crești, fă-te mare, că nu te mai suport! AAAAAAAAAAAAAA
  • +27 (27 voturi)    
    psd ciuma rosie (Marţi, 3 aprilie 2018, 21:18)

    Ingwar [utilizator]

    un studiu bine intocmit de ingineri profesionisti care au facut mii de km de drumuri perfecte in Europa, insa acesti ingineri au uitat sa introduca citeva variabile in ecuatia lor: Bucurestiul are ghinionul de a avea un primar psd'ist pe nume Firea care a create 22 de firme care la rindul lor sunt capabile sa suga un numar nelimitat de miliarde si ca rezultat 0 km de autostrada. asa va trebue dragi Bucuresteni, ati ales niste hoti escroci la conducere
    • +6 (6 voturi)    
      asa ne (Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:58)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Ingwar

      trebuie draga natiune.
      Avem tot prin alegeri, "niste hoti escroci la conducere", ca sa va citez.
  • +28 (28 voturi)    
    Mura-n gura! (Marţi, 3 aprilie 2018, 21:43)

    igorashu [utilizator]

    Dar la CNIR e Neaga, groparul infrastructurii romanesti.
  • +28 (28 voturi)    
    Hai sa fim seriosi (Marţi, 3 aprilie 2018, 21:58)

    Melinte [utilizator]

    Sa ne vedem de gropile noastre si sa lasam autostrazile deoparte
  • +34 (36 voturi)    
    Asta este chair nesimtire... (Marţi, 3 aprilie 2018, 22:03)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Cu ce drept isi permite BE sa dicteze unui dictator ce sa faca cu banii furati cinstit de la cetateni? Pai daca omul vrea un drum simplu de tara gata in 10-12 ani cu investitii de 6 miliarde de euro, de exemplu, cu ce drept vine BE sa spuna ca in juma de timp si la un sfert din costuri ar avea ceva si mai tare si mai bun si mai eficient?

    Asta intrece orice limita. Nu zicea PSD ca Romania este stat suveran? Sa ne lase in pace sa aruncam banii pe palmieri si iepuri sau manuale noi (??) daca asa vrem ...

    ... pai nu?

    Si mai mult... limbajul folosit de BE este chiar lipsit de bun simt. Auzi la ei "sa fie gata la timp", "planuri"... aloooo, BE, aici in Teleormania se face cu heirup, nu cu planuri... Si auzi "bani europeni". Da' ce?? Banii furati de la cetateni nu-s buni sau ce? Uite ca PSD nu vrea cu bani europeni, vrea sa devalizeze tara. Ce aveti cu ei?! Au fost alesi democratic.

    Si din moment ce Firea a iesit castigatoarea alegerilor este clar ca oamenii nu vor trafic decongestionat sau artere noi, "autostrade" europene sau sa fim oras digital. Deci lasati-ne cu aberatii inutile de genul asta. Noi vrem drumuri de tara jerpelite.

    Deci pe bune, asa tupeu... nu?
    • +12 (12 voturi)    
      psd e mizerie (Marţi, 3 aprilie 2018, 23:15)

      Ingwar [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      corect, ce treaba au acesti specialisti ingineri sa se bage in coruptia noastra suverana
  • +26 (26 voturi)    
    e bine (Marţi, 3 aprilie 2018, 22:22)

    Casargoz [utilizator]

    Bucureștiul ar putea avea o centură modernă, cu mai multe benzi, sensuri despărțite, intersecții cu pasaje și fără conflicte de trafic, dar și o autostradă nouă de centură - A0 pe inelul exterior - până în 2024
    Romania ar putea avea autostrada pana la Sibiu.
    Tara ar putea avea politicieni corecti.
    Iasiul ar putea vea o centrala nucleara.
    Clujul ar putea avea datacenterul facebook.
    Craiova ar putea avea uzina de navete spatiale.
    Cuca Macaii ar putea avea o centura pe 4 benzi.
    Romania ar putea avea multe...
    Intrre a putea si a avea este diferenta intre dragnea si carol 1.
    Intre tariceanu si angela merkel. intre titus steel si papa francisc..
    Ar putea nu e totuna cu a avea...
  • +24 (24 voturi)    
    Va dati seama (Marţi, 3 aprilie 2018, 23:13)

    Putorel Poater [utilizator]

    Cati iepurasi de plastic se pot inchiria cu banii pe care i-am da inutil pe aceasta centura?
  • +16 (18 voturi)    
    De reținut (Miercuri, 4 aprilie 2018, 0:18)

    Celbland [utilizator]

    Consultantul profesionist fost solicitat de guvernul Cioloș în 2016, așa că pesediștii vor bloca orice acțiune pentru a realiza centura.

    Apoi Pandele și Firea se vor grăbi să autorizeze niște construcții pe traseul viitoarei autostrăzi, ca apoi să spună că nu mai poate fi respectat proiectul.
  • +10 (10 voturi)    
    Expresia magica, “ar putea”!!!! (Miercuri, 4 aprilie 2018, 4:00)

    Dalinar [utilizator]

    Caci niciodata nu va avea.
  • +14 (14 voturi)    
    pai si spaga? (Miercuri, 4 aprilie 2018, 5:32)

    gopo2016 [utilizator]

    domnilor europeni, ce facem cu spaga , voi credeti ca asa se fac afacerile la bucuresti si in tara, fara sa dai nimic? gunoiul ala de femeie care fura bucurestiul pe fata, in timp ce ei tac ca muti, are nevoi mari, datorii de platit voi credeti ca a ajuns primar sa ii ajute pe prosti? nu , ea e primar pt aia care "au ales-o" sa le reprezinte interesele
  • +5 (5 voturi)    
    'racnea stie? (Miercuri, 4 aprilie 2018, 7:23)

    Stapanu [utilizator]

    ___
  • +7 (7 voturi)    
    pe scurt : (Miercuri, 4 aprilie 2018, 7:53)

    coor [utilizator]

    EXCLUS !!!
  • +8 (8 voturi)    
    vorba (Miercuri, 4 aprilie 2018, 8:09)

    toxx [utilizator]

    alegatorului pesedist dintr-un sat de prin sudul tarii:
    "ce-mi trebuie mie autostrazi, nu am masina"

    q.e.d
  • +11 (11 voturi)    
    mda (Miercuri, 4 aprilie 2018, 9:17)

    SoulSearcher [utilizator]

    nu ne intereseaza astfel de bazaconii...

    de 1.7 miliarde de euro se pot inchiria iepurasi de plastic pe 10 ani, deci ce naiba sa facem noi cu centura asta ?

    cred ca nea gigel ala de la CNAIR care citeste acest articol zice in mintea lui: "ei da sigur.. ca-s ei mai destepti ca mine.. eu n-am timp de astea... anul asta imi mai contruiesc o vila la predeal si nu am timp de astfel de proiecte "faraonice""
  • +7 (7 voturi)    
    cum ar putea?! (Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:26)

    liviu_ [utilizator]

    simplu:
    NU MAI FURATI (ma refer la guvern si parlament)!


Abonare la comentarii cu RSS


de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version