​Traficul feroviar este puternic perturbat în Franța și miercuri, uriașa grevă de la SNCF fiind în a doua zi. Problema este că nu se întrevede o soluție și marea problemă este legată de ce se va întâmpla cu datoria de 50 miliarde euro la companie care gestionează infrastructura. Statul francez nu vrea să o preia, fiindcă bugetul ar fi dezechilibrat, iar ”ceferiștii” francezi nu vor să-și piardă privilegiile și nici să fie victimele unor concedieri masive.

Lucratori feroviari franceziFoto: SNCF Reseau

Dacă nu se va găsi o soluție, greva va continua până la final de iunie și vor fi peste 30 de zile cu trafic grav afectat. Miercuri, spre exemplu, circulă în medie doar un TGV din șapte și un tren regional din cinci.

Francezii au formidabilele trenuri TGV, însă lucrurile sunt departe de a fi ideale pe căile ferate. Un raport mult-așteptat întocmit de un fost șef al Air France-KLM cerea la mijloc de februarie, un "tratament de șoc" pentru a repara multe dintre problemele uriașei companii SNCF. Raportul spunea că au fiost neglijate liniile regionale și o parte dintre ele trebuie închise. Datoriile companiei SNCF Reseau pot ajunge la 50 miliarde euro anul acesta și, pentru a se face economii va trebui inițiat un program de plecări voluntare în colosul cu 150.000 de angajați. În medie, datoria crește cu două miliarde euro pe an.

Sindicatele se opun și unei reforme care ar duce la concedieri masive și ar limita privilegiile lucrătorilor feroviari.

Problema datoriei a dus însă negocierile într-un punct mort. Din cauza investițiilor masive în rețeaua TGV. dar și pe fondul unor datorii istorice, se estimează că suma va ajunge în câteva luni la 50 miliarde euro.

Guvernul nu vrea să preia însă datoria, fiindcă bugetul de stat ar avea de suferit, iar o soluție de compromis ar fi ștergerea unei părți din datorie sau transferarea unei părți din ea la bugetul de stat.

Subiectul datoriei este presant și mulți spun că statul nu ar trebui să preia datoria. Guvernul va trebui însă până la urmă să ia ia o decizie.

Surse: Les Echos, AFP.