Ministerul Transporturilor a anunțat miercuri că au început lucrările pentru reabilitarea a 40 km de cale ferată pe distanța Simeria-Gurasada, parte a Coridorului IV pan-european. Se lucrează de mai mulți ani pe diverse tronsoane între Sighișoara și Curtici, lucrările au acumulat întârzieri, iar trenurile au viteză medie de 45-50 km/h. Estimările CFR sunt că în 2022-2023 se vor termina lucrările pe Coridorul IV.

Lucrari la caile ferateFoto: Ministerul Transporturilor

Încep lucrările pe secțiunea Gurasada-Simeria

Constructorii montează podurile provizorii pentru asigurarea frontului de lucru. Vor fi modernizați peste 40 km de infrastructură și suprastructură feroviară pentru ca trenurile să circule cu viteza maximă de 160 km/h.

Gurasada – Simeria se află pe axa prioritară TEN-T 22 Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Brașov-București-Constanța, se arată într-o postare pe Facebook a ministerului.

Date despre tronson

Tronson 3: Gurasada - Simeria;

Valoare: 2.636.523.184,68 RON (circa 566 milioane euro)

Asocierea "FCC - ASTALDI - CONVENSA, tronson" 3, formată din FCC Construcction SA, Astaldi S.p.A, Contratas Y Ventas SA - Lider Asociere FCC Construcction. Termenul de execuție este de trei ani.

Contractul de lucrări a fost semnat în august 2017

Contractul prevede lucrări de terasamente şi consolidări pe întreaga distanţă, construirea a 17 poduri (dintre care trei peste râul Mureş), 27 de podeţe, patru pasaje superioare, trei pasaje inferioare, lucrări civile în nouî staţii de cale ferată (inclusiv halte comerciale/puncte de oprire), lucrări de electrificare şi energoalimentare precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R)".

Acum, trenurile Regio parcurg în 75 de minute cei 40 km între Simeria și Gurasada. Cele mai rapide trenuri fac, din cauza restricțiilor de viteză, două ore jumătate pe cei 123 km dintre Simeria și Radna.

Coridorul IV Pan-European are 2.000 km și cuprinde traseul Nurnberg - Praga - Viena - Budapesta - Curtici - Simeria - Sighișoara - Brașov - București-Constanța.

Sunt deja câțiva ani de când vitezele medii ale trenurilor pe traseul Brașov-Sighișoara-Simeria sunt de 45-50 km/h și situația va mai dura cel puțin trei-patru ani. Doar pe cei 17 km dintre Arad și Curtici se circulă cu o medie de 70 km/h, în timp ce în noul Mers al Trenurilor au fost modificați timpii și între Arad și Simeria, astfel că trenurile fac trei ore pe 158 km care și ei vor fi reabilitați ca parte a unui proiect de aproximativ 2 miliarde euro.

Este un proiect uriaș de infrastructură, costurile pentru cei 215 km în care lucrările au atins un stadiu avansat fiind de peste 1,2 miliarde euro.

Cel mai întârziat contract este pe secțiunea Vințu de Jos - Coșlariu, acolo unde contractul a fost semnat încă din decembrie 2011, iar lucrările aveau termen de finalizare în doi ani și jumătate (30 de luni). Alte contracte aflate în întârziere sunt cele dintre Coșlariu și Sighișoara, contracte semnate încă din 2012, fiecare cu termen de finalizare de 3 ani...

Încă din 2013 se vorbea de întârzieri uriașe, mai ales că unele tronsoane trebuiau să fie gata în 2014 și 2015. CFR a spus că pe anumite tronsoane constructorii "s-au mobilizat insuficient", miniștrii Transporturilor au făcut promisiuni și au dat termene, dar acum, la câțiva ani, se circulă cu viteza de sub 50 km/h pe mai bine de 250 km din Ardeal și din vestul țării.