Subvenții de 1,33 miliarde lei pentru transportul feroviar de călători. Cât a primit fiecare companie

de Vlad Barză     HotNews.ro


Linii de cale ferata
Foto: Hotnews
Ministerul Transporturilor a acordat anul trecut subvenții totale de peste 1,33 miliarde lei companiilor feroviare de transport de călători, dintre care peste un miliard de lei au ajuns la CFR Călători și un total de peste 200 milioane lei au primit cele mai mari două companii private; Regio Călători și Transferoviar Călători, arate datele transmise HotNews.ro de către minister. Pachetele de compensaţii sunt acordate de stat companiilor pentru ca acestea să opereze pe rute care, în condiţii normale, nu ar fi profitabile din cauza costurilor mari de operare neacoperite de veniturile din bilete. Un lucru mai puțin cunoscut de publicul larg este că la companiile private, subvențiile acordate sunt mult mai mari decât veniturile obținute de acestea din vânzarea de bilete.

Sumele primite cu titlu de compensație pentru transportul feroviar public de călători - în anul 2017 - au fost următoarele:
S.N.T.F.C.“CFR-CĂLĂTORI”  SA                        1.092.194.128 lei
- S.C. REGIOTRANS  CALATORI                       126.001.386 lei
- S.C. TRANSFEROVIAR CĂLĂTORI S.R.L.      70.913.231 lei
- S.C. INTERREGIONAL CĂLĂTORI  S.R.L.      26.063.295 lei
- S.C. SOFTRANS SRL                                         10.808.874 lei
- S.C. REGIO CĂLĂTORI  SRL                             6.869.398 lei
Total                                                                    1.332.850.312 lei.


La companiile private subvențiile sunt mult mai mari decât veniturile obținute de acestea din vânzarea de bilete. De exenplu, anul trecut Transferoviar a obținut venituri de 24 milioane de lei din vânzarea de bilete, iar subvenția a fost de aproape trei ori mai mare. Cealalta mare companie privată, Regio Călători (fosta Regiotrans) a primit în 2016 subvenții totale care acopereau 85% din costurile totale cu prestațiile. Pentru anul trecut estimările Regio Călători indicau venituri din prestații de aproximativ 30 milioane lei, în timp ce subvențiile au fost de peste 130 milioane lei. La final de 2017, Regiotrans și-a schimat numele în Regio Călători.

Nivelul compensațiilor a scăzut în ultimii ani, spre nemulțumirea companiilor de transport. De exemplu CFR primea în 2016 un total de 1,22 miliarde lei, din care 753 milioane au fost utilizați pentru trenuri Regio. Per total subvențiile au fost în 2014 de 1,53 miliarde lei, iar anul acesta vor fi cu peste 200 milioane lei sub acel nivel.

”Potrivit Legii nr.2/2018 a bugetului de stat pe anul 2018, valoarea aprobată totală a subvențiilor pentru tramsportul feroviar public de călători este de 1.436.000 lei, dar pentru asigurarea  unei execuții bugetare prudente și a respectării prevederilor Legii 500/2002 privind finanțele publice - art.21, alin. (5), (6), și (7), Directia  Economică, din cadrul Ministerului Transporturilor, a elaborat și transmis bugetul Autorității pentru Reformă Feroviară pe anul 2018, pentru titlul IV- Subventii, art.40.04- Subventii pentru sustinerea transportului feroviar public de călători, suma de 1.292.400 lei”
, precizează Ministerul Transporturilor.

Ce subventie (compensatie) primeste fiecare companie? În anul 2018, fiecare OTF va primi compensație în funcție de realizările fiecăruia, mai spune ministerul.

Subvențiile sunt acordate în funcție de doi indicatori; tren-km și călători-km, ponderea fiind de 65% pentru primul și de 35% pentru al doilea.

Indicatorul călători-km ține cont de numărul de pasageri calculaţi pentru fiecare unitate de distanţă parcursă, în timp ce indicatorul tren-km ţine cont doar de distanţa parcursă de trenuri, indiferent de numărul călătorilor din ele.

Scăderea bugetului de subvenții va afecta companiile și acest lucru se va simți la CFR Călători, care are un grav deficit de vagoane și locomotive. Și companiile private vor fi afectate și nu ar fi exclus să apară noi retrageri de pe unele rute sau să urmeze reduceri ale numărului de angajați.

De exemplu la început de an Transferoviar s-a retras de pe relația Ploiești - Târgoviște, iar de la 1 aprilie, Softrans s-a retras de pe relația Craiova - Motru.

Ministerul Transporturilor impune companiilor private să realizeze venituri proprii de cel puţin 15% din veniturile totale la trenurile Regio şi de 35% la trenurile Interregio.

În răspunsul ministerului nu era inclusă și compania privată Astra Transcarpatic. Documentele de pe site-ul Autorității pentru Reformă Ferioviară indică o compensație necesară anuală de 17,5 milioane lei pentru anul în curs.

Pe ruta București - Brașov există cea mai mare diversitate de companii feroviare; patru. Zilnic pe sens sunt 20 de trenuri CFR Călători, patru Regio Călători, un Softtrans și un Astra Transcarpatic.


Citeste mai multe despre   


















949 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    nu (Luni, 16 aprilie 2018, 12:34)

    martel55 [utilizator]

    ar fi o problema scadera subventiilor daca banii s-ar duce in reabilitarea infrastructurii permitand astfel companiilor de transport feroviar sa devina mai competeitive prin oferirea unor viteze mai mari si implicit timpii mai mici...din pacate nu pare sa se intample asa


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă