​Trenurile ar putea circula din nou între Dornești și Putna, după șase ani de pauză, CFR spunând că sunt necesare lucrări de reparații pentru care bugetul este asigurat. Linia 515 a fost deschisă acum aproape 130 de ani și a fost închisă în 2012. Acum, problema va fi cum pot fi atrași călători la tren, după atâția ani în care au fost nevoiți să găsească alte soluții de transport. Linia ar putea fi folosită și de turiștii care merg la mănăstirea Putna sau în zonă, la Dornești existând conexiune cu magistrala 500 (Vicșani - Suceava - Bacău - Buzău - București).

Gara PutnaFoto: Facebook/Pagina Calea ferata Dornesti - Putna

Între Dornești și Putna sunt 39 km, iar trenurile făceau cam o oră și zece minute. O variantă ar fi ca întâi să fie deschisă secțiunea mult mai scurtă, 8 km, dintre Dornești și Rădăuți.

Linia 515 mai avea un tronson de 25 km între Gura Putnei și Nisipitu, însă pe acesta nu s-a mai circulat după inundațiile din 2008, iar linia a fost demontată în 2016.

Foto: Sorin Clipa

Ce spune CFR Infrastructură despre linia Dornești - Putna, într-un răspuns pentru HotNews.ro

Urmare inspecției efectuate pe secția CF Dornești – Putna s-a constatat faptul că sunt necesare lucrări de reparații/înlocuire, după cum urmează:

  • înlocuirea traverselor necorespunzătoare de lemn (circa 6.000 buc);
  • înlocuire şină;
  • îndepărtarea vegetaţiei din gabarit pentru asigurarea vizibilității la trecerile la nivel;
  • completarea indicatoarelor de semnalizare rutiere și feroviare;
  • înlocuirea unor componente la instalaţiile de siguranţă a circulaţiei;
  • executarea lucrărilor de buraj, ripaj şi rectificat ecartamentul;
  • consolidarea podului de la km 2+300;
  • verificarea instalaţiei de centralizare electrodinamică din staţia CF Rădăuţi.

Bugetul estimativ pentru lucrările de reparații necesare redeschiderii circulației pe această rută este de 1.065.000 lei.

BVC al CFR SA pe anul 2018 a fost aprobat, iar reluarea circulației pe secția CF Dornești – Putna este estimată pentru sfârșitul anului 2018.

Linia 515 în Mersul Trenurilor din 1989

S-a discutat mult despre reluarea circulației între Putna și Dornești în ultimii ani, iar în martie 2016 a avut loc la Putna o întâlnire între directorii de la CFR și starețul mănăstirii care susține putermic reluarea circulației trenurilor. Linia ar putea avea potențial turistic, dar ar fi foarte utilă și pentru localnici. Subiectul este dezbătut și pe o pagină de Facebook dedicată acestei linii.

Acum, primii pași concreți apar. Presa locală scrie că, după vizita făcută în urmă cu două săptămâni de șeful CFR Infrastructură, Ion Gavrilă, la Putna au început lucrările de igienizare a liniei. De asemenea, săptămâna trecută, la Primăria Rădăuți a avut loc o întâlnire a reprezentanților CFR cu primarii din zonă pentru a găsi soluții ca această linie să fie rentabilă: mutarea unor halte care acum sunt amplasate în câmp, identificarea unor noi halte în apropierea instituțiilor și a sediilor agenților economici astfel încât să fie un tren destinat navetiștilor.

Foto: Valentin Stoica

Relatând subiectul, Monitorull de Suceava scrie că marea problemă va fi ca oamenii să fie din nou atrași către tren.

”Dacă ar atrage majoritatea călătorilor din categoria elevi, studenţi şi pensionari, şi o parte dintre navetişti, trenul ar avea deja succes, cred specialiştii. Zona Rădăuţi-Putna este una cu potenţial de călători. În plus, s-ar putea atrage călători cu legături spre trenurile de lung parcurs, din Gara Suceava. Un alt segment de călători, pentru finaluri de săptămână, ar putea fi din sfera turismului religios, la Mănăstirea Putna. De altfel, stareţul Melchisedec Velnic a anunţat că se va implica direct în acest proiect, iar biletul de tren va fi şi bilet de intrare în mănăstire”.

Foto Google Street View

Va fi extrem de importantă și implicarea autorităților din localitățile deservite de linia 515. ”Degeaba CNCF-ul dorește și investește, dacă cei din zonă se vor bâlbâi. Ba mai mult… aproape sigur vor veni în curând unele „reacții” ale marilor operatori rutieri din zonă, care nu vor rămâne pasivi la modificarea survenită în concurența modală”, spune analistul feroviar Viorel Lucaci.

”Dacă operarea trenurilor nu se va dovedi oportună (adică… trenurile vor circula mai mult goale), scenariul rutei Ilva Mica - Rodna Veche (unde se asemenea trenurile au „revenit” cu mare fast - chiar cu tentă politică - însă la scut timp au fost retrase subit din lipsă de călători) se va repeta mai mult ca sigur. Ar fi păcat.”, mai spune el.

Foto: Viorel Lucaci

Foarte posibil calea ferată ar putea fi închiriată unui operator privat, dar nu va fi ușor. La licitaţiile organizate anii trecuţi în mai multe rânduri nu a fost nici un doritor, scria Monitorul de Suceava, anul trecut.

Operatorii privaţi de transport pe calea ferată sunt în general fixaţi pe o piaţă, iar în ultima perioadă mai mult s-au retras de pe linii secundare decât să închirieze altele noi. Un obstacol este și faptul că pe raza judeţului Suceava nu mai operează vreun operator privat, astfel că nu există un centru de comandă apropiat pentru materialul rulant.