​FOTO Cum reușesc cele mai tari companii feroviare europene să atragă călători - Viteză, covor roșu, snițele, relaxare

de Vlad Barza     HotNews.ro


Tren italian de mare viteza
Foto: Trenitalia
​În timp ce la noi trenurile au o imagine foarte proastă, fiind lente, neconfortabile și insuficiente, în Europa de Vest și Centrală multe companii au reușit să atraga tot mai mulți pasageri, arătând că trenurile pot fi, nu doar rapide și curate, ci și amuzante. În Italia li se pune covorul roșu călătorilor business, la vagoanele restaurant din Cehia poți mânca șnițel sau gulaș, alături de o bere bună, iar în Germania în unele trenuri există personal care se asigură că nu se vor plictisi copiii. Un raport arată care sunt cele mai de succes companii feroviare europene, dar și ce au făcut pentru a dovedi că trenurile nu s-au blocat undeva în trecut.

Raportul The Great Train Comparison arată care sunt cele mai de succes companii feroviare europene datorită serviciilor oferite clienților. Sunt mai multe categorii și sunt date exemple. Marele câștigător este din Elveția: Swiss Federal Railways, în timp ce în regiunea noastră serviciile excelente vin de la OBB (Austria) și Cesky Drahy (Cehia). Foarte bine au ieșit companii precum Deutsche Bahn, Eurostar, RENFE, SNCF. Raportul a fost întocmit de portalul de rezervări Loco2 și cuprinde 16 mari companii europene, dintre cele 150 existente pe continent.


Meniu într-un vagon restaurant din Cehia (foto Cesky Drahy)

Unele companii feroviare se impun datorită vitezei și au sloganuri de genul ”Ce rost mai are să iei avionul?”. Altele au trenuri în care poți închiria mici săli de ședință, în timp ce în unele țări vagonul restaurant chiar vinde mâncare apropiată de ce vinde un restaurant respectat din oraș.

În Alpi, o dată cu biletul îți cumperi și ski pass-ul, și ambele ies mai ieftine decât dacă le-ai lua separat, în Elveția aproape toate trenurile importante au vagon de biciclete, iar în Austria poți fi sigur că în vagon nu este hărmălaie, fiindcă pasagerii gălăgioși riscă amenzi.


Tren german de mare vitezaă ICE 3 (sursa - Deutsche Bahn)

În Italia, companiile Trenitalia și Italo pun covorul roșu pentru pasagerii business, există două tipuri de clasă business, spațiu precum în birou, dar și business lounge în gările mari. O diferență enormă față de sălile de așteptare de la noi...

Companiile cu management deștept și-au dat seama că vor câștiga dacă vor atrage familiile să ia trenul pe distanțe medii și lungi. În Elveția unele trenuri Intercity au spațiu de joacă pentru copii, în Germania circulă trenuri în care există personal angajat să-i distreze pe copii, în timp ce în unele trenuri austriece mascotele oferă puzzle-uri și diverse jocuri copiilor din vagoane.


Tren austriac de navetiști (foto - OBB)

În timp ce la noi CFR mai are doar 12 vagoane restaurant, Deutsche Bahn are 150. Marile companii din vest se mândresc cu mâncare organică din apropiere, în timp ce la vagoanele din Cehia în meniu se pot comanda șnițele, gulaș, salate și beri.

O bună parte dintre trenurile rapide au WiFi gratuit la bord, iar cumpăratul biletelor de tren de pe internet este simplu, cei care își iau biletul cu mai mult timp înainte putând ajunge să plătească și de patru cinci ori mai puțin decât dacă ar alege să cumpere biletul chiar înainte de plecare. Tot mai mulți operatori decid să dea reduceri nu doar pasagerilor cu dizabilități, ci și celor care mai merg cu încă o persoană.


Ce companii au câștigat la fiecare categorie

Vagoanele unor companii precum Deutsche Bahn, OBB sau RENFE sunt medii cu zgomot redus, nu doar fiindcă sunt bine insonorizate. Există reguli clare care să-i descurajeze pe pasagerii care au de gând să fie gălăgioși, iar în Austria poți fi amendat pentru zgomot ce depășește un anumit prag de decibeli. Liniștea este esențială, fiindcă operatorii feroviari atrag clienți care nu vor haosul din aeroport ți nici stresul condusului, astfel că le promit ore de liniște în tren.

Cine a dus bicicleta cu trenul în România știe că este foarte complicat, mai ales de când trenurile de pe rutele populare s-au aglomerat peste măsură, după ce studenții au primit gratuitate la început de 2017. Situația este cu totul diferită în Elveția, unde aproape toate trenurile de lungă distanță au spațiu pentru biciclete, iar în multe gări poți închiria biciclete. La fel, în țări precum Elveția sau Marea Britanie poți transporta câinele sau pisica cu trenul fără să ai discuții complicate cu ”nașul”.


Vagon cehesc cu spațiu pentru biciclete (sursa - CD)

Operatorii cu servicii în zona Alpilor, Swiss Railways sau OBB, au vagoane cu zone pentru transportul schiurilor și a plăcilor de snowboard, existând în unele cazuri și posibilitatea de a apela la servicii prin care echipamentele pentru sporturi de iarnă îți sunt preluate de acasă sau de la hotel și transportate în stațiunea unde mergi în vacanță.

Câteva companii, mai ales din Elveția, Austria și Cehia, au în trenuri compartimente speciale pentru două persoane, gândite pentru cupluri care merg în vacanță și vor intimitate. Vagoanele compartimentate sunt tot mai rare în Europa de Vest, cel mai des fiind utilizate vagoanele deschise, însă cu scaune confortabile și cu mult loc la picioare.


Tren din Elveția

Dincolo de confort și servicii diverse, mai este un aspect esențial care face ca trenurile să fie mai atrăgătoare decât avioanele pe distanțe de până la 800 km, iar aici cel mai bine stau două țări: Franța și Spania. Trenurile TGV, respectiv AVE depășesc 300 km/h și au viteze medii de peste 200 km/h pe distanțe de multe sute de kilometri.

Câteva exemple spun totul. Între Marseille și Paris trenurile fac 3 ore și 23 de minute, iar Între Barcelona și Madrid fac două ore și 45 de minute. Între Paris și Bordeaux trenurile fac puțin peste două ore, între Londra și Bruxelles drumul durează sub 110 minute, iar între Munchen și Berlin se fac patru ore.

Departe de a spune că aceste companii sunt perfecte. Trenurile germane au des întârzieri, compania franceză SNCF are datorii de 50 miliarde euro și biletele de tren sunt extrem de scumpe, mai ales în Scandinavia și Marea Britanie. Un element comun este că acestor companii le pasă de clienți și dovedesc asta lansând servicii prin care vor să crească numărul de pasageri.


Interior TGV Oceane (sursa - SNCF)






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3171 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    Voi vorbiti de nave spatiale aici (Vineri, 1 iunie 2018, 10:57)

    emil bobu [utilizator]

    In Romania nu se poate, lumea e cretina si nu voteaza, deci daca vreti lux, mergeti acolo.
    • +1 (1 vot)    
      doar cine a fost intr-o tara straina intelege (Vineri, 1 iunie 2018, 19:47)

      Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      cand vezi ca ij anglia faci 80 KM intre 2 orase in 30 minute...si in Romania faci aceiasi distanta in peste 2 ore

      cand vezi ca aia isi cumpara bilete de tren online de acum 10 ani...si noi de abia astazi punem un panou ELECTRONIC amarat in Gara de nord
  • +15 (17 voturi)    
    nobody got time for this... (Vineri, 1 iunie 2018, 11:05)

    nihilism [utilizator]

    trenuri, comfort, respect, curatenie? esti nebun? nimeni nu are timp pentru asa ceva.....in romania totul e perfect!! doar legile justitiei sunt prioritatea romaniei. Tara merge ca unsa. Va rog, terminati cu asemnea articole denigrante.....se poate?!
  • +3 (7 voturi)    
    Inter City (Vineri, 1 iunie 2018, 11:22)

    DrInOrice [utilizator]

    Acum vreo 12 ani, am luat IC Suceava-Bucuresti si am servit snitzel, cartofi prajiti si salata in vagonul restaurant. A fost excelent, ca la un restaurant adevarat. Deci se poate si la noi.
    • 0 (2 voturi)    
      Standarde, nu gluma! (Vineri, 1 iunie 2018, 12:32)

      Alovi [utilizator] i-a raspuns lui DrInOrice

      Incerc sa caut orice urma de sarcasm in ce ai scris si nu gasesc nimic. Deci trebuie sa fie adevarat.

      Si te cred, cartofii prajiti sunt sigur ca sunt excelenti si acum, dupa 12 ani. Iar ruta Suceava-Bucuresti e cunoscuta pentru cea mai buna salata facuta la 60 la ora. Mai pui nitel de snitel si-ti ies 3 stele Michelin.

      Ei cu locomotive, tu loco fara motive.
    • 0 (0 voturi)    
      doar ca in Romania NU mai exista Inter City (Vineri, 1 iunie 2018, 19:49)

      Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui DrInOrice

      ceea ce nu stiai e ca in Romania in 2018 NU mai exista trenuri Inter City deoarece acele trenuri (conform regulilor UE) trebuie sa circule cu o viteza medie MINIMA de 60 KM/h iar in Romania nu se poate respecta aceasta regula


      deci ce crezi c-a facut guvernul? a desfiintat trenurile...

      cauta acum sa vezi ca nu mai exista acele treburi
  • +6 (14 voturi)    
    carul inaintea boilor (Vineri, 1 iunie 2018, 11:39)

    Boa [utilizator]

    vagoanele si conditiile foarte bune din trenurile tarilor dezvoltate au la baza o cale de rulare bine dezvoltata si intretinuta.
    In Romania degeaba bagi vagoane si servicii de lux daca trenurile se misca din ce in ce mai incet.
    E nevoie de lucrari masive la infrastructura feroviara romaneasca pentru a ajunge la serviciile din vest. Or asta nu intereseaza pe nimeni deocamdata.
    Si oricum ar fi, vedeti cat timp ia sa se consturiasca o amarata de autostrada de vreo 4-500km; mi-e frica sa ma gandesc cand ar putea fi gata o linie de tren de mare viteza Bucuresti - Baia Mare. Cu siguranta ca nu in timpul vietii noastre.

    dar nu vad de ce ne intereseaza asta, noi avem scopuri mai nobile gen lupta anti-comunism, sustinerea neconditionata a "partenerilor strategici" si inzestrarea cu armament samd
  • -1 (5 voturi)    
    Este perfect corect , (Vineri, 1 iunie 2018, 13:08)

    A310 [utilizator]

    ceea ce spuneti dvs. , dar scumpii nostri guvernanti au decis cu ceva ani in urma ca CFR-ul sa fie distrus , respectiv impartit , pentru a fi jefuit mai usor .
    Ca ne place sau nu , distrugerea economiei si a industriei romanesti a inceput din 1990 , aceasta actiune a fost continuata de absolut toate guvernarile , fara a avea importanta culoarea politica a acestora , iar acum suntem o colonie jalnica .
    In viitor cred ca o sa ajungem precum Republica Nauru .
  • -2 (6 voturi)    
    Nici o legatura cu realitatea (Vineri, 1 iunie 2018, 14:06)

    holinessdani [utilizator]

    In Franta TGV-ul a intrat in serviciul comercial, adica a inceput sa functioneze cu calatori in anul 1978 (o mie noua sute saptezeci si opt, pentru cine n-a inteles din prima).
    La noi in anii '70 erau inca rute deservite de locomotive cu aburi.
    Iar in anii '80 nu era mancare sau curent electric darmite sa se faca investitii in infrastructura.
    In anii '90 tara fiind in faliment, nici un leu in BNR de exemplu, intarzieri la salarii, pensii, medicamente deloc, etc.
    Romania a avut o intarziere de 30-40 de ani in dezvoltare si plecand de la 0 (zero) de fapt minus, voi vreti sa se fi recuperat acest decalaj in 20 de ani?
    A disparut orice urma de logica si bun simt in tara asta?
    • +2 (6 voturi)    
      DA! (Vineri, 1 iunie 2018, 14:46)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Intr-un timp relativ scurt 5 -10 ani se pot estompa diferentele, dar cu multa munca si corectitudine si cel mai important fara cretinii din psd-alde!
    • -2 (2 voturi)    
      Exagerezi (Vineri, 1 iunie 2018, 15:09)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Deși nu s-au mai construit noi trasee de cale ferată de la revoluție ca România e a 4-a țară din Europa la căi ferate (luate ca lungime).

      Spre exemplu Franța are 29.901 km pe când România 22.298. Deși sunt multe dezafectate nu poți spune că am plecat cu întârziere de 30 de ani.

      Problema cea mare e că situația de acum e cu mult mai proastă decât în 89. Deși am primit bani cu căruța (sau vagonul) de la UE pentru infrastuctură (chiar dinainte de aderare) nu i-am luat să îi folosim.

      Apropo poate teste pentru TGV au fost în anii 70 dar primul serviciu comercial lansat a fost spre sfârșitul lui 81.

      Pentru o țară de dimensiunea României nu e neapărată nevoie de viteze de 200-300km/h. Dacă pe majoritatea porțiunilor ar prinde viteză de 130km/h (limita pe autostradă) trenul ar fi de preferat mașinilor și ar duce la reducerea accidentelor pe șosele.
    • 0 (0 voturi)    
      Germania, Japonia... (Sâmbătă, 2 iunie 2018, 9:25)

      Godzillagrrr [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Comentariul Dvs. ma trimite cu gândul la Germania si Japonia, care, dupa infrângerea si distrugerile din cel dea-al doilea razboi mondial, redevenisera lideri economici dupa mai putin de 20 de ani ;-)
  • +1 (3 voturi)    
    bai (Vineri, 1 iunie 2018, 15:25)

    dragonic [utilizator]

    ar fi bine sa va amintiti si sa dati cu capul de tren pe guvernanti de perioada ain care {1970-1980....} la vagoanele restaurant de noi se putea manca aproape orice - ce ne spuneti acum la ceilalti sunt PEPSI -la acea data nici nu visau despre ce scrieti acum cu exceptia unor trenuri internationale -- acum mergi de la timisoara la buc sau de la cluj la cta si nu poti bea o cafea - au reusit sa distuga tot - pe rutele trnurilor de moldova se urca tigani cu cafea si bere , imbracati in culoarea cfr , de acord cu nasul si te servesc cu o bere - nu ii opreste nimeni -- in toate domeniile in functii de conducere sunt niste nimeni care pot fi manioulati usor si nu conteaza rezultatul -- cat mai avem rabdare ?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by