Comisarul european pentru politică regională Corina Crețu a aprobat o finanţare de peste 246 milioane de euro din Fondul de coeziune, pentru construcţia secțiunii de autostradă ce leagă localitățile Târgu Mureş, Ogra și Câmpia Turzii. Proiectul are în vedere construcţia unei porțiuni de 51,8 km de autostradă, cu două benzi pe sens de circulație, precum şi a unei secțiuni de 4,7 km în apropierea oraşului Târgu Mureş. Lucrările au demarat în 2015 și încă nu sunt finalizate. Proiectul autostrăzii a fost menit să absoarbă cât mai mult din fondurile europene din ciclul 2007-2013 ce se pierdeau la finalul de 2015, însă contractarea întârziată a facut ca întregul proiect să fie unul "fazat" și practic să fie finanțat aproape în totalitate din noul ciclu financiar european până în 2020.

Autostrada Campia Turzii - Tg. Mures (februarie 2018)Foto: Captura YouTube

"Acest proiect de mare importanţă, situat pe un coridor european strategic, va contribui la crearea unei reţele de transport mai rapide şi mai sigure în România. De asemenea, va face regiunea mai atractivă atât pentru investitori, cât și pentru turism şi va înlesni dezvoltarea economică, permițând locuitorilor să reducă timpul necesar deplasării între Târgu Mureș și Câmpia Turzii la mai puțin de oră", a declarat înaltul oficial european.

Proiectul are în vedere construcţia unei porțiuni de 51,8 km de autostradă, cu două benzi pe sens de circulație, între oraşele sus-amintite, precum şi a unei secțiuni de 4,7 km în apropierea oraşului Târgu Mureş. Secțiunea de autostradă va face parte din coridorul 9 – Rin-Dunăre, ce leagă Strasbourg de Constanța în cadrul rețelei de transport pan-european. Proiectul urmează a fi finalizat până în luna octombrie 2019, transmite Comisia Europeană.

Proiectul autostrăzii A3 Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureș, parte din fostul contract cu Bechtel, a fost trecut pe fonduri europene în 2014 și autoritățile sperau ca printr-o licitație și o contractare rapidă să mai poată absorbi cât mai multe fonduri din exercițiul financiar 2007-2013 ce se încheia la final de 2015. Cu toate acestea, procedurile s-au lungit și contractarea a venit târziu în 2015, astfel încât întregul proiect a fost "fazat", adică împarțit în două încât o parte să fie finanțată din fondurile 2007-2013, iar restul din 2014-2020.

Din fostul ciclu financiar s-a „reușit” finațarea europeană cu circa 25 de milioane de euro. Grosul de peste 240 de milioane au fost luat din noul buget european 2014 - 2020.

Lucrările ar fi trebuit să debuteze în 2016, dar multe probleme birocratice au ținut pe loc șantierele, iar graficele și termenele inițiale au fost date peste cap.

A3 Campia Turzii - Ogra - circa 56 km

> Lot 1 Ogra - Câmpia Turzii - 3,6 km - contract semnat cu GEIGER TRANSILVANIA SRL - WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG pentru 55,8 mil lei / Ordin de începere: mai 2016 / Termen de finalizare: 16 luni

> Lot 2 Iernut - Chețani - 17,9 km - contract semnat cu asocierea ASTALDI SPA - MAX BOEGL ROMANIA SRL - ASTALROM SA - CONSITRANS SRL pentru 438 mil lei / Ordin de începere: mai 2016 / Termen de finalizare: 16 luni

> Lot 3 Chețani-Câmpia Turzii - 10,105 km - contract semnat cu S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L. - S.C. TOTAL ROAD S.R.L pentru 280 mil lei / Ordin de începere: mai 2016 / Termen de finalizare; 16 luni

A3 Ogra - Târgu Mures

> Lot 1 - Târgu Mures - Ungheni plus Drum de Legatură (9,2 km) - atribuit în 2017 catre Strabag, circa 129 milioane lei / CONTRACT INIȚIAL A FOST REZILIAT (cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA pentru 178 mil. lei, dar reziliat la cererea constructorilor)

> Lot 2 - Lotul 2 Ungheni - Ogra (10,1 km) cu Asocierea SC STRABAG SRL - SC STRACO GRUP SRL pentru 251 mil. lei / Termen de finalizare estimat inițial: mai-iunie 2017