Autostrada București - Ploiești - Brașov: Studiul de fundamentare al Parteneriatului Public Privat, aprobat de Guvern / Cât ar putea costa, cât va dura parteneriatul, ce va plăti statul român și ce taxe ar putea fi puse șoferilor chiar din 2019

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 29 august 2018, 18:03 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demareze
Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Guvernul a adoptat, miercuri, studiul de fundamentare pentru demararea unui Parteneriat Public Privat (PPP) pentru proiectarea, execuția și operarea autostrăzii Ploiești - Brașov și pentru operarea actualei autostrăzi Bucurști - Ploiești. Valoarea execuției proiectului este de circa 1,4 miliarde de euro, iar studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 4 ani pentru proiectare și execuție și 20 de ani pentru operare. Șoferii vor plăti o taxă pentru folosirea autostrăzii , iar pe parcursul PPP_ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii. Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.

Premierul Viorica Dăncila declara, înaintea ședinței de guvern în care Studiul de fundamentare privind construcția și operarea segmentului de autostradă Ploiești-Comarnic-Brașov, precum și operarea autostrăzii București-Ploiești a fost aprobat că „din luna septembrie vor începe procedurile de atribuire și dialogul competitiv cu investitorii, astfel încât până la sfârșitul acestui an să reușim semnarea acestui contract deosebit de important”.

Dăncilă preciza că  durata de proiectare și execuție este stabilită la maximum patru ani cu începere din anul 2019 și că valoarea estimată pentru proiectare și construcție se ridică la aproximativ 1,36 miliarde euro.

La finalul ședinței de guvern, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Nelu Barbu, a precizat că în studiul de fundamentare sunt prevăzute şi bonificaţii din partea statului dacă lucrările de execuţie se finalizează în avans, dar şi penalităţi pentru întârziere.

"În situaţia devansării lucrărilor perioadei de 48 de luni, aferentă lucrărilor de proiectare şi execuţie, partenerul privat va primi din partea partenerului public o sumă de succes echivalentă cu ponderea într-un an a perioadei de devansare, valoarea totală a primei de succes fiind de 100 de milioane euro pe an. În situaţia întârzierii finalizării perioadei de proiectare şi execuţie, partenerul privat va plăti partenerului public o amendă corespunzătoare ponderii în an a perioadei de întârziere, amenda anuală fiind şi în acest caz de 100 de milioane de euro", a explicat Barbu.

Studiul de fundamentare publicat de Comisia de Prognoză: Detaliile proiectului PPP Ploiești - Brașov

Comisia Națională de Prognoză, instituția desemnată responsabilă de implementarea acestui obiectiv prin Parteneriat Public Privat a publicat pe site-ul său studiul de fundamentare de 118 pagini.


Astfel, conform studiului Autostrada a fost împărțită în sectoare:

- Sector 1 - Ploiești-Comarnic, km 0+000 - km 48+600
- Sector 2 - Comarnic-Predeal, km 48+600 - km 84+800,
- Sector 3 - Predeal- Braşov (Cristian), km 84,4 – km 106,2 (*cu mențiunea că tronsonul Rășnov - Cristian a fost deja contractat pentru execuție)

Proiectul prevede, pentru sectorul Ploieşti – Braşov (Cristian) mai multe lucrări de artă, între care 14 viaducte și 33 poduri cu o lungime totala de aprox. 3 km, precum și 2.6 km de tuneluri cu galerie dublă. Totodată, sunt incluse noduri rutiere, drumuri de acces la autostradă, relocarea utilităților, lucrări hidrotehnice și de atenuare a impactului asupra mediului.

PPP în două etape pe o perioadă de 44 de ani

Documentul argumentează în favoarea soluției de implementare printr-un Parteneriat Public Privat (PPP) care să se desfășoare pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape.

Etapa 1 prevede că documentația, serviciile de proiectare, execuția lucrărilor, operațiunile de întreținere se vor desfășura pe o perioadă de 24 de ani. Conform planului, proiectarea și execuția lucrărilor ar urma să dureze doar patru ani, moment după care partenerul public - adică statul român - va plăti partenerului privat căte o sumă anuală drept contribuție la amortizarea investiției, dar și o plata de disponibilitate pentru fiecare moment când autostrada este deschisă.

Etapa a 2-a ar urma să aibă o perioadă de 20 de ani și va presupune ca proiectul să fie exploatat în regim de autostradă cu taxă, astfel încât să fie amortizată la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduală a construcției de la finalul etapei 1.

Documentul reține că „la finalul duratei contractului [n.r. etapa 1] autostrada va mai avea o valoare reziduală de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrărilor de construcție”.





Taxă pe A3 București - Ploiești din 2019?

Studiul mai preciează că pentru sectorul deja aflat în exploatare dintre București și Ploiești operatorul privat va putea încasa taxe imediat de cum va instala sistemul de taxare (pagina 102), începând cu anul 2019 când este estimat încheierea contractului.

Astfel, din calculele prezentate, din taxă cei 62 de km ai autostrăzii București - Ploiești ar putea aduce circa 18 milioane de euro minim în 2019, peste 23 de milioane de euro minim în 2025 și peste 28 de milioane de euro minim în 2030. (pagina 100)

Partenerul privat găsește finațarea și plătește construcția. Statul va face plăți de disponibilitate și plăți de amortizare a investiției

Costurile proiectului vor fi suportate de către partenerul privat și vor consta în principal din costurile aferente lucrărilor de construcție (studiu de fezabilitate, proiectare, organizarea proiectului, management de proiect, studii de teren și lucrările efective); costuri aferente activității de operare și întreținere; costurile finanțării pe întreaga durată a proiectului.

Studiul estimează un „cost de realizare a investiției (nu este luată în calcul achiziționarea de terenuri care nu este în sarcina partenerului privat)” de puțin peste 910 milioane euro fără TVA din care „aproximativ 590 milioane euro pentru sectorul Comarnic – Predeal şi 325 milioane euro pentru sectorul Predeal – Braşov (Cristian)”.

Pe lângă aceste costuri, se mai adaugă cele de operare şi întreținere care pentru sectorul Ploieşti – Braşov (Cristian), pentru perioada 2019 – 2043 se ridică la aprox 670 mil. euro.

Studiul precizează că „în condițiile actualei legislații partenerul public poate contribui cu până la 25% din valoarea proiectului”, astfel încăt va fi luată în vedere o plată anuală pe perioada de operare de maxim 55 mil/ euro.

„Această plată reprezintă o contribuție la nivelul amortizării investitiei, întrucât volumul de trafic şi perioada de operare de doar 20 de ani, vis-a-vis de cei în medie 50 de ani necesari amortizării lucrărilor de construcții aferente autostrăzii, nu permit amortizarea întregii investiții pe durata contractului cu asigurarea profitului rezonabil la nivelul partenerului privat”, arată documentul.

Totuși, studiul realizat de Comisia Națională de Prognoză menționează că analiza va fi actualizată și condițiile financiare se pot schimba „odată ce termenii finanțării vor fi finalizați”.

Dincolo de aceasta contribuție anuală din partea statului, documentul abordează și plata de disponibilitate pe care autoritățile o vor plăti partenerului privat pe toată durata de operare a autostrăzii.

„Principiul este că autoritatea va efectua plăți integrale de disponibilitate pentru o anumită perioadă numai în cazul disponibilității totale și corespunzatoare a activelor pe durata respectivă astfel cum este definită în contract (100% disponibilitate – 100% plată, 0 disponibilitate – 0 plată)”, se arată în document.

Taxele pentru șoferi: 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism

Documentul mai abordează și potențialele taxe care ar urma să fie aplicate pe autostradă.

„Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcursi este limitata la 6,3 euro fără TVA,şi poate fi supus indexării la data de 01 martie a fiecărui an cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior . Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,82 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva”, se precizează în studiu.

Documentul apreciază că valoarea minimă totală obținută numai din taxa de utilizare a autostrăzii Bucureşti - Ploiești (62 km) și Ploiești – Braşov (110 km) pentru perioada 2019 – 2043 este estimată la suma de 2,125 miliarde euro.


















6909 vizualizari

  • +24 (26 voturi)    
    Beton... (Miercuri, 29 august 2018, 18:20)

    2304 [utilizator]

    Autostrada va fi gata prin 2030 (douazecitreizeci) da' noi sa platim taxa din 2019 si sa stam cate 2-3 ore in trafic pe la Busteni, aha si sa nu uitam, plus rovinieta plus taxa de drum inclusa in combustibil plus impozite. Ei nu trebuie sa-si faca nici o grija, doar sa cheltuie banii colectati. Pana la urma poporul roman va inventa teleportarea, de nevoie si de nervi.... ca astia cu autostrazile lor....
    • +19 (21 voturi)    
      PSD prezinta planuri marete in campania electorala (Miercuri, 29 august 2018, 19:57)

      Boham [utilizator] i-a raspuns lui 2304

      a inceput campnaia electorala pt 2019...Prezidentiale

      in caz ca mai era vreo indoiala
      • +2 (2 voturi)    
        PPP o mare păcăleală (Joi, 30 august 2018, 12:48)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Boham

        PSD vor să pună taxă pentru o autostradă DEJA CONSTRUITĂ ????!!???

        DE CE?

        Că au spus PSD din pix Bucureşti - Braşov şi nu Ploieşti - Braşov doar ca să pună taxă pe Bucureşti - Ploieşti deja construită ????

        PROŞTI MAI SUNTEM!!!
    • +2 (2 voturi)    
      Autostrada Buc-Ploiesti nu va fi (Joi, 30 august 2018, 13:22)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui 2304

      rentabila niciodata. Ori de cate ori am mers pe ea, a fost goala (la propriu).
      Oamenii prefera clasicul DN1 ptr ca este mai scurt si intrarile/iesirile sunt mai lejere. Ca sa intri pe autostrada te chinui, o iei prin Pipera, vin multi de pe soseaua de centura, pare cam complicat.
      Daca vor pune taxe pe ea, chiar ca nu se mai duce nimeni pe autostrada.
  • +28 (30 voturi)    
    Suna a afacere proasta (Miercuri, 29 august 2018, 18:25)

    subcultura [utilizator]

    Deci, cost total proiectare+ constructie: 1.3 miliarde euro
    Taxe trafic 24 de ani: 2.125 miliarde euro

    Daca Statul se duce la banca azi, Euribor e -0,ceva, sa zicem ca s-ar imprumuta cu 2% p.a.. In 24 de ani, ar plati vreo 2,09 miliarde Euro.
    deci ar iesi mai ieftin numai fata de taxele ce ar fi incasate. (smecheria e totusi ca in PPP va plati prostul de sofer din banii lui, iar guvernul face pomeni electorale)

    Nu mai vorbesc de taxarea de catre un privat a unei bucati de autostrada (Buc-Ploiesti) realizata din bani publici.
    Oricum, nu va da nimeni 15 lei sa mearga pe autostrada aia pana la Ploiesti.

    Astia in loc sa moara la serviciu dupa banii aia europeni, moca, se tin de cotcarii
    • +19 (21 voturi)    
      :) (Miercuri, 29 august 2018, 18:57)

      Doaroparere [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      Banii europeni sau din imprumuturi sunt controlati sau trebuie platiti. Astia dati de romanii prosti nu au nici o impunere. Asa ca pot sa ia banii si sa faca sau sa nu faca autostrada.
    • +15 (17 voturi)    
      15 lei? (Miercuri, 29 august 2018, 20:24)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      Autostrada pana la Ploiesti are 62 de km.
      6.3 euro fara TVA la 100 km: 4.63*6.3*1.19 = 34.71 ron/100km, deci minim 21.5 ron. Pana la Predeal va avea peste 150 de km, deci taxa de autostrada va fi ~50 de lei.
      Evident, fraierii vor plati in continuare si rovigneta + acciza la combustibil.

      Mai trist este ca taxa pentru transport marfa va fi prohibitiva si TIR-urile vor continua sa foloseasca DN1 / DN1A, deci statiunile de pe Valea Prahovei vor fi in continuare blocate.
      Si mai trist este ca daca se semneaza contractul cu mafiotii care sunt azi la putere, sigur va avea niste clauze dubioase care vor permite operatorului privat sa mai incaseze cateva miliarde in plus de-a lungul anilor.
      • +9 (9 voturi)    
        Oricum (Miercuri, 29 august 2018, 21:57)

        tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Autrostrada Bucuresti Ploiesti oricum e degeaba ! Am fost vara asta la munte placand din zona de sud a Bucurestiului si waze imi zicea sa o iau pe DN1, de ce ? Pt ca iesirea in autostrada se face prin Centura Bucuresti care e vesnic blocata, deci ajungi mai repede pe DN1.

        M-am incapatanat si am luat-o pe autostrada Buc-Ploiesti ... pustie intr-o zi de luni pe la ora 12 ... am pus cruise control la 110 si n-am fost nevoit sa ma mut de pe banda 1 decat de vreo 2-3 ori. Imi ajung degetele de la o mana sa numar cate TIR-uri am intalnit.

        TLDR: Fara CB modernizata, A3 o sa fie si mai pustie decat e acum dupa ce baga taxa.
        • +4 (4 voturi)    
          ocoleste mult, dar e lejer (Joi, 30 august 2018, 11:05)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

          autostrada are ~10 km in plus fata de DN1 (calculat de la centura Bucurestiului pana in punctul in care se intalneste cu centura Ploiestiului), dar pentru ca e goala poti sa mergi foarte relaxat... nu traverseaza carutele drumul, nu trebuie sa stai cu ochii dupa radare daca ai intrat cu 80 in localitati etc.
          pentru un TIR probabil ca varianta cea mai ieftina este de preferat, dar pentru autoturisme e ok. totusi, ar fi cam ciudat sa platim taxe pe o portiune de autostrada care a fost construita deja din taxe.
    • +9 (9 voturi)    
      e moarta in cotet (Joi, 30 august 2018, 0:23)

      Coco Whistle [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      autostrazile in sistem privat sint f scumpe. unele sint excesiv de scumpe si cred ca asta o sa fie cazul romaniei. romanii or sa se uite la fiecare banut cum e si normal, autostrada va fi goala, preturiel vor creste exponential...nu-si atinge scopul.ce se urmareste de fapt?
      • +4 (4 voturi)    
        Culmea e ca poate fi facuta cu fonduri europene (Joi, 30 august 2018, 10:30)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui Coco Whistle

        Dar idiotul de Dragnea vrea in PPP ca sa o faca repede, repede. Adica sa arunce in sarcina constructorului toata complexitatea proiectului. Ce inseamna asta ? Inseamna ca constructorul va veni cu ce pret vrea el. Individul asta trebuie inlaturat rapid de la butoane.
    • +4 (4 voturi)    
      Ai dreptate, dar atentie! (Joi, 30 august 2018, 10:10)

      CD. [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      Taxa este de 6.3 euro fara TVA adica in lei cu TVA 34.9 lei pe 100 km rezulta (70 km pana la Ploiesti pe autostrada) 24.43 lei - rotunjit 25 lei. Taxa este aberant de mare si va creste si cu cat va creste euro dar si actualizat cu cresterea salariului mediu anual, in fiecare luna martie din an. Sper sa nu le dea nimeni nici un ban la hotii astia! Eu unul sigur nu o sa le dau.
  • +22 (24 voturi)    
    Scump, dom'le, scump ... (Miercuri, 29 august 2018, 18:27)

    DanCelMare [utilizator]

    8 EUR/ 100 km ? In Romania ? Sa fim seriosi, uitati-va la Grecia, nu tin minte sa fi platit mai mult de 2,5 EUR / 100 km.

    Si de ce ar trebui sa platim cuiva taxa pe bucata deja construita din banii statului roman, care bucata e oricum e mai mult goala?

    Estimez ca va fi un esec pentru Romania (si soferi) si o f. buna afacere pentru constructor...
  • +21 (23 voturi)    
    :) (Miercuri, 29 august 2018, 18:29)

    Doaroparere [utilizator]

    Fondurile nerambursabile stau si noi facem parteneriat PP ca sa mai suga smecherii ceva de la soferii romani dupa rovigneta. Noroc cu PSD ca aduce prosperitatea!
    • +7 (9 voturi)    
      Da !!! (Miercuri, 29 august 2018, 20:04)

      polonyca [utilizator] i-a raspuns lui Doaroparere

      Pt PSD-isti.....in exclusivitate !!
  • +9 (11 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Miercuri, 29 august 2018, 18:38)

    ABCd...etc [utilizator]

    jupuiala pe fata ...
  • +10 (10 voturi)    
    Din 1990 se tot face autostrada Bucuresti-Brasov (Miercuri, 29 august 2018, 18:44)

    Frankie [utilizator]

    si in 30 de ani tot nu s-a concretizat
  • +10 (10 voturi)    
    heh.. (Miercuri, 29 august 2018, 18:59)

    CRMS [utilizator]

    Dupa ce o fi gata pana la BV nu stiu..dar pana atunci nici darcu nu o sa mai umble pe bucata pana la Ploiesti daca trebuie platita taxa.
  • +12 (12 voturi)    
    Unici in Europa (Miercuri, 29 august 2018, 18:59)

    Teo3000 [utilizator]

    In toata Europa, fie ca vorbim de tarile vestice, fie ca vorbim de tarile din fostul bloc comunist, fiecare tara a optat pentru unul dintre cele 2 sisteme de taxare a autotrazilor: fie prin vignieta, care este valabila o perioada si care da drept de circulatie pe toata reteaua de autostrazi (ex: Romania acum, Bulgaria, Ungaria, Austria, Elvetia), fie prin taxare pe fiecare segment de autostrada (ex: Grecia, Croatia, Italia, Franta). Avem si exceptia Germania, care nu taxeaza deloc.
    Guvernul PSD - ALDE face ca noi sa devenim cu adevarat unici in Europa. Avem cea mai proasta si cea mai redusa retea de autostrazi, dar vom plati atat vignieta, cat si taxa pe fiecare segment de autostrada.
  • +11 (11 voturi)    
    Au terminat banii prezentului, iau de la viitor (Miercuri, 29 august 2018, 19:10)

    clencix [utilizator]

    Prostia părinților costa copiii.
  • +8 (8 voturi)    
    Taxe (Miercuri, 29 august 2018, 19:24)

    ptolemeu [utilizator]

    Pentru ce sa platim taxe pe portiunea Bucuresti-Ploiesti? Este contruita deja, din bani publici, adica din banii nostri... cel mult bani europeni, adica tot ai nostri. I se aduc mici imbunatatiri (noduri rutiere samd) si vor sa taxeze pe ea ca si cum ar fi construita de la zero cu bani privati. Rovigneta ar trebui sa fie suficienta pentru aceasta portiune de autostrada.
    ... ie PSD!
  • +11 (11 voturi)    
    TAXA MARE (Miercuri, 29 august 2018, 20:24)

    madafaca [utilizator]

    In italia am condus pe autostrada cu 3 benzi pe sens aprox 440 km si am platit 24 euro.
    Porcii astia de psd-isti pun taxe ca in tari mult mai dezvoltate ca Romania. Si te mai miri ca pleaca lumea...
  • +9 (9 voturi)    
    Iarasi (Miercuri, 29 august 2018, 20:37)

    Robin_W [utilizator]

    plateste contribuabilul pentru cioara de pe gard!???
  • +13 (13 voturi)    
    Iar incep cu planurile din perioada Ponta&Sova (Miercuri, 29 august 2018, 20:45)

    prompt [utilizator]

    In loc sa se preocupe de Sibiu-Pitesti, o autostrada agreata de UE care si finanteaza 85% din costul lucrarii!
    Dar de....se pare ca banii europeni nu pot fi ,,vamuiti", asa ca mai bine sa-i suprataxam tot pe bietii soferi romani de parca nu sunt deja destule taxe pe capul lor!
  • +7 (7 voturi)    
    Asta (Miercuri, 29 august 2018, 21:28)

    PlutoniumBoy [utilizator]

    nu mai este Master-plan, este Hiper-plan ! Urmeaza SF-urile pentru soselele pe care vor circula roverele pe planeta Marte. Extraterestru-plan !
  • +8 (8 voturi)    
    via de capul nostru (Miercuri, 29 august 2018, 22:01)

    doejohn [utilizator]

    "Taxă pe A3 București - Ploiești din 2019"

    Eu zic sa puna taxa si pe Turda - Gilau, ca tot A3 e. Vai de mama noastra. Accize, rovigneta, taxa de autostrada.

    Autostrada aia o tot fac de 20 de ani. S-a ales praful de ia, bucata de la Gilau la granita cu Ungaria e pe nicaieri iar cea dintre Brasov si Tg. Mures a disparut complet (ca sa nu mai vorbesc ca un oras ca Sighisoara pe care nu vrei sa-l ratezi daca vitezi Transilvania a fost lasat pe dinafara).
  • +8 (8 voturi)    
    Au Spitalul de Urgenta un canticel (Miercuri, 29 august 2018, 22:19)

    Dalinar [utilizator]

    “Unii fura si se ingrasa iar Fraierii platesc”.
  • +6 (6 voturi)    
    Taxe? (Joi, 30 august 2018, 6:30)

    Lake123 [utilizator]

    Da, întăi taxele și pe urmă șoseaua, cine-o mai trăi până atunci. Halal guvern.
  • +7 (7 voturi)    
    PPP (Joi, 30 august 2018, 8:01)

    toxx [utilizator]

    Ca sa ciordim de la sacul de ciment pana la contracte. La fondurile UE vine OLAF peste noi, as seen on Liviu Dragnea TV.

    Javrelor
  • +2 (2 voturi)    
    Coincidente (Joi, 30 august 2018, 9:06)

    Casargoz [utilizator]

    https://adevarul.ro/locale/brasov/brasov-1_5292ed08c7b855ff56363e80/index.html

    https://www.astazi.ro/stiri/stire-dan-Șova-a-fost-audiat-in-dosarul-tel-drum-surse--257632873.html


    https://jurnalul.antena3.ro/bani-afaceri/economia/la-tel-drum-insolventa-sta-contractele-cu-statul-curg-772759.html

    https://ch.marketscreener.com/boersen-barone/Oleg-Deripaska-98/biography/

    https://www.ft.com/content/08f230b0-4dfb-11e8-8a8e-22951a2d8493
  • +3 (3 voturi)    
    mda (Joi, 30 august 2018, 9:28)

    SoulSearcher [utilizator]

    n-o sa plateasca NIMENI sa mearga pe o autostrada privata...

    nici pers fizice, si nici transportatorii.

    6.3 euro pe 100km ? wtf ? nici in italia sau franta nu sunt atat de scumpe

    iar pe germania se plateste numai de la peste 7.5tone, si acolo e cam 0.17 eurocenti pe km, adica 1.7 euro pe 100km !!!!!!!!!!!!!! pt transportul de marfa
  • +1 (3 voturi)    
    Autostrada Ploiesti Brasov (Joi, 30 august 2018, 10:45)

    LebadaNeagra [utilizator]

    Este exceptional :Valea Prahovei, zona turistica de importanta maxima, va avea in MIJLOCUL sau o autostrada. Impecabil proiect!
    Valea raului Prahova este deja terfelita de microhirdrocentralele care folosesc uneori pana la 100% din debit!

    Orasele Sinaia, Busteni si Azuga vor avea trafic de autostrada PRIN MIJLOCUL STATIUNILOR TURISTICE !!!

    Felicitari proiectantilor pentru astfel de solutii, felicitari si celor care le aproba.

    Un astfel de proiect trebuie oprit imediat - autostrada are loc suficient prin tuneluri sau in afara acestor localitati. Acolo trebuie sa fie perle de aer curat, de liniste, loc de relaxare. Opriti acest traseu, este inadmisibil!
    • +1 (1 vot)    
      Si in prezent pe unde se circula ? (Vineri, 31 august 2018, 13:01)

      Frankie [utilizator] i-a raspuns lui LebadaNeagra

      Nu tot prin mijlocul statiunilor ???


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version