​CFR Infrastructură a anunțat că marți seara s-a reluat circulația pe firul II al viaductului de la Cârcea unde pe 12 august a deraiat un tren de marfă al operatorului privat GFR după ce mecanicul de locomotivă a depășit semnalul de circulație aflat pe culoarea roșie şi a intrat pe firul închis pentru lucrări. De la momentul accidentului. trenurile București - Craiova ocolesc pe la Piatra Olt sau pasagerii sunt transportați cu autocarul din comuna Leu, la Craiova, drumul lungindu-se chiar și cu două ore.

Asamblarea modulelor macaralei de la CarceaFoto: CFR Infrastructura

Ce spune CFR Infrastructură

La ora 20.00 s-a redeschis firul II de pe Viaductul Cârcea, situat între staţiile Malu Mare - Banu Mărăcine, iar trenurile care asigură legătura pe magistrala Bucureşti - Craiova (şi retur) îşi vor relua circulaţia pe ruta directă Craiova - Caracal.

Lucrările din zona Viaductului Cârcea, având un grad ridicat de dificultate, au impus în primul rând analizarea tuturor soluţiilor identificate pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a operaţiunilor de ridicare a locomotivei şi a vagonului, rămase suspendate pe firului I, soluţia finală fiind intervenţia cu o macara rutieră de mare tonaj (600 tone).

Foto: CFR Infrastructur[

Până la ridicarea locomotivei şi a vagonului, în zona viaductului au fost necesare măsuri speciale de pregătire, personalul feroviar acţionând pentru îndepărtarea vagoanelor prăbuşite în râpă, construirea unui sistem provizoriu de susţinere a tablierului metalic pe care au rămas suspendate locomotiva şi vagonul, astfel încât să se evite prăbuşirea acestuia în timpul manevrelor de ridicare, iar pe o suprafaţă de aproximativ 1500 m.p. s-a construit platforma specială pentru fixarea macarelei rutiere de mare tonaj, care a fost asamblată pe module, la faţa locului, cu o altă macara rutieră, de 170 de tone.

Totodată, în paralel cu lucrările de intervenţie de pe firul I, pentru redeschiderea traficului pe un singur sens, s-a realizat şi expertiza tehnică a structurii viaductului pe firul II, în condiţiile în care tot traficul feroviar se va desfăşura în perioada următoare doar pe acest fir. De asemenea, personalul de specialitate al Sucursalei Regionale CF Craiova a executat pe firul II lucrări de verificare şi reparaţii la componentele infrastructurii feroviare, precum şi lucrări de ciuruire şi buraj mecanizat a pietrei sparte şi de înlocuire a cablurilor de dependenţă şi de alimentare pe ambele fire, între staţiile Malu Mare şi Banu Mărăcine.

Intervențiile cu macaraua de mare tonaj pentru coborârea tablierului, pe care au rămas suspendate locomotiva şi vagonul, se vor desfășura în a doua parte a zilei de mâine, în intervalul orar în care niciun tren nu tranzitează zona respectivă, astfel încât circulația feroviară să nu fie afectată.

Menționăm faptul că, o dată cu finalizarea intervenţiilor în zona Viaductului Cârcea şi restabilirea circulaţiei pe un sens, reprezentanţii CFR SA vor începe procedurile pentru scoaterea acestui obiectiv din programul de reparaţii în care era inclus, de identificare a sursei de finanţare pentru continuarea lucrărilor şi includerea obiectivului în programul de reparaţii de anul viitor.

Vă reamintim că în data de 12 august 2018, trenul operatorului privat de marfă Grup Feroviar Român (GFR) a deraiat pe firul I al Viaductului Cârcea, după ce mecanicul de locomotivă a depășit semnalul de circulație aflat pe culoarea roșie şi a intrat pe firul închis pentru lucrări.

Ce s-a întâmplat

Podul se află la 9 km de gara Craiova, la 45 km de Caracal și la 200 km de București. Pe viaduct nu se mai circulă, iar între Caracal și Craiova trenurile ocolesc în plus peste 30 km și drumul dintre București și Craiova ajunge să dureze aproape cinci ore, iar cel între București și Timișoara, zece ore.

Pe viaductul de la Cârcea, podul s-a prăbuşit când pe el a intrat un tren de marfă cu 23 de vagoane, iar șase dintre ele au deraiat. Unul dintre vagoane a rămas înclinat, agăţat de locomotivă, iar din acesta s-a scurs biodiesel într-un pârâu din zonă.

Ancheta făcută în cazul accidentului feroviar, a arătat că mecanicul de locomotivă a încălcat mai multe reguli și a consumat alcool

Ziarul local Gazeta de Sud scrie că mecanicul a făcut lucruri inexplicabile în timp ce se afla în locomotivă. „Trenul era echipat cu anumiţi induşi mecanici care au rolul de a frâna automat trenul care nu opreşte la semnal. Însă, în timpul anchetei s-a descoperit că mecanicul izolase aceşti induşi, iar impulsul electric nu şi-a mai făcut treaba pentru a se opri automat trenul. De la semnalul de intrare şi semnalul de ieşire, între care mecanicul ar fi trebuit să oprească erau 1.359 de metri, deci ar fi avut timp să îl oprească de zece ori. De asemenea, o altă neregulă gravă care a fost găsită în locomotiva pe care o conducea mecanicul este aceea că plumbul de la dispozitivul care verifică mecanicul să nu adoarmă era tăiat. Practic, este vorba despre o pedală pe care mecanicul trebuie să bată cu piciorul o dată la aproximativ 30 de secunde. Dacă nu se întâmplă acest lucru, trenul se opreşte automat. Însă, cel mai probabil mecanicului i-a fost greu să apese acea pedală la 30 de secunde şi i-a tăiat plumbul pentru a nu mai fi nevoie să o acţioneze“, au declarat surse din cadrul anchetei pentru cotidianul craiovean.

Aceleaşi surse spunea că mecanicul trenului care a deraiat pe viaductul Cârcea a recunoscut că a băut două beri, una în staţia de la Roşiori şi alta la Caracal, chiar în locomotivă, pentru că a staţionat un timp mai îndelungat.

Un drum mai lung între București și Craiova

De când s-a prăbușit o parte din pod drumul București - Craiova a devenit mai lung, pentru că o parte dintre trenuri au ocolit prin Piatra Olt, pe un drum mai lung cu 30 km și chiar cu peste o oră. Dacă o călătorie București-Craiova dura în cel mai bun caz 3 ore și 10 minute, acum a ajuns să fie și de 5 ore.

Într-una din zilele de după acciden trenul Arad - Mangalia a ajuns să facă 23 de ore, față de 18 ore și 40 de minute, din cauza problemelor de la Cârcea.

Compania privată Softrans și apoi și CFR au pus autocare pentru a transporta călătorii pe cei 25 km de la Craiova până în comuna Leu pentru a evita deviarea feroviară prin Piatra Olt.Au fost ănsă destul cazuri în care călătorii nu au fost clar informați că trenurile se vor opri la Leu și de acolo vor fi preluați de autocare.

În plus, gara Leu nu era pregătită pentru deservirea unui număr mare de călători și nici pentru o situație de criză. Iată de exemplu ce sfaturi de lă Softrans călătorilor care iau autocarul/trenul din Leu: Vă informăm că halta Leu nu dispune de amenajările la care v-ați putea aștepta într-o gară mare, așa încât vă recomandăm să nu planificați utilizarea, de exemplu, a toaletelor acolo sau alimentarea cu apă potabilă; nu există niciun fel de magazin. Pentru deplasarea între autocare și tren sau invers, călătorii vor trebui să parcurgă o distanță de circa 70 metri pe un drum de țară (pământ bătătorit), în stare relativ bună. Angajații Softrans au instalat un sistem de iluminare a acestui drum și au îndepărtat vegetația excedentară din zona de debarcare și de pe traseul care duce la autocare.

Foto: GFR