Polonia este unul dintre statele prezente la summit-ul Inițiativei celor Trei Mări care are puse pe masă mai multe proiecte de infrastructură care vizează zona statelor central și est europene. Cel mai important proiect susținut de Polonia este Via Carpatia, o autostradă de peste 3.000 de km care să lege Marea Baltică de Marea Neagră și Marea Mediterană. Proiectul prevede ca aproape jumătate din această nouă autostradă să treacă prin România, dar multe din tronsoanele vizate nu sunt gata nici măcar pe hârtie. În timp ce România abia se pregătește să depășească bariera de 800 de km de autostradă, Polonia a profitat din plin de accederea în UE în 2004 și are la zi peste 3.300 de km de autostradă și drum expres.

Autostrazi in PoloniaFoto: Wikipedia

Polonia a aderat la UE în 2004, cu doar trei ani înaintea României, dar a profitat din plin de fondurile europene nerambursabile puse la dispoziție pentru proiecte regionale și de transport.

Numai între 2007 și 2013 Polonia a avut la dispoziție 67 de miliarde de euro din fonduri structurale și de coeziune, iar la finalul perioadei financiare avea o rată de absorbție de circa 97%. În programarea 2014-2020, Polonia are alocate circa 80 de miliarde de euro din fonduri structurale și de coeziune.

În 2004, anul aderării la UE, Polonia avea în total circa 780 de kilometri de autostradă și drum expres, cam câți kilometri de autostradă are România acum.

În 2018, Polonia a ajuns la peste 1.630 de km de autostradă și peste 1.700 de km drum expres, iar anii următori plănuiesc să depășească bariera de 4.000 de km în total de autostradă și drum expres.

Cum se explică succesul Poloniei în implementarea unei rețele rutiere moderne? La această întrebare adresată de HotNews.ro a răspuns secretarul de stat în ministerul polonez al Transporturilor, Mikołaj Wild, prezent la summit-ul Inițiativei celor Trei Mări ce s-a desfășurat zilele acestea în București.

„Birocrație este peste tot, nu doar în țările Inițiativei celor Trei Mări sau în țările fost comuniste. Factorul care a fost cel mai relevant pentru dezvoltarea rețelei noastre rutiere a fost implementarea unei legislații speciale care a făcut ca investițiile în infrastructură să se desfășoare mai rapid”, a spus Wild.

Oficialul a continuat și a precizat că nimic nu s-ar fi mișcat, totuiși, dacă nu ar fi existat un consens politic și o voință a decidenților pentru a implementa cu adevărat proiectele.

„În al doilea rând, poate și mai important, a fost voința politică foarte puternică să fie realizate proiectele. Nu a fost o problemă de fonduri - sigur că ele sunt importante, ci cel mai important element a fost să existe voința să se facă ceva. Sunt multe de făcut în ceea ce privește infrastructura. Noi am dormit în timp ce statele vest europene erau active, iar acum provocarea este să le prindem din urmă. Ca să realizăm asta avem nevoie de determinare”, a spus Wild.

Rețeaua de autostrăzi în România:

Rețeaua de autostrăzi și drumuri expres în Polonia: