Cum a ajuns Polonia să aibă peste 3.000 de km de autostrăzi și drumuri expres. Ce spune reprezentantul polonez de la summit-ul Inițiativei celor Trei Mări

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 18 septembrie 2018, 18:27 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Autostrazi in Polonia
Foto: Wikipedia
Polonia este unul dintre statele prezente la summit-ul Inițiativei celor Trei Mări care are puse pe masă mai multe proiecte de infrastructură care vizează zona statelor central și est europene. Cel mai important proiect susținut de Polonia este Via Carpatia, o autostradă de peste 3.000 de km care să lege Marea Baltică de Marea Neagră și Marea Mediterană. Proiectul prevede ca aproape jumătate din această nouă autostradă să treacă prin România, dar multe din tronsoanele vizate nu sunt gata nici măcar pe hârtie. În timp ce România abia se pregătește să depășească bariera de 800 de km de autostradă, Polonia a profitat din plin de accederea în UE în 2004 și are la zi peste 3.300 de km de autostradă și drum expres.

Polonia a aderat la UE în 2004, cu doar trei ani înaintea României, dar a profitat din plin de fondurile europene nerambursabile puse la dispoziție pentru proiecte regionale și de transport.

Numai între 2007 și 2013 Polonia a avut la dispoziție 67 de miliarde de euro din fonduri structurale și de coeziune, iar la finalul perioadei financiare avea o rată de absorbție de circa 97%. În programarea 2014-2020, Polonia are alocate circa 80 de miliarde de euro din fonduri structurale și de coeziune.

În 2004, anul aderării la UE, Polonia avea în total circa 780 de kilometri de autostradă și drum expres, cam câți kilometri de autostradă are România acum.

În 2018, Polonia a ajuns la peste 1.630 de km de autostradă și peste 1.700 de km drum expres, iar anii următori plănuiesc să depășească bariera de 4.000 de km în total de autostradă și drum expres.





Cum se explică succesul Poloniei în implementarea unei rețele rutiere moderne? La această întrebare adresată de HotNews.ro a răspuns secretarul de stat în ministerul polonez al Transporturilor, Mikołaj Wild, prezent la summit-ul Inițiativei celor Trei Mări ce s-a desfășurat zilele acestea în București.

„Birocrație este peste tot, nu doar în țările Inițiativei celor Trei Mări sau în țările fost comuniste. Factorul care a fost cel mai relevant pentru dezvoltarea rețelei noastre rutiere a fost implementarea unei legislații speciale care a făcut ca investițiile în infrastructură să se desfășoare mai rapid”, a spus Wild.

Oficialul a continuat și a precizat că nimic nu s-ar fi mișcat, totuiși, dacă nu ar fi existat un consens politic și o voință a decidenților pentru a implementa cu adevărat proiectele.

„În al doilea rând, poate și mai important, a fost voința politică foarte puternică să fie realizate proiectele. Nu a fost o problemă de fonduri - sigur că ele sunt importante, ci cel mai important element a fost să existe voința să se facă ceva. Sunt multe de făcut în ceea ce privește infrastructura. Noi am dormit în timp ce statele vest europene erau active, iar acum provocarea este să le prindem din urmă. Ca să realizăm asta avem nevoie de determinare”, a spus Wild.

Rețeaua de autostrăzi în România:



Rețeaua de autostrăzi și drumuri expres în Polonia:




Citeste mai multe despre   
















8881 vizualizari

  • +14 (20 voturi)    
    La cati -lai -vici si escu (Marţi, 18 septembrie 2018, 18:35)

    Kosmos [utilizator]

    Sunt in Guvern , nu e de mirare ca Moldova nu are nici 1m de autostrada..
    • +10 (10 voturi)    
      Moldova (Miercuri, 19 septembrie 2018, 9:53)

      AdrianCN [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Moldova oricum are baroni locali PSD care inca il sprijina pe Dragnea.Ce autostrazi sa le trebuiasca?Nu ai bani nici de benzina :(
  • +38 (40 voturi)    
    noi nu reusim (Marţi, 18 septembrie 2018, 18:45)

    trandafil [utilizator]

    pentru ca avem alte prioritati: mutilarea justitiei, suspendarea presedintelui, referendumul de modificare a constitutiei, desfiintarea pilonului 2, dezincriminarea borfasilor etc.
    • -27 (35 voturi)    
      Lasă că și sub regimul Cioloș... (Marţi, 18 septembrie 2018, 20:33)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui trandafil

      ...s-au inaugurat „decât” 0 km de autostradă.

      Singurii care cu adevărat au făcut treabă au fost PDLiștii lui Băsescu: Boc cu ministra Boagiu.

      Ponta, pe ici pe colo, a mai încercat timid să termine ce a început Boc, în rest dezastru total.
      • +26 (28 voturi)    
        Nu stiu in ce univers paralel ai trait tu in 2016 (Marţi, 18 septembrie 2018, 22:58)

        teo4ro [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        dar eu din cate imi aduc aminte in anul guvernarii Ciolos, CNADR a trecut printr-o restructurare - asta in timp ce PSD inca avea majoritate parlamentara si tot tacamul si au pus non-stop bete in roate guvernarii. (in caz ca ai uitat, Guvernul si Parlamentul sunt doua entitati separate care pentru buna functionare trebuie sa lucreze mana in mana)
        In anul 2016 guvernul Ciolos a reusit ceva ce daca nu ar fi facut atunci, nici astazi nu puteam folosi, si anume, reparatia costisitoare in regim propriu al tronsonului de autostrada dintre Sebes si Sibiu - ala pe care Ponta (PSD in caz ca ai uitat - ca astazi se da mare martir) l-a inaugurat in campania electorala fara ca autostrada sa fie defapt sigura pentru traficul rutier.

        Guvernul Ciolos a avut o viata mult prea scurta ca sa il putem acuza de ceva, iar toate initiativele care aveau de gand sa produca efecte in ultimii doi ani, tin sa iti amintesc ca au fost retezate din scurt la venirea PSD-ului la guvernare (tentativele de transparentizare a institutiilor, inspectorul padurilor, rezolvarea mizeriei cu dezinfectantii din spitale etc)

        Ca sa nu ma mai lungesc prea mult, da, guvernul Ciolos nu a avut oficial nici un km de autostrada inaugurat, dar in respectiva perioada din cate imi amintesc gradul de finantare si constructie a crescut considerabil - mai ales spre finalul mandatului.

        PSD-ul n-a facut decat sa il aduca inapoi la conducerea companiei de autostrazi pe infectul pe care l-au inlaturat pe vremea lui Ciolos.
        • +20 (22 voturi)    
          Guvernul Ciolos, cel mai bun (Miercuri, 19 septembrie 2018, 9:12)

          ABBV [utilizator] i-a raspuns lui teo4ro

          guvern pe care la avut Romania de dupa revolutie. Cu el incepeam si noi sa mergem catre Europa. Cum au venit hotii ....jaf national!
          • -10 (12 voturi)    
            Ia dă un exemplu (Miercuri, 19 septembrie 2018, 11:10)

            Lovercraft [utilizator] i-a raspuns lui ABBV

            de mare realizare a guvernului Cioloș.
            • +3 (3 voturi)    
              Nu ai primit nici o galeata (Miercuri, 19 septembrie 2018, 16:48)

              Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Lovercraft

              Goala, de la Guvernul Ciolos, asta realizare, chiar daca ai plans, in pumni.
        • -10 (12 voturi)    
          Cioloș, tu ești? (Miercuri, 19 septembrie 2018, 11:09)

          Lovercraft [utilizator] i-a raspuns lui teo4ro

          Îți amintești prost, extrem de prost. Ce lucrări „costisitoare” pe Sebeș - Sibiu a realizat Cioloș? Sper că nu te referi la „plombările” de prin 2016 că mă faci să râd. O faci să sune ca și când ar fi vreo realizare epocală, că s-au plombat niște gropi, lucru care se face aproape anual. Hai să fim serioși, realizările lui Cioloș sunt zero pe tot mandatul. Ce „grad de construcție” a crescut? Ai măcar habar despre ce vorbești? Ia, dă un exemplu de „grad de construcție” mărit. Ce s-a construit?
      • +11 (11 voturi)    
        in (Miercuri, 19 septembrie 2018, 9:58)

        andrei1232000 [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        timpulGuvernului Ciolos s-a realizat SF oentru a autostrada Sibiu - Pitesti, in timp record, cu Baci europene si UE. Proiectul a fost pregatit pentru licitatie. Ce ati mai auzit de atunci despre acest proiect?
        Cat timp va fi UDMR in diverse coalitii de guvernare nu veti vedea autostrazi trecand Carpatii, in nici o directie.
      • +7 (7 voturi)    
        20 de ani (Miercuri, 19 septembrie 2018, 11:38)

        CipCC [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        20 de ani a fost PSD ul la conducere si toata vina e a lui Ciolos ca a stat un an...

        Daca ar fi stat 1 luna tot vina lui ar fi fost.
        Asa ati facut si cu LCK , ...astia au furat toata tara si oamenii o acuzau pe ea ca de ce nu a recunoscut ca a fost in sufrageria lui Oprea.
        Acu cand Dragnea a fost pozat alaturi de statul paralel nu mai spuneti nimic....Asta nu conteaza.

        Problema este una singura.....SUnt prea multi prosti in Romania. Prea multi oameni pe care-i poti manipula foarte usor.
    • +23 (27 voturi)    
      Sa nu exageram totusi (Marţi, 18 septembrie 2018, 21:06)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui trandafil

      Noi nu reusim de vreo 30 de ani. Nu de acum 2 ani de cand au venit astia la putere. Pur si simplu nu putem ca natiune sa ne concentram pe niste obiective pe care sa le si ducem la capat. E vorba de lipsa de civilizatie, de lipsa unor lideri capabili, de incapacitatea de a actiona ca o natiune, de lipsa de respect si dezinteresul fata de tot ce inseamna bun public, bani publici, de lipsa de educatie civica, de multe, multe alte lucruri.
      • +18 (18 voturi)    
        "astia" (Marţi, 18 septembrie 2018, 23:11)

        trandafil [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        nu sunt de 2 ani la putere, ci cu unele intreruperi, de aproape 30 de ani.
        • +9 (11 voturi)    
          Ma rog (Miercuri, 19 septembrie 2018, 7:52)

          Maspp [utilizator] i-a raspuns lui trandafil

          Asa daca-l consideram si pe Basescu, Tariceanu, Ciorbea, Constantinescu tot de-ai lor au fost mereu. Una peste alta, problema nu tine de un partid anume ci de parametrii pe care i-am prezentat mai sus. Ca asa Nastase ,putem sa zicem, ca a fost singurul care a incercat sa faca o autostrada cap-coada (autostrada Transilvania). Poate , daca nu pierdea alegerile, o si facea, ma gandesc ca el fiind in control la tot ce misca, poate reusea sa controleze mai bine tot procesul (vezi Erdogan in Turcia) si aveam si noi o autostrada. Ca la noi prin colaborare , negociere si consens nu se face nimic pentru ca nu sutem in stare sa ne asezam la masa si sa agreem niste principii generale pentru aceasta tara pe care sa le si urmarim, si atunci un sistem autocrat e mai bun pentru o tara ca Romania.
      • +2 (2 voturi)    
        CORECT! (Miercuri, 19 septembrie 2018, 9:32)

        iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Nu, nu aduce nimeni laude pedesereului, si clar ca in ultimii doia ani a fost mai rau, dar lispa autostrazilor este cronica la noi.

        parca a fost un CONSENS al tuturor guvernelor ce s-au succedat dupa 1990!

        macar UNUl, chiar daca nu si-a dus la capat mandatul, sa fi facut ceva!
    • -11 (13 voturi)    
      si Polonia nu (Marţi, 18 septembrie 2018, 23:41)

      sorinnc [utilizator] i-a raspuns lui trandafil

      Polonia e pe lista baietilor rai la UE, tot incearca sa activeze suspendarea dreptului de vot pe motiv de nerespectare a statului de drept.
    • +5 (13 voturi)    
      PSD e de vina (Marţi, 18 septembrie 2018, 23:43)

      sorinnc [utilizator] i-a raspuns lui trandafil

      În anul 1999, Traian Băsescu era ministru al Transporturilor în 5 Guverne, iar în anul 1999 a oferit o declarație care a rămas în istorie: ”România nu are nevoie de autostrăzi, ne ajung drumurile naționale”, spune Traian Băsescu, din postura de ministru al Transporturilor.
  • +16 (18 voturi)    
    Romania nu are nevoie (Marţi, 18 septembrie 2018, 19:18)

    Dalinar [utilizator]

    Pt ca in curand psdeaua va didtruge definitiv tara.
    • +7 (7 voturi)    
      noi o distrugem (Miercuri, 19 septembrie 2018, 4:29)

      Coco Whistle [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

      nepasarea ne costa mai mult decit incapacitatea infractorilor.
      • +2 (2 voturi)    
        Oamenii adevarati nu is nepasatori (Miercuri, 19 septembrie 2018, 16:50)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Coco Whistle

        Buba e ca is prea multi care sustin Patidul Mafiot aka psd.
  • +24 (24 voturi)    
    Care rețea? (Marţi, 18 septembrie 2018, 19:33)

    Nyk1 [utilizator]

    Eu nu văd nicio rețea de autostrăzi pe harta României, văd doar o serie de cioturi care nu sunt interconectate.
    • +4 (4 voturi)    
      asta sare in ochi! (Miercuri, 19 septembrie 2018, 9:38)

      iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      In Transilvania, acele "cioturi" sunt foarte utile, si s-au facut centuri ocolitoare pentru orase. Dar NU avem nici macar o schita de retea, o autostrada nord-sud si una este-vest!
      Bucuresti-Constanta? OK, foarte utila, dar o datoram aproape in intregime lui Pingelica!
      La fel, A1, care-i foarte buna, dar nu are continuare: de la Pitesti nu ai drum exores nici spre Sibiu, nici spre Rm. Valcea!
      Bucurestiul nu este legat nici macar de Giurgiu, ce sa mi zicem de Iasi sau Timisoara!
  • +16 (18 voturi)    
    problema gay (Marţi, 18 septembrie 2018, 20:43)

    Francisc 1 [utilizator]

    de fiecare data cand romanii vor sa faca autostrada , se așează un gay in drum si nu se mai poate!
  • -10 (24 voturi)    
    Polonezii (Marţi, 18 septembrie 2018, 20:49)

    wintershadow [utilizator]

    nu-s aia antieuropeni, rusofili, putinisti si care n-au respect pentru justitie? :))
    • -9 (17 voturi)    
      exact (Marţi, 18 septembrie 2018, 23:52)

      blec-bierd [utilizator] i-a raspuns lui wintershadow

      si rasisti, nu uita rasisti !
      si ungurii la fel binenteles.
    • +11 (13 voturi)    
      aia sunt pis, un partid (Miercuri, 19 septembrie 2018, 6:13)

      demetru [utilizator] i-a raspuns lui wintershadow

      nu aia au facut 3000 de km.
    • +11 (13 voturi)    
      rusofili? esti tampit? (Miercuri, 19 septembrie 2018, 7:30)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui wintershadow

      nu prea citesti ziarele
      • +1 (3 voturi)    
        Iti multumesc (Miercuri, 19 septembrie 2018, 21:35)

        wintershadow [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

        pentru compliment, hai ca-l accept si de la unul ca tine care nu sesizeaza o ironie.
  • +14 (18 voturi)    
    diferenta intre polonezi si romani: (Marţi, 18 septembrie 2018, 20:55)

    padrepadrone [utilizator]

    "Noi am dormit în timp ce statele vest europene erau active, iar acum provocarea este să le prindem din urmă. Ca să realizăm asta avem nevoie de determinare”
    Asta in timp ce romanu se pregateste vartos sa se referenduiasca pe tema familiei traditionale..
    • +1 (3 voturi)    
      Polonezii (Miercuri, 19 septembrie 2018, 21:41)

      wintershadow [utilizator] i-a raspuns lui padrepadrone

      au avut referndum pe aceasta tema acum vreo 10 ani . Mai usor cu ideile astea fixe .
  • +20 (20 voturi)    
    . (Marţi, 18 septembrie 2018, 21:34)

    Ingwar [utilizator]

    in Polonia si Ungaria pe departe nu se fura atita cit in Romania, plus avem un ministru care zice ca autostrazile vor dauna iar alt ministru transfera banii de la drumuri catre pensii speciale si a celor asistati social ca sa nu scada ratingul unui partid. bani pentru drumuri a avut si Romania insa s-au furat
  • +17 (17 voturi)    
    Saracie... (Marţi, 18 septembrie 2018, 22:22)

    dandantheman [utilizator]

    Intotdeauna vina e pusa in principal pe saracie, pe conspiratii sau mai stiu eu ce bazaconii.

    Imi vine sa rad ca am citit zilele trecut un articol care vorbea sau mai bine zis preamarea cresterea fulminanta a Romaniei, si cu vom depasi noi pana in 2023 tari precum Portugalia, Grecia.
    Portugalia are 3000km de autostrazi si ea, la o suprafata cam cat Transilvania noastra. Ce sa mai zic de Spania, care are cea mai mare retea de autostrazi din toata Europa, mai mare si decat cea a Nemtiei. Nici Grecia nu sta prea prost cu 2500 si ceva de km.

    Bineinteles ca sunt si alte lucruri care conteaza poate mai mult decat transportul, educatia, sanatatea spre exemplu care la noi sunt sub orice critica, dar un transport de calitate este esential in contextul economic. E foarte jenant ca poti face zile sa strabati tara noastra mititica dintr-o parte in alta.
  • +8 (10 voturi)    
    Noi avem nevoie de servicii de forță. (Marţi, 18 septembrie 2018, 23:54)

    prec [utilizator]

    Păi dacă se băgau banii în drumuri de unde bani pentru cele mai multe servicii de forță, cei mai mulți acoperiți și pensii „speciale”?
  • +7 (7 voturi)    
    cum au 3000km de autostrada? (Miercuri, 19 septembrie 2018, 8:13)

    taro [utilizator]

    simplu, nu au avut 25 de ani de guvernare PSD!
    • +1 (5 voturi)    
      simplu (Miercuri, 19 septembrie 2018, 10:10)

      harapalb [utilizator] i-a raspuns lui taro

      Polonezii au pur și simplu mai multă ”vână”.
  • +6 (6 voturi)    
    Abia acum poate realiza si romanul... (Miercuri, 19 septembrie 2018, 10:33)

    Olyx [utilizator]

    obisnuit, de rand, care voteaza ani la rand pentru INCOMPETENTA si HOTIE, care e diferenta majora dintre politicienii care FAC CEVA pentru tara lor ( polonezii ) si cei care NU FAC NIMIC pentru ea ( romanii ). E suficient sa privesti cele doua harti ale celor doua tari ca sa vezi DIFERENTA !...Cu specificatia, pentru ei, pentru romanii de rand, ca autostrazile genereaza INVESTITII deci BUNASTARE...
  • 0 (6 voturi)    
    polonezii (Miercuri, 19 septembrie 2018, 10:36)

    Toni_Romania [utilizator]

    -au guvern de patrioti, nu de smenari
    -PL si absoarbe fondurile Ue, dar se si bate cu directivele Ue si corporatile (la ei in h-marketurile vest cam 70% din leg fructe din Polonia sunt)
    -fata de noi polonezii sunt uniti, disciplinati si harnici


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version