Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat, vineri, la Mamaia, că pregătește un nou ordin ce privește liberalizarea transportului pe calea ferată, pe modelul celui rutier. Șova spune că la CFR SA sunt 23.000 de angajați care ar putea repara și construi cale ferată, însă doar „se uită - aproape metaforic o spun - după trecerea fiecărui tren dacă mai trebuie redusă viteza”, relatează Mediafax.

Tren al CFRFoto: Hotnews

„Acest regulament, 1.370, nu se referă doar la transporturile regulate de pasageri pe rutier, se referă și la transportul de pasageri pe calea ferată, unde deja am avut discuții și cu componenta sindicală și cu componenta managerială. Deja pregătim legislație și vom implementa legislație tot în acest sens, de liberalizare. Începând de la 1 iulie 2019 vor găsi consumatorii români o ofertă mai largă de transport și pe calea ferată din partea și a altor operatori decât cei care sunt astăzi, fie că e vorba de compania națională și cei câțiva operatori privați”, a declarat, vineri, Lucian Șova, la Mamaia.

De asemenea, ministrul Transporturilor a spus că intenționează ca în perioada următoare, dar în funcție de „susținerea bugetară”, să reducă restricțiile de viteză de pe anumite tronsoane de cale ferată, unde trenurile de pasageri ar putea merge cu 160 km/h.

„În măsura în care voi avea susținere bugetară corespunzătoare avem capacitatea să reducem foarte mult din restricțiile de viteză care operează astăzi. Dincolo de modernizarea magistralei, care duce capabilitățile de operare la 120 de kilometri/ oră pentru trenuri de marfă și 160 km/ oră pentru trenuri de pasageri, desigur că va trebui să avem și materialul rulant corespunzător exploatării pe acest tip de linii. (…) Reducerea restricțiilor se face și în aceste zile. Au fost peste 200 de restricții anulate, au fost refăcute condițiile, însă, așa cum am mai spus-o, se strică, și este evaluat acest lucru, peste 300 de km de cale ferată în fiecare an. Iar cu resursa bugetară pe care ministerul, compania, au pus-o la dispoziție, se repară, în sensul readucerii la standardul pe care l-a avut inițial, în jur de 16 km”, a spus Șova.

Potrivit lui Lucian Șova, în Compania de Căi Ferate (CFR) SA, cea care administrează infrastructura, sunt 23.000 de angajați, care ar putea repara și construi cale ferată „măcar la standardele pe care le-am avut în 1990”, dar aceștia „păzesc macazuri” și „se uită după trenuri”.

„Am cerut companiei de infrastructură Căi Ferate să-și proiecteze bugetul pentru anul viitor. Și face acest lucru nu pe fond de salarii, ci pe proiecte. Sunt 23.000 de oameni care astăzi păzesc niște macazuri, în loc să construiască, în loc să repare. Doar păzesc niște macazuri sau niște linii afectate și se uită - aproape metaforic o spun - după trecerea fiecărui tren dacă mai trebuie redusă viteza. Acești oameni pot lucra dacă vor avea și resursa financiară corespunzătoare și care nu înseamnă prea mult pentru a face reparații, nu numai pentru a supraveghea instalații de exploatare pe calea ferată”, a mai declarat ministrul Transporturilor.

Ministrul Transporturilor a fost prezent, vineri, la deschiderea Reuniunii Anuale 2018 a European Diving Technology Committee (EDTC), ce se desfășoară în Mamaia.