Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va scoate la licitație până în luna decembrie studii geotehnice suplimentare pentru Secțiunile 2 și 3 ale Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești, cele mai dificile tronsoane care se întind pe circa 70 de km prin munți între Boița și Tigveni, potrivit unui răspuns oficial primit de Asociația Pro Infrastructura. Intenția autorităților de a realiza autostrada în baza unor studii vechi și incomplete, conform specialiștilor Comisiei Europene, a fost puternic criticată. „Sperăm că, în sfârșit, CNAIR a început să asculte de vocile independente ale experților care doresc bunul mers al proiectului”, apreciază Pro Infrastructura.

Autostrada A1 Sibiu - Pitesti (pe sectiuni)Foto: Hotnews

„Am atras atenția, în nenumărate rânduri, public dar și în contexte private, că este nevoie de studii geotehnice suplimentare pe aceste sectoare ale Autostrăzii A1. Așa cum spuneam într-un comunicat din 04.10.2017, în raportul lor din 2013, consultanții internaționali JASPERS/Halcrow au criticat aspru studiul de fezabilitate al Autostrăzii Sibiu-Pitești realizat în 2008 care conține soluții tehnice bazate pe informații aproximative, deduse din birou, fără investigații de teren suficiente, cu studii geotehnice lacunare și de slabă calitate”, transmite ONG-ul.

„Sperăm că, în sfârșit, CNAIR a început să asculte de vocile independente ale experților care doresc bunul mers al proiectului. Costurile asociate cercetărilor geotehnice sunt semnificative: foreze și alte utilaje care trebuie "cocoțate" în vârf de munte, execuție foraje la adâncimi mari (zeci, poate chiar câteva sute de metri), acces dificil cu alpiniști, dar și specialiști cu experiență care trebuie să interpreteze datele culese din teren”, mai notează Asociația.

Pentru Secțiunile 1 și 5 (capetele dinspre Sibiu și dinspre Pitești) Compania de Autostrăzi a scos la licitație proiectarea și execuția, după ce studiul de fezabilitate a fost revizuit între 2015 și 2017. Ofertele au fost depuse în octombrie 2017, dar Compania de Drumuri a anunțat că nu va semna vreun contract până când nu va fi emis un nou Acord de Mediu pentru întreaga autostradă, data estimată fiind finalul anului 2018.

La începutul anului Compania de Drumuri anunța că va scoate la licitație și Secțiunea 4 (circa 10 km), între Tigveni și Curtea de Argeș, însă procedura nu s-a mai publicat, așteptându-se emiterea Acordului de Mediu mai sus amintit.

Despre aceasta secțiune Companai de Autostrăzi susține că există suficiente foraje geotehnice, atât dfin SF-ul vechi din 2008, cât și executate în cadrul revizuirii din urmă cu doi ani. În plus, CNAIR mai notează că viitorul constructor va putea realiza, în etapa de proiectare, studii suplimentare acolo unde va considera necesar.

Un raport realizat în 2013 de Jaspers, consultantul independent al Comisiei Europene, inventaria nenumăratele deficiențe ale Studiului de Fezabilitate (SF) realizat în 2008 pentru autostrada Sibiu - Pitești. Documentul arată nevoia majoră a unui studiu geotehnic cuprinzător pentru prima autostrada montană din România. Asta pentru că fostul SF avea doar 300 de foraje, față de cele peste 2.200 considerate de experți că fiind un minim necesar: toate terasamentele, săpăturile, structurile și tunelurile din studiul din 2008 nu erau adecvat analizate geotehnic.

Detalii, aici: ANALIZĂ Planurile la zi pentru autostrada Sibiu - Pitești, dezastru cu premeditare. Compania de Drumuri ignoră toată observațiile experților europeni și vrea să contracteze lucrările pe sectoarele montane, cele mai dificile, în baza unor studii depășite