Schimbare de strategie pentru autostrada care va lega Moldova de Vest? Pică A8 de la Târgu Mureș, răsare A13 Brașov - Bacău

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Conexiunea Moldova - Vest pe autostrada - A13 e posibil sa ia fata lui A8
Foto: Hotnews
Autostrada A8 de la Târgu Mureș spre Moldova, tronsonul peste munți care ar trebui să lege regiunea de Transilvania și de Vest, ar putea fi anulată sau amânată pe termen lung. În locul său ar urma să fie prioritizat un proiect pe valea Oituzului - autostrada A13 Brașov - Bacău, potrivit unei analize a autorităților. Schimbarea, dacă va fi concretizată, ar fi prima modificare majoră a Master Planului de Transport, documentul strategic adoptat în urmă cu doi ani și care era menit să asigure stabilitatea în planificarea proiectelor de infrastructură. Motivul schimbării? A8 pe partea montană costă prea mult, chiar și dacă ar fi realizată pe bani europeni, dar atât opoziția, cât și societatea civilă dezaprobă intenția și acuză că mutarea ar fi făcută doar pentru a atrage trafic pe viitoarea autostradă Brașov - Comarnic - Ploiești, un proiect pe care statul insistă - pentru a patra oară - să-l facă prin parteneriat public-privat.

Informația pe scurt:

    - Autoritățile de la Transporturi au în curs o analiză cu specialiști de la BEI pentru identificarea de rute alternative și fezabile prin care să fie legată Moldova de Ardeal. Motivul? A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț ar costa circa 7 miliarde de euro, mult mai mult decât fondurile europene puse la dispoziția României.

    - Analiza, care ar urma să fie prezentată până la final de an, va prezenta foarte probabil ca proiect preferat autostrada A13 de pe Valea Oituzului, între Bacău și Brașov (cu o continuare spre Făgăraș).

    - Dacă această schimbare de prioritate a proiectelor va fi însușită de autorități, s-ar concretiza practic prima modificare majoră a Master Planului de Transport adoptat în 2016, un document strategic, cerut de Comisia Europeană, menit să asigure o coerență și stabilitate în planificarea și finanțarea proiectelor de infrastructură, indiferent de câte guverne se schimbă.

    - În Master Plan, A8 este cotată mai bine decât A13 și are un cost estimat la jumătate din ce a reieșit într-un studiu mai vechi. Ambele proiecte nu sunt însă deloc mature: pentru A8 trebuie revizuit din temelii SF-ul, iar pentru A13 trebuie făcut un SF de la zero.

    - Culmea e că anularea sau amânarea pe termen lung a tronsonului A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț se bate cap în cap cu un alt plan al Guvernului: realizarea tronsonului A8 Tg. Neamț - Iași - Ungheni printr-un Parteneriat Public Privat. În plus, realizarea integrală a A8 din fonduri europene este subiectul unui proiect de lege în curs de aprobare în Parlament.

    - Intenția deprioritizării A8 și promovarea soluției A13 este dezaprobată de două asociații din domeniul societății civile. Aceastea susțin că A13 este împinsă în față pentru a aduce trafic pentru autostrada de pe Valea Prahovei (Brașov - Comarnic - Ploiești), un proiect pe care statul român se încăpățânează să-l facă printr-un Parteneriat Public Privat, după trei tentative eșuate în ultimii 15 ani.

    - Și opoziția condamnă intenția Transporturilor de a schimba autostrada care ar urma să traverseze Carpații spre Moldova. Cătălin Drulă, deputat USR: „Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași [...] Este o obsesie a guvernărilor PSD - a făcut-o Dan Șova, acum o face și Lucian Șova. [...] Master Plan-ul spune clar că A8 este prioritar. Se tot scoate în față costul foarte mare, deși nu avem un studiu de fezabilitate bine făcut care să estimeze aceste costuri cu precizie. Și să aleagă acele soluții și compromisuri inteligente”


---

Director din Min. Transporturilor, despre A8: „Când vorbim de 7 miliarde de euro nici măcar o nouă perioadă de fonduri europene nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș - Târgu Neamț”

Prezent la conferința EuroIMPACT organizată de organizată de Institutul European din România (IER), în parteneriat cu StartupCafe.ro și HotNews.ro, Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a vorbit despre fondurile europene disponibile pentru infrastructura rutieră a României și despre proiectele pe care ministerul le va înainta în anul ce vine la Comisia Europeana pentru a primi finanțare nerambursabilă.

Legat de autostrada A8 Tg Mureș - Iași care ar urma să lege Moldova de Vest, oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă și că nu s-ar putea realiza în cadrul actualei perioade de finanțare europeană, deși comisarul european Corina Crețu susține că măcar SF-ul poate fi realizat acum pe bani europeni, iar proiectul pregătit pentru următorul ciclu financiar european de după 2020.

HARTĂ: A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț, sectorul montan al autostrăzii spre Moldova

----

„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granția cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM. Într-adevăr studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice”, a spus oficialul din MT.

„Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro nici măcar o nouă perioadă de programare [n.r. un nou exercițiu bugetar european] nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș - Târgu Neamț”, a mai spus Costache.

Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului.

„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova - pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz și pe la Oituz [n.r. pe unde ar urma să treacă A13 Brașov - Bacău]. Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Costache.

O analiză comandată BEI caută alternative la trecerea Carpaților Orientali. A13 pe Valea Oltului, cea mai probabilă variantă


Surse apropiate au declarat pentru HotNews.ro că la analiza la care lucrează Ministerul Transporturilor iau parte și reprezentanți ai Băncii Europene pentru Investiții (BEI), iar rezultatul analizei va indica, cel mai probabil, că varianta A13 Brașov - Bacău va fi cea mai favorabilă, din punct de vedere al costului și al timpului de realizare.

Practic, analiza ar putea să sugereze o reprioritizare a proiectelor din MasterPlanul de Transport, proiectul A13 fiind pus înaintea A8. Această modificare va fi practic prima schimbare majoră a Master Planului General de Transport realizat în perioada 2013-2015 și aprobat în 2016, documentul de căpătâi pentru infrastructura României și care ar trebui să asigure o predictibilitate în timp pentru implementarea proiectelor. MPGT a fost o condiție cerută de Comisia Europeană pentru ca România să poată beneficia de fonduri europene din exercițiul financiar european 2014-2020 și după.

Hartă: A13 Bacău - Brașov - Făgăraș:

----

În scenariul analizat la Transporturi, dacă va fi împins în față culoarul de pe valea Oituzului, A13 de la Bacău va ajunge la Brașov și va continua mai departe până la Făgăraș, de unde ar trebui să fie pe atunci gata sau măcar în construcție tronsonul Făgăraș-Sibiu.

În perspectivă, analiza în curs ar putea sugera ca pe termen lung Moldova să fie unită peste Carpații Orientali cu două autostrăzi, dar a doua trecere sugerată ar putea fi mai pe la nord, prin Suceava-Vatra Dornei, au mai spus sursele amintite.

Ce fonduri europene are la dispoziție România pentru infrastructură și ce proiecte rutiere va promova Ministerul Transporturilor în 2019

Motivul principal pentru schimbarea culoarului de traversare cu o autostradă a Carpaților Orientali spre Moldova ar fi costul foarte ridicat al proiectului A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni, deși suma estimată la de 7 miliarde de euro vine în urma unui Studiu de Fezabilitate care oricum trebuie revizuit. În MasterPlan, spre exemplu, autostrada A8 are un cost estimat la circa 4 miliarde de euro.

Chiar și așa, calculul autorităților vine să arate că banii europeni puși la dispoziția României nu pot acoperi toate proiectele planificate.

„Avem o alocare de 5 miliarde de euro pentru toate proiectele de transport, cea mai mare parte pentru rutier și feroviar. În momentul de față avem contractați un miliard de euro pe proiectele fazate și avem un portofoliu de proiecte care depășesc de două ori alocarea europeană”, a detaliat Cătălin Costache, directorul din cadrul Ministerului Transporturilor, prezent la conferința EuroIMPACT.


----

„Guvernul a aprobat posibilitatea de a supracontracta pe partea de infrastructură de transport până la 200% din valoarea programului. Astfel, putem contracta de zece miliarde de euro, dar de la Comisie nu putem deconta decât cinci miliarde din acest program. În următoarea perioadă de programare probabil vor fi tot cinci miliarde de euro”, a spus Costache.

Potrivit acestuia, prioritățile pe partea rutieră sunt legate de Coridorul IV și alte câteva proiecte. Astfel, pentru 2018, autoritățile vor înainta spre finanțare europeană următoarele proiecte: Autostrada Sibiu - Pitești, proiectele legate de Centura Capitalei, Podul peste Dunăre de la Brăila, drumul expres Craiova - Pitești, autostrada Sibiu-Făgăraș și finalizarea  autostrăzii Translvania până la granița cu Ungaria.

„Acestea, împreună cu proiectele pe feroviar, fac undeva la 200% din ce avem disponibil acum, adică undeva la zece miliarde de euro. Toate dacă ar merge bine și tot nu le-am putea deconta integral din fonduri europene la momentul ăsta”, a mai spus Costache.

Asociația Pro Infrastructură: „Schimbarea A8-A13 e făcută să fie adus trafic pe PPP-ul de pe Valea Prahovei”


Asociația Pro Infrastructură (API), una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic - Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

*Construim România: „Autostrada A8 este o importanță majoră și strategică pentru România și Europa”

Asociația Construim România (ASCORO), o altă voce din rândul societății civile, a transmis pentru HotNews.ro că susține realizarea autostrăzii A8 care e de „importanță majoră și strategică pentru România și Europa” și susține, la fel, că reînvierea A13 vine doar în contextul în care Guvernul vrea din nou să realizeze autostrada de pe Valea Prahovei în PPP.

„Asociația Construim România consideră că actualele metode prin care actuala guvernare abordează proiectele de infrastructură din România, în special cele de autostradă, nu fac decât să blocheze, din nou, programul construcției autostrăzilor din România așa cum actualul partid de guvernământ a făcut după 2012”, a transmis asociația pentru HotNews.ro.

„În acest moment prioritatea absolută a României ar trebui să fie construcția de proiecte de infrastructură parte din nucleul rețelei de transport TEN-T și nu înlocuirea acestora cu parteneriate public private. Proiectele PPP ar trebui să fie complementare proiectelor finanțate de UE, acolo unde există într-adevăr o nevoie specială pentru astfel de proiecte. Atât A8, cât și A13 nu justifică realizarea acestora prin PPP”, potrivit Asociației.

„Readucerea proiectului de autostradă A13 Brașov-Bacău ca prioritate în master plan ne readuce aminte cum guvernarea PSD a încercat același lucru în trecut folosindu-se de calcule, prognoze și alte justificări eronate. Prin resuscitarea autostrăzii A13, guvernul speră să mintă și să convingă astfel potențialii investitori, dacă există, că Autostrada A3 Ploiești-Brașov va atrage traficul estimat de ei astfel încât amortizarea investiției să se facă conform graficului prezentat de guvern. Mai mult, actualul plan pune în pericol realizarea autostrăzii A1 Sibiu-Pitești, așa cum au făcut sistematic în trecut, încercând să justifice folosindu-se de fundamente eronate construcția autostrăzii A3 Ploiești-Brașov, în detrimentul A1 Sibiu-Pitești, transformând Brașov într-un „hub” de autostrăzi”, a mai precizat ASCORO.



Schimbarea în ceea ce privește A8 se bate cap în cap cu alte planuri ale Guvernului și cu un proiect de lege din Parlament

În timp ce la nivelul Ministerului Transporturilor se analizează dacă A8 va mai fi implementat sau nu, Parlamentul are în curs de adoptare o lege specială pentru privind aprobarea investiției Autostrada Tg. Mureș-Iași. În urmă cu o săptămână, proiectul de lege a primit raport favorabil în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților.

La raportul discutat s-au aprobat patru amendamente formulate de deputatul USR Cătălin Drulă, amendamente care spun că autostrada va avea o finanțare predictibilă, an de an, va fi realizată pe fonduri europene din actualul exercițiu financiar european, precum și din următorul, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

Cătălin Drulă, deputat USR: „Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași”

Contactat de HotNews.ro, deputatul Cătălin Drulă susține că demersul Transporturilor de a deprioritiza A8 aduce aminte de perioada lui Dan Șova la frăiele infrastructurii când multe din proiecte au fost blocate sau întârziate, în prin plan punându-se PPP-ul Comarnic - Brașov, proiect eșuat ulterior.

„Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași prin promovarea rutei alternative Brașov-Bacău. Este o obsesie a guvernărilor PSD - a făcut-o Dan Șova, acum o face și Lucian Șova - este explicația cea mai clară pentru sabotarea A8 de către PSD”, a declarat Drulă Pentru HotNews.ro.

„Master Plan-ul spune clar că A8 este prioritar. Se tot scoate în față costul foarte mare, deși nu avem un studiu de fezabilitate bine făcut care să estimeze aceste costuri cu precizie. Și să aleagă acele soluții și compromisuri inteligente. Până la urmă, culoare mari de transport europene au pe cele mai dificile tronsoane, viteze mai mici de proiectare și lățimi mai reduse. Spre exemplul, tunelul Mont-Blanc dintre Franța și Italia are o singură bandă pe sens pe cei 11,6km”, detaliază deputatul USR, fost consilier pe probleme infrastructură în mandatul Guvernului Cioloș.

„Nu avem astăzi un studiu de fezabilitate temeinic și corect făcut, deși există fonduri europene și Comisia mai că nu se roagă de noi să le luăm. Dar Șova și PSD sabotează permanent proiectul autostrăzii Tg. Mureș-Iași și, iată, acum vor să vină și cu un pseudo-studiu care să ne convingă că mai bine n-o facem”, a declarat Drulă.

Ministerul Transporturilor se gândește să amâne A8 Tg. Mureș - Tg Neamț, dar Guvernul prin altă instituție vrea să facă A8 Tg. Neamț - Iași prin PPP

Dincolo de faptul că o astfel de modificare ar putea fi în contradicție cu legea pe care parlamentarii ar putea s-o adopte, astfel de planuri ale Ministerului Transporturilor - de a analua sau amână pe termen lung realizarea A8 Târgu Mureș - Târgu Neamț, vin în contradicție chiar și cu cu o altă strategie a Guvernului.

Executivul vrea să realizeze, Comisia Națională de Prognoză - o entitate diferită de autoritățile din Transporturi - un Parteneriat Public Privat pe tronsonul Târgu Neamț - Iași. Cu alte cuvinte, bucata pe care statul român vrea s-o facă printr-un partener privat ar putea să nu se mai continue mai departe peste munți.

Cele două autostrăzi în MasterPlan: A8 este estimată la jumătate din cât susțin autoritățile că va costa și are punctaje mai mari decât A13

Analiza în curs pe care o realizează Ministerul Transporturilor și care ar putea conchide că A13 Brașov - Bacău trebuie să fie realizată cu prioritate înaintea A8, ar putea însemna prima modificare majoră a Master Planului General de Transport (MPGT). Acesta a fost adoptat în forma finală în 2016 și a fost o cerință a Comisiei Europene pentru ca România să mai primească fonduri europene pentru proiecte de infrastructură.

MPGT-ul a avut ca scop planificarea în timp, prioritizarea proiectelor, detalierea valorilor estimate și sursele de finanțare pentru marile proiecte de transport - un document strategic pentru următorii 15 ani care să contureze clar proiectele pe care trebuie să le urmeze guvernele României care vor veni.

În MPGT A8 era planificată a fi implementată pe două cicluri financiare europene, tronsonul Tg. Neamț - Iași - Ungheni în exercițiul 2014-2020, iar porțiunea Tg. Mureș - Tg. Neamț, zona montană cea mai grea, era planificată pentru perioada 2020-2030, începând din 2023.

Cât despre A13 Bacău - Brașov, conform Master Planului, autostrada era mai jos în lista priorităților și era planificată spre execuție începând cu 2023 și până în 2027.

----

În ceea ce privește punctajul obținut în analizele din Master Plan, autostrada pe traseul Brașov - Bacău, parte din rețeaua europeana TEN-T extinsă (Comprehensive), a obținut circa 44,78 de puncte, pe penultimul loc din top 11 proiecte. În același timp, Tg. Mureș - Tg. Neam,, zona montană a A8, amplasată pe rețeaua TEN-T Centrală (CORE) a obținut 59,24 de puncte, iar bucata Tg Neamț - Iași - Ungheni a scos 75,15 puncte.

În ceea ce privește maturitatea proiectelor (gradul lor de pregătire), ambele sunt într-un stadiu similar - nu pot fi scoase la proiectare și execuție pentru că le lipsesc documentațiile de bază. Astfel, pentru A8 trebuie revizuit Studiul de Fezabilitate - un contract care fusese semnat, dar reziliat chiar de Compania de Autostrăzi la începutul acestui an, iar pentru A13 trebuie realizat un SF de la zero.

A8 și A13 - cifrele din MPGT

A13 Brașov - Bacău

Lungime: 160 km
Cost estimat în MPGT: 1,8 mld euro
RIRE (Rată Internă de Rentabilitate Economică)  - 7,8%

A13 Făgăraș - Brașov

Lungime: 56 km
Cost estimat în MPGT: 400 mil. euro
RIRE: 15,7% (pe toată autostrada Brașov - Făgăraș - Sibiu)

-----

A8 Tg. Mureș - Tg Neamț - Iași - Ungheni

Lungime: 318 km
Cost estimat în MPGT:  4 mld euro
RIRE: 8,8% pe zona montană și 10,8% de la Tg. Mureș la Iași-Ungheni

---

*NOTĂ: Poziția Asociației Construim România a fost inclusă în articol ulterior publicării sale


Citeste mai multe despre   

















23645 vizualizari

  • +25 (25 voturi)    
    E ok (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:45)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Va fi gata pana in douazeci shaizeci.
    • +25 (25 voturi)    
      Strategie (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:26)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      Strategia PSD de 2 ani de când a venit la Guvernare, aruncă niste petarde pentru a-i face pe moldoveni sa se certe intre ei si sa nu se realizeze nimic.

      Moldoveni, daca doriti autostrada dupa 30 de ani de conducere FSN-PDSR-USL-PSD atunci convingeti-va prietenii si rudele că PSD-ul de astăzi lucreaza impotriva Moldovei si la alegeri sa voteze altceva.

      Pe E85, drumul morții, in fiecare an sunt peste 80 de accidente mortale, 80 de familii distruse pentru ca PSD nu vrea sa dea drumul la constructia autostrazii.
    • +21 (21 voturi)    
      O NOUA MINCIUNA (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:19)

      mihnea2012 [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      Daca va plac minciunile votatii tot pe astia.

      Nu pot sa uit cum coloana din Moldova care protesta pentru Autostrada lipsa a fost blocata la marginea Bucurestiului iar peste 3 saptamani coloana care il omagia pe Dragnea a fost transporata de bolsevici direct in Piata Victoriei.
  • +33 (33 voturi)    
    Eliberarea Moldovei din cusca subdezvoltarii (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:51)

    buncrestin [utilizator]

    Cand dupa zeci si sute de km de mers pe drum national intri pe bucatica aia de autostrada si simti mirosul libertatii, deja te simti un alt om. Pai cum sa le dai moldovenilor aceasta libertate, de a se simti vestici, conectati la lume, stapani pe propria soarta? Ei trebuie sa fie iobagi, ultimii iobagi ai tarii, pe plantatiile baronilor moldoveni. Pentru asta guvernele de stanga impiedica pe orice cai conectarea Moldovei la autostrazi. Mai bine zis, lupta furibund pentru mentinerea Moldovei in cusca subdezvoltarii!
    • -6 (20 voturi)    
      Mai ales dac-ar scapa (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:18)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui buncrestin

      Bucales de moldoveni, ar fi raiul. Nu s-ar mai chinui sa faca drumuri pe care oricum se vede cu ochiul liber al cartitei ca nu vor sa le faca. Mai mint, mai dau din colt in colt, se mai leaga de studii de feza/nefeza, una alta, cand e clar - nu au chef. Asa-i invata si dughinica dealtfel : lasati-i sa mearga la Moldova Mare - si, dupa o vreme, cred ca chiar vor merge, satui de damblagiii mitici.
    • +16 (18 voturi)    
      Nu sunt de stanga (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:19)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui buncrestin

      in Franta, guvernele stangiste au adus tara in stadiul in care este acum. La noi, este un feudalism din vremea lui Mihnea cel Rau. Factiuni boieresti de ticalosi inavutiti peste noapte se cearta pentru halci din tara.
  • +27 (27 voturi)    
    niste idioti (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:51)

    ion-ion-ion [utilizator]

    Flutura planurile si master planurile si nu vor face nimic.
    Sincer, e nevoie de ambele autostrazi, sa poti merge in Moldova si de la Tg. Mures, si de la Brasov dar si de la Bucuresti sau Constanta. Practic nu se va face nimic, ne uitam, ne calculam, ne scarpinam in cap, mai promitem la alegeri si cu asta basta!
    • +20 (20 voturi)    
      Discutia pe tema asta e veche (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:08)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui ion-ion-ion

      Dar idiotii astia le schimba in functie de interesele politice de moment. Daca spuneau cand au venit la putere ca pentru ei prioritar era Bacau-Brasov, cu explicatii serioase, era totul ok. Acum era studiul de fezabilitate facut si se putea licita proiectul. Dar ei au fost interesati de cu totul alte lucruri nu de drumuri si cai ferate. Asa ca asta e rezultatul unui guvern condus de imbecili. O sa asteptam inca 2 ani in care MP pe transport va fi plimbat dintr-o zona in alta si nu va exista nicio autostrada nici spre Brasov, nici spre Tg Mures.
      • +4 (8 voturi)    
        Guvernul de imbecili (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:11)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        se grefeaza perfect peste un popor de imbecili.
    • +3 (21 voturi)    
      Iasi-Tg.Mures, asta e prioritatea zero! (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:11)

      mircea_cjn [utilizator] i-a raspuns lui ion-ion-ion

      adica legarea Moldovei de VEST.
      Nu de Brasov, nu de Calarasi, nu de Urziceni. care si astea trebuie sa fie legate de vest.
      Eu nu inteleg ceva: chair vor unii sa-si bata joc de Moldova?
      Pai atunci hai sa rupem țara-n trei - Ardeal, Moldova si Valahia si sa ne vedem fiecare de treaba.
      • +16 (16 voturi)    
        Romania nu are viitor (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:56)

        Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

        Va disparea de pe harta Europei, sfasiata de CIUMA ROSIE care a distrus-o - cu sprijinul hotilor din UDMR (care asta si vor)
      • +6 (12 voturi)    
        adica (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:50)

        Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

        din Moldova (gen Botosani sa zicem), daca vrei sa ajungi in Vest o iei pe la Brasov? de ce nu pe la Bucuresti direct.. Noaptea mintii
  • +1 (23 voturi)    
    Sud-istii n-au vrut si nu vor sa avem autostrazi (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:56)

    Entiu [utilizator]

    Sud-istii n-au vrut si nu vor sa avem autostrazi prin Bucovina, au grija lor, sa fie numai la ei. Toate proiectele sunt focusate pe Sud.
    Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca, deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie, pentru ca moldovenii sunt blegi si tac!
    Ei isi fac acolo in SUD tot ce vor: autostrazi, constructii deosebite in detrimentul moldovenilor care totusi au cersit sa se faca unirea la 7/19 august 1858.
    In Moldova foarte rar se face cite ceva, aproape nimica...totdeauna doar prin forte proprii si mereu este tinuta in mare saracie.
    Șoselele peste tot sunt subdimensionate. La autostrazile spre Cluj si Iasi s-a renuntat pentru totdeuna!
    • +6 (18 voturi)    
      da da... (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:25)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Entiu

      vina este a celor din sud. faptul ca moldova voteaza cu PSD in mod traditional este irelevant nu-i asa? de vina sunt mereu ceilalti.
      vezi la urmatoarele alegeri poate mai iei 50 lei la pensie / salariu minim. inflatie sau robor? ce "este" alea...
      • +1 (3 voturi)    
        Neproductiv (Joi, 1 noiembrie 2018, 19:22)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui un oarecare

        Nu va mai certati. Vinovati sunteti amandoi, si sudistii si moldovenii. Pupati-va si votati USR.
    • +4 (12 voturi)    
      mereu altii sunt de vina (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:43)

      DSS [utilizator] i-a raspuns lui Entiu

      voi ati fost mereu la putere, ati votat ciuma rosie de fiecare data.
      Si cand vorbiti de fonduri aveti impresia ca banii probabil cresc in copaci? aele fonduri nu vin din Moldova, care e primitor net nu contributor.

      Dati vina pe sudisti pt ceva care de fapt e in ograda voastra
    • +2 (6 voturi)    
      in plus (Joi, 1 noiembrie 2018, 13:28)

      Dodel540 [utilizator] i-a raspuns lui Entiu

      O sa avem si Mega Catedrala , sic!
      (sa moara moldovenii de ciuda !)
  • +11 (15 voturi)    
    mda (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:56)

    SoulSearcher [utilizator]

    in curand vom vedea ca autostrada iasi-tg.mures va trebui sa treaca prin teleorman cumva :D

    mama ei de geografie, cum sa faci bani cu statul si cu autostrazile cand esti in sudul tari ???

    easy... modifici trasee si faci sa ajunga cumva muntele la imparat.. nu imparatul la munte...

    am 33 ani, si cu siguranta nu mai prind eu nicio autostrada prin romania, asta in conditiile in care mai am 40-50 ani de viata inainte
  • +15 (17 voturi)    
    s-a rezolvat , nu se poate! (Joi, 1 noiembrie 2018, 8:58)

    Francisc 1 [utilizator]

    prosti sunt aia care ii voteaza!
    • +2 (2 voturi)    
      Prossti dar multi (Joi, 1 noiembrie 2018, 13:36)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

      E plina tara de hoti si complici de-ai lor. Romania e cunoscuta in lume mai ales prin hotii ei
  • +18 (20 voturi)    
    Schimbare in strategie? (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:03)

    Jolly Roger [utilizator]

    Nici gand! E razboiul intereselor. Ale celor pentru Romania, respectiv Moldova, respectiv ale celor pentru propriul buzunar.
    Pe de o parte sunt interele celor de la Iasi, care sustin proiectul pentru dezvoltarea zonei Moldovei. Da, e varianta mai dificila, mai scumpa, dar care, daca e facuta cu cap (adica bani europeni) si fara a sifona bani, (adica taiati naibii coada la vulpe cu sumele alea astronomice)... ei bine, atunci devine realizabila.
    Pe de alta parte sunt interesele celor din Bacau, mai exact "tata" lui Sova, tatucul ala rupt in gura de nu are absolut nimic pe declaratia lui de avere si despre care spun gurile rele ca a cumparat prin interpusi terenuri in zona cu planul A13. De unde si disperarea de a impune A13... cu orice pret!
    • +16 (16 voturi)    
      Atunci iesenii isi merita soarta ! (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:04)

      mircea_cjn [utilizator] i-a raspuns lui Jolly Roger

      ..daca iesenii , vorba aia, din capitale Moldovei, dau cei mai multi parlamentari catre PSD (cum altfel?) dar la guvernare îi lasa pe cei din Bacau, Neamt să trimita tot felul de panarame in guvern (Andrusca, Sova), in timp ce ei, iesenii îl dau pe Tudorel care sa-i apere pe infractori !

      De ce nu este acum un ministru al transporturilor un profesor de la Facultatea de Constructii din Iasi?!
      De ce nu este sef la finante un eminent sef de la ASE-ul iesean?!

      Cand a fost un PM iesean - Mihai Razvan Ungureanu - prima grija a ieșenilor a fost să-l hacuiască și să aducă la putere un gorjean, Ponta !

      Păi dacă-s blegi, își merită soarta. Nu e de mirare că valahii i-au tras pe sfoară așa de usor.
      • +10 (10 voturi)    
        Pt ca PSD-istii si alti parlamentari Ieseni (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:45)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

        au fost doar baroni si sculele Bucurestenilor pentru manipulare si control. Nu au fost acolo sa reprezinte Iasiul ci clicile mafiote de partid.
  • +17 (19 voturi)    
    7 miliarde.. (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:18)

    pehash [utilizator]

    Pentru ~320 de km. Conform standardelor de cost publicate de CNADNR (care sunt deja umflate ca sa includa spaga de rigoare), chiar daca toti cei 320 de km ar fi prin munti (evident, nu este cazul) mai mult de 18 mil euro/km nu ar costa. Dar "specialistii" de la minister au descoperit ca va fi chiar mai mult de atat.

    Fara coruptie probabil ca ar costa mai putin de 2mld si s-ar termina in 2-3 ani. Dar romanii voteaza infractori in parlament..
  • +20 (20 voturi)    
    Doar vorbe (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:22)

    RobertRO [utilizator]

    In situatia din prezent a infrastructurii rutiere, consider ca problema reala nu este daca autostrada catre Moldova va trece muntii pe un traseul X sau Y.

    Problema este ca doar se discuta si nu se face nimic. Important este sa se apuce cat mai repede de constructie - pe oricare traseu, iar apoi sa mentina un ritm de executie cat mai alert.
    • +10 (10 voturi)    
      Corect (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:41)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui RobertRO

      Dar uite ca de 2 ani nu au facut nimic in nicio directie. Eu as fi de acord cu varianta cea mai rapida dpdv implementare.
  • +10 (18 voturi)    
    Nici macar "schimbare de strategie" nu este, ci (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:32)

    Habermas [utilizator]

    ci pur comportament discretionar de tip Otoman, nascuta din combinarea primitivismului tribal al turcilor asiatici cu coruptia bizantina a Constantinopolului decazut si pe care l-au cucerit ca pe un amarat sat de pescari.

    "Schimabrea de strategie" inseamna recunoasterea superioritatii unei noi strategii fata de o veche strategie, in contextul dat. Ceea ce presupune lucrul profesionist in termeni strategici. Nici vorba de asa ceva aici, orice om intreg la minte vede asta.

    Nu o strategie ci o smecherie damboviteano-teleormaneana incearca ei.

    Bucurestiul se teme ca de dracu de o axa nordica Iasi - Tg. Mures - Cluj - Oradea, pentru ca pe asta nu ar avea nicio sansa sa o controleze. Odata aparuta o astfel de axa, este doar o chestiune de (relativ putin) timp pana capitala se va muta. Administratia BUCURESTEANA (nici nu mai zic Romaneasca, pt ca nu este asta, nu se ridica la nivelul asta), vor sa mentina cu orice pret Bucurestiul ca centru de greutate si de control al Romaniei.

    Iar smecheria lor transparenta (ca nici prea destepti nu sunt, sunt doar nici mici smecheri) este sa se foloseasca de Brasov ca releu pentru a agata tot ce misca in Nord, cu un bonus (spera ei): infrastructura Bucuresti-Brasov, nu pentru ca le pasa lor de conectivitatea Brasovului, ci ca se deplaseze ei lin si placut in weekend la munte (si nici nu prea departe).

    Pe scurt: Moldova este sub Opresiunea Bucurestiului si a muntenilor. PUNCT. In loc sa devina ceea ce este si s-a demonstrat in trecut prin vocatie - o sursa de vitalitate pentru Romania - Moldova este oprimata, controlata, manipulata si subjugata de Bucuresti cu ajutorul baronilor locali. In plus, in acest mod tin in sah si Transilvania care astfel nu poate fi ajutata de Moldova sa impuna o mentalitate Europeana in Romania.
    • -11 (19 voturi)    
      doar ca idee (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:30)

      yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      noua celor din Bucuresti ne-ar convenii de minute sa fim "republica Bucuresti" si sa nu mai avem nici o treaba cu restul gliei. Arunca o privire pe cat PIB produce Bucurestil vs cat consuma si unde sunt cei mai multi asistati social (ghici?) care nu consuma doar ajutorul social dar si servicii de sanatate/alocatii etc platite din banii celor care produc. Noi nu avem nici o vina ca votati PSD de 20 de ani.
      • +2 (14 voturi)    
        PIB-ul Bucurestiului se datoreaza (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:37)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

        exploatarii Romaniei. Valea!
        • +4 (8 voturi)    
          @habermas (Joi, 1 noiembrie 2018, 15:04)

          paonipao [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          Mai omule, inteleg ca te sufoca nepasarea, nesimtirea si nemernicia celor ce conduc Romania...si pe buna dreptate!
          Dar ar fi bine sa-ti versi frustrarea si nemultumirea doar pe astia(ce conduc tara) si nu pe bucuresteni sau pe alti locuitori din anumite zone ale tarii!
          Crezi ca eu ca bucurestean sunt vinovat ca Moldova nu are pana la aceasta ora o singura autostrada?!
          Eu sunt (ca mai toti prietenii si cunostintele mele)un om civilizat ce isi plateste taxele si impozitele catre stat si imi doresc la fel ca toti romanii(presupun) sa am aces la o infrastructura decenta!
          Calatoresc destul de des in strainatate dar si in tara, nu vad nimic rau ca bucurestenii merg (unii, ca si mine) aproape saptamanal pe valea Prahovei...sa faca turism, sa se relaxeze in weekend, si sa-si cheltuie banii!
          O fac cu mare placere si la Sibiu, Alba Iulia, Cluj sau Sighisoara...!
          As merge si in Bucovina des daca as avea acces la o autostrada...!
          Lasati frustrarile la o parte si incercati mai bine sa va convingeti rudele, apropiatii, cunoscutii sa mearga la vot ...si sa nu mai voteze psd-alde-ciuma rosie!

          Nu mai incercati sa introduceti vrajba si discordie intre romani...pentru ca faceti jocul ciumei rosii, bolsevicilor de la rasarit si jocul lui Orban din Ungaria!

          Incercati sa va civilizati, sa va trimiteti copii la scoala, sa munciti mai mult, sa beti mai putin, sa va faceti curat in case si pe langa case, sa fiti gospodari si sa va ajutati mai mult singuri fara sa stati cu mana intinsa!
          Iar cand veniti prin Bucuresti, sau mergeti in alte zone....parcati-va masinile regulamentar, vorbiti frumos...depasiti-va conditia de provinciali si frustrarile care va macina!
          Ardelenii nu sunt mai buni decat moldovenii si nici bucurestenii decat banatenii!
          Dar toti avem nevoie de mai multa educatie si avem mare nevoie de conducatori adevarati si de o clasa politica onesta!

          Scindati, faramitati si prosti...nu ne va fii niciodata mai bine, ca natie!
          • 0 (4 voturi)    
            Iti respect opinia si ti-am dat un plus, dar (Joi, 1 noiembrie 2018, 16:36)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui paonipao

            nu cred ca ai inteles corect atitudinea mea, si inteleg de ce, pentru ca nu pot explica in detaliu de fiecare data, la fiecare comentariu, ci doar din cand in cand. O mai fac odata aici.

            Limitele limbajului natural si limitele atentiei omenesti imi impun un mod de exprimare simplu care intr-adevar poate crea confuzie, dar nu am ce face.

            Cand spun muntenii si sudistii si Bucurestenii, sunt pefect constient ca exista cel putin 25-33% de persoane intre ei care nu sunt asa cum descriu eu cu termenul "rotunjit" precum "muntenii" etc. As putea spune tot timpul 67-75% dintre munteni, sudisti etc, si n-as avea o problema pentru ca sunt o persoana tehnica, dar ar iesi fraze alambicate si creu de citit. Scopul meu pe forum este sa transmit niste idei generale, nu sa fac literatura stiintifica.

            Eu aici nu dezbat persoane decat atunci cand indic persoana. Ma refer la CULTURA PREDOMINANTA in Bucuresti, Sud, etc. In mod simetric, nici Ardelenii si Moldovenii (nordistii) nu sunt toti niste persoane placute etc.

            Dar la fel, ma refer la CULTURA PREDOMINANTA. Lucrul asta este mai greu de inteles de oameni deoarece oamenii iau daturile culturale asa cum sunt, si opereaza numai cu persoane, obiecte si relatiile directe dintre ele, nu cu descriptori agregati precum majoritati (iar daca o fac, folosesc clisee, si iar nu-i bine). dar inca o data, nu pot sa ma exprim tot timpul in felul "exista o diferenta statistic semnificativa (intre limitele masuratorilor) care indica ..." ci sunt obligat sa scurtez via limbajul natural.

            Mai este ceva, traim in sisteme complexe, si oamenii nu-si dau seama, si nici nu sunt vinovati. De exemplu tu esti o persoana civilizata, bucurestean capabil platitor de taxe, om asezat. OK. Dar tu ai devenit ceea ce esti in contextul dat, si de care nu esti responsabil direct ca persoana dar caruia ii datorezi contextul favorabil in care ai evoluat (sigur, puteai sa evoluezi prost la fel de bine; altii evolueaza prost).
            ... (voi continua)
            • 0 (6 voturi)    
              @habermas (Joi, 1 noiembrie 2018, 19:19)

              paonipao [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

              Ai un mod de a te exprima foarte greoi, de aceea folosesti multe cuvinte in incercarea de a-ti exprima o idee...!
              Nu esti concis si nu sintetizezi ideea ce vrei s-o transmiti...cu alte cuvinte esti o mare varza!
              Incerci sa folosesti termeni alambicati(ce nu le cumosti sensul)si ajungi sa transmiti fraze fara sens, te invarti in jurul cozii...!
              Spui ca “unii oameni evolueaza prost”!
              Cred ca nici nu-ti dai seama de ce ineptii scrii...!

              Nu are importanta locul unde te nasti...ca sa ajungi un om civilizat si educat...!
              Important este daca ai avut o familie care sa te indrume, sa te educe, sa-ti arate optiunile pe care le poti avea in viata...iar cel mai important este individul daca poate si vrea sa se dezvolte!

              Mai spui ca tu personal te poti simtii jignit de “sfaturile” pe care eu le-am dat...avand in vedere ca mai sunt si alti oameni civilizati...!
              Daca tu le-ai vazut ca “sfaturi” atunci poti sa tii cont de ele!
              Oamenii educati si civilizati nu au de ce sa se simta nici lezati si nicici jicniti pentru simplul motiv ca nu ei sunt cei vizati...!
              Probabil ca orgoliul tau de razes s-a simtit vizat...!

              Termina cu prostiile nationaliste, revansarde si cu mesaje puerile de...dezbinare, izvorate din frustrari de neputinta, neimpliniri profesionale si sociale!
              Esti un postac limitat, infrant si probabil ratat!
              • 0 (0 voturi)    
                Hai nu mai fa pe desteptul cu mine. (Vineri, 2 noiembrie 2018, 9:09)

                Habermas [utilizator] i-a raspuns lui paonipao

                Incerc sa iti EXPLIC, si tu vrei concis. Esti un sudist tipic, necinstit, incapabil sa converseze. Regret ca ti-am dat un minim credit.
          • 0 (6 voturi)    
            continuare (Joi, 1 noiembrie 2018, 16:48)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui paonipao

            Poate altcineva ca tine ar fi evoluat si al bine si ar fi devenit si el ca tine dar uite, s-a nascut intr-un loc defavorizant, nu in Bucuresti.

            Pana aici, banuiesc ca esti de acord ca este logic.
            Mai departe, ce se poate face. Pai trebuie sa intelegem bine problemele, de la radacina. Iar problema este asa: Romania si componentele ei locale sunt asa cum sunt ca urmare a unui ANSAMBLU de cauze, unele mai mici alte mai mari, altele sub-ordonate altora (in lanturile cauzale ale sistemului complex de care vorbeam).

            Mergand la radacina cea mai mare, intelegerea mea este ca este vorba de CULTURA, acea matrice de valori si moduri de a fi de a reprezenta lumea si a face, matrice care determina directia deciziilor indivizilor aflati in interdependenta in GRUPURI, si, deciziile la nivel de GRUPURI de diferite niveluri de agregare (familie, prienteni, sat / profesie, oras / firma, regiune, etc).

            Iar cultura nu se schimba asa cum ai schimba un echipament din bucatarie sau din fabrica.

            Si ca sa scurtez. Si deciziile noastre individuale conteaza, dar decipnde de timing, context, si asocierea cu deciziile altora. Nu mai intru in literatura studiilor asupra deciziilor ca nu e cazul. Dar mai mult decat deciziile individuale ca atare conteaza deciziile de grup care reusesc sa duca la schimba directiilor de evolutia a CULTURII care influenteaza in feedback mai departe ansamblul de decizii individuale si de grup.

            In logica asta, opinia mea este ca Romania cu capitala la Bucuresti este intr-o fundatura si nu poate evolua. Este stagnarea la care a ajuns si Imperiul Otoman.

            Ne trebuie o schimbare majora, iar asta se face civilizat, inteligent, dar nu cu manusi si nu cu ezitare sau false pudori.

            Daca am vorbi personal sunt convins ca ne-am intelege in mod civilizat fara nicio problema.
          • 0 (4 voturi)    
            PS. (Joi, 1 noiembrie 2018, 16:51)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui paonipao

            Nu suna bine sfaturile tale. Si altii sunt civilizati. Atentie ce spui ca nu sunt sigur ca intelegi bine ce spui si - cel putin in cazul persoanelor ca mine - nu faci decat sa-i insulti fara sa-ti dai seama (poate).

            Nu avem nevoie de niciun fel de conducatori, ca nu suntem oi. Avem nevoie sa fim practici si onesti si voluntari in sensul bun. Si vom fi condusi asa cum PERMITEM sa fim condusi, nu cum avem noroc sau nenoroc.
      • +2 (4 voturi)    
        Doar ca idee (Joi, 1 noiembrie 2018, 13:18)

        midufi [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

        eu cred ca esti postac rusnac, sa spui asemenea lucruri.
        Mai terminati cu fitile d-astea cu iz nationalist !
        Avem nevoie de autostrazi in toata tara.
        Mai bine observai ce sume uriase vor sa toace astia, pentru fiecare km de autostrada.
        Doar ca idee !

        Jos ciuma rosie: psd-alde-udmr !
  • +5 (15 voturi)    
    Daca cineva ar fi vrut cu adevarat rentalibitate, (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:41)

    Habermas [utilizator]

    ar fi dirijat autostrada Iasi - Tg. Mures prin Roman si Piatra Neamt (si asigurand o scurta legatura excelenta cu Bacaul spre sud, eventual si cu Suceava-Botosani spre nord.

    Nu, Bucurestenii s-au folosit de rivalitatea Iasi - Piatra Neamt (iscata inutil, prin manipularea mandriilor locale cand s-a stabilit sediului regiunii NE la Piatra Neamt) pentru a impune (cu mana baronilor locali, mai ales a lui Relu Fenechiu - PNL, daca mi-aduc bine aminte) un traseu "beton" prin satele dintre Targu Frumos si Targu Neamt numai ca sa nu treaca prin Piatra Neamt.

    Daca vreti strategie, nemernicilor, trebuie sa treceti autostrada prin centrele urbane care pot functiona ca poli de dezvoltare a Moldovei. Pentru ca autostrada este nevoie pentru dezvoltare industriala in polii urbani, nu ca sa circule vacile pe ea.
  • +3 (7 voturi)    
    mai bine... (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:46)

    jescu [utilizator]

    Mai bine le fac pe ambele autostrazi catre Moldova, pentru ca circulatia din partea de sud nu prea are de ce sa treaca prin autostrada din nord. Ar merge chiar bifurcata autostrada gen: Brasov-Onesti si de acolo sa se imparta in doua, Onesti-Bacau si Onesti - Adjud.

    Daca se vrea stopata migratia populatiei catre vest ar face bine sa se faca rapid autostrazi catre Moldova, Oltenia si Muntenia(Sibiu-Pitesti).
  • +11 (11 voturi)    
    E facuta cu specialisti (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:06)

    Kosmos [utilizator]

    Din Rusia si Israel
  • +18 (18 voturi)    
    problemuțe (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:10)

    berenger [utilizator]

    mutarea unei legături peste munți din moldova spre transilvania modifică radical câteva lucruri:

    1. nu va rezolva problema aglomerației de pe dn 2, cu sectorul tg.frumos - iași cel mai aglomerat din țară, după dn 1 în week-end
    2. tronsonul brașov - bacău nu va prelua traficul peste munți din suceava, iași, botoșani, ocolul fiind prea mare, consfințind atât izolarea acestor județe, cât și permanentizarea aglomerației prin pasurile tihuța și mestecăniș.
    3. iașul, evident, pierde cel mai mult, bacăul statuîndu-și dominația în moldova, în timp ce iașul va râmâne la statutul actual, izolat și sufocat de aglomerație și poluare și gâtuit cu totul la intrarea principală, cea de pe e 583
  • +11 (11 voturi)    
    niste boi (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:12)

    mos_teaca [utilizator]

    Isi bat joc de o tara intreaga
  • +1 (7 voturi)    
    Pentru cei care merg constant.... (Joi, 1 noiembrie 2018, 10:59)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    ..intre cele 2 regiuni. Ar avea sens varianta cu Vatra Dornei? Ca si costuri estimate pare a fi exact intre cele 2 de mai sus.
    Este importanta parerea celor care merg constant pe acolo si sunt interesati direct. Degeaba imi dau eu cu parerea din Bucuresti care ajung acolo 1 data pe an.
  • +11 (11 voturi)    
    Un joc (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:21)

    amicugri [utilizator]

    In lipsa de ceva concret cretinii se joaca cu creionul pe hirtie. Si naivii isi dau cu parerea, o fi mai buna varianta noua decit aia veche?
  • +12 (12 voturi)    
    Asa facea si Shova pe vremea Pisicului (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:25)

    Dalinar [utilizator]

    A umplut tara cu autostrazi...pe o harta….in carioca. Programul de guvernare era facut in tren pe genunchi. Momentan, nici nu mai exista plan de guvernare, ca pavi nu e capabila de asa ceva. Singurul care se zbate este TurDorel, se zbate sa distruga Justitia.
  • +2 (4 voturi)    
    Bai da si politicienii is prostanaci (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:42)

    Aspus [utilizator]

    ca daca se fac autostrazi este mai multa spaga de luat. Vin mai multe firme, cresc pretul terenurilor din localitati, avize, multe firme, deci mai multa spaga... Asta inseamna o gandire de hot din viitor dar astia inca sunt feurali.
  • +7 (7 voturi)    
    corect era (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:42)

    Kosmos [utilizator]

    CA cele 2 autostrazi sa fie incluse . este nevoie si de una si de cealalata
    . Bani sunt de la UE . s-ar plati investitia prin cresterea economica din zone
  • +6 (6 voturi)    
    7 mld euro ! (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:45)

    Koczka [utilizator]

    Ce preturi sunt astea ? Cu 7 mld s-ar putea face tunel pe sub Carpati ! Cam jumatate cat a costat tunelul de sub Canalul Manecii ( 50,2 km ) ! Cineva ne ia de prosti.
  • +8 (8 voturi)    
    sa nu uitam (Joi, 1 noiembrie 2018, 12:18)

    badia [utilizator]

    Dezvoltarea Moldovei depinde in primul rind de legatura cit mai rapida cu Vestul; orasele din Transilvania nu degeaba sint mai dezvoltate. O sa spuneti ca e si o alta mentalitate in vest. E partial adevarat.

    Eu, ca sa export din Iasi sau din Botosani, nu am ce cauta cu marfa prin sud, prin Brasov. Trebuie sa ajung cit mai repede la granita. Nu am ce cauta prin Oituz.

    Aaa, si sa nu uitam: ministrul transporturilor de din Bacau
  • +7 (7 voturi)    
    Asta este subminare (Joi, 1 noiembrie 2018, 13:31)

    Dodel540 [utilizator]

    Toata foaiala asta cu facem A8 , ba nu mai facem, facem A13 , ba nu o mai facem nici pe aia nu este decat o tergiversare bine planificata de undeva si facuta prin cozile de topor gen L.Sova si altii.
    Este definitia perfecta a subminarii economiei nationale (Ceausescu a fost impuscat pentru asta)
  • +1 (1 vot)    
    Cineva ...spunea: (Joi, 1 noiembrie 2018, 13:52)

    Observatory [utilizator]

    “ bai sunt destui vin de la EU” sigur ce ii doare gura sa va dea pe hârtie . Sunt aia deștepți pentru ca asta este un vis plăcut sa păcălească pe toți .
    România Nu este in stare de Nimic .
    Cu analfabeți la butoane ? Este i gluma proasta !
  • +6 (8 voturi)    
    Moldova într-o stare de înapoiere de sute de ani? (Joi, 1 noiembrie 2018, 14:42)

    Entiu [utilizator]

    Investiţiile statului în infrastructura rutieră în Transilvania şi Banat au permis acestei zone să atragă investitori şi să îşi dezvolte exporturile, dar la polul opus Bucovina și Moldova au fost lăsate de izbelişte din perspectiva proiectelor de şosele. Alocarea disproporţionată a sumelor pentru infrastructura rutieră se află în strânsă corelaţie cu valoarea exporturilor.
    Bucovina si Moldova ar trebui să beneficieze de investiţii mult superioare pentru a recupera decalajul în stocul de infrastructură. Totuşi, se creează un cerc vicios. Investitorii se duc acolo unde infrastructura este deja bună şi fac presiuni pentru ca aceasta să fie îmbunătăţită.
    Astfel că regiunile rămase în urmă la acest capitol nu atrag investitori şi nici nu pot pleda pentru suplimentarea sumelor, pentru că li se va aduce argumentul «Nu aveţi investitori, de ce să dezvoltăm infrastructura»“.
    Moldova este cea mai săracă regiune din România, cu un PIB per capita de doar 4.300 de euro, faţă de o medie naţională de circa 7.500 de euro. La fel de disproporţionate sunt şi sumele care au mers către şosele.
    În timp ce pentru fiecare locuitor al Transilvaniei s-au alocat în medie 2.400 de lei pentru autostrăzi şi drumuri naţionale în ultimii ani, iar în Moldova –doar 428 de lei.
    . Toate proiectele sunt focusate pe Sud. De ce Sud-iștii nu vor să lege Bucovina de Vest? De ce Sudi-știi țin Bucovina, Moldova într-o stare de înapoiere de sute de ani?
    Pentru Bucovina, Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca, deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie, pentru ca moldovenii sunt blegi si tac!
  • -5 (5 voturi)    
    brasov (Joi, 1 noiembrie 2018, 15:31)

    laurentiucat [utilizator]

    brasov trebuie sa fie centrul retelei de autostrazi din romania.
    daca va uitati cum e la unguri, budapesta e centrul retelei de m-uri.
    cine vrea repede si sigur isi permite un ocol de 100-200 de km pe autostrada. de aia si pe gps ai setare cu timpul cel mai scurt sau distanta cea mai scurta.
    in fapt romania nici nu-si permite autistrazile astea ca nua re trafic si nici nu va avea daca ii vine mintea la cap si urca transportuld e marfa in tren si ala de pasageri pe distante lungi in avion. nu mai zic si de reducerea poluarii...
    • 0 (4 voturi)    
      Intr-adevar Brasovul trebuie sa fie UN CENTRU (Joi, 1 noiembrie 2018, 17:00)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui laurentiucat

      logistic / de transport. Dar Romania nu este Ungaria. Romania este cel putin un calibru peste Ungaria. Si targu Mures are vocatie de Centru logistic, si Romanul (singura incrucisare Europeana de transport N-S / EV din Romania, si Bucurestiul, si Timisoara (Satu Mare - Oradea - Timisoara - Belgrad - etc x Brasov - Sibiu - Deva - Timisoara - ... Ungaria / Croatia - Austria / Italia.

      In lista asta, cred ca si eu as pune Brasovul primul, dar nu ajunge. La nivel de infrastructura NATIONALA, nu are sens sa ne incurcam cu ideea de "centru", fie el si logistic/gtransport, pentru ca Romania este prea mare. Moldovenii din Nordul Moldovei (de la Roman si Piatra Neamt inclusiv in sus) nu au absolut nici un motiv logic sa faca un ocol prin Brasov. Moldovenii din Sudul Moldovei (de la Bacau in jos), da.

      La fel, Pentru Bucuresteni nu este rentabil sa treaca prin Brasov cand merg in vest, ci ar trebui sa traverseze Carpatii mult mai la est. Daca vor sa mearga in Nord, NV sau chiar NE (Slovacia, Ucraina, Polonia, da, ar avea sens sa treaca prin Brasov.
  • +5 (7 voturi)    
    Dar restul Moldovei ? (Joi, 1 noiembrie 2018, 16:35)

    ATX01 [utilizator]

    Cu A13 se leaga Bacaul de Transilvania si de Vest, dar restul Moldovei ramane departe de autostrada.

    Iasul are vreo 150 Km pana la A13, Suceva, Botosani cam la fel. Si, de fapt, se leaga Bacaul du sudul Transilvaniei. Moldova ramane departe, rutier, de Cluj, care este motorul economic al Transilvaniei.

    Republica Moldova ramane iar izolata. Si UE zicea ca ar dori sa o aduca mai aprope de Europa civilizata. Noi, RO, nu o ajutam deloc pe infrastructura rutiera.
  • +1 (1 vot)    
    Dragii mei (Vineri, 2 noiembrie 2018, 8:52)

    soringusar [utilizator]

    Nu va mai bateti capul cu ipoteze SF, gen Bacau , Brasov, Iasi , Tg Mures etc
    Nu ati inteles pana acum, ca nu se face NIMIC.
    Doar se da din gura , in rest nimic , nada , zero...
    Se urmareste doar cum se poate fura , iar la sportul acesta PSD ul si votantii lor sunt de neintrecut.
    In epoca informatica globala actuala , lumea nu sta pe loc si se autocompatimeste.
    Cine vrea , merge inainte , ceilalti vor ramane pe margine cu hotii , mincinosii din fruntea lor .
  • 0 (0 voturi)    
    pentru variante (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 16:57)

    anion [utilizator]

    Ia incercati voi cei care tot schimbati trasee de autostrazi; aratati cum ar arata autostrada Brasov - Focsani (Oprisan). Pentru ca a cazut cea cu ''Sosetuta'' (Piatra Neamt) ati mers in orasul lui Hrebenciuc. Fiindca este proaspat salvat in justitie merita dar c faceti cu Oprisan care are statut asemanator.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version