Întâlnire LIVE HotNews.ro

VIDEO Autostrada spre Moldova: A8 Tg. Mureș - Iași sau A13 Brașov - Bacău? Cu ce bani poate fi realizată și care ar trebui să fie strategia autorităților? Deputatul USR Cătălin Drulă a fost în studioul HotNews.ro

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 4 noiembrie 2018, 15:29 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Deputatul USR, Catalin Drula
Foto: Hotnews
Ordinea priorităților din Master Planul de Transport ar putea fi schimbată, iar autostrada A13 Brașov - Bacău ar putea deveni ruta preferată pentru a lega Moldova de Ardeal, în locul A8 de la Tg. Mureș peste munți. Motivul principal? A8 pe partea montană ar costa prea mult, chiar și dacă ar fi realizată pe bani europeni. Intenția este criticată de societatea civilă, dar și de membrii opoziției. În Parlament există în curs de aprobare un proiect de lege care stabilește ca prioritate autostrada A8, iar printre amendamentele depuse de deputatul USR Cătălin Drulă se numără și obligația folosirii fondurilor europene. Cătălin Drulă, deputat USR și fost consilier guvernamental pe probleme de infrastructură, a fost în studioul HotNews.ro luni de la ora 15:00 și a răspuns și întrebărilor adresate de cititori.




- Autoritățile de la Transporturi au în curs o analiză cu specialiști de la BEI pentru identificarea de rute alternative și fezabile prin care să fie legată Moldova de Ardeal. Motivul? A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț ar costa circa 7 miliarde de euro, mult mai mult decât fondurile europene puse la dispoziția României.

- Analiza, care ar urma să fie prezentată până la final de an, va prezenta foarte probabil ca proiect preferat autostrada A13 de pe Valea Oituzului, între Bacău și Brașov (cu o continuare spre Făgăraș).

- Dacă această schimbare de prioritate a proiectelor va fi însușită de autorități, s-ar concretiza practic prima modificare majoră a Master Planului de Transport adoptat în 2016, un document strategic, cerut de Comisia Europeană, menit să asigure o coerență și stabilitate în planificarea și finanțarea proiectelor de infrastructură, indiferent de câte guverne se schimbă.

- În Master Plan, A8 este cotată mai bine decât A13 și are un cost estimat la jumătate din ce a reieșit într-un studiu mai vechi. Ambele proiecte nu sunt însă deloc mature: pentru A8 trebuie revizuit din temelii SF-ul, iar pentru A13 trebuie făcut un SF de la zero.

- În timp ce la nivelul Ministerului Transporturilor se analizează dacă A8 va mai fi implementat sau nu, Parlamentul are în curs de adoptare o lege specială pentru privind aprobarea investiției Autostrada Tg. Mureș-Iași. În urmă cu o săptămână, proiectul de lege a primit raport favorabil în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților.

- La raportul discutat s-au aprobat patru amendamente formulate de deputatul USR Cătălin Drulă, amendamente care spun că autostrada va avea o finanțare predictibilă, an de an, va fi realizată pe fonduri europene din actualul exercițiu financiar european, precum și din următorul, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

---

Cătălin Drulă este deputat USR și membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților. Înainte să intre în USR și să devină parlamentar, Drulă a făcut parte din socitatea civilă din domeniul infrastructurii - a fost vicepreședinte și director executiv al Asociației Pro Infrastructură (API), ONG născut din rândul forumiștilor pasionați care urmăreau implementarea proiectelor de infrastructură.

Din acea postură, Drulă a fost numit în decembrie 2015 consilier al premierului Dacian Cioloș pe probleme de infrastructură.

---

Pune întrebari prin formularul de comentarii de la finalul articolului

  • Nu adresați mai mult de două întrebări
  • Pentru a pastra coerența și relevanța discuției, nu vom valida comentariile care conțin mai mult de două întrebări, care nu vizează tema discuției, nu conțin întrebări sau care constau în atacuri la persoană










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3806 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    Și fără fonduri UE... (Luni, 5 noiembrie 2018, 3:02)

    Archangel [anonim]

    Ok, înțeleg că fondurile UE sunt limitate (deși nu reușim să cheltuim 100% din ele, nici pe departe), atunci cum putem face ca până în orizontul 2030 să avem, nu doar A8 gata, ci și A13, și A1, și A0 și altele care sunt priorități?
  • +3 (5 voturi)    
    Franz Iosef (Luni, 5 noiembrie 2018, 7:04)

    un domn [utilizator]

    A legat Austria de Germania prin numeroase tunele, Transilvania- Moldova, Transilvania-Muntenia cand ? Realist vorbind
  • +1 (3 voturi)    
    Ce folos e o lege pentru A8? (Luni, 5 noiembrie 2018, 9:34)

    Ionel Panati [anonim]

    Ce valoare practică poate avea o lege care zice că trebuie să se facă A8, atâta timp cât guvernul nu vrea așa ceva? Atâta timp cât administrația care se ocupă de acest proiect este incompetentă sau, mai grav, rău intenționată?
  • 0 (4 voturi)    
    A13 & A18 (Luni, 5 noiembrie 2018, 10:53)

    ImpreunaptA8&A13 [anonim]

    De ce atâta înverșunare față de A13? Dacă există argumente logice care să susțină realizarea acestui proiect (cost mai mic, lungime mai mică, teren mai ușor).

    De ce nu poate fi făcută A13 în paralel cu A13? La cât de mult a fost ignorată Moldova, nu merită două autostrăzi care să o lege de Vest? Nu ar deservi mai bine cele două autostrăzi toată moldova, și judetele de Nord și cele de Sud?
  • +1 (3 voturi)    
    A8 half-profile? (Luni, 5 noiembrie 2018, 11:01)

    PavelM [anonim]

    Se tot discută că A8 este prea scumpă și nu ar avea suficient trafic. De ce nu este luată în calcul posibilitatea ca ea să fie făcută la jumătate de profil întâi? Adică într-o primă fază, poate doar pe anumite zone, să fie într-un sistem 2+1 cu sensurile separate, iar pe viitor poate fi lărgită la 2+2. Sau tunelurile, poate cele mai lungi, să fie realizate întâi doar pe un sens (prin care să circule ambele fire), iar în timp să fie realizat și al doilea tunel.
  • +5 (5 voturi)    
    1) DE CE nu se acordă atenție (Luni, 5 noiembrie 2018, 12:43)

    nick24 [utilizator]

    sporită de către toți cei implicați, de la ministere la toate autoritățile legate de transporturi. Adică vizite cu verificări săptămânale a șantierelor și a celor care au càștigat execuția studiilor de fezabilitate?

    2) de ce nu există o colaborare mai strânsă cu ministerul mediului pt urgentarea avizelor?
    că doar e aceeași majoritate absolută în guvern, prim ministru și parlament?

    cu mulțumiri!
  • +1 (3 voturi)    
    O autostradă aduce trafic. (Luni, 5 noiembrie 2018, 13:20)

    asavreau [utilizator]

    În condițiile României,dacă vrei să dezvolți o regiune,faci o autostradă.De aia nu estre trafic,că nu-i dezvoltare,că nu-i autostradă.
  • -2 (4 voturi)    
    Exista o retinere convenita tacit (Luni, 5 noiembrie 2018, 14:39)

    UpNext [utilizator]

    din partea UE si a mediilor de afaceri internationale, prezente in Romania, sugerata dar evident neafirmata public, de a extinde reteaua de autostrazi in Moldova, avand in vedere climatul politico - militar tensionat in zona Md/Ukr/Ru. Gasiti suficiente articole de argumentare prin Google...Este cu atat mai intensa aceasta retinere cand se vorbeste iresponsabil de unirea cu Rep Md.
  • +1 (5 voturi)    
    De ce campania asta impotriva A13? (Luni, 5 noiembrie 2018, 14:44)

    Andrei Sch [utilizator]

    A8 traverseaza muntii pe o portiune foarte mare si dificila. Se poate face, dar sa recunoastem, costurile sunt foarte mari si ar trebui luata in considerare varianta A13 care e mult mai ieftina, mai usor de facut si mai realista. Ca moldovean, nu ma intereseaza ca ajung in vest prin Nadlac sau Oradea-Bors.
    Ok, A13 nu are SF facut, dar nici pe A8 SF-ul nu e gata, mai ales pe portiunile dificile.
    Eu spun ca varianta Iasi-Bacau-Brasov e mult mai fezabila. Pana la urma e "Moldova vrea autostrada" nu "Iasul vrea autostrada".
  • +2 (2 voturi)    
    strategie axe transport (Luni, 5 noiembrie 2018, 14:44)

    Adrian Sacalschi [anonim]

    Buna ziua d-le Drula,
    din 2002 sunt in RF Germania, unde mi-am terminat studiile si lucrez in domeniul bancar, cu experienta in finantari transfrontaliere etc. Am tot respectul pentru oameni ca d-voastra care s-au intors din diaspora si se implica activ in Romania.

    1. Strategia nationala
    Din experienta germana, cred ca ceea ce lipseste Romaniei in proiectele de infrastructura e o strategie clara, gandita la nivel mare si nu in functie de interese mici locale.
    Ca exemplu in Germania dupa Reunificare s-au decis strategic proiectele mari de infrastructura pentru a reconecta Estul de Vestul Germaniei "Verkehrsprojekte Deutsche Einheit (VDE)" (autostrazi, cai ferate, cai maritime)
    Romania trebuie sa decida strategic (macar in Anul Centenarului) proiectele de infrastructura care sa traverseze Carpatii (sunt definite pentru Carpatii Meridionali, dar nu si pentru Carpatii Orientali, care e tema discutiei de azi).

    2. Regandire completa a axei Brasov-Bacau
    Discutia in concurenta a axelor Brasov-Bacau si Tg-Mures - Iasi nu conduce la nici un rezultat.
    Sigur ca pe termen lung Carpatii Orientali au nevoie de 3 axe est-vest.
    Inceperea unui proiect de infrastructura major in Carpatii Orientali ne da sansa sa regandim axele de transport.
    Axa Brasov-Bacau trebuie vazuta ca o oportunitate de a planifica o axa de transport moderna de la zero (autostrada + cale ferata rapida). Singura portiune dificila ca relief este in pasul Oituz, in rest Brasov-Bretcu este campie si Onesti-Racaciuni zona de deal usor.
    Intreaga axa Bacau-Brasov (180km) poate fi gandita ca un coridor de transport nou (autostrada + cale ferata rapida). In prezent calea ferata urmeaza traseul Bacau-Adjud-Ghimes-Miercurea Ciuc-Brasov

    Sa indraznim sa visam :)
  • +2 (2 voturi)    
    infrastructura (Luni, 5 noiembrie 2018, 15:05)

    Sorin [anonim]

    1) Ce detalii se mai stiu despre drumul expres Craiova -Pitesti?
    2) E adevarat ca singura diferenta fata de autostrada va fi ca nu vor fi benzi de urgente, iar in rest timpul de parcurgere va fi la fel si nu vor fi alte diferente?
  • +2 (2 voturi)    
    Studii (Luni, 5 noiembrie 2018, 15:18)

    Lukis [anonim]

    A inclus vreun studiu de fezabilitate impactul autostrazilor asupra economiei facut prin economia de combustibil, reducerea timpului de lucru a soferilor profesionisti si cresterea productivitatii lor, precum si dezvoltarea turismului in zonele respective?
  • +4 (6 voturi)    
    Ce placere sa-l asculti pe acest om vorbind. (Luni, 5 noiembrie 2018, 17:16)

    Habermas [utilizator]

    Civilizat, profesionist, logic, normal la urma urmei.
    De ce nu putem avea acesata normalitate la scare intregii Romanii?
    Pai putem. Dar nu au interesul mafiotii si incompetentii si au reusit sa ne saboteze pana acum.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by