Autostrada A8 Tg. Mureș - Iași: Cum s-ar putea realiza, de ce ar trebui făcută înainte de A13 și ce soluții inteligente ar putea scădea costul - explicațiile unui deputat din opoziție

de Victor Cozmei     HotNews.ro


A8 Tg Mures - Iasi
Foto: Hotnews
Autostrada A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni este esențială pentru Moldova, trebuie începută cât mai repede pe fonduri europene, iar analiza pentru o alternativă pe care o face Ministerul Transporturilor folosește date eronate ca să scoată autostrada A13 în față, susține deputatul USR, Cătălin Drulă, în cadrul unui interviu Live HotNews.ro. Deputatul USR, membru în comisia de Transporturi din Camera Deputaților și fost activist în domeniul infrastructurii, susține că pentru A8 este necesar realizarea unui studiu în care să se identifice acele compromisuri și soluții inteligente în zonele dificile, astfel încât costul proiectului să scadă. 

În spațiul public din ultimele zile s-a aprins debaterea pe marginea subiectului autostrăzii care ar urma să conecteze Moldova de Ardeal și vestul Europei.

HotNews.ro a scris în urmă cu o săptămână că Ministerul Transporturilor lucrează la o analiză care ar putea sugera că varianta pe Valea Oituzului - A13 Brașov - Bacău - ar fi un proiect mai rentabil decât A8 Tg. Mureș - Iași.

Deprioritizarea A8 și promovarea A13 mai sus pe lista de proiecte prioritare ar însemna o modificare majoră a Master Planului General de Transport, un document strategic cerut de Comisia Europeană, menit să asigure o coerență și stabilitate în planificarea și finanțarea proiectelor de infrastructură, indiferent de câte guverne se schimbă.



„A8 este în primul rând în Master Plan pe un loc mult mai sus în ordinea opțiunilor față de A13, care și ea va trebui făcută la un moment dat ca o legătură în partea sudică a Carpaților Orientali. A8 Târgu Mureș - Iași conectează cel mai important centru economic al Moldovei și este undeva mai la jumătatea pe axa Nord-Sud, e mai echilibrat din punct de vedere al atragerii de trafic”, a declarat la interviul Live HotNews.ro Cătălin Drulă, deputat USR, membru în comisia de Transporturi din Camera Deputaților, fost consilier guvernamental pe infrastructură și fost activist din zona societății civile pe domeniul transporturilor.

„Garbage in, garbage out”

Drulă a apreciat că analiza la care lucrează Ministerul Transporturilor împreună cu „reprezentanți locali ai Băncii Europene de Investiții” ar fi de fapt una falsă și care folosește date și comparații greșite.

„E important de spus că în orice fel de studiu, orice fel de analiză de opțiuni - e o expresie în engleză „garbage in, garbage out” - dacă pui date proaste, gunoi în engleză, îți iese gunoi. În acest caz am văzut că circulă pe surse informații, că nu o avem oficial, că este identificat la nivelul anului 2030 pe sectorul dintre Tg. Frumos și Iași un trafic de 12.000 de vehicule pe zi. Ei bine, traficul măsurat în 2015, deci nu o prognoză, este de 16.000 de vehicule - date oficiale CESTRIN, un recensământ real, realizat cu 15 ani mai devreme față de ce se arăta în prognoza respectivă”, a detaliat deputatul USR.

Potrivit lui Drulă, comparația A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni (circa 320 km) vs A13 Brașov - Bacău (160 km) este ca și cum s-ar compara „mere cu pere”.

„Pe de-o parte luăm doar bucata de trecere a Carpaților între Bacău și Brașov și se presupune că până la Brașov suntem conectați la rețeaua europene de autostrăzi - asta a apărut prin magie. A apărut și partea din Moldova tot prin magie. Pe partea cealaltă, pe Tg. Mureș - Iași, ne uităm de la Târgu Mureș până la granița cu republica Moldova. Normal că va apărea un cost mai mare”, spune Drulă.

Cât costă de fapt A8?

Costul ridicat al autostrăzii A8 este unul din motivele pentru care autoritățile de la Transporturi ar fi recurs la alternativa cu A13. Analiza în lucru ar indica un cost pentru secțiunea montană a A8, între Tg. Mureș și Tg. Neamț de aproape 7 miliarde de euro. Pe de altă parte, în MasterPlanul de Transport, A8 în întregime are un cost estimat la circa 4 miliarde de euro.

„Aruncă toată lumea cu cifre”, spune Drulă care atrage atenția că o valoare exactă pentru un astfel de proiect poate fi calculată doar în baza unui Studiu de Fezabilitate realizat în detaliu, întrucât costurile pot varia foarte mult în funcție de ce soluții de construcție sunt adoptate în diferite puncte.

„Asta e și problema cu autostrada într-o zonă montană, foarte dificilă. Trebuie să mergi în detalii foarte atent cu Studiul de Fezabilitate ca să știi cât te costă. Diferențele de cost pe un sector de doi-trei kilometri pot fi de până la zece ori, în funcție de ce soluții trebuie să alegi în teren. Dacă sapi un tunel într-un material bun, înaintezi cu 6 metri pe zi - te costă un preț, dacă este un material care nu se susține și e nevoie de măsuri de consolidare, sau din contră, foarte tare, unde nu se poate înainta decât cu explozii, iarăși ai alte costuri”, a spus Drulă.

„Ne trebuie un studiu detaliat, asta a spus și Comisia Europeană și ne-a pus banii pe masă”, a adăugat deputatul USR.

Trebuie precizat că atât A8, cât și A13 sunt într-un stadiu incipient ca proiect, ambele având nevoie de realizarea sau revizuirea Studiilor de Fezabilitate.

„Poate nu toată lumea înțelege de ce trebuie refăcute aceste studii”, răspunde Drulă.

„În anii 2000 aceste studii nu se făceau la un nivel de detaliu suficient. Dacă este vorba de o autostradă la câmpie și nu ai informații suficiente și o scoți așa la licitație, o mai dregi pe parcurs. Dacă apare la deal situația asta, e un pic mai dificil. Avem deja o autostradă care s-a surpat și a fost închisă un an [n.r. Sibiu - Orăștie, lotul 3]. Avem o alta în curs de construcție unde dealul s-a surpat [n.r. Lugoj - Deva, Lot 4], iar SF-ul spunea este un deal din gresii foarte stabile”, spune fostul consilier guvernamental.

„Noi nu reușim să cheltuim fondurile europene pe care le avem, dar ne punem problema că autostrada e prea scumpă”

Fără a avea un SF gata realizat, bazându-se pe costurile estimate în analiza la care se lucrează acum, oficialii de la Transporturi susțin că autostrada A8 este mult prea scumpă pentru a fi realizată chiar și dacă s-ar folosi toate fondurile europene alocate României.

„Noi nu reușim să cheltuim fondurile europene pe care le avem, dar ne punem problema că autostrada e prea scumpă. României i-a fost crescută alocarea de fonduri de coeziune pe următorul exercițiu european după 2020. Deci bani ar fi”, răspunde Drulă.

„Haideți că cheltuim întâi acești bani. Apoi se pot adăuga și fonduri de la buget. E o chestiune de cum îți faci bugetul: dacă vrei să aloci anual 200 sau 150 de milioane de euro, cam cât se alocă acum, sau poți să aloci 500 de milioane. Ai fondurile europene pe care noi acum nu le cheltuim, ai contribuția bugetară și mai poți lua împrumuturi de la instituțiile financiare internaționale - BEI, BERD sau Banca Mondială. Nimeni nu cred că ar fi împotriva unor împrumuturi care să se ducă în dezvoltare de infrastructură”, spune deputatul USR.


---

Pe de altă parte, costul autostrăzii A8 ar putea fi ajustat dacă în proiectarea unora dintre zonele dificile s-ar apela la „soluții inteligente”.

„Pentru acest proiect trebuie gândite și acele compromisuri și soluții inteligente ca să te încadrezi în niște costuri având beneficiul aproape intact. Dacă ne uităm la la legătura dintre Italia și Franța, este celebrul tunel Mont Blanc, are 11 kilometri. Credeți că are două benzi pe sens și se merge cu 140 km/h? Nu, are o bandă pe sens și se merge cu 80 km/h. La fel în multe din zonele montane ale Europei se aleg viteze de proiectare mai mici, ceea ce înseamnă curbe mai pronunțate, se alege poate doar o bandă pe sens - doar pe un anumit sector, repet”, explică deputatul USR.

„Nu înseamnă că de la Târgu Mureș până la Prut va fi așa. Facem o autostradă la nivel de 140 km/h pe 80-90% din traseu și pe zona cea mai dificilă este o reducere de profil care poate să însemne costuri mai mici de trei ori, în timp ce la nivel de trafic existent - având în vedere că nu trece prin nici o localitate, că este un drum expres, separat - pierderea de capacitate sau de timp de deplasare este minoră.

La noi s-a luat așa: cum se face o autostradă? 26 de metri lățime, 140 pe oră. Aplicați asta peste tot - și prin munți, și oriunde. Trebuie făcute compromisuri inteligente, unde se poate. Nu ne trebuie tichie de mărgăritar, ne trebuie o infrastructură funcțională”, spune Cătălin Drulă. .

Întrebarea unui cititor: Poate fi făcută A8 pe anumite porțiuni half-profile, adică doar cu o jumătate de cale de rulare deschisă traficului, urmând ca în timp, în funcție de nevoile de trafic, ea să fie finalizată?

„Asta s-a făcut și în foarte multe țări din Europa, la un moment în timp când erau mai avansate decât România de acum. Repet, pe zonele cele mai dificile, acolo pe câțiva kilometri nu trebuie neaparat să vii cu soluțiile cele mai scumpe în acest moment. Poți face o singură cale și să vii cu completarea ulterior. Pe restul de 80-90% din lungime să ai profil complet de autostradă și obții astfel niște reduceri de costuri din aceste soluții inteligente”, răspunde parlamentarul USR.

Situația face ca în ceea ce privește autostrada A8, autoritățile de la transporturi au decis la începutul acestui an să rezilieze un contract semnat pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru secțiunea Tg. Mureș - Ditrău, după ce aproape un an a ținut suspendat contractul.

„De ce am ajuns acum în situația asta când în ianuarie 2016 aveam deja un contract semnat și finanțat pentru realizarea unui Studiul de Fezabilitate conforme cu normativele UE, cu studiu geotehnic de detaliu, pentru primul tronson de 100 de km, Târgu Mureș - Ditrău? Contractul era semnat, banii ar fi venit din fonduri europene. Am fost amăgiți un an de zile că acel contract va fi dat drumul, iar ulterior în februarie 2018 acest contract a fost reziliat”, spune Drulă.

„Un astfel de studiu durează minim doi ani, cu proiectare și studiu geotehnic. Ori, faptul că a fost blocat doi ani de zile din meschinărie, când tu ai bani europeni pentru el...”, adaugă parlamentarul.

Poate fi începută și A13 în paralel?

„Pentru A13 tot un studiu serios ar putea da un cost realist”, spune deputatul USR, care detaliază că și această autostradă este necesară și este inclusă în Master Plan.

„În opinia mea, România are nevoie de cel puțin cinci treceri ale Carpaților, într-o perspectivă de timp: Târgu Mureș - Iași, Brașov - Bacău, Valea Prahovei, Valea Oltului și mai avem Drobeta Turnu Severin - Caransebeș. Toate acestea trebuie făcute într-o perspectivă de timp, dar problema este că trebuie să le prioritizăm - ceea ce face Master Planul”, detaliază Drulă.

„Ne putem apuca din 2020 să facem studiile și pentru acel coridor [n.r. A13 Brașov - Bacău] și, eventual, din 2025 să intre și el la execuție. Totul trebuie eșalonat și asta făcea și Master Planul. Ori acea eșalonare și programare în timp este aruncată la gunoi în condițiile în care noi acum finalizăm proiecte de autostradă începute în 2012, scoase la licitație. De ce? Pentru că actuala administrație este complet, dar complet incompetentă la gestionarea acestor mari proiecte de investiții. Situația e mai rea ca niciodată în prezent”, a declarat deputatul.

„România nu suferă de prea multă planificare, ci de prea proastă planificare”

„Orice specialist vă va spune că dacă faci partea de pregătire bine, scurtezi timpul de execuție. Faci șase ani planificarea bine și o execuți în doi ani. Stai doi ani și faci planificarea prost, o execuți în 16 ani. Hai să luam exemplul autostrăzii Lugoj - Deva. A fost scoasă la licitație în 2012 și va fi gata în totalitate în 2024-2025 - ceva ce ar fi trebui să fie gata în 30 de luni, va fi gata în 13 ani”, spune Drulă.

„România nu suferă de prea multă planificare, ci de prea proastă planificare. În momentul în care faci un studiu prost e de două ori o crimă: nici nu ai pus o cărămidă bună la baza proiectului și omori și ideea de a face un plan bun pentru că lumea va spune „Avem deja asta, ce facem? Mai stăm să mai reluăm o dată?”, continuă deputatul USR.

Care sunt soluțiile pentru a reuși demararea și realizarea autostrăzii A8 spre Moldova?

„Strategie. Finanțare. Implementare. La strategie drept culoar mare este A8 Tg Mureș - Iași, este în Master Plan și Programul Operațional Infrastructura Mare. Asta e prioritatea. Cum o faci, la ce viteză de proiectare, că poate mai reduci costurile pe zona montană - asta e foarte important și trebuie acel studiu de fezabilitate și proiectul tehnic aferent foarte detaliat făcut, cât mai repede ne trebuie. Finanțare - fonduri europene, bani de la buget, împrumuturi și cred că putem să acoperim aceste costuri. Implementarea - că aici doare cel mai tare - nu se poate face cu oamenii actuali din Ministerul Transporturilor și CNAIR”, a răspuns Drulă.

„Acea nouă Companie de Investiții Rutiere ar putea fi o soluție. Să angajezi acolo zece oameni buni, care au gestionat astfel de proiecte. Români care se repatriază sau alte naționalități, și ei să-ți gestioneze aceste proiecte. Sau externalizarea completă a project managementului. Ministerul Transporturilor poate să ia o firmă mare, contra unei taxe, să se ocupe de proiect: te reprezintă, îți face licitațiile, îți face managementul de proiect. Așa se întâmplă și proiectele din mediul privat - dezvoltatorul își ia o companie de management pentru marile turnuri, mall-uri și alte proiecte mari”, a mai adăugat deputatul.

În timp ce Ministerul Transporturilor ar putea deprioritiza A8 Tg. Mureș - Tg Neamț, iar Guvernul prin Comisia Națională de Prognoză vrea să facă în Parteneriat Public-Privat sectorul A8 Tg. Neamț - Iași - Ungheni, în Parlament se discută despre aprobarea unei legi care să bată în cuie realizarea cu prioritate a autostrăzii A8 de la un capăt la celălalt, folosindu-se fonduri europene.

„Proiectul acesta de lege vine din exasperare. Ai un Guvern care efectiv refuză să facă pași pentru acest proiect”, a spus Drulă care a și depus o serie de amendamente la proiectul ce luni seară a fost dezbătut de plenul Camerei Deputaților și miercuri va intra la votul final.

Dacă va fi adoptată, legea prevede ca în 30 de zile de la promulgare autoritățile de la Transporturi să demareze procedurile pentru A8.

Citește și:




----

A8 și A13 - cifrele din Master Planul de Transport:

A13 Brașov - Bacău

Lungime: 160 km
Cost estimat în MPGT: 1,8 mld euro
RIRE (Rată Internă de Rentabilitate Economică)  - 7,8%

-----

A8 Tg. Mureș - Tg Neamț - Iași - Ungheni

Lungime: 318 km
Cost estimat în MPGT: 4 mld euro
RIRE: 8,8% pe zona montană și 10,8% de la Tg. Neamț la Iași-Ungheni




Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















15481 vizualizari

  • +14 (18 voturi)    
    heh (Marţi, 6 noiembrie 2018, 9:31)

    IonIonescuDeLaBrad [utilizator]

    Normal ca " au aparut discutii in spatiul public", cand nu vrei sa construiesti autostrada te certi pe care-i mai buna. Timpul trece, leafa merge, guvernarea stagneaza si mafiotii lui Dragnea fura in continuare.

    N-o sa vada Moldova autostrada pana la bicentenar, de asta sa fiti siguri. Nu facem autostrazi in zona de campie, chiar credeti ca intereseaza pe cineva de la guvernare sa traverseze muntii?

    Vrabia malai viseaza. Adio, si la autogara!
    • -21 (27 voturi)    
      Google Traffic arata ca nu e nevoie de autostrăzi! (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:11)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui IonIonescuDeLaBrad

      Este suficient sa te uiți pe Google Traffic și constați ca statisticile de acolo pe ore și zile ale săptămânii arata verde, adică mers fluid, pe majoritatea drumurilor tarii.

      Daca autostrada nu este prea scumpa poate rentează construcția ei deși nu se justifica total, traficul pe ea fiind foarte mic. Totuși în situații cum ar fi Iași - Târgu Mureș ar fi o eroare grava construcția unei șosele de mare viteza. Dupa ce ca nu sunt vehicule pe traseul respectiv se vor mai arunca și o mulțime de bani pe o autostrada care urmează sa stea goala cu niște costuri de întreținere uriașe din cauza numeroaselor viaducte și tunele de pe traseu.

      Cătălin D. sa ne lase în pace cu evaluările sale de doi bani deoarece este un simplu palavragiu care își da cu părerea fără sa aibă studii de specialitate în domeniul construcțiilor de cai rutiere.
      • +18 (26 voturi)    
        /// (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:33)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        Cum sa fie trafic daca regiunea este sub-dezvoltata? Si cum sa nu fie subdezvoltata daca nu este conectata cu autostrazi de Occident?

        Este incredibil ca exista oameni atat de prosti incat sa trebuiasca sa le explici ca o autostrada atrage investitii si dezvoltare industriala si economica.

        Ba si mai incredibil, oamenii astia vin sa ne explice ei cum stat treaba.
        • -18 (24 voturi)    
          Autostrada nu atrage nimic ba dimpotrivă distruge! (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:50)

          simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          Teoria ca o autostrada intre A și B duce la dezvoltare este falsa. Ea se face doar dacă traficul pe A - B este asa mare ca vechea sosea sta mereu aglomerata.

          Uitați-va la Ungaria. Este plina de autostrăzi goale de ani buni iar investitorii nu s-au înghesuit și nici nivelul de trai al locuitorilor nu a crescut.
          • +13 (13 voturi)    
            Simpatic... (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:11)

            blackarrow [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

            O autostrada se face doar pt ca traficul pe ruta aia e prea mare si vechea sosea nu face fata ?!
            Pai traficul e mare fiindca exista interes comercial intre cele doua puncte ; exista rute virtuale intre puncte care , daca ar fi unite , ar duce la legaturi extinse comerciale , mari .
            Argumentatia ca A8 e prioritara e corecta, s-ar realiza o legatura intre Moldova si Europa , ceea ce ar duce la "iesirea in lumea buna " a Moldovei si implicit oportunitati de dezvoltare economica . Deci nu e fals ca autostrazile duc la dezvoltare in zona , cu Ungaria e altceva, are atat de mare reteaua de autostrazi incat unele chiar nu erau foarte necesare, ceea ce nu e cazul la noi , suntem tot in stadiul incipient .
            Problema e de prioritate, nu de altceva, de-aia se fac masterplanuri si se calculeaza punctaje , pe ce criterii crezi ca se fac astea ? Pe potentialul de dezvoltare si de exploatare maxima a autostrazii, printre altele , lucrurile se interconditioneaza .
          • +7 (11 voturi)    
            Habar nu ai. Nu este o teorie, este un fenomen (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:38)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

            recunoscut inca din perioada interbelica. Se numeste cerere latenta. Daca te-ai informa ai sti, dar nu te informezi. Probabil esti sudist, ca astia le stiu pe toate inainte sa se nasca.

            Dar mai intai, ia pune-ti capu' la contributie: Un drum normal nu poate sustine traficul pe care il sustine o autostrada (in termeni totali, inclusiv timp). Prin urmare, cei care ar face trafic pe autostrada, ar face trafic pe autostrada, nu pe un drum normal. Cu alte cuvinte, eu daca am nevoie de autostrada pentru a exporta din Moldova, atunci nu fac nicio investitie in Moldova PENTRU CA nu pot sa export. Si atunci nu fac nici trafic, mai mult, ca sa-mi fac proiectele, daca sunt Moldovean, trebuie sa ma mut din Moldova, si la fel vor face cei care nu gasesc un job pentru ca cei ca mine nu creeaza acele joburi. Deci nimeni nu face trafic. Capisci?

            Ungaria este plina de autostrazi goale din mai multe motive (caci intotdeauna exista un comul de cauze, numai cei care sunt gaga cu un neuron cred ca exista o singura cauza la un efect dat). Cel putin trei motive sar in ochi in Ungaria:

            1. Ungaria, in afara de Budapesta (cu o cincime din populatia tarii), nu are poli urbani importanti (cele mai mari orase sunt Debrecen, 200 mii locuitori si Szeged, 160 mii, si astea in mijocul unor intinse zone rurale), si cu atat mai putin zone cu grupuri de orase. Nu poti compara asta cu zona de care vorbim noi cu orasele Iasi (ca 400 de mii), plus Piatra Neamt, Suceava, Botosani, Bacau, Roman, si altele mai mici si multe cu o tradietie industriala (si o populatie de 4-5 milioane, cat jumate din Ungaria) concentrate pe o suprafata cat o treime din Ungaria.

            2. Autostrazile de la Budapesta spre est au fost menite sa se pupe cu autostrazile Romanesti. OK, la ei este campie, si au inceput cu autostrazile mult mai devreme, si au avut si fondurile PHARE dedicate Ungariei si Poloniei pe vremea cand Romania era a lu' Iliescu.

            3. Ungaria se inchide in sine, mai nou. Din prostie. Dar le va trece.
          • +5 (9 voturi)    
            Autostrada nu distruge nimic, din contra. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:47)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

            O autostrada bine facute (adica normala, precizare pentru birocratii cu minte second-hand din Bucuresti), nu distruge nimic, pentru ca deja se cunosc solutiile pentru minimizarea impactului asupra mediului. din contra, prin dezvoltare economica, oamenii (1) se emancipeaza si cauta sa protejeze mediul in care traiesc, si (2) au si resursele cu care sa aleaga solutii curate in toate decizzile lor (nu numai in cazul autostrazilor).

            Comentariul tau este de o miopie tipica oamenilor neinformati si tipica sudistilor din sangeacu' Bucuresti.
          • +4 (6 voturi)    
            Ai atins si un alt subiect: (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:00)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

            Pentru dezvoltarea unei tari, Ungaria sau Romania de exemplu, un sistem de autostrazi constituie o conditie necesara dar nu si suficienta. Mai trebuie si alte decizii bune, legate de educatie, cercetare, dezvoltare. Cele doua tari din exemplul nostru, sau mai precis Guvernele lor, au inceput sa prigoneasca educatia, incepand cu Universitatile.

            A lua in mod izolat o conditie necesara dar nu si suficienta si a o folosi ca argument impotriva indeplinirii uneia (oricarieia) dintre conditiile necesare pentru dezvoltarea unei tari denota REA CREDINTA. Nu prostie, ca nu cred ca este cazul aici, macar intuitiv (daca nu si formal), toate lumea intelege asta, ci rea credinta.
    • +15 (15 voturi)    
      PSD Iași, Bacău, Suceava, Botoșani (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:13)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui IonIonescuDeLaBrad

      Cătălin Drulă este deputatul USR de TIMIȘ si a facut mai mult pentru autostrada Moldovei decât toți deputații PSD Iași, Bacău, Suceava, Botoșani.

      In Iași exista Maricel Popa, Chirica, Marius Ostaficiuc dar niciunul nu a mișcat un deget pentru autostrada sau centura orașului, doar contracte cu dedicatie pentru oamenii partidului, șicane cu primarul, un concert Holograf si gata apoi la alegeri se intreaba ce de au primit puține voturi.

      PSD ar trebui interzis in Moldova.
  • -21 (27 voturi)    
    meserie de baza (Marţi, 6 noiembrie 2018, 9:58)

    nash pandelica [utilizator]

    Deputatul USR, membru în comisia de Transporturi din Camera Deputaților și fost activist....
    ..........................
    meseria de baza in usri, activist. :-)

    revenind la autostrazi, se pare ca pt. iasi devine mai important tg. mures decat bucurestiul.
    legatura cu bucurestiul si prin asta cu portul, cu litoralul, este secundara legaturii cu tzara secuilor...
    mutati bre capitala la tg. mures, sau, mai bine, la sf. gheorgehe... e chiar in centrul raspublicii si veti avea si o capitala bilingva, pe placul lumii noi, de la bruksal, internationala a saptea socealizda.
    hai la lupta cea mare !
    • -13 (21 voturi)    
      Completare Activist cu Gura (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:04)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Nu cu fapta, Mister Drula este si in comisia IT, or, acolo butoneaza 1 si 0 sau invers ?

      http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=105&leg=2016&cam=2
    • +11 (17 voturi)    
      Da ma prostovane, capitala la Gheorgheni (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:14)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      (nu la Sf. gheorghe) in Harghita este o idee buna. Estul Transilvaniei si Moldova intreaga sunt izolate de lume, tocmai pentru ca Romania are capitala la Bucuresti.
    • +17 (17 voturi)    
      sa infieram cu manie proletara.. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:02)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Pe voi cred ca va complexeaza inteligenta... de-aia va inconjurati de idioti.
      Din articol se vede clar ca omul stie despre ce vorbeste. Comparativ cu incompetentul ala de ministru care nu leaga doua idei si a scos deja porumbelul cu plecarea multinationalelor daca facem autostrazi, este deja expert. Sa o mai intrebem si pe Dancila de ce a renuntat guvernul la A8? Poate ne raspunde ca ei ii place Audi A8...
      • +8 (8 voturi)    
        parlamentari moldoveni PSD (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:51)

        florinos [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Mai mulți parlamentari moldoveni PSD au votat pentru blocarea legii pentru autostrada Tg. Mureș-Iași prin manevra retrimiterii la Comisie

        Doi membri ai Comisiei pentru Transporturi:
        - Alexandru Rotaru, deputat PSD Neamț
        - Aurel Căciulă, deputat PSD Vaslui

        Trei deputați PSD de Iași:
        - Axinte Vasile
        - Cîtea Vasile
        - Gavrilă Camelia

        De la Botoșani, deputații PSD:
        - Budăi Marius-Constantin
        - Ciofu Tamara-Dorina
        - Lupașcu Costel
        - Rotaru Răzvan-Ilie

        Din Suceava, doi deputați PSD:
        - Bejinariu Eugen
        - Cobuz Maricela
        • +7 (7 voturi)    
          Pentru ca interiorul PSD, astia sunt prea putini (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:06)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui florinos

          si nu au putere suficienta pentru a a avea castig de cauza punctul lor de vedere. Cel putin unii dintre ei. Altii sunt pur si simplu cozi de topor, se simt legati de PSD-sudisti mai mult decat de Moldova, fie prin interese personale, fie din incapacitatea de a intelege ca ei sunt acolo reprezentati ai celor care i-au votat pe ei in circumscriptia lor. In PSD, logica aboslut dominanta este ca orice parlamentar datoreaza scaunul PSD-ului (nu votantilor).
          • +6 (6 voturi)    
            votati pentru o galeata.. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 14:18)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

            Oare cati dintre ei chiar sunt din Moldova?

            Nu-i stiu pe toti pe nume, dar Eugen Bejinariu sigur nu mai are nici o legatura cu Suceava. Declaratia de avere spune ca are o singura locuinta, in Bucuresti. Tot in Bucuresti are si domiciliul. Il doare in cot pe el de autostrada A8.
        • +6 (6 voturi)    
          Dar in orice caz, e buna lista asta (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:07)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui florinos

          Tuturor celor din lista: sa va fie rusine!
  • -4 (12 voturi)    
    mda (Marţi, 6 noiembrie 2018, 9:59)

    SoulSearcher [utilizator]

    am 33 ani, si cu siguranta in urmatorii 40-50 ani de viata care ii mai am, nu voi vedea nicio astfel de autostrada...

    mai bine o lasam moarta
    • -13 (17 voturi)    
      318 km este cam mult pentru experienta (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:12)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      noastra in domeniu de sosele...plus ca mai traverseaza si muntii. Cea mai lunga autostrada de la noi este Buc-Agigea (Constanta) dar si ea are cam 120 km si este in campie. Mi se pare un proiect care ne depaseste la momentul de fata sa facem o autostrada de 318 km cu care sa strabatem si Carpatii Orientali...sa nu ne hazardam in planuri ce ne depasesc.
      Nu vreau sa ma injure fratii din Moldova, stiu ca sunt suparati ca nu au nicio autostrada, dar nici sa ne hazardam cu proiecte prea mari, din motive sa ne voteze lumea la alegeri.
      • +8 (12 voturi)    
        Lasa aburelile de incapabil si las de Bucuresti. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:44)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Dupa mintea Bucurestiului (marele sat turcesc care conduce Romania, datorita unei catastrofale greseli istorice), noi ar trebui sa ne adunam cu Bulgaria, Serbia, Turcia si compania.

        Bai, daca trebuie sa radem Bucurestiul ca sa legam Moldova de Transilvania si Occident, o vom face.
        • -6 (10 voturi)    
          Eu nu zic sa ne adunam cu (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:57)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          Bulgaria, Serbia si cine mai zici tu, zic doar ca autostrada e prea lunga, trece prin munti si nu o sa ne iasa. Sa se gasesca o solutie cu o autostrada mai scurta si mai ieftina...nu cu proiecte din acestea fantastice, costisitoare care nu vor fi implementate niciodata dar care aduc lumea la vot.
          • +4 (8 voturi)    
            Nu sunt fantastice, sunt prost concepute. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:40)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Bine concepute sunt perfect realiste. In orice caz, Moldova trebuie sa iasa din izolare, iar cu proiecte insuficient sau/si inadecvate gen "coborarea prin Oituz" nu se realizeaza nimic.

            Ba da, in esenta asta spui, sa ne audunam cu taraie-brau din zona de influenta turceasca. Se vede clar din atitudinea cu care este croit comentariul tau.
            • -6 (6 voturi)    
              dar lipsa autostrazilor este (Marţi, 6 noiembrie 2018, 14:26)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

              singura problema a Moldovei? Stii ca la toate actiunile civice, bazate pe voluntariat, din Moldova se prezinta cei mai putin oameni? Cum a fost actiunea de strangere a gunoaielor lasate de turisti pe campuri...din toate resedintele de judet, din Iasi au participat cei mai putini, mult sub capacitatea de 350 000 locuitori a orasului.
              Va impiedic eu, ca bucurestean, sa munciti?? Vin eu sau cineva din afara sa va punem sula in coaste sa nu mergeti la munca?? Sau sa nu participati la actiuni de voluntariat? Nu oameni buni, singuri va dati cu stangul in dreptul, apoi va vaietati pe forumuri. Moldova are o gramada de reprezentanti in Parlament (si f bine este ca are) dar nu face unul nimic pentru voi.
              Din pacate proverbul ,,beat cui prin Vaslui'' are o mare doza de adevar. Trebuie sa mai schimbati si voi mentalitatea, sa puneti mana sa munciti mai mult, sa fiti mai seriosi, si o sa vedeti ca apar si investitorii.
              Autostrada, chiar dace se face, nu va rezolva problema investitiilor straine.
    • +13 (17 voturi)    
      Propunere (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:13)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      1 dizolvarea Parlamentului
      2 300 Parlamentari, fara legaturi cu partidele existente
      3 guvern tehnocrat ( nu cu Ciolos)
      4 cu zecile de mii de shutzi de buzunare si bani publici, evazionisti in trei ani putem construi treimiidekm autostrada, apoi ii punem in liberttate
      4 nationalizarea activelor Clasei Politice, minim 40 miliarde euro, si folosirea la : spitale noi, scoli noi, aparare
      5 recuperarea banilor Crescent prin Natzionalizarea activelor Varanului si conturilor acstuia
      6 Recuperarea Tezaurului de la URSS
      7 constructia de fabrici de reciclare dupa modelul primariei din Viena in fiecare regiune istorica
      8 intarirea invatamantului superior, inclusiv militar cu romani plecati in pribegie, cu conditii salariale similare cu cele in tarile in care activeaza..pentru alte tari
      9 instituirea unei vieti a mass media bazate pe etica si onoare, teveurile si radiourile care inregistreaza pe an maxim trei petitii de la cetateni se diaolva
      10 fiecare regiune, comunitate va aglutina si sustine eforturi de a promova Oameni care sa fie trimisi prin rotatie in Parlament

      Incepam de maine, in 30 de ani Romania va fi ca Germania de azi
  • +7 (11 voturi)    
    Strategia folosirii datelor eronate a fost folosit (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:35)

    Habermas [utilizator]

    inca de la inceput. Uitati-va pe a doua harta.

    In mod logic proiectul autostrazii trebuie sa traverseze muntii de la Tg Mures prin Gheorgheni (nordul Jud. Harghita) si mai departe prin Bicaz - Piatra Neamt si mai departe Roman - apoi in sus Tg Frumos si Roman, adica pe culuarul de transport principal. In felul asta se taie muntii in perpendicular - prin urmare se scurteaza lungimea portiunii montane. Apoi, se trece prin orase care au fost si pot sa fie din nou poli de dezvoltare industriala si economica intr-un judet lovit din plin de dezindustrializarea inevitabila din anii '90.

    Nu, in loc sa faca asta, chiar inainte sa ajunga de la Tg. Mures la Gheorgheni, planuitorii astia de doi lei au luat-o in sus, evitand Gheorgheniul, incat autostrada sa taie muntii in diagonala, deci geometric mai lung, (si, in mod inevitabil, si mai sinuos - deci pe total mult mai lung), ca sa iasa pe la nord de Ceahlau, Lacul Izvorul Muntelui si Parcul Vanatori-Neamt, si sa treaca prin orasele mici Tg. Neamt, si Pascani inainte sa ajunga la Tg Frumos (tot un orasel) de unde ii este drumul spre Iasi...

    Traseul natural, deci mai ieftin si mai rapid de construit, si mai usor de amortizat economic si mai benefic pentru dezvoltarea mai rapida a Moldovei si estului Transilvaniei, este prin Ghergheni - Bicaz - Piatra Neamt (cu tuneluri, da, acolo unde este nevoie, oricum se iese mai bine per total) - Roman - Tg. Frumos - Iasi. De Roman se poate face un brat de 50 km in jos spre bacau si un brat dublu pe atata in sus prin Pascani - Suceava (de acolo se poate usor lega de Botosani, care este aproape). Ambele brate ar fi in lunca siretului, deci campie cu putin deal, foarte usor in comparatie cu zona montana).

    Deci cu un efort suplimentar minim, se leaga toate orasele principale pe / la A8.

    Dar Bucurestiil si mafia PSD nu vor. E o bataie de joc la adresa Moldovei si estului Transilvaniei. O constanta sabotare, umilire si oprimare. Asta de UNIREA pe care au votat-o Ardelenii si Moldovenii?
    • +3 (9 voturi)    
      Detalii geografice si geologice, (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:29)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Intre Roman si Bacau este Lunca Siretului. Cam 50 km.
      Intre Roman si Suceava, pe drumul principal actual este lunca Moldovei (cel putin pana la Falticeni). Dar teoretic, se poate face si pe lunca Siretului, prin Pascani, Dolhasca, Liteni si s-ar ajunge (dupa ca. 90 km) la Corni, care este fix la jumatatea distantei dintre Suceava si Botosani, cate 15 km in fiecare directie.

      Pe scurt, exista optiuni daca s-ar vrea dezvoltarea Moldovei. Cu A8 prin Piatra Neamt - Iasi si cu brate conectoare relativ usor de facut care sa lege Bacau si Suceava-Botosani de A8 la Roman sau Sabaoani (10 km nord de Roman), s-ar scoate din izolare toata Moldova si Estul Transilvaniei.
    • +1 (7 voturi)    
      Cresc cu 10% tunelurile, cresc cu 20% costurile (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:36)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Dacă ai merge frecvent de la Iași la Tg.Mureș, ai ști că se merge prin Borsec pentru că altitudinea e cu 150 de metri mai jos decât la Bicaz, fără niciun fel de tuneluri.

      Tunelurile sunt extrem de costisitoare, 15 kilometri de tuneluri se duc urgent la 1 miliard de euro numai ele. Traseul Tg.Mureș - Ditrău pentru A8 își propune să capteze și traficul Tg.Mureș - Gheorgheni, pe lângă traficul Toplița - Borsec, dar în realitate majoritatea traficului Tg.Mureș - Reghin - Toplița va rămâne pe unde e și azi, nu va merge la Ditrău pentru că nu are nimic de făcut acolo.

      Chiar dacă astăzi ai fi abia la liceu, nu vei vedea autostradă la Ditrău în timpul vieții tale. Nici măcar dacă ar merge la Gheorgheni, așa cum vrei tu. Nu există trafic suficient acolo, iar o eventuală autostradă nu-și va justifica nici cheltuilile de exploatare, chiar dacă ți-a finanța Comisia Europeană 100% construirea ei.
      • +4 (4 voturi)    
        Dar scad costurile datorate lungimii totale (Marţi, 6 noiembrie 2018, 14:14)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        si creste fezabilitatea economica pentru ca trece prin poli de dezvoltare urbana.

        Nu am inteles ce insinuezi tu cu "chiar daca i fi la liceu". Am decenii de experienta in cercetare-dezvoltare dupa terminarea facultatii, stimabile. Inclusiv tehnologie, inclusiv dezvoltare economica.

        Apoi, nu conteaza "pe unde se merge acum". Acum se merge pe unde se merge datorita conditiilor care sunt ACUM. Aici tocmai despre imbunatatirea conditiilor vorbim.

        Cu gandirea mica, mioapa, incompetenta si neonesta din institutiile statului cuibarite in Bucuresti nu ajungem nicaieri. Pardon, ajungem undeva: in groapa. De asta este necesara schimbarea capitalei de la Bucuresti. Este un subiect separat, dar daca trebuie sa rezolvam asta inainte sa rezolvam problema conexiunii Moldovei cu Occidentul, atunci LE UNIM FRATE!!!
        • +1 (7 voturi)    
          N-ai nicio experiență cu costurile (Marţi, 6 noiembrie 2018, 15:23)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          Dacă se reduce lungimea unui segment la jumătate, dar tunelul e de 4-5 ori mai scump decât rambleul sau debleul normal, unde ajungi?

          Măsoară distanța aeriană între Boureni (pe DN-2, lângă Pașcani) și Ernei (lângă Tg.Mureș). Aceea e distanța minimă absolută, pe care n-ai cum s-o reduci nici dacă ai fi în câmpie. Ce poți tu reduce construind tuneluri este doar diferența între un proiect anume și acea distanță aeriană. Dacă proiectul tău are 240 km, iar distanța aeriană e 180 km, tu poți reduce doar din acei 60 km diferență. Ceilalți 180 se adaugă obligatoriu. Am lăsat deoparte Iași- Boureni, acolo se va justifica autostradă mult mai curând.

          Dacă ai fi abia la liceu, ai avea încă 50 - 60 de ani la dispoziție și tot n-ai vedea autostrada construită la Ditrău, asta era ideea. Dar măcar ai înțelege ideea simplă din paragraful de mai sus.
          • -1 (5 voturi)    
            Esti pe langa. Dai lectii in imaginatia ta. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 16:26)

            Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Nu ma intereseaza Pascani in traversarea Carpatilor, ci Piatra Neamt. Iar Tg. Mures - Gheorgheni si Gheorgheni-Piatra Neamt sunt doua discutii diferite, pentru ca sunt doua traversari montane separate.

            In loc sa folosesti logica, tu operezi doar cu propriile clisee si obsesii. Nu esti cumva unul dintre "planificatorii" de la minister? Asta ar explica cat esti de "inteligent".
            • +2 (6 voturi)    
              Gheorgheni-Piatra Neamt înseamnă Bicaz (Marţi, 6 noiembrie 2018, 17:00)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

              E mult mai greu traseul pe la Bicaz, tocmai ți-am scris despre cei 150 de metri altitudine în plus.

              150 de metri pe verticală înseamnă o mulțime de serpentine în plus (exact ce se poate vedea la Bicaz, față de Borsec) sau vreo 30 de kilometri de tuneluri, adică vreo 2 miliarde de euro numai ele.

              Traseul prin Borsec are avantajul că e foarte plat, deci foarte ieftin pe kilometru.
              • +1 (1 vot)    
                desi nu sunt de meserie, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 10:20)

                bancher [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                atata lucru stiu si eu: 150 m pe verticala este enorm in constructia de autostrazi...spre ex Bucurestiul este la 85 m deasupra marii....te va costa enorm sa ridici o autostrada cu 150m, si asta numai si numai sa treaca prin Gheorgheni- Piatra Neamt.
            • +2 (2 voturi)    
              dimpotriva, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 10:13)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

              tu nu iti folosesti logica ci folosesti propriile clisee si obsesii ca sa convingi lumea sa treaca autostrada pe acolo pe unde locuiesti tu.
              Din punctul meu de vedere ce spui tu nu se sustine financiar (adica costa mult prea mult fata de ce beneficii va aduce). Sunt alte zone din tara, inclusiv din Moldova, care au nevoie stringenta de drumuri, mai mare decat traseele enumerate de tine mai sus.
  • 0 (6 voturi)    
    Pentru birocratii cu curu' mare din birourile (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:43)

    Habermas [utilizator]

    din Bucuresti, sigur ca A13 si A8 sunt tot aia. Probabil nici n-au iesit in viata lor din Bucuresti, decat cand s-au dus in Occident la ... Brasov, si acasa la ei la Istanbul sau Antalya.
    • +2 (2 voturi)    
      Admin Hotnews (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 9:35)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      @habermas foloseste sintagma “curu” mare fara nici un control ? Daca nu stergeti Toate Comentariile inseamna ca exista o complicitate suspecta
      • +2 (2 voturi)    
        asa este (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 10:21)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Alo, redactia, va rugam sa scoateti expresiile obscene din comentarii. Noi aici discutam idei, principii, concepte,fapte, intamplari, nu jignim si atacam alte persoane.
        • -2 (2 voturi)    
          Esti mai multi? (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:08)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          ;)
  • -1 (5 voturi)    
    Un studiu serios de fezabilitate nu justifică A8 (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:17)

    Harald [utilizator]

    Unii de pe-aici visează la o ctitorie monumentală, dar Comisia Europeană nu va da bani fără un studiu serios de fezabilitate. Și niciu studiu serios de fezabilitate nu poate justifica Tg.Mureș - Ditrău și Ditrău - Tg.Neamț.

    Există alte soluții pentru a reduce durata traseului, începând cu o centură de sud pentru Pașcani, între Ruginoasa și Timișești, cu sensuri separate și două benzi pe sens, care ar putea ajunge singură pe la vreo 600 milioane euro dacă o realizează statul. Sau pe la vreo 150 - 180 mil.euro, pe modelul francez folosit la viaductul de la Millau.

    Dar se pierde vremea în dezbateri sterile, visând la autostrăzi monumentale și la mutări de capitale.
    • +1 (5 voturi)    
      Deci ai facut tu deja studiul serios de fezabilite (Marţi, 6 noiembrie 2018, 14:06)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      si concluzia este ca A8 nu se justifica. Super. Pai atunci ce rost mai are sa cheltuim milioane pe studii de fezabilitate FACUTE cand le putem deja anticipa concluziile ...

      Tu esti singurul care viseaza ctitorii si monumente.
      Ce intereseaza aici este dezvoltarea economica a unei regiuni (de fapt una si jumatate - Regiunea Nord-Est plus jumate din regiunea Centru. Plus efectele de spillover pentru regiunile invecinate (Centru, Nord-Vest si Sud-Est).

      Nu conteaza cat de mare ti se pare tie un proiect (si daca-l visezi ctitorie atunci cand depaseste ce poti tu concepe sau accepta). Conteaza ca este NECESAR, cu detaliile necesare aferente, pentru dezvoltarea regiunii; si conteaza gasirea acelei configuratii care sa maximizeze efectul (dezvoltarea economica) si fezabilitatea economica (care reiese din dezvoltarea economica ulterioara a regiunii).

      Si nu este nevoie de teorii originale aici, este nevoie doar de treaba profesionista. Nu este decat un proiect de autostrada ca atatea altele, si au fost in Europa si in lume altele si mai grele si mai complexe, pe vremea cand nu aveam inca mijoacele tehnologice si manageriale de acum.

      Si trebuie tinut cont de importanta si necesitatea transportului rutier tip autostrada, in contextul ansamblului de factori care contribuie la dezvoltarea aceste regiuni.
      • -2 (6 voturi)    
        da, dar ce trafic intens este in Europa (Marţi, 6 noiembrie 2018, 14:29)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

        Normal ca acolo se justifica, sunt coloane de tiruri lungi de kilometri. Normal ca trebuiau facute, indiferent de costuri.
        Ma intreb oare ce trafic va avea acesta autostrada, pe care tu o preamaresti atat?? Nu cumva se va ajunge ca pe Buc-Ploiesti, pe unde nu circula nimeni??
        Iar daca se mai baga si taxe la ea, chiar ca va fi goala.
        • +1 (7 voturi)    
          Pai sunt ACUM coloane de tiruri (Marţi, 6 noiembrie 2018, 16:28)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          dupa ce au fost facute autostrazile cu decenii in urma. Cum este si normal. Ai o logica de rasul curcilor.
          • +1 (7 voturi)    
            Era deja un trafic de 20.000 de mașini pe zi (Marţi, 6 noiembrie 2018, 17:06)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

            M1 ajunge astăzi la 140.000 de vehicule pe zi, dar a fost construită inițial pentru 20.000 de vehicule pe zi. În 1959, când a fost construită, existau acele 20.000 de vehicule pe zi și trebuia descongestionat drumul național A5. Așa s-a construit M1.

            Tu nu ai acest minim de 20.000 de mașini pe zi, degeaba insiști. La tine nu e decât patriotism local, tu vrei să aibă Moldova autostradă chiar dacă ar costa 1 miliard de euro pe kilometru.
            • 0 (2 voturi)    
              asa este (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 10:31)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              In orice tara din vest, autostrazile s-au facut pe unde era nevoie, adica pe unde se circula mai mult. Ai trafic, faci autostrada. Acolo unde spui tu nu se circula, si nu se va circula...mult mai utila mi s-ar parea largirea si terminarea centurii de sud o Bucurestiului, spre exemplu, care este sufocata de masini. Dar sa faci autostrada la Gheorgheni doar pentru ca asa vrea un utilizator, deja e prea mult.
            • 0 (0 voturi)    
              Nu s-a decongestionat nimic, decat pe termen (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 11:49)

              Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              foarte scurt. S-a multiplicat. Este efectul de latent demand / induced demand. Am dat surse mai jos (la un raspuns lui bancher). Tu insusi spui ca a crescut de 7 ori traficul. Pentru ca pari sa ignori fenomenul de latent demand, tu ai inteles pe dos ce s-a intamplat. E mult mai complexa dinamica sta decat ce spui tu.

              Tot traficul care ar fi mers prin alta parte s-a redirectionat pe acolo pe unde s-a construit autostrada. Daca se construia autostrada pe un alt traseu, tot traficul major s-ar fi redirectionat pe acolo.

              Conform logicii tale, tirurile ar trebui sa mearga pe drumuri locale ca sa poata functionarii din minister sa le numere si apoi, dupa ce depasesc un prag arbitrar ales tot de ei de functionari, sa INCEAPA constructia de autostrada pe acel traseu (moment in care evident, tirurile vor trebui sa o ia pe alt traseu, ca nu pot circula prin santier, si sa fie iar numarati in noul trasel de un alt (sau acelasi?) functionar.

              Tu chiar nu realizezi absurditatile la care duce pseudo-logica ta?
              • 0 (2 voturi)    
                Ai înțeles că exista A5 înainte de M1 ? (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 13:42)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

                Tu la Gheorgheni nu ai acel A5 folosit la capacitate. Mai întâi trebuie să-l ai pe acela și abia după aceea construiești și autostrada.

                Drumul actual pe la Borsec și Toplița nu e folosit nici la 50% din capacitate, dar tu vrei să sari peste etapa șoselelor de centură (care vor reduce numărul de accidente concomitent cu creșterea vitezei de trafic) în speranța că autostrada va rezolva totul, ca prin farmec.

                E ca și cum ai locui sub cerul liber pe motiv că îți faci tu cândva o casă cu 12 camere. În loc să faci acum o casă cu 3 camere, că de asta ai bani, după care ai să o faci tu și pe cea de 12 camere peste vreo 20 de ani.
              • 0 (0 voturi)    
                TIR-urile merg iarna pe la Castelul de Apă (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 20:24)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

                fiindcă pantele de la Moțca și Codrii Pașcanilor sunt prea riscante pentru ele când e înghețat. Dar tu nu vrei o centură de sud pentru Pașcani, tu crezi că ai să faci din prima o autostradă care să mai și ducă la Piatra-Neamț. La tine se aplică versul acela din Epigonii, ”Cantemir croind la planuri din cuțite și pahară” :)
      • +1 (7 voturi)    
        Am circulat frecvent, știu că nu e trafic acolo (Marţi, 6 noiembrie 2018, 15:07)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

        Ai nimerit-o la fix, nu are rost să cheltui bani pentru studii serioase de fezabilitate. E suficient să contorizezi traficul, iar dacă e sub un anumit prag, nici nu mai are rost să treci la studii de fezabilitate. Ai 7.000 de mașini pe zi la Poiana Largului și probabil doar 4.000 la Petru-Vodă.

        Nu se justifică autostrada, când tu ai 300 sau 500 de mașini pe oră, poți înțelege o frază simplă? 300 sau 500 pe mașini pe oră încap pe o singură bandă pe sens, gen Vâlcele - Apahida.

        Asta trebuie și la Reghin, asta trebuie și la Toplița + Borsec, asta trebuie și la Tg.Neamț: șosele de centură cu o singură bandă pe sens, realizate pentru 100 km/h. Și asta se poate face cu cel mult 250 mil.euro, nu cu 6-7 miliarde.
        • -2 (6 voturi)    
          Bravo (Marţi, 6 noiembrie 2018, 19:43)

          mopsu [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          pepesesaedidistule, banii care -i dati la pensii speciale, ar ajunge pentru toate autostrazile din Romania....Noua ne trebuie stadioane, patinoare, bazine de inot , sali si sali de sport ... Bine gandit....
  • -1 (3 voturi)    
    Mi-ar putea spune unii: bai da' nu te poti abtine (Marţi, 6 noiembrie 2018, 17:19)

    Habermas [utilizator]

    sa insulti partenerii de forum la aproape fiecare comentariu spunandu-le cat de prosti sunt?

    Si raspunsul meu: Sunt absolut dezamagit si chiar revoltat de nivelul scazut la care se poarta conversatia intre comentatori. Nu ma pot preface ca nu vad realitatea, si anume ca multi comentatori sunt fie incapabili fie nedoritori de discutie onesta si inteligenta. In plus, multi sunt lenesi, nu vor sa-si foloseasca capul. Comenteaza ca gascanii, dand cu cuvintele aiurea in comentariile care nu le confirma cliseele sau interesele lor inguste.

    Tragand linie, modul meu de a comenta este consecinta deciziei de a nu face rabat de la nevoia de onestitate, nevoia de inteligenta, si nevoia de efort minim. Cine pe nu se califica, din punctul meu de vedere (si de obicei este evident, nu numai pentru mine), nu-l iert. In rest, nu conteaza daca opinia altcuiva este identica, similara, opusa sau indiferent cum in raport cu opinia mea. O discutie cu un oponent inteligent, onest si diligent este o placere, si - cand se intampla (si s-a mai intamplat), o recunosc deschis.

    Iar ca un corolar, mi-am pierdut deja rabdarea cu genul de comentarii care nici macar nu sunt opinii personale ci doar productii automate ale timpurilor de cultura derivate din otomanism, putinism si alte forme de hotie sau totalitarism. Pe alea ori le ignor ori le etichetez instantaneu cu ceea ce sunt.
  • 0 (2 voturi)    
    corect (Marţi, 6 noiembrie 2018, 20:23)

    geo_p21 [utilizator]

    Aceasta autostrada se va face chiar daca ar trebui sa separam Moldova de miticii din sud.Dupa unii experti de pe aici singura autostrada care merita dupa trafic este Brasov-Comarnic si aia vinerea si duminica.Ce vorbim de dezvoltare,ce vorbim de viitor...Au scos postacii la combatut A8.
  • -2 (4 voturi)    
    Comentatorul Harald pare exact tipul de functionar (Marţi, 6 noiembrie 2018, 21:27)

    Habermas [utilizator]

    de care vorbeste catalin Drula. Nu m-ar mira sa fie chiar unul din aia responsabil pentru tergiversarea si subminarea proiectului autostrazii Iasi-Tg.Mures.

    Genul asta de functionar nu stie, nu aude nimic care ii poate ameninta lui linistea si confortul, si nu vrea sa se faca nicio autostrada pentru ca este tipul de proiect care il depaseste si face tot ce poate sa amane demararea lor pana dupa ce iese el la pensie, sau ceva de genul asta.

    In plus vorbeste de sus, tipic functionarilor de la "centru" care vorbesc deparca ai venit la pasha cu caciula in mana sa le ceri lor ceva si nu ai solicita - conform dreptului de cetatean liber - ca el sa-si faca datoria de angajat public. Raspunde intotdeauna cu "[cliseul lui] urmat de "degeaba insisti" ". Cand ii aduci argumente, vorbesti ca la pereti cu el/ea.

    Este o atitudine criminala. Ar trebui dibuiti functionarii care fac genul asta de sabotaj si penalizati cu maximum posibil, dati afara acolo unde este posibil plus dati in judecata pentru subminarea economiei nationale / sau alta clasare adecvata in sensul asta.

    Este nevoie de o ancheta pentru a vedea cine sunt cei care saboteaza autostrada Iasi-Tg.Mures.
    • +2 (2 voturi)    
      Admin Hotnews (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 7:29)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Va rog stergeti toate comentariile, @habermas este tot una cu tov Drula
      • -2 (2 voturi)    
        Ha, ha, cine ti-as spus asta, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 8:44)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        flacara violet?

        Adica n-am voie sa fiu de acord cu cel intervievat in articol, iar daca sunt atunci sunt identic cu el? Ce gandire de individ rinocerizat ai!
  • 0 (0 voturi)    
    Unii, si mai ales anumiti functionarii, nu vor A8 (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 8:58)

    Habermas [utilizator]

    din cateva motive (lista incompleta):

    1. Se tem de proiecte complex in general
    2. Se tem de proiecte ceva costisitoare in general, adica se uita doar la costuri fara sa se uite la beneficii. Cam ca cersetorul de pe comoara, care prefera sa cerseasca doi bani pentru ca fie nu stie ca sta pe o comoara fie ii este lene sa sape.

    3. Se tem de proiecte complexe si costisitoare pentru ca - daca este functionar direct responsabil - se teme ca astfel de proiecte va atrage niste controale si verificari mult mai stricte si in general o transparenta care i-ar da de gol fie incompetenta, fie micile invarteli pe care le-a facut in trecut. Asa ca prefera sa ingroape totul cu orice pret, n-are decat sa arda tara.

    4. Tot daca este functionar direct responsabil a primit ordin de sus sa minimize toate costurile posibile si imposibile, cu orice pret (altfel e dat afara sau altcumva penalizat drastic). Ordinul de sus fiind primit fie de la alti functionari mai sefi ca el fie de la politicienii vremelnic ajunsi sefi si care vor sa stoarca bani pentru a-i directiona in alte parti - de exmplu pomeni electorale, alte lucrari cu costurile supradimentionale (multiplicate de 2-10-50 de ori) pentru a putea fi furate.

    5. Se tem de orice este altceva decat ce era "pe vremea lui".

    6. Sunt angajati in strategii ilegitime precum concentrarea controlul administratiei si resurselor nationale in Bucuresti; deci sabotarea proiectelor care risca sa compromita acest obiectiv al lor.

    7. Au animozitati personale fata de diverse tipuri de lucrari sau fata de diverse regiuni ale Romaniei, din motive diverse.

    8. Sunt platiti de dusmanii Romaniei sa saboteze proiectele de anvergura care sa poata da Romaniei dinamica economic, politica, militara, stiintifica, culturala etc de care este capabila.

    9. Sunt idioti utili.

    10. Mai continuati si voi, care vreti, eu nu vreau s-o mai lungesc cu comentatul. M-am lungit destul deja.

    Dar acesti oameni nu vor putea sta in calea istoriei.
    A8 se va face, si optimal.
    • +1 (3 voturi)    
      Tu nu intelegi ca autostrada este prea (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 10:39)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      scumpa si nu se justifica in traseul spus de tine? Tu scrii toate aceste posturi ca sa iti treaca autostrada prin fata casei....dar eu sunt de mseserie economist, fac calcule si sunt de parere ca, cu acesti bani, se pot face autostrazi in alte zone mult mai circulate. Un exemplu clar este autostrada Pitesti-Sibiu, pe unde se circula in permanenta si care este si culoar de transport european (este parte a culoarului 4 paneuropean). Aceasta e prioritatea, nu autostrada la Gheorgheni.
      Ca functionar public trebuie sa fii nebun sa faci autostrada la Gheorgheni si sa nu faci la Sibiu.
      • 0 (0 voturi)    
        Esti economist? Perfect. Atunci vezi aici: (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 11:13)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        https://scholar.google.com
        Intra aici si cauta in literatura: latent demand (cerere latenta; alternativ; induced demand), sau latent demand traffic, sau latent demand transportation; mai combina si cu economic development; regional development etc

        Daca vrei o introducere scurta, merita sa intri aici:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand

        Pe scurt, presupunand ca esti capabil de mai mult decat contabilitate, o economie nationala este un organism viu, iar traficul depinde de totalul activitatilor economice (inclusiv schimburile de bunuri, servicii si persoane), care la randul lor depind ce CAPACITATEA EFFECTIVA a infrastructurii (unul din factorii principali), dar si de factori subiectivi precum perceptiile agentilor economici prezenti sau potentiali (investitori potentiali in proiectele greenfield mai ales, adica proiecte noi de la zero, de exemplu capacitati de productie pe amplasamente care nu au avut asa ceva; dar si brownfields etc).

        Asta inseamna ca dezvoltarea se face pe baza de investitii, care se fac pe baza pe prioritizare si se pun primele acele investitii care duca la cresterea cererii induse (induced demand pomenit mai sus) adica cele care duc la stimularea activitatilor de productie de bunuri si servicii.

        Adica pentru dezvoltarea economica a unei regiuni (care sa impinga si toata tara in sus, sa fie un generator net de resurse nu un consumator net de resurse), se investeste mai ales in infrastructura. (Mai departe in educatie etc). Dar asta nu ti-o va face investitorul greenfield sau brownfield ci trebuie sa o faca tara respectiva.

        Mai departe, investitorii nu vor investi inainte sa faci tu autostrada, incat sa poti tu sa astepti pana ai 20 de mii de masini pe zi ca sa te apuci, si sa-ti mai ia 10 ani pana termini. Ca nu-i nebun. El isi planifica absolut tot in functie de infrastructura majora care exista. Iar cat nu exista autostrazi, marii investitori ori nu vin deloc, nu-si bat capul, ori fac numai o investitie foarte mica si atat.
      • 0 (0 voturi)    
        continuare (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 11:29)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Romania este in situatia in care aproape toata jumatatea de NE a tarii (Moldova si o parte din transilvania) este izolata datorita configuratiei frontierelor politice ale UE, a reliefului tarii si a starii infrastructurii la momentul dat (indiferent din ce cauza).

        Aceasta situatie creaza un dezechilibru foarte grav si periculos dar acesta este si stupid pentru ca se poate remedia foarte simplu si logic. Conditia este ca deciziile sa fie luate de oameni care sunt capabili sa ia decizii strategice, bazate pe ce este JUST (si logic) nu bazat pe ce este mai usor. Acest decizii strategice nu pot fi luate de contabilii din administratia publica sau privata pentru ca ei sunt doar executanti si nu sunt pregatiti sau platiti pentru asa ceva. Dar nici nu pot fi lasati sa blocheze aceste proiecte, mai alescand sunt de importanta nationala.

        150 metri si 15-30 km de tuneluri si cateva miliarde intinse pe 5-10 ani sunt un NIMIC la scara importantei strategice a investitiei si la dimensiunile Romaniei, o tara cu un PIB de 200 de miliarde pe an si care tinteste sa-si dubleze si tripleze acest PIB in umatoarele decenii - ca de aia am intrat in UE si Occident, sa ajungem la acest nivel.

        Si nu este nerealist, pentru ca PIB-ul per capita (ajustat la puterea de cumparare; adica GDP-PPS) a crescut in Romania de la 26 % din media UE in anul 2000 la ca. 60% din media UE in 2017, cu 39% in 2006 exact inainte de intrarea in UE. Vezi Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tec00114&plugin=1

        Dar riscul este ca Romania sa fie prinsa in Middle Income Trap, deoarece nu resuseste sa devina o tara perceputa ca moderna, si va fi ocolita de MARILE investitii care pot aduce saltul de plus-valoare la exporturi de bunuri si servicii, si in general un actor de PRIM rang in circuitele economice, stiintifice-tehnologice si politice-sociale-culturale mondiale.

        Iar riscul acesta este partial creat si total agravat de politicieni si contabili MICI.
        • 0 (0 voturi)    
          Dacă ai avea azi 10 miliarde pt infrastructură, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 13:52)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

          nu ai capacitatea să-i cheltui. România a construit mai puțin 1.000 km de autostradă în ultimii 50 de ani, iar câteva sute bune de kilometri sunt prioritare față de A8 (Sibiu - Pitești, Cluj - Borș, Brașov - Tg.Mureș, Ploiești - Buzău - Focșani, Iași - Pașcani etc.)

          A8 e prioritatea a n-șpea, trebuie să mai ai gata sau în lucru cel puțin alți vreo mie de km, ca să vină și rândul A8. Singura speranță e ca generația copiilor tăi să înțeleagă că trebuie schimbat modelul de business.
      • -1 (3 voturi)    
        Si te rog nu ma insulta (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 11:37)

        Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        cu presupunerile privind interesul meu pur personal fata de autostrada prin Gheorgheni - Piatra Neamt, nu am niciun interes personal legat de traseu. Am explicat in comentariile anterioare de ce: autostrada trebuie sa lege intre ele cat mai multe orase (poli de dezvoltare), nu sa le evite pe motive de doi lei.

        Costul nu este un motiv decat atunci cand te ocupi NUMAI de costuri, de exemplu functionarii care au primit buget fix. Deciziile juste si care au sens economic nu se iau pe baza de cost si punctum, se iau pe baza analizei de cost-beneficii si estimarile riscurilor (si modurilor de gestionare a riscurilor).

        Si, sa nu uit, nu se iau numai pe baza a ce "am facut eu inainte", se iau pe baza capacitatilor existente, chiar daca aceste capacitati nu-ti apartin. Adica, daca eu nu ma pricep, nu-i pun cruce ci caut pe unu' care se pricepe. A nu se confunda cu unu' care se teme de orice.

        Iar daca vrei sa discuti idei, atunci folosesti literatura. Cum te-am invitat in primul raspuns la acest comentariu al tau.
  • 0 (0 voturi)    
    O autostrada nu e chiar ceea ce va inchipuiti (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 19:45)

    vionel [utilizator]

    In primul rand o autostrada se construieste numai si numai daca este necesar acest lucru.
    O autostrada nu dezvolta nimic!
    O autostrada polueaza!
    O autostrada produce grave distrugeri ale mediului natural!
    O autostrada mareste incidenta cancerului de plamani si cancerului bronhopulmonar ( vezi studiile : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4772211/ )
    https://sites.hks.harvard.edu/fs/achandr/RSUE_InfrastructureEconomicActivity_2000.pdf


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by