Autostrada A8 Tg. Mureș - Iași: Cum s-ar putea realiza, de ce ar trebui făcută înainte de A13 și ce soluții inteligente ar putea scădea costul - explicațiile unui deputat din opoziție

de Victor Cozmei     HotNews.ro


A8 Tg Mures - Iasi
Foto: Hotnews
Autostrada A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni este esențială pentru Moldova, trebuie începută cât mai repede pe fonduri europene, iar analiza pentru o alternativă pe care o face Ministerul Transporturilor folosește date eronate ca să scoată autostrada A13 în față, susține deputatul USR, Cătălin Drulă, în cadrul unui interviu Live HotNews.ro. Deputatul USR, membru în comisia de Transporturi din Camera Deputaților și fost activist în domeniul infrastructurii, susține că pentru A8 este necesar realizarea unui studiu în care să se identifice acele compromisuri și soluții inteligente în zonele dificile, astfel încât costul proiectului să scadă. 

În spațiul public din ultimele zile s-a aprins debaterea pe marginea subiectului autostrăzii care ar urma să conecteze Moldova de Ardeal și vestul Europei.

HotNews.ro a scris în urmă cu o săptămână că Ministerul Transporturilor lucrează la o analiză care ar putea sugera că varianta pe Valea Oituzului - A13 Brașov - Bacău - ar fi un proiect mai rentabil decât A8 Tg. Mureș - Iași.

Deprioritizarea A8 și promovarea A13 mai sus pe lista de proiecte prioritare ar însemna o modificare majoră a Master Planului General de Transport, un document strategic cerut de Comisia Europeană, menit să asigure o coerență și stabilitate în planificarea și finanțarea proiectelor de infrastructură, indiferent de câte guverne se schimbă.



„A8 este în primul rând în Master Plan pe un loc mult mai sus în ordinea opțiunilor față de A13, care și ea va trebui făcută la un moment dat ca o legătură în partea sudică a Carpaților Orientali. A8 Târgu Mureș - Iași conectează cel mai important centru economic al Moldovei și este undeva mai la jumătatea pe axa Nord-Sud, e mai echilibrat din punct de vedere al atragerii de trafic”, a declarat la interviul Live HotNews.ro Cătălin Drulă, deputat USR, membru în comisia de Transporturi din Camera Deputaților, fost consilier guvernamental pe infrastructură și fost activist din zona societății civile pe domeniul transporturilor.

„Garbage in, garbage out”

Drulă a apreciat că analiza la care lucrează Ministerul Transporturilor împreună cu „reprezentanți locali ai Băncii Europene de Investiții” ar fi de fapt una falsă și care folosește date și comparații greșite.

„E important de spus că în orice fel de studiu, orice fel de analiză de opțiuni - e o expresie în engleză „garbage in, garbage out” - dacă pui date proaste, gunoi în engleză, îți iese gunoi. În acest caz am văzut că circulă pe surse informații, că nu o avem oficial, că este identificat la nivelul anului 2030 pe sectorul dintre Tg. Frumos și Iași un trafic de 12.000 de vehicule pe zi. Ei bine, traficul măsurat în 2015, deci nu o prognoză, este de 16.000 de vehicule - date oficiale CESTRIN, un recensământ real, realizat cu 15 ani mai devreme față de ce se arăta în prognoza respectivă”, a detaliat deputatul USR.

Potrivit lui Drulă, comparația A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni (circa 320 km) vs A13 Brașov - Bacău (160 km) este ca și cum s-ar compara „mere cu pere”.

„Pe de-o parte luăm doar bucata de trecere a Carpaților între Bacău și Brașov și se presupune că până la Brașov suntem conectați la rețeaua europene de autostrăzi - asta a apărut prin magie. A apărut și partea din Moldova tot prin magie. Pe partea cealaltă, pe Tg. Mureș - Iași, ne uităm de la Târgu Mureș până la granița cu republica Moldova. Normal că va apărea un cost mai mare”, spune Drulă.

Cât costă de fapt A8?

Costul ridicat al autostrăzii A8 este unul din motivele pentru care autoritățile de la Transporturi ar fi recurs la alternativa cu A13. Analiza în lucru ar indica un cost pentru secțiunea montană a A8, între Tg. Mureș și Tg. Neamț de aproape 7 miliarde de euro. Pe de altă parte, în MasterPlanul de Transport, A8 în întregime are un cost estimat la circa 4 miliarde de euro.

„Aruncă toată lumea cu cifre”, spune Drulă care atrage atenția că o valoare exactă pentru un astfel de proiect poate fi calculată doar în baza unui Studiu de Fezabilitate realizat în detaliu, întrucât costurile pot varia foarte mult în funcție de ce soluții de construcție sunt adoptate în diferite puncte.

„Asta e și problema cu autostrada într-o zonă montană, foarte dificilă. Trebuie să mergi în detalii foarte atent cu Studiul de Fezabilitate ca să știi cât te costă. Diferențele de cost pe un sector de doi-trei kilometri pot fi de până la zece ori, în funcție de ce soluții trebuie să alegi în teren. Dacă sapi un tunel într-un material bun, înaintezi cu 6 metri pe zi - te costă un preț, dacă este un material care nu se susține și e nevoie de măsuri de consolidare, sau din contră, foarte tare, unde nu se poate înainta decât cu explozii, iarăși ai alte costuri”, a spus Drulă.

„Ne trebuie un studiu detaliat, asta a spus și Comisia Europeană și ne-a pus banii pe masă”, a adăugat deputatul USR.

Trebuie precizat că atât A8, cât și A13 sunt într-un stadiu incipient ca proiect, ambele având nevoie de realizarea sau revizuirea Studiilor de Fezabilitate.

„Poate nu toată lumea înțelege de ce trebuie refăcute aceste studii”, răspunde Drulă.

„În anii 2000 aceste studii nu se făceau la un nivel de detaliu suficient. Dacă este vorba de o autostradă la câmpie și nu ai informații suficiente și o scoți așa la licitație, o mai dregi pe parcurs. Dacă apare la deal situația asta, e un pic mai dificil. Avem deja o autostradă care s-a surpat și a fost închisă un an [n.r. Sibiu - Orăștie, lotul 3]. Avem o alta în curs de construcție unde dealul s-a surpat [n.r. Lugoj - Deva, Lot 4], iar SF-ul spunea este un deal din gresii foarte stabile”, spune fostul consilier guvernamental.

„Noi nu reușim să cheltuim fondurile europene pe care le avem, dar ne punem problema că autostrada e prea scumpă”

Fără a avea un SF gata realizat, bazându-se pe costurile estimate în analiza la care se lucrează acum, oficialii de la Transporturi susțin că autostrada A8 este mult prea scumpă pentru a fi realizată chiar și dacă s-ar folosi toate fondurile europene alocate României.

„Noi nu reușim să cheltuim fondurile europene pe care le avem, dar ne punem problema că autostrada e prea scumpă. României i-a fost crescută alocarea de fonduri de coeziune pe următorul exercițiu european după 2020. Deci bani ar fi”, răspunde Drulă.

„Haideți că cheltuim întâi acești bani. Apoi se pot adăuga și fonduri de la buget. E o chestiune de cum îți faci bugetul: dacă vrei să aloci anual 200 sau 150 de milioane de euro, cam cât se alocă acum, sau poți să aloci 500 de milioane. Ai fondurile europene pe care noi acum nu le cheltuim, ai contribuția bugetară și mai poți lua împrumuturi de la instituțiile financiare internaționale - BEI, BERD sau Banca Mondială. Nimeni nu cred că ar fi împotriva unor împrumuturi care să se ducă în dezvoltare de infrastructură”, spune deputatul USR.


---

Pe de altă parte, costul autostrăzii A8 ar putea fi ajustat dacă în proiectarea unora dintre zonele dificile s-ar apela la „soluții inteligente”.

„Pentru acest proiect trebuie gândite și acele compromisuri și soluții inteligente ca să te încadrezi în niște costuri având beneficiul aproape intact. Dacă ne uităm la la legătura dintre Italia și Franța, este celebrul tunel Mont Blanc, are 11 kilometri. Credeți că are două benzi pe sens și se merge cu 140 km/h? Nu, are o bandă pe sens și se merge cu 80 km/h. La fel în multe din zonele montane ale Europei se aleg viteze de proiectare mai mici, ceea ce înseamnă curbe mai pronunțate, se alege poate doar o bandă pe sens - doar pe un anumit sector, repet”, explică deputatul USR.

„Nu înseamnă că de la Târgu Mureș până la Prut va fi așa. Facem o autostradă la nivel de 140 km/h pe 80-90% din traseu și pe zona cea mai dificilă este o reducere de profil care poate să însemne costuri mai mici de trei ori, în timp ce la nivel de trafic existent - având în vedere că nu trece prin nici o localitate, că este un drum expres, separat - pierderea de capacitate sau de timp de deplasare este minoră.

La noi s-a luat așa: cum se face o autostradă? 26 de metri lățime, 140 pe oră. Aplicați asta peste tot - și prin munți, și oriunde. Trebuie făcute compromisuri inteligente, unde se poate. Nu ne trebuie tichie de mărgăritar, ne trebuie o infrastructură funcțională”, spune Cătălin Drulă. .

Întrebarea unui cititor: Poate fi făcută A8 pe anumite porțiuni half-profile, adică doar cu o jumătate de cale de rulare deschisă traficului, urmând ca în timp, în funcție de nevoile de trafic, ea să fie finalizată?

„Asta s-a făcut și în foarte multe țări din Europa, la un moment în timp când erau mai avansate decât România de acum. Repet, pe zonele cele mai dificile, acolo pe câțiva kilometri nu trebuie neaparat să vii cu soluțiile cele mai scumpe în acest moment. Poți face o singură cale și să vii cu completarea ulterior. Pe restul de 80-90% din lungime să ai profil complet de autostradă și obții astfel niște reduceri de costuri din aceste soluții inteligente”, răspunde parlamentarul USR.

Situația face ca în ceea ce privește autostrada A8, autoritățile de la transporturi au decis la începutul acestui an să rezilieze un contract semnat pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru secțiunea Tg. Mureș - Ditrău, după ce aproape un an a ținut suspendat contractul.

„De ce am ajuns acum în situația asta când în ianuarie 2016 aveam deja un contract semnat și finanțat pentru realizarea unui Studiul de Fezabilitate conforme cu normativele UE, cu studiu geotehnic de detaliu, pentru primul tronson de 100 de km, Târgu Mureș - Ditrău? Contractul era semnat, banii ar fi venit din fonduri europene. Am fost amăgiți un an de zile că acel contract va fi dat drumul, iar ulterior în februarie 2018 acest contract a fost reziliat”, spune Drulă.

„Un astfel de studiu durează minim doi ani, cu proiectare și studiu geotehnic. Ori, faptul că a fost blocat doi ani de zile din meschinărie, când tu ai bani europeni pentru el...”, adaugă parlamentarul.

Poate fi începută și A13 în paralel?

„Pentru A13 tot un studiu serios ar putea da un cost realist”, spune deputatul USR, care detaliază că și această autostradă este necesară și este inclusă în Master Plan.

„În opinia mea, România are nevoie de cel puțin cinci treceri ale Carpaților, într-o perspectivă de timp: Târgu Mureș - Iași, Brașov - Bacău, Valea Prahovei, Valea Oltului și mai avem Drobeta Turnu Severin - Caransebeș. Toate acestea trebuie făcute într-o perspectivă de timp, dar problema este că trebuie să le prioritizăm - ceea ce face Master Planul”, detaliază Drulă.

„Ne putem apuca din 2020 să facem studiile și pentru acel coridor [n.r. A13 Brașov - Bacău] și, eventual, din 2025 să intre și el la execuție. Totul trebuie eșalonat și asta făcea și Master Planul. Ori acea eșalonare și programare în timp este aruncată la gunoi în condițiile în care noi acum finalizăm proiecte de autostradă începute în 2012, scoase la licitație. De ce? Pentru că actuala administrație este complet, dar complet incompetentă la gestionarea acestor mari proiecte de investiții. Situația e mai rea ca niciodată în prezent”, a declarat deputatul.

„România nu suferă de prea multă planificare, ci de prea proastă planificare”

„Orice specialist vă va spune că dacă faci partea de pregătire bine, scurtezi timpul de execuție. Faci șase ani planificarea bine și o execuți în doi ani. Stai doi ani și faci planificarea prost, o execuți în 16 ani. Hai să luam exemplul autostrăzii Lugoj - Deva. A fost scoasă la licitație în 2012 și va fi gata în totalitate în 2024-2025 - ceva ce ar fi trebui să fie gata în 30 de luni, va fi gata în 13 ani”, spune Drulă.

„România nu suferă de prea multă planificare, ci de prea proastă planificare. În momentul în care faci un studiu prost e de două ori o crimă: nici nu ai pus o cărămidă bună la baza proiectului și omori și ideea de a face un plan bun pentru că lumea va spune „Avem deja asta, ce facem? Mai stăm să mai reluăm o dată?”, continuă deputatul USR.

Care sunt soluțiile pentru a reuși demararea și realizarea autostrăzii A8 spre Moldova?

„Strategie. Finanțare. Implementare. La strategie drept culoar mare este A8 Tg Mureș - Iași, este în Master Plan și Programul Operațional Infrastructura Mare. Asta e prioritatea. Cum o faci, la ce viteză de proiectare, că poate mai reduci costurile pe zona montană - asta e foarte important și trebuie acel studiu de fezabilitate și proiectul tehnic aferent foarte detaliat făcut, cât mai repede ne trebuie. Finanțare - fonduri europene, bani de la buget, împrumuturi și cred că putem să acoperim aceste costuri. Implementarea - că aici doare cel mai tare - nu se poate face cu oamenii actuali din Ministerul Transporturilor și CNAIR”, a răspuns Drulă.

„Acea nouă Companie de Investiții Rutiere ar putea fi o soluție. Să angajezi acolo zece oameni buni, care au gestionat astfel de proiecte. Români care se repatriază sau alte naționalități, și ei să-ți gestioneze aceste proiecte. Sau externalizarea completă a project managementului. Ministerul Transporturilor poate să ia o firmă mare, contra unei taxe, să se ocupe de proiect: te reprezintă, îți face licitațiile, îți face managementul de proiect. Așa se întâmplă și proiectele din mediul privat - dezvoltatorul își ia o companie de management pentru marile turnuri, mall-uri și alte proiecte mari”, a mai adăugat deputatul.

În timp ce Ministerul Transporturilor ar putea deprioritiza A8 Tg. Mureș - Tg Neamț, iar Guvernul prin Comisia Națională de Prognoză vrea să facă în Parteneriat Public-Privat sectorul A8 Tg. Neamț - Iași - Ungheni, în Parlament se discută despre aprobarea unei legi care să bată în cuie realizarea cu prioritate a autostrăzii A8 de la un capăt la celălalt, folosindu-se fonduri europene.

„Proiectul acesta de lege vine din exasperare. Ai un Guvern care efectiv refuză să facă pași pentru acest proiect”, a spus Drulă care a și depus o serie de amendamente la proiectul ce luni seară a fost dezbătut de plenul Camerei Deputaților și miercuri va intra la votul final.

Dacă va fi adoptată, legea prevede ca în 30 de zile de la promulgare autoritățile de la Transporturi să demareze procedurile pentru A8.

Citește și:




----

A8 și A13 - cifrele din Master Planul de Transport:

A13 Brașov - Bacău

Lungime: 160 km
Cost estimat în MPGT: 1,8 mld euro
RIRE (Rată Internă de Rentabilitate Economică)  - 7,8%

-----

A8 Tg. Mureș - Tg Neamț - Iași - Ungheni

Lungime: 318 km
Cost estimat în MPGT: 4 mld euro
RIRE: 8,8% pe zona montană și 10,8% de la Tg. Neamț la Iași-Ungheni










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16930 vizualizari

  • +14 (18 voturi)    
    heh (Marţi, 6 noiembrie 2018, 9:31)

    IonIonescuDeLaBrad [utilizator]

    Normal ca " au aparut discutii in spatiul public", cand nu vrei sa construiesti autostrada te certi pe care-i mai buna. Timpul trece, leafa merge, guvernarea stagneaza si mafiotii lui Dragnea fura in continuare.

    N-o sa vada Moldova autostrada pana la bicentenar, de asta sa fiti siguri. Nu facem autostrazi in zona de campie, chiar credeti ca intereseaza pe cineva de la guvernare sa traverseze muntii?

    Vrabia malai viseaza. Adio, si la autogara!
    • -21 (27 voturi)    
      Google Traffic arata ca nu e nevoie de autostrăzi! (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:11)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui IonIonescuDeLaBrad

      Este suficient sa te uiți pe Google Traffic și constați ca statisticile de acolo pe ore și zile ale săptămânii arata verde, adică mers fluid, pe majoritatea drumurilor tarii.

      Daca autostrada nu este prea scumpa poate rentează construcția ei deși nu se justifica total, traficul pe ea fiind foarte mic. Totuși în situații cum ar fi Iași - Târgu Mureș ar fi o eroare grava construcția unei șosele de mare viteza. Dupa ce ca nu sunt vehicule pe traseul respectiv se vor mai arunca și o mulțime de bani pe o autostrada care urmează sa stea goala cu niște costuri de întreținere uriașe din cauza numeroaselor viaducte și tunele de pe traseu.

      Cătălin D. sa ne lase în pace cu evaluările sale de doi bani deoarece este un simplu palavragiu care își da cu părerea fără sa aibă studii de specialitate în domeniul construcțiilor de cai rutiere.
        #showComment()
    • +15 (15 voturi)    
      PSD Iași, Bacău, Suceava, Botoșani (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:13)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui IonIonescuDeLaBrad

      Cătălin Drulă este deputatul USR de TIMIȘ si a facut mai mult pentru autostrada Moldovei decât toți deputații PSD Iași, Bacău, Suceava, Botoșani.

      In Iași exista Maricel Popa, Chirica, Marius Ostaficiuc dar niciunul nu a mișcat un deget pentru autostrada sau centura orașului, doar contracte cu dedicatie pentru oamenii partidului, șicane cu primarul, un concert Holograf si gata apoi la alegeri se intreaba ce de au primit puține voturi.

      PSD ar trebui interzis in Moldova.
  • -21 (27 voturi)    
    meserie de baza (Marţi, 6 noiembrie 2018, 9:58)

    nash pandelica [utilizator]

    Deputatul USR, membru în comisia de Transporturi din Camera Deputaților și fost activist....
    ..........................
    meseria de baza in usri, activist. :-)

    revenind la autostrazi, se pare ca pt. iasi devine mai important tg. mures decat bucurestiul.
    legatura cu bucurestiul si prin asta cu portul, cu litoralul, este secundara legaturii cu tzara secuilor...
    mutati bre capitala la tg. mures, sau, mai bine, la sf. gheorgehe... e chiar in centrul raspublicii si veti avea si o capitala bilingva, pe placul lumii noi, de la bruksal, internationala a saptea socealizda.
    hai la lupta cea mare !
    • -13 (21 voturi)    
      Completare Activist cu Gura (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:04)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Nu cu fapta, Mister Drula este si in comisia IT, or, acolo butoneaza 1 si 0 sau invers ?

      http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=105&leg=2016&cam=2
    • +11 (17 voturi)    
      Da ma prostovane, capitala la Gheorgheni (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:14)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      (nu la Sf. gheorghe) in Harghita este o idee buna. Estul Transilvaniei si Moldova intreaga sunt izolate de lume, tocmai pentru ca Romania are capitala la Bucuresti.
    • +17 (17 voturi)    
      sa infieram cu manie proletara.. (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:02)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Pe voi cred ca va complexeaza inteligenta... de-aia va inconjurati de idioti.
      Din articol se vede clar ca omul stie despre ce vorbeste. Comparativ cu incompetentul ala de ministru care nu leaga doua idei si a scos deja porumbelul cu plecarea multinationalelor daca facem autostrazi, este deja expert. Sa o mai intrebem si pe Dancila de ce a renuntat guvernul la A8? Poate ne raspunde ca ei ii place Audi A8...
        #showComment()
  • -4 (12 voturi)    
    mda (Marţi, 6 noiembrie 2018, 9:59)

    SoulSearcher [utilizator]

    am 33 ani, si cu siguranta in urmatorii 40-50 ani de viata care ii mai am, nu voi vedea nicio astfel de autostrada...

    mai bine o lasam moarta
    • -13 (17 voturi)    
      318 km este cam mult pentru experienta (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:12)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      noastra in domeniu de sosele...plus ca mai traverseaza si muntii. Cea mai lunga autostrada de la noi este Buc-Agigea (Constanta) dar si ea are cam 120 km si este in campie. Mi se pare un proiect care ne depaseste la momentul de fata sa facem o autostrada de 318 km cu care sa strabatem si Carpatii Orientali...sa nu ne hazardam in planuri ce ne depasesc.
      Nu vreau sa ma injure fratii din Moldova, stiu ca sunt suparati ca nu au nicio autostrada, dar nici sa ne hazardam cu proiecte prea mari, din motive sa ne voteze lumea la alegeri.
        #showComment()
    • +13 (17 voturi)    
      Propunere (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:13)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      1 dizolvarea Parlamentului
      2 300 Parlamentari, fara legaturi cu partidele existente
      3 guvern tehnocrat ( nu cu Ciolos)
      4 cu zecile de mii de shutzi de buzunare si bani publici, evazionisti in trei ani putem construi treimiidekm autostrada, apoi ii punem in liberttate
      4 nationalizarea activelor Clasei Politice, minim 40 miliarde euro, si folosirea la : spitale noi, scoli noi, aparare
      5 recuperarea banilor Crescent prin Natzionalizarea activelor Varanului si conturilor acstuia
      6 Recuperarea Tezaurului de la URSS
      7 constructia de fabrici de reciclare dupa modelul primariei din Viena in fiecare regiune istorica
      8 intarirea invatamantului superior, inclusiv militar cu romani plecati in pribegie, cu conditii salariale similare cu cele in tarile in care activeaza..pentru alte tari
      9 instituirea unei vieti a mass media bazate pe etica si onoare, teveurile si radiourile care inregistreaza pe an maxim trei petitii de la cetateni se diaolva
      10 fiecare regiune, comunitate va aglutina si sustine eforturi de a promova Oameni care sa fie trimisi prin rotatie in Parlament

      Incepam de maine, in 30 de ani Romania va fi ca Germania de azi
  • +7 (11 voturi)    
    Strategia folosirii datelor eronate a fost folosit (Marţi, 6 noiembrie 2018, 10:35)

    Habermas [utilizator]

    inca de la inceput. Uitati-va pe a doua harta.

    In mod logic proiectul autostrazii trebuie sa traverseze muntii de la Tg Mures prin Gheorgheni (nordul Jud. Harghita) si mai departe prin Bicaz - Piatra Neamt si mai departe Roman - apoi in sus Tg Frumos si Roman, adica pe culuarul de transport principal. In felul asta se taie muntii in perpendicular - prin urmare se scurteaza lungimea portiunii montane. Apoi, se trece prin orase care au fost si pot sa fie din nou poli de dezvoltare industriala si economica intr-un judet lovit din plin de dezindustrializarea inevitabila din anii '90.

    Nu, in loc sa faca asta, chiar inainte sa ajunga de la Tg. Mures la Gheorgheni, planuitorii astia de doi lei au luat-o in sus, evitand Gheorgheniul, incat autostrada sa taie muntii in diagonala, deci geometric mai lung, (si, in mod inevitabil, si mai sinuos - deci pe total mult mai lung), ca sa iasa pe la nord de Ceahlau, Lacul Izvorul Muntelui si Parcul Vanatori-Neamt, si sa treaca prin orasele mici Tg. Neamt, si Pascani inainte sa ajunga la Tg Frumos (tot un orasel) de unde ii este drumul spre Iasi...

    Traseul natural, deci mai ieftin si mai rapid de construit, si mai usor de amortizat economic si mai benefic pentru dezvoltarea mai rapida a Moldovei si estului Transilvaniei, este prin Ghergheni - Bicaz - Piatra Neamt (cu tuneluri, da, acolo unde este nevoie, oricum se iese mai bine per total) - Roman - Tg. Frumos - Iasi. De Roman se poate face un brat de 50 km in jos spre bacau si un brat dublu pe atata in sus prin Pascani - Suceava (de acolo se poate usor lega de Botosani, care este aproape). Ambele brate ar fi in lunca siretului, deci campie cu putin deal, foarte usor in comparatie cu zona montana).

    Deci cu un efort suplimentar minim, se leaga toate orasele principale pe / la A8.

    Dar Bucurestiil si mafia PSD nu vor. E o bataie de joc la adresa Moldovei si estului Transilvaniei. O constanta sabotare, umilire si oprimare. Asta de UNIREA pe care au votat-o Ardelenii si Moldovenii?
    • +3 (9 voturi)    
      Detalii geografice si geologice, (Marţi, 6 noiembrie 2018, 11:29)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Intre Roman si Bacau este Lunca Siretului. Cam 50 km.
      Intre Roman si Suceava, pe drumul principal actual este lunca Moldovei (cel putin pana la Falticeni). Dar teoretic, se poate face si pe lunca Siretului, prin Pascani, Dolhasca, Liteni si s-ar ajunge (dupa ca. 90 km) la Corni, care este fix la jumatatea distantei dintre Suceava si Botosani, cate 15 km in fiecare directie.

      Pe scurt, exista optiuni daca s-ar vrea dezvoltarea Moldovei. Cu A8 prin Piatra Neamt - Iasi si cu brate conectoare relativ usor de facut care sa lege Bacau si Suceava-Botosani de A8 la Roman sau Sabaoani (10 km nord de Roman), s-ar scoate din izolare toata Moldova si Estul Transilvaniei.
    • +1 (7 voturi)    
      Cresc cu 10% tunelurile, cresc cu 20% costurile (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:36)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Dacă ai merge frecvent de la Iași la Tg.Mureș, ai ști că se merge prin Borsec pentru că altitudinea e cu 150 de metri mai jos decât la Bicaz, fără niciun fel de tuneluri.

      Tunelurile sunt extrem de costisitoare, 15 kilometri de tuneluri se duc urgent la 1 miliard de euro numai ele. Traseul Tg.Mureș - Ditrău pentru A8 își propune să capteze și traficul Tg.Mureș - Gheorgheni, pe lângă traficul Toplița - Borsec, dar în realitate majoritatea traficului Tg.Mureș - Reghin - Toplița va rămâne pe unde e și azi, nu va merge la Ditrău pentru că nu are nimic de făcut acolo.

      Chiar dacă astăzi ai fi abia la liceu, nu vei vedea autostradă la Ditrău în timpul vieții tale. Nici măcar dacă ar merge la Gheorgheni, așa cum vrei tu. Nu există trafic suficient acolo, iar o eventuală autostradă nu-și va justifica nici cheltuilile de exploatare, chiar dacă ți-a finanța Comisia Europeană 100% construirea ei.
        #showComment()
  • 0 (6 voturi)    
    Pentru birocratii cu curu' mare din birourile (Marţi, 6 noiembrie 2018, 12:43)

    Habermas [utilizator]

    din Bucuresti, sigur ca A13 si A8 sunt tot aia. Probabil nici n-au iesit in viata lor din Bucuresti, decat cand s-au dus in Occident la ... Brasov, si acasa la ei la Istanbul sau Antalya.
    • +2 (2 voturi)    
      Admin Hotnews (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 9:35)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      @habermas foloseste sintagma “curu” mare fara nici un control ? Daca nu stergeti Toate Comentariile inseamna ca exista o complicitate suspecta
        #showComment()
  • -1 (5 voturi)    
    Un studiu serios de fezabilitate nu justifică A8 (Marţi, 6 noiembrie 2018, 13:17)

    Harald [utilizator]

    Unii de pe-aici visează la o ctitorie monumentală, dar Comisia Europeană nu va da bani fără un studiu serios de fezabilitate. Și niciu studiu serios de fezabilitate nu poate justifica Tg.Mureș - Ditrău și Ditrău - Tg.Neamț.

    Există alte soluții pentru a reduce durata traseului, începând cu o centură de sud pentru Pașcani, între Ruginoasa și Timișești, cu sensuri separate și două benzi pe sens, care ar putea ajunge singură pe la vreo 600 milioane euro dacă o realizează statul. Sau pe la vreo 150 - 180 mil.euro, pe modelul francez folosit la viaductul de la Millau.

    Dar se pierde vremea în dezbateri sterile, visând la autostrăzi monumentale și la mutări de capitale.
    • +1 (5 voturi)    
      Deci ai facut tu deja studiul serios de fezabilite (Marţi, 6 noiembrie 2018, 14:06)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      si concluzia este ca A8 nu se justifica. Super. Pai atunci ce rost mai are sa cheltuim milioane pe studii de fezabilitate FACUTE cand le putem deja anticipa concluziile ...

      Tu esti singurul care viseaza ctitorii si monumente.
      Ce intereseaza aici este dezvoltarea economica a unei regiuni (de fapt una si jumatate - Regiunea Nord-Est plus jumate din regiunea Centru. Plus efectele de spillover pentru regiunile invecinate (Centru, Nord-Vest si Sud-Est).

      Nu conteaza cat de mare ti se pare tie un proiect (si daca-l visezi ctitorie atunci cand depaseste ce poti tu concepe sau accepta). Conteaza ca este NECESAR, cu detaliile necesare aferente, pentru dezvoltarea regiunii; si conteaza gasirea acelei configuratii care sa maximizeze efectul (dezvoltarea economica) si fezabilitatea economica (care reiese din dezvoltarea economica ulterioara a regiunii).

      Si nu este nevoie de teorii originale aici, este nevoie doar de treaba profesionista. Nu este decat un proiect de autostrada ca atatea altele, si au fost in Europa si in lume altele si mai grele si mai complexe, pe vremea cand nu aveam inca mijoacele tehnologice si manageriale de acum.

      Si trebuie tinut cont de importanta si necesitatea transportului rutier tip autostrada, in contextul ansamblului de factori care contribuie la dezvoltarea aceste regiuni.
        #showComment() #showComment()
  • -1 (3 voturi)    
    Mi-ar putea spune unii: bai da' nu te poti abtine (Marţi, 6 noiembrie 2018, 17:19)

    Habermas [utilizator]

    sa insulti partenerii de forum la aproape fiecare comentariu spunandu-le cat de prosti sunt?

    Si raspunsul meu: Sunt absolut dezamagit si chiar revoltat de nivelul scazut la care se poarta conversatia intre comentatori. Nu ma pot preface ca nu vad realitatea, si anume ca multi comentatori sunt fie incapabili fie nedoritori de discutie onesta si inteligenta. In plus, multi sunt lenesi, nu vor sa-si foloseasca capul. Comenteaza ca gascanii, dand cu cuvintele aiurea in comentariile care nu le confirma cliseele sau interesele lor inguste.

    Tragand linie, modul meu de a comenta este consecinta deciziei de a nu face rabat de la nevoia de onestitate, nevoia de inteligenta, si nevoia de efort minim. Cine pe nu se califica, din punctul meu de vedere (si de obicei este evident, nu numai pentru mine), nu-l iert. In rest, nu conteaza daca opinia altcuiva este identica, similara, opusa sau indiferent cum in raport cu opinia mea. O discutie cu un oponent inteligent, onest si diligent este o placere, si - cand se intampla (si s-a mai intamplat), o recunosc deschis.

    Iar ca un corolar, mi-am pierdut deja rabdarea cu genul de comentarii care nici macar nu sunt opinii personale ci doar productii automate ale timpurilor de cultura derivate din otomanism, putinism si alte forme de hotie sau totalitarism. Pe alea ori le ignor ori le etichetez instantaneu cu ceea ce sunt.
  • 0 (2 voturi)    
    corect (Marţi, 6 noiembrie 2018, 20:23)

    geo_p21 [utilizator]

    Aceasta autostrada se va face chiar daca ar trebui sa separam Moldova de miticii din sud.Dupa unii experti de pe aici singura autostrada care merita dupa trafic este Brasov-Comarnic si aia vinerea si duminica.Ce vorbim de dezvoltare,ce vorbim de viitor...Au scos postacii la combatut A8.
  • -2 (4 voturi)    
    Comentatorul Harald pare exact tipul de functionar (Marţi, 6 noiembrie 2018, 21:27)

    Habermas [utilizator]

    de care vorbeste catalin Drula. Nu m-ar mira sa fie chiar unul din aia responsabil pentru tergiversarea si subminarea proiectului autostrazii Iasi-Tg.Mures.

    Genul asta de functionar nu stie, nu aude nimic care ii poate ameninta lui linistea si confortul, si nu vrea sa se faca nicio autostrada pentru ca este tipul de proiect care il depaseste si face tot ce poate sa amane demararea lor pana dupa ce iese el la pensie, sau ceva de genul asta.

    In plus vorbeste de sus, tipic functionarilor de la "centru" care vorbesc deparca ai venit la pasha cu caciula in mana sa le ceri lor ceva si nu ai solicita - conform dreptului de cetatean liber - ca el sa-si faca datoria de angajat public. Raspunde intotdeauna cu "[cliseul lui] urmat de "degeaba insisti" ". Cand ii aduci argumente, vorbesti ca la pereti cu el/ea.

    Este o atitudine criminala. Ar trebui dibuiti functionarii care fac genul asta de sabotaj si penalizati cu maximum posibil, dati afara acolo unde este posibil plus dati in judecata pentru subminarea economiei nationale / sau alta clasare adecvata in sensul asta.

    Este nevoie de o ancheta pentru a vedea cine sunt cei care saboteaza autostrada Iasi-Tg.Mures.
    • +2 (2 voturi)    
      Admin Hotnews (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 7:29)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Va rog stergeti toate comentariile, @habermas este tot una cu tov Drula
        #showComment()
  • 0 (0 voturi)    
    Unii, si mai ales anumiti functionarii, nu vor A8 (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 8:58)

    Habermas [utilizator]

    din cateva motive (lista incompleta):

    1. Se tem de proiecte complex in general
    2. Se tem de proiecte ceva costisitoare in general, adica se uita doar la costuri fara sa se uite la beneficii. Cam ca cersetorul de pe comoara, care prefera sa cerseasca doi bani pentru ca fie nu stie ca sta pe o comoara fie ii este lene sa sape.

    3. Se tem de proiecte complexe si costisitoare pentru ca - daca este functionar direct responsabil - se teme ca astfel de proiecte va atrage niste controale si verificari mult mai stricte si in general o transparenta care i-ar da de gol fie incompetenta, fie micile invarteli pe care le-a facut in trecut. Asa ca prefera sa ingroape totul cu orice pret, n-are decat sa arda tara.

    4. Tot daca este functionar direct responsabil a primit ordin de sus sa minimize toate costurile posibile si imposibile, cu orice pret (altfel e dat afara sau altcumva penalizat drastic). Ordinul de sus fiind primit fie de la alti functionari mai sefi ca el fie de la politicienii vremelnic ajunsi sefi si care vor sa stoarca bani pentru a-i directiona in alte parti - de exmplu pomeni electorale, alte lucrari cu costurile supradimentionale (multiplicate de 2-10-50 de ori) pentru a putea fi furate.

    5. Se tem de orice este altceva decat ce era "pe vremea lui".

    6. Sunt angajati in strategii ilegitime precum concentrarea controlul administratiei si resurselor nationale in Bucuresti; deci sabotarea proiectelor care risca sa compromita acest obiectiv al lor.

    7. Au animozitati personale fata de diverse tipuri de lucrari sau fata de diverse regiuni ale Romaniei, din motive diverse.

    8. Sunt platiti de dusmanii Romaniei sa saboteze proiectele de anvergura care sa poata da Romaniei dinamica economic, politica, militara, stiintifica, culturala etc de care este capabila.

    9. Sunt idioti utili.

    10. Mai continuati si voi, care vreti, eu nu vreau s-o mai lungesc cu comentatul. M-am lungit destul deja.

    Dar acesti oameni nu vor putea sta in calea istoriei.
    A8 se va face, si optimal.
    • +1 (3 voturi)    
      Tu nu intelegi ca autostrada este prea (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 10:39)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      scumpa si nu se justifica in traseul spus de tine? Tu scrii toate aceste posturi ca sa iti treaca autostrada prin fata casei....dar eu sunt de mseserie economist, fac calcule si sunt de parere ca, cu acesti bani, se pot face autostrazi in alte zone mult mai circulate. Un exemplu clar este autostrada Pitesti-Sibiu, pe unde se circula in permanenta si care este si culoar de transport european (este parte a culoarului 4 paneuropean). Aceasta e prioritatea, nu autostrada la Gheorgheni.
      Ca functionar public trebuie sa fii nebun sa faci autostrada la Gheorgheni si sa nu faci la Sibiu.
        #showComment() #showComment() #showComment()
  • 0 (0 voturi)    
    O autostrada nu e chiar ceea ce va inchipuiti (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 19:45)

    vionel [utilizator]

    In primul rand o autostrada se construieste numai si numai daca este necesar acest lucru.
    O autostrada nu dezvolta nimic!
    O autostrada polueaza!
    O autostrada produce grave distrugeri ale mediului natural!
    O autostrada mareste incidenta cancerului de plamani si cancerului bronhopulmonar ( vezi studiile : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4772211/ )
    https://sites.hks.harvard.edu/fs/achandr/RSUE_InfrastructureEconomicActivity_2000.pdf


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by