Legea pentru Autostrada Unirii a fost adoptată în Parlament. Ce prevede textul pentru autostrada A8 Tg. Mureș - Iași

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:29 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni
Foto: Hotnews
Proiectul Autostrăzii Unirii, așa cum a fost supranumită A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni, a fost aprobat printr-o lege în Parlament cu votul a 261 de deputați. Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

De ce a ales Parlamentul să adopte o lege pentru un proiect de investiție? „Proiectul acesta de lege vine din exasperare. Ai un Guvern care efectiv refuză să facă pași pentru acest proiect”, a declarat pentru HotNews.ro deputatul USR Cătălin Drulă.

Proiectul de lege inițiat de PMP a fost votat miercuri în plenul Camerei Deputaților, cameră decizională, la o săptămână după ce a primit raport pozitiv în Comisia de Transporturi. La raportul discutat s-au aprobat câteva amendamente formulate de deputatul USR Cătălin Drulă, amendamente care spun că autostrada va avea o finanțare predictibilă, an de an, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

Totodată, Comisia a mai aprobat un amendament care spune că autostrada va fi finanțată din credite externe, din fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat. Posibilitatea de a realiza autostrada „și/sau prin parteneriat public-privat” a fost introdusă de deputatul PSD Cătălin Rădulescu.

De asemenea, proiectul legii adoptate prevede că Ministerul Transporturilor se ocupă de implementarea autostrăzii, deși Guvernul a decis ca de bucata Tg. Neamț - Iași să se ocupe Comisia Națională de Prognoză pentru implementarea printr-un Parteneriat Public-Privat.



În timp ce Parlamentul adoptă o lege care stabilește prioritatea A8, Ministerul Transporturilor lucrează la o analiză care ar putea sugera ca în locul A8 pentru conexiunea cu Moldova, să se realizeze autostrada A13 Brașov - Bacău.

Modificarea pe care Ministerul Transporturilor ar putea s-o facă, prima schimbare majoră a Master Planului de Transport adoptat în urmă cu doi ani, se bate însă cap în cap cu un alt plan al Guvernului: realizarea tronsonului A8 Tg. Neamț - Iași - Ungheni printr-un Parteneriat Public Privat.

A8 Tg. Mureș - Tg Neamț - Iași - Ungheni (conform Master Planului de Transport)

    Lungime: 318 km
    Cost estimat în MPGT: 4 mld euro
    RIRE (Rată Internă de Rentabilitate Economică) - 8,8% pe zona montană și 10,8% de la Tg. Neamț la Iași-Ungheni

Citește și:
---

Posibila schimbare a A8 cu A13, criticată de societatea civilă

Intenția deprioritizării A8 și promovarea soluției A13 este dezaprobată de două asociații din domeniul societății civile consultate de HotNews.ro. Aceastea susțin că A13 este împinsă în față pentru a aduce trafic pentru autostrada de pe Valea Prahovei (Brașov - Comarnic - Ploiești), un proiect pe care statul român se încăpățânează să-l facă printr-un Parteneriat Public Privat, după trei tentative eșuate în ultimii 15 ani.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic - Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Asociația Construim România (ASCORO), o altă voce din rândul societății civile, a transmis pentru HotNews.ro că susține realizarea autostrăzii A8 care e de „importanță majoră și strategică pentru România și Europa” și susține, la fel, că reînvierea A13 vine doar în contextul în care Guvernul vrea din nou să realizeze autostrada de pe Valea Prahovei în PPP.

Cele două autostrăzi în MasterPlan: A8 este estimată la jumătate din cât susțin autoritățile că va costa și are punctaje mai mari decât A13

Analiza în curs pe care o realizează Ministerul Transporturilor și care ar putea conchide că A13 Brașov - Bacău trebuie să fie realizată cu prioritate înaintea A8, ar putea însemna prima modificare majoră a Master Planului General de Transport (MPGT). Acesta a fost adoptat în forma finală în 2016 și a fost o cerință a Comisiei Europene pentru ca România să mai primească fonduri europene pentru proiecte de infrastructură.

MPGT-ul a avut ca scop planificarea în timp, prioritizarea proiectelor, detalierea valorilor estimate și sursele de finanțare pentru marile proiecte de transport - un document strategic pentru următorii 15 ani care să contureze clar proiectele pe care trebuie să le urmeze guvernele României care vor veni.

În MPGT A8 era planificată a fi implementată pe două cicluri financiare europene, tronsonul Tg. Neamț - Iași - Ungheni în exercițiul 2014-2020, iar porțiunea Tg. Mureș - Tg. Neamț, zona montană cea mai grea, era planificată pentru perioada 2020-2030, începând din 2023.

Cât despre A13 Bacău - Brașov, conform Master Planului, autostrada era mai jos în lista priorităților și era planificată spre execuție începând cu 2023 și până în 2027.


---





Citeste mai multe despre   
















9936 vizualizari

  • +1 (13 voturi)    
    Normal (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:33)

    Kosmos [utilizator]

    era sa inceapa si Iasi Bacau- dar nu cred ca mai avem oameni normali in ro
    • +14 (14 voturi)    
      Va fi si Iasi-Bacau (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:52)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      chiar in cadrul A8 (adica un scurt brat va conecta Bacaul la A8 spre nord. Pentru ca odata inceputa treaba serios, se va vedea ca are sens economic si strategic. Eu asa cred, ma rog sper. Dar mi se pare logic. In sensul asta, discutia Iasi vs. Bacau este falsa.
      • +3 (3 voturi)    
        tin sa va dezamagesc (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:45)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

        Nu va fi nici Iasi-Tg Mures nici Bazau-Brasov, cel putin nu in urmatorii 20 de ani. Lui Renault i-a promis guvernul in 1999, la privatizarea Dacia, autostrada Pitesti-Sibiu, si rezultatul care e? Tot nu a trecut de stadiul de studiu de fezabilitate....
        • 0 (0 voturi)    
          De acord ca asta este planul lor. (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:50)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Dar urmatorii 20 de ani nu vor fi ca ultimii 20 de ani.
          • 0 (0 voturi)    
            sa ne fereasca cel de Sus (Joi, 8 noiembrie 2018, 10:28)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

            si sa nu fie si mai rau !!
          • 0 (0 voturi)    
            crezi? (Joi, 8 noiembrie 2018, 14:20)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

            Ce anume te face sa crezi asta?
    • +2 (2 voturi)    
      Apă de ploaie (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 17:10)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      PSD nu mai are bani sa plătescă indemnizațiile promise nou născuților si noi visăm autostrăzi.

      Ce nu înțelege lumea este ca UE dă banii după ce s-a realizat proiectul, ca UE sa deconteze trebuie sa ai bani cu ce sa construiești si chiar nu sunt.
  • +18 (18 voturi)    
    am trait s-o vad si pe asta (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:35)

    Pacala se intoarce [utilizator]

    Sincer nu mai speram in viata asta.

    ... bine, nu s-a facut nimica inca, dar e oleaca de speranta...
    • +14 (14 voturi)    
      Pana in 2030 o fac ei, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:51)

      2087 [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

      in stilul caracteristic PSD:

      Prin inchiderea si redeschiderea repetata a santierelor, cu Dan Sova dormind langa un tauntaun pe santier pana la terminare, cu banii sifonati catre campanii PSD, cu sute de intarzieri imposibil de justificat si penalitati platite de fraierii care inca voteaza PSD.
      • +1 (3 voturi)    
        10 ani ar fi un termen OK (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 13:31)

        t4v1 [utilizator] i-a raspuns lui 2087

        Pentru un proiect de asemenea anvergura facut calumea.

        Portiunile la campie si deal vor fi facute mai repede in timp ce protiunile de munte vor dura ceva mai mult.
      • +3 (3 voturi)    
        sigur n-ai gresit? (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:47)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui 2087

        O SUTA se scrie cu 2 de 0, nu cu unul :)
    • +10 (10 voturi)    
      sa nu ne impacientam totusi, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 13:22)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

      mai e mult pana vom vedea autostrada inaugurata. La viteza cu care se misca lucrurile la noi, nu m-ar mira sa ies la pensie si sa nu fie inaugurata.
      La autostrada Buc-Constanta s-au inceput lucrarile in 1983, si s-au definitivat abia in 2012 (deci 29 ani) si are doar 203 km. Metroul din Drumul Taberei a fost inceput in 2011, si nici acum nu e terminat. Podul de la Vacaresti a inceput in 2011 si a durat vreo 4 ani...asa ca sa nu ne imbatam cu apa rece: daca s-a votat legea in Parlament nu inseamna ca in mod automat in cativa ani avem autostrada.
    • +1 (1 vot)    
      hehe (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:46)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

      mai bine lasa speranta deoparte, ca daca ne uitam in istoria recenta nu prea vedem legi respectate si autostrazi construite. E o lege dinainte de 2000 care cerea alocarea a 6% din PIB pe educatie, si nu s-a aplicat in nici un an.
  • +10 (16 voturi)    
    Este un pas bun. Primul. (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:46)

    Habermas [utilizator]

    Urmeaza foarte multe detalii practice si foarte multe decizii specifice unui proiect complex. Cel putin doua lucruri sunt necesare:
    - maxima expertiza in acest proiect
    - maxima transparenta in acest proiect

    Romania nu poate alerga inainte intrun picior. Romania are nevoie ca Moldova sa se dezvolte sa fie un motor puternic de dezvoltare nationala. Cand va incepe sa se dezvolte, Moldova nu va uita celelalte regiuni ale Romaniei.

    Cei care credeti sa puteti contribui, nu stati pe margine. Interesati-va, incercati sa va aduceti un aport viabil. Cand se poate, in mod direct in proiectul (mai degraba programul - compus din mai multe proiecte dedicate fiecarei portiuni).

    Cand nu se poate direct, oricine se poate implica in organizatiile non-guvernamentale care vor monitoriza evolutia proiectului, sau indirect in legislatie (cum a facut Catalin Drula si colaboratorii lui), sau in conferinte academice, sau in proiecte sociale legate de proiect sau de contextul proiectului - de exemplu dezvoltarea economica a fiecarui sat / oras / vale / oras / regiune din Nordul si Estul Romaniei.

    Eu cred ca este un bun proiect de mobilizare nationala. Si un bun mod de a invata sa ne implicam in proiecte nationale.
  • +8 (14 voturi)    
    nici o problema... (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 12:56)

    liviu_ [utilizator]

    legea se poate si anula...
    sa nu ne facem sperante... pana in 2040 nu e gata GARANTAT!
    • +7 (7 voturi)    
      Praf în ochi (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 13:54)

      modream [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      De început procedurile, se pot începe si alaltăieri...da' o să dureze 150 de ani studiile etc. si n-o să se facă nimic până la urmă, exact ca și Comarnic-Brașov, Pitești-Sibiu etc. Nu cu Ciuma Roșie PSD la putere. Si probabil nici cu alții.
    • +3 (3 voturi)    
      asta spuneam si eu mai sus, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:12)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      nimic nu e sigur la noi in tara. De la avea o lege si pana se materializeaza in autostrada, mai este..
    • +1 (1 vot)    
      Nici nu mai trebuie anulată (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 18:34)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      au introdu câ se va face cu bani europeni SAU PPP!!!
      Deci asta au și vrut!
  • +6 (6 voturi)    
    deci in 30 de zile (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:08)

    Francisc 1 [utilizator]

    incep sa numar , bai baieti sunteti beti?
  • +4 (4 voturi)    
    Strategia PSD: pro-A8 in Parlament, (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:49)

    Habermas [utilizator]

    sabotarea A8 in Guvern.

    Adica au votat pt A8 ca sa incerce sa evite o pierdere masiva de imagine (si voturi adica) in Moldova, dar pe la spate au pus guvernul sa saboteze deja A8.

    Pana nu cade acest guvern, si pana nu zboara PSD de la guvernare, si pana nu se schimba oamenii din birocratia ministerelor care este responsabila de facerea A8, proiectul A8 nu va incepe cu adevarat.
  • +1 (3 voturi)    
    Pt hotnews: faceti si un articol si in Engleza pe (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 17:51)

    Habermas [utilizator]

    acest subiect.

    Cred ca lumea in Europa merita sa stie. Ar trebui sa dam sfoara-n tara / in UE / Occident ca s-a adoptat aceasta lege. Sigur, mai e mult pana departe, dar e un pas important inainte si trebuie facut cunoscut.

    De exemplu unii investitori ar putea sa vrea sa inceapa deja unele investitii de demarare in Moldova. Eu ca investitor strain asa as face: as evalua perspectivele si daca arata bine (desi inca nu-s confirmate), daca restul detaliilor se pupa, atunci as deschide o prima investitie, nu prea mare, dar ca sa incep deja sa cunosc terenul, si sa am un picior pus pentru mai tarziu cand eventual autostrada va fi si terminata.

    PS. Da, si pentru a crea presiune internationala pentru ducerea la bun sfarsit a acestui proiect.
  • 0 (0 voturi)    
    Incredibil un guvern de sabotori (Joi, 8 noiembrie 2018, 1:09)

    V. Istina [utilizator]

    Si mafioti utili. Nu Romaniei evident.

    Cotofana asta tampita, se plimba prin deserturile arabe, sa imprumute sume colosale pentru clientii politici ai lui Dragnea!

    Si nu face nimeni nimic? Nu pot sa inteleg, se lasa Statul Roman asa pasiv, furat?

    Miliarde de euro din bani publici prin aceste “parteneriate” si nimeni nu face nimic? Halucinant!

    Ce viata e asta, sclavi pe mosia lui dragnea si cotofana cretina? Unde sunt cainii de paza? Au emigrat de mult? Asa se pare...


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version