Guvernul Dancilă modifică din pix traseul unei alte autostrăzii planificate în Moldova: Vrea să facă PPP pe Iași - Tg. Neamț - Suceava, deși în Master Plan există un alt traseu stabilit pentru nordul regiunii

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:54 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


PPP pe ruta Iasi - Tg. Neamt - Suceava
Foto: Hotnews
În turneul recent din țările arabe din zona Golfului, premierul Viorica Dăncilă a prezentat proiectele pe care Guvernul vrea să le realizeze în Parteneriat Public-Privat. Printre aceste proiecte apare o autostradă care nu există nicaieri în documentele oficiale ale autorităților precum Master Planul General de Transport: o autostradă de la Tg. Neamț la Suceava și mai departe spre granița cu Ucraina. Acest tronson este „lipit” de Guvern de bucata de la Tg Neamț - Iași - Ungheni, parte din A8. În Master Plan, în schimb, există un drum de mare viteză de la Suceava la Pașcani și mai departe spre sudul țării spre București.

Guvernul Dăncilă vrea să facă o serie de mari proiecte de infrastructură prin Parteneriat Public-Privat, adică un proiect înc are partenerul privat se ocupă de finanțare, proiectare și execuție, iar în schimb statul român va plăti anual o sumă de bani timp de câteva zeci de ani - o strategie eșuată până acum de trei ori în 15 ani pe celebra A3 Comarnic - Brașov.

Guvernul, prin Comisia Națională de Prognoză, vrea să facă trei mari proiecte de autostrăzi, iar în recenta vizită în țările din Golf, premierul Viorica Dăncilă le-a și prezentat: autostrada A3 Ploiești - Comarnic - Brașov (la pachet cu întreținerea București - Ploiești), autostrada pe Coridorul IV Sudic (București - Alexandria - Craiova - Drobeta Turnu Severin - Lugoj) și, surpriză, autostrada Ungheni - Iași - Tg. Neamț - Suceava - granița cu Ucraina.

Surpriza vine din faptul că până acum Guvernul a menționat că vrea prin PPP doar bucata Tg. Neamț - Iași - Ungheni, parte din A8 până la Tg. Mureș.

Acum, de nicăieri, proiectul prevede pe harta prezentată de premierul Dăncilă o nouă bucată de autostradă de la Tg. Spre Suceava care nu există nicăieri în Master Planul General de Transport (MPGT), documentul strategic din domeniul infrastructurii.

În schimb, în MPGT Suceava (și Siretul) ar urma să fie legată printr-un drum de mare viteză pe ruta Pașcani - Bacău - Buzău - București, nicidecum prin Tg. Neamț.

O taxă de 7 dolari pe 100 de km și plăți anuale de 70 de milioane de dolari timp de 40 de ani

În prezentarea premierului se precizează că „noua” autostradă va avea 190 de km, iar șoferii ar urma să plătească o taxă de 7 dolari / 100 km.

Conform tabelului, PPP-ul pentru acest proiect ar urma să dureze 40 de ani, iar statul poate suporta 25% din costul inițial, iar ulterior câte 70 de milioane în fiecare an al parteneriatului, pe lângă taxele încasate de partenerul privat. În plus, statul român ar acorda și un bonus de 100 de milioane de dolari dacă partenerul privat reușește să realizeze proiectul în primii 3 ani, deși de aprobări și exproprieri tot statul român se va ocupa.

Prezentarea premierului Dăncilă:



Harta din Master Plan pentru zona de Nord a Moldovei:




Potrivit cifrelor din Master Plan, drumul de mare viteză Siret - Suceava - Pașcani ar urma să aibă circa 100 de km și un cost estimat de 490 de milioane de euro.

Citește și:





Citeste mai multe despre   

















7557 vizualizari

  • +29 (29 voturi)    
    tocator de bani (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 14:57)

    domnescu [utilizator]

    cu cat mai des se schimba proiectul cu atata pot face mai multe studii de fezabilitate, care nici macar nu trebuie sa fie ok, ca doar nu o sa faca nimeni porcaria aia.
    si asa ne impuscam singuri in oo
    • +21 (21 voturi)    
      tocator de timp.. (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:34)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui domnescu

      A trecut mai mult de un deceniu de cand Iasiul ar fi trebuit sa fie legat de Bucuresti cu o autostrada. Fonduri aveam de la UE inca din anii 2000.
      Estul Romaniei trebuie sa ramana nedezvoltat. Altfel Republica Moldova nu ar mai avea nici un motiv sa respinga unirea cu Romania.
      Cine are de castigat? Cine are de pierdut?...
      https://www.youtube.com/watch?v=VTiIhZcXLSM

      Cine controleaza exporturile de gaze ale Romaniei, prin interpusi din Ungaria? Cine va exploata gazele din Marea Neagra, tot cu sediul la Budapeta?...
  • +6 (8 voturi)    
    ,a rog... (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:00)

    liviu_ [utilizator]

    bun si asa...
    1 - cat o sa fie taxa?
    2 - in cate seci de ani o sa fie gata?!
  • +23 (23 voturi)    
    si care e problema ? (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:12)

    Dimijoarei_Obt [utilizator]

    oricum nu se va face !
  • +14 (16 voturi)    
    Guvernul incearca sa saboteze legea pt A8 votata (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:22)

    Habermas [utilizator]

    azi in Parlament. Pentru asta arunca pe piata tot felul de prostii pentru a incerca sa fac ceata, fum si alter efecte speciale.
  • +15 (15 voturi)    
    Niciun județ fără autostradă!!! (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:28)

    Amad [utilizator]

    Pe principiul că orice județ poate aduce voturi PSD-ului, aruncăm momeala la toate.
  • +15 (17 voturi)    
    "Ieftina" (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 15:49)

    alexpopov [utilizator]

    minim 3 miliarde?!?...

    16 milioane $ pt fiecare km
    sau
    16000$ pt fiecare metru
    sau
    16$ pt fiecare milimetru...

    In alte tari un kilometru de autostrada cu patru benzi pe sens costa aproximativ 8-9 milioane dolari. 4 BENZI PE SENS.

    Dar cand suntem fraieri si lasam asa oameni sa ne conduca si sa ne fure... dam si 25 mil pe km, cum am mai dat...
    • +13 (13 voturi)    
      Compari mere... (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 18:13)

      paonipao [utilizator] i-a raspuns lui alexpopov

      Cu pere!
      Probabil ca acela este pretul pe care il spui de 8-9 mil/km...dar este pretul pe cate l-ar plati statul roman daca ar avea banii si ar contracta el constructia autostrazii.
      Cand apelezi la ppp, statul pierde categoric pentru ca privatul nu va accepta nici o data sa investeasca intr-o autostrada fara sa aiba un castig considerabil!
      Singura varianta buna pentru RO este folosirea banilor de la UE si nu constructia in ppp.
      Bineinteles ca Dragnea si acolitii din psd nu accepta o investitie fara sa le “iasa” si lor ceva!
      Iar cu banii de la UE lucrul asta nu se poate!
      • +4 (4 voturi)    
        Statul risipește 75-80% din bani (Joi, 8 noiembrie 2018, 2:41)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui paonipao

        În România, 8-9 mil.euro/km a ajuns să fie considerată o valoare rezonabilă, dar în regim privat o autostradă cu 2 benzi pe sens se poate construi la câmpie (gen valea Siretului) cu 2 - 2,5 mil.euro/km. Cu tot cu profit de 100%, costurile tot rămân la jumătate față de cele ale statului.

        Privatul trebuie să finanțeze singur autostrada, pe banii lui. Și s-o taxeze 40-50 de ani, fără să primească niciun euro de la stat în timpul ăsta. Dar politicienii români vor neapărat să le iasă și lor ceva, altfel mai bine stă toată țara fără autostrăzi.

        Problema e că statul încasează taxe de drum și accize pe carburanți, după care face concurență neloială cu autostrăzile și drumurile lui naționale ”gratis”. O rambursare între 10 și 25% din accizele încasate pentru carburantul aferent traficului pe autostrada privată ar putea duce la construirea a vreo 3.000 de km de autostrăzi în doar 10 ani, fără ca statul să investească nimic , ocupându-se în schimb doar de autostrăzile aflate deja în lucru și de șoselele de centură care lipsesc prin toată țara.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu conteaza ! (Joi, 8 noiembrie 2018, 7:34)

      Observatore [utilizator] i-a raspuns lui alexpopov

      Sunt ai nostrii .
  • +6 (6 voturi)    
    Asa au facut, cu totii, mereu... (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 16:56)

    Olyx [utilizator]

    cand nu aveau Master Plan schimbau traseul autostrazilor DUPA BUNUL PLAC; acum fac la fel...Cu tot Master Planul, cu tot !...Tara asta nu are niciun viitor cu asemenea SPECIMENE de politruci care se joaca cu soarta ei de parca s-ar distra la "păcănele" ...<<Mai facem inca un "pariu", pana ne iese "combinatia"... !!!>> De ce fac asta ? Pentru ca ei, (INCA) pot !...
  • +3 (3 voturi)    
    fac (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 17:27)

    nahir [utilizator]

    orice dar numai cu parteneriat public privat.
    De unde să mai iasă parandărătul dacă fac din fonduri UE?
    • 0 (2 voturi)    
      Chiar dacă ar fi o absorbție de 100%, (Joi, 8 noiembrie 2018, 14:02)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      fondurile europene nu sunt suficiente pentru a recupera decalaje vechi de 50 - 60 de ani. În infrastructura rutieră din RO trebuie investiții de 3-4 ori mai mari decât toate fondurile europene, iar statul nu va avea niciodată destui bani pentru asta.

      Pe lângă asta, fondurile europene sunt sume de bani, nu kilometri de autostradă. Statul român cheltuie o anumită sumă pentru a face 30 - 35 km de autostradă pe an (cam asta e media) deși aceiași bani ar trebui să finanțeze 100 - 120 km de autostradă pe an. În rezumat, se cheltuie banii disponibili, făcând însă cât mai puțin cu ei.

      De asta trebuie schimbat modelul de business, trebuie adoptat modelul francez de finanțare a autostrăzilor pe banii investitorului privat. Vor fi taxate, dar cel puțin vor exista, se vor construi și vor fi astfel recuperate decalajele de zeci de ani față de Europa.
  • +7 (7 voturi)    
    Iar și-au pus capul la treabă (Miercuri, 7 noiembrie 2018, 18:30)

    ranuhasu [utilizator]

    Mai ho cu inițiativele, că ați ciuruit pereții de la atâta dat cu nuca-n ei...!
  • +7 (7 voturi)    
    De noaptea mintii! Jaf, tradare si tupeu! (Joi, 8 noiembrie 2018, 0:48)

    grunespferd [utilizator]

    De ce sa faci cu bani europeni, cand poti sa furi si sa-ti „rasplatesti“ clientii politici, mafiotii locali care te sustin in partid, ciomagarii de serviciu,si nu te trage nimeni la raspundere?

    Fara justitie, nu mai avem contract social. Traim nu anarhie, ci dictatura ticalosilor, a marlanillor si tradatorilor!

    Pasca masii de treaba, ca ne lasam jupuiti de talhari si nu punem mana pe furci si topoare!
  • +2 (2 voturi)    
    Bucovina, Perla Moldovei, este în mare suferință! (Joi, 8 noiembrie 2018, 8:42)

    Entiu [utilizator]

    Investiţiile statului în infrastructura rutieră în Transilvania şi Banat au permis acestei zone să atragă investitori şi să îşi dezvolte exporturile, dar la polul opus Bucovina și Moldova au fost lăsate de izbelişte din perspectiva proiectelor de şosele. Alocarea disproporţionată a sumelor pentru infrastructura rutieră se află în strânsă corelaţie cu valoarea exporturilor.
    Bucovina si Moldova ar trebui să beneficieze de investiţii mult superioare pentru a recupera decalajul în stocul de infrastructură.
    Totuşi, se creează un cerc vicios. Investitorii se duc acolo unde infrastructura este deja bună şi fac presiuni pentru ca aceasta să fie îmbunătăţită. Bucovina, Perla Moldovei, este în mare suferință!
  • +1 (1 vot)    
    AutostrAZI (Joi, 8 noiembrie 2018, 13:57)

    mirceaaldea [utilizator]

    AZI, 08.11.2018 avem ceva cioturi de autostrazi, un drum tip autostrada inseamna macar 100km cap-coada,ce vor astia este sa ne tina sub papuc sa nu ne putem dezvolta indiferent de regiune.Infracstructura este praf aproape in toata tara,ei vorbesc de MasterPlan ca de closca cu pui de aur,URGENTA este PITESTI-SIBIU si BUCURESTI-BRASOV,va dau un exemplu,aseara orele 18 pe DN1 zona Comarnic erua ceva DOREIII la asfaltat pe intuneric,coada de masini era din COMARNIC pana aprope de CAMPINA pe un sens ,iar dupa ce am trecut era din COMARNIC pana in SINAIA in oras,DEZASTRU FRATILOR


Abonare la comentarii cu RSS


de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version