De ce a decis Comisia Europeană să finanțeze doar jumătate din magistrala de metrou M6 către Aeroportul Otopeni. Criticile aduse proiectului depus de România

de Vlad Barza     HotNews.ro


Magistrala 6 spre Aeroportul Otopeni
Foto: Metrorex
​În urma eșecului autorităților române de a oferi explicații pertinente, Comisia Europeană a decis că magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanțare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanță, adică doar până la stația Tokyo (zona Mall Băneasa), scrie Asociația Pro Infrastructura. Informația a fost confirmată marți de directorul general Metrorex, Dumitru Sodolescu. În articol puteți citi pe larg ce aspecte reproșează cei de la Comisia Europeană statului român pentru proiectul de peste un miliard de euro.

Asociația Pro Infrastructura anunță că a primit scrisoarea prin care Comisia Europeană, în februarie 2018, critica și cerea explicații de la partea română despre Magistrala M6 de metrou în urma depunerii cererii de finanțare (în decembrie 2017) de către autoritățile române.

În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase "aspecte critice", deintre care două grave.

Magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanțare europeană nerambursabilă asigurată DOAR PE JUMĂTATE din distanță, adică doar până la Stația Tokyo (zona Mall Băneasa). Informația a fost confirmată marți de directorul general Metrorex, Dumitru Sodolescu, care a precizat că restul din fonduri vor veni de la bugetul de stat și de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională.

Ce spun cei de la Pro Infrastructura? ”Decizia vine în urma eșecului autorităților române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea ("Request for Clarifications") trimisă la București în 16.februarie.2018. Pentru accesul la document, Asociația Pro Infrastructură a trebuit să dea în judecată Ministerul Fondurilor Europene (MFE) și instanța ne-a dat dreptate pe 13 septembrie 2018”,

În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase "aspecte critice" (alături de altele secundare) în vederea obținerii finanțării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absența unei analize de opțiuni veritabile și estimarea costurilor la un nivel prea scăzut.

De exemplu CE spune că estimarea de cost este nerealistă, la 52,5 milioane euro/km, în timp ce la alte proiecte recente din București costurile sunt de 69-83 milioane euro/km.

În plus, Comisia critica faptul că Magistrala M6 nu ține cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de încredere. La fel de important este deranjul creat pe DN1 în timpul execuției stațiilor în galerie deschisă, iar autoritățile române sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului în 4,5 ani (unul aferent licitației și alți 3,5 de lucrări în teren).

Din februarie și până în septembrie, au fost mai multe runde de dialog între partea română și specialiștii europeni. Deznodământul? Marți, 06.11.2018, ministrul Fondurilor Europene Rovana Plumb a confirmat public că vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Băneasa), adică 6 stații din totalul de 12.

Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). Vinerea trecută cererea de finanțare a fost retrimisă la Bruxelles pe noile coordonate.

”În stilul caracteristic, responsabilii din minister sunt complet nerealiști, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiției, lucrările urmând să fie demarate în 2019. În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales dacă ne uităm la întârzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor (începută la sfârșitul lui 2011 și încă nefinalizată)”,
spun cei de la asociație.

API Solicită oficialilor din Ministerul Transporturilor România și Metrorex să înțeleagă semnificația reală a deciziei Comisiei Europene și să se concentreze pe accelerarea proiectelor pe Magistralele 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) și 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere dense, cu trafic semnificativ, prioritare în fața secțiunii Tokyo-Otopeni a M6.

Citește și:
VIDEO Legătura Capitalei cu Aeroportul Otopeni: De ce se justifică Magistrala 6 de metrou care va costa un miliard de euro, dacă se face și tren direct de zece ori mai ieftin?



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















17629 vizualizari

  • +41 (41 voturi)    
    Cu aceasta administratie de stat facuta din pile, (Luni, 12 noiembrie 2018, 12:12)

    Habermas [utilizator]

    Romania este blocata, inlantuita, imbolnavita, sufocata, omorata cu zile.
      #showComment#showComment#showComment#showComment
  • +12 (12 voturi)    
    aham./// (Luni, 12 noiembrie 2018, 12:33)

    liviu_ [utilizator]

    macar sa mai fiu inca in viata cand termina astia magistrala... 2050-2060?!
      #showComment
  • +18 (18 voturi)    
    Mda (Luni, 12 noiembrie 2018, 12:34)

    Fanel01 [utilizator]

    La razoare este blocaj in fiecare zi in intersectie din cauza lucrsrilor la metrou , asta dureaza de 5 ani .
  • -23 (25 voturi)    
    nu e rau deloc, orice euro extras din Occident.. (Luni, 12 noiembrie 2018, 13:10)

    demaGOGU [utilizator]

    ... re-echilibreaza tehnica pradatoare, hit and run, folosita de capitalul occidental in teritoriile (cvasi)ocupate.
      #showComment
  • +13 (13 voturi)    
    Nu-i nimic (Luni, 12 noiembrie 2018, 13:16)

    jas [utilizator]

    De la Tokyo punem microbuze de Ilfov.
  • +8 (8 voturi)    
    N-au procedat corect!!! (Luni, 12 noiembrie 2018, 13:48)

    nick24 [utilizator]

    trebuiau să facă 2 stații : Garavde Nord ( sau 1Mai) și Aeroportul Otopeni. băgau Filofteia și Varvara și dădeau drumul la metrou! Cine pe parcurs voia stație -dona terenul și contribuia la lucrări: mol, blocurile de birouri din Piața Presei, de pe centură, primărie Otopeni, etc. Ar fi ajuns banii de la CE.
    Așa au motiv să nu facă NIMIC încă vreo 10 ani.
  • +6 (6 voturi)    
    9 variante de traseu!!! (Luni, 12 noiembrie 2018, 14:28)

    t4v1 [utilizator]

    Cititi scrisoarea, se pare ca MT a transmis mai multe variante de traseu Comisiei, cel putin 9. Variante care din cate stiu eu nu sunt publice!

    Bucurestenilor insa li s-a vandut o singura varianta, cea care serveste intereselor imobiliare din zonele respective.
  • +2 (4 voturi)    
    Floare la ureche (Luni, 12 noiembrie 2018, 14:30)

    Observatory [utilizator]

    cu Duamna 20-20 la putere totul se rezolva, bhai deșteaptă e !
  • +4 (6 voturi)    
    cum adică? (Luni, 12 noiembrie 2018, 14:31)

    oldman_boy [utilizator]

    șase stații de la1 mai la Mall Băneasa?
    Pai nu facem ca în Drumul Taberei?
    11 stații pe 6km.
    Nici nu iese metroul din stație și deja intră în alta!
      #showComment
  • +10 (12 voturi)    
    hilar (Luni, 12 noiembrie 2018, 14:45)

    gelu antigelu [utilizator]

    cat de prost sau hot sa fii sa iti propui sa faci metrou subteran pe camp?
    In toata lumea liniile de metrou ies la suprafata la iesirea din orase si se transforma in trenuri de navetisti.
    Suntem rupti in fund dar vrem investitii fanteziste din banii altora, adica sa plateasca UE. Uite ca nu merge.
    Sumele necesare n-au nici o legatura cu eficienta, absolut nici una.
      #showComment
  • +4 (4 voturi)    
    ...nedumerire... (Luni, 12 noiembrie 2018, 14:53)

    baligosul [utilizator]

    Vin ăștia de la UE și zic că o fi și o păți, că lucrarea la M6, nu se poate încadra în program, ca preț, ca termen, ce știu ei, păi acum marea problemă a angajaților de la Metrou este majorarea salariilor cu 42%, iar a celor de la Ministerul Transportului este angajarea de fii, fiice ale angajaților deja existenți, care să conducă cu dibăcie șpăgile către cine trebuie...Unii umblă cu mizilicuri, gen termene, prețuri, parcă ăștia UE-iștii nu at fi și ei niște bugetari, adică elita.
  • +6 (6 voturi)    
    IRESPONSABILITATE crasa... (Luni, 12 noiembrie 2018, 14:56)

    Olyx [utilizator]

    LIPSA de PROFESIONALISM ( adica INCOMPETENTA crasa ! ), ideea (tipic romaneasca) : "Las' ca merge si asa..." Si toate astea la un minister condus de o persoana care a facut "pârjol" si la "Mediu" si pe oriunde a trecut...
  • 0 (6 voturi)    
    Finantarile UE_1 (Luni, 12 noiembrie 2018, 15:34)

    Costin_eng [utilizator]

    Asteptarile pe care le avem de la UE in privinta evolutiei viitoare a finantarii de proiecte, in Europa de Est in general si in Romania in special, nu se pliaza pe contextul politic european actual si pe evolutiile previzibile in viitorul apropiat. Golul lasat in bugetul UE de Brexit nu va fi compensat (nici nu se doreste) de celelalte state iar conceptul oferirii de ajutor pentru inlaturarea decalajelor de dezvoltare dintre est si vest isi pierde avantul pe masura ce interesele comerciale ale vestului sunt usor, dar sigur, afectate de ritmul de crestere economica al estului. Desigur, estul este inca departe de standardele de dezvoltare din vest dar diferenta procentuala semnificativa de crestere economica (evidenta in ultimii ani) prefigureaza pentru viitor o apropiere continua a PIB-ului pe cap de locuitor de nivelul mediu al UE, fapt ce genereaza disconfort in cancelariile occidental. Motivul acestui disconfort este simplu: nimanui nu-i convine sa aiba competitori puternici in imediata vecinatate ci doar piete de desfacere si mana de lucru ieftina! De aici si propunerile, din ce in ce mai puternic exprimate, de implementare a Europei cu 2 viteze.
    In privinta finantarii magistralei M6, motivele invocate pentru injumatatirea acesteia vin in perfect acord cu cele explicate mai sus. Sa ne amintim cum prin Spania, Italia, Portugalia si nu numai s-au finantat (cu sume impresionante) autostrazi paralele, al caror trafic este mult sub prognoza din SF-uri (ceea ce inseamna ca datele din SF-uri au fost false!), aeroporturi care zac nefolosite (si aici ajungem tot la datele false din SF-uri!) si, cum bine stim, UE nu s-a dat de ceasul mortii pentru acesti bani irositi, pentru simplul motiv ca era vorba de vestul Europei. Cand insa discutam de estul Europei am avut (de-a lungul istoriei) si vom avea in continuare un alt TRATAMENT.
  • -1 (5 voturi)    
    Finantarile UE_2 (Luni, 12 noiembrie 2018, 15:35)

    Costin_eng [utilizator]

    Aici sunt luate la purecat toate virgulele si denumirile subcapitolelor. Nu ar fi rau daca scopul ar fi DOAR pentru a ne obisnui sa facem lucrurile asa cum trebuie (caci avem o mare problema in acest sens – trebuie sa o recunoastem) dar devine tot mai vizibil (pentru cine vrea sa vada realitatea, dincolo de razboiul si pasiunile politice interne) ca adevaratul scop este de a mentine forever un nivel confortabil al decalajului de dezvoltare dintre est si vest, care sa conserve statutul estului de piata de desfacere si furnizor de mana de lucru ieftina pentru vest – fapt ce le asigura vesticilor mentinerea pozitiei de lider economic si politic si, ca efect indirect, un statut privilegiat al nivelului de trai!
    Prin urmare, injumatatirea fondurilor alocate M6 si intarzierile de finantare pe diverse alte proiecte, dincolo de gramada de incompetenta locala in intocmirea SF-urilor si PT-urilor in acord cu normativele europene (care sunt OK), este doar un prim pas in concretizarea interesul strategic al vestului de a nu-si bate singur cuie in talpa prin incurajarea si sustinerea vecinilor din est de a deveni competitori economici viabili.
    Daca il citim cu mare atentie pe Joe Fresco o sa-i dam dreptate: nu sunt vinovati cei ce ne inseala asteptarile ci aceia ce, pe baza unor aprecieri gresite, isi creeaza asteptari nerealiste sau false!
      #showComment#showComment
  • 0 (0 voturi)    
    Metrou (Luni, 19 noiembrie 2018, 20:59)

    roccass [utilizator]

    1.Metroul M5 nu a intarziat din cauza planurilor proaste, a intarziat din cauza ca au aparut lucruri neprevazute: surpriza cu surparea de la statia Eroilor si eternele contestatii care blocheaza la nesfarsit orice santier din Romania. Dupa cum spunea Victor Ponta pe vremea cand nu isi injura propiul partid: Consiliul National de Solutionarea Contestatiillor este cel care conduce economia romaneasca, la fiecare contestatie in parte poate sa paralizeze multe luni in sir orice santier
    2.Daca UE da bani pentru M6 numai pana la Baneasa, asta inseamna ca la bucata pana la Baneasa guvernul a fost destept si a facut o estimare realista, dar la tronsonul dupa Baneasa s-a prostit subit si nu mai face estimari realiste?
    3.Dece trebuie sa conving eu UE ca nu o sa se supere nimeni cand o sa perturb traficul pe DN1 din cauza santierului? Este treaba mea, ca guvern, sa apreciez daca ma cert, sau nu cu soferii, Chiar si in asta se baga Bruxelles-ul? Sau este doar un pretext?
    4.De cand si pana cand este ingrijorata UE ca cineva cere bani prea putini (!?!?) de la Bruxelles pentru un santier? Daca se pacaleste, acel cineva plateste din propriul sau buzunar! Sa intelegem ca UE ar vrea ca guvernul sa fi cerut bani mai multi? Este cam stupid. Sau este tot un pretext?


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by