Centurile Capitalei, atât actuala șosea, cât și viitorul inel A0 la nivel de autostrada, sunt pline de proiecte care bat deocamdată pasul pe loc la licitații, iar singurul tronson pe care se lucrează ar fi trebuit să fie gata deja de mai bine de un an. Vorbim de trei pasaje giratorii suspendate la Domneși și la intersecțiile cu Berceni și Oltenița, un pasaj simplu la Mogoșoaia, supralărgirea a unor bucăți din actuala șosea de centură, dar și de construcția de la zero a 53 de km de autostradă prin Sudul Capitalei - proiecte pe care Comisia Europeană ar vrea sa le finanțeze nerambursabil, însă documentațiile nu au plecat încă de la București.

Proiectele de pe centurile CapitaleiFoto: Hotnews

Actuala Șosea de Centură a Capitalei e reabilitată doar pe 20 din 72 de km, chiar dacă și pe acele tronsoane șoferii dau peste sensuri giratorii sau treceri de pieton, iar sensurile nu sunt separate cu parapete peste tot.

(click pentru mărire în tab separat)

----

  • Lărgirea sectorului A1 - DN7: Trafic deschis la patru benzi de un an, dar fără strat de uzură. Noul termen de finalizare? Iunie 2019

Proiect: Lărgire la 4 benzi - A1-DN7

Lungime: cca. 9 km

Cost: 23 mil. Euro (fără TVA)

Constructor: Asocierea SC Delta ACM 93 SRL & Azvirt LLC & SC Maxdesign SRL

Stadiu: se ciruclă pe patru benzi, dar lucrările nu sunt gata. nu este așternut stratul de uzură

Începutîn: 2013 (contractat în 2011)

Termen de finalizare: prelungire până în iunie 2019

Pe lângă cei 20 de km „modernizați” pe partea de nord, alți 9 km între DN7 și A1, pe partea vestică a Capitalei, sunt în continuare în lucru, deși circulația pe centură a fost deschisă la două benzi pe sens încă din octombrie 2017. Constructorul încă nu a terminat de lucru, stratul de uzură nu a fost așternut, iar termenul oficial de finalizare a fost mutat acum pentru iunie 2019.

„Se lucrează în continuare. Au până în luna iunie anul viitor termenul de finalizare. Au [n.r. constructorii] și o problemă financiară destul de dificilă, au fost și probleme legate de exproprieri. Se poate aici circula pe patru benzi chiar dacă nu s-a pus stratul de uzura sau s-a făcut recepția finală”, a declarat pentru HotNews.ro Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt la Compania de Drumuri.

FOTO: Porțiunea lărgită la patru benzi între DN7 și A1 - lucrarea încă nu e finalizată, iar stratul final de uzură nu a fost turnat

  • Lărgirea sectorului DN2 - A2: Contract atribuit chinezilor de la Sinohydro, dar blocat în contestații

Proiect: Lărgire la 4 benzi - DN2-A2

Lungime: cca. 11 km

Cost: 50 mil. Euro (valoarea atribuită) / 75 mil. Euro (valoarea estimată înițial)

Constructor: Sinohydro (desemnat inițial, dar încă necontractat)

Stadiu: Licitația încă nu e finalizată, mai mulți ofertanți au depus contestații care au fost admise

Începutîn: licitația a fost demarată în martie 2017 (inițial un contract semnat în 2012 a fost reziliat în 2015)

Termen de finalizare: 15 luni pentru execuție de la semnarea contractului și emiterea ordinului de începere

În afară de acest tronson dintre A1 și DN7, restul proiectelor de modernizare a actualei centuri, dar și cele trei loturi ale A0 Sud sunt în diferite etape de licitație, unele blocate, altele pe cale de a fi contractate.

Pe partea estică a actualei centuri, între DN2 și A2, Compania de Drumuri e blocată într-o licitație lansată tocmai în aprilie 2017. Pentru lărgirea celor 11,5 km, CNAIR a pus la bătaie 75 de milioane de euro. Ofertele s-au deschis în august 2017, iar în februarie 2018 compania chineză SINOHYDRO a fost declarată câștigătoare cu o ofertă de 50 de milioane de euro. Au urmat apoi o serie de contestații care au pus „pe hold” întreg proiectul.

„Pentru DN2 - A2 suntem încă în litigiu și nu avem pronunțarea în instanță. Instanța de fond a dat o decizie, dar așteptăm și decizia de la Curtea Supremă”, a detaliat Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Foto: Tronsonul DN2-A2 ce ar urma sa fie modernizat si largit la 4 benzi

FOTO: Planul intersecției DNCB lărgită la patru benzi cu DN2

----

  • Giratoriile suspendate de la intersecția cu Olteniței și Berceni: „Avem desemnați câștigătorii pe ambele proiecte”

Proiect: giratoriu suspendat DNCB-Șos. Olteniței + lărgire la 4 benzi a centurii

Lungime: giratoriu + 3,7 km

Cost: 46 mil. Euro

Constructor: desemnat, dar neanunțat încă

Stadiu: în licitație

Începutîn: mai 2017 (licitația)

Termen de finalizare: -

Proiect: giratoriu suspendat DNCB-Șos. Berceni + lărgire la 4 benzi a centurii

Lungime: giratoriu + 2,5 km

Cost: 38 mil. Euro

Constructor: desemnat, dar neanunțat încă

Stadiu: în licitație

Începutîn: mai 2017 (licitația)

Termen de finalizare: -

Pe zona de Sud, pe actuala șosea de Centură, Compania de Drumuri a lansat încă din mai 2017 două licitații pentru realizarea a două giratorii suspendate și lărgirea la patru benzi intre intersecțiile cu DN4 (Olteniței) și DJ401 (Berceni). Deși au trecut mai bine de un an și jumătate, cele două proiecte nu au fost contractate nici până în ziua de azi.

FOTO: Soluția guiratoriilor suspendate, aplicată pe centura de sud la Domnești, intersecția cu Olteniței și intersecția cu Berceni.

„Și nodul Oltenița și nodul Berceni vor fi asemănătoare cu Domnești, vor fi giratorii suspendate. Dar la ambele sunt și porțiuni din centură care se lărgesc și vor rezolva problemele din zonă, acolo unde se fac cozi enorme. Procedura e finalizată și contractele ar trebui să se semneze, însă pentru asta autoritățile trebuie să miște mai rapid”, a detaliat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, președinte al Asociației Pro Infrastructură.

„Pentru ambele s-au desemnat căștigătorii, dar au o clauză suspensivă până să semnăm”, a explicat pentru HotNews.ro, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

„Nu se vor semna contractele până când nu se vor aproba indicatorii tehnico-economici în cadrul Consiliului interministerial. Până la finalul anului consiliul se va întruni și indicatorii vor fi aprobați”, a spus Alin Șerbănescu.

FOTO: Planul pasajului de la intersecția DNCB cu Șoseaua Olteniței care va supratraversa centura printr-un giratoriu alungit și suspendat.

----

  • Pasajul de la Mogoșoaia și giratoriul suspendat de la Domnești - singurele contracte semnate, dar pe care încă nu se lucrează

Pe de altă parte, alte două pasaje au fost deja contractate, dar lucrările încă nu au demarat propriu-zis. Discutăm de pasajul de la Mogoșoaia, unde centura actuala va supratraversa intersecția giratorie, precum și de Pasajul de la Domnești, un proiect contractat în 2017 după aproape trei ani de licitații.

Proiect: pasaj giratoriu suspendat Domnești

Lungime: circa 700m

Cost: 19,6 mil. Euro

Constructor: asocierea Straco-Comnord-Specialist Consulting

Stadiu: contractat, lucrările încă nu au început, fiind nevoie de exproprieri suplimentare pentru modificarea proiectului conform cerințelor PMB

Începutîn: 2018 (licitația lansată în 2015)

Termen de finalizare: 24 de luni pentru execușia, odată ce proiectarea va fi gata

----

Proiect: pasaj suprateran DNCB peste DN1A

Lungime: 800 m

Cost: 5,7 mil. Euro

Constructor: Strabag

Stadiu: contractat, în faza de proiectare

Începutîn: octombrie 2018 (semnarea contractului) / licitația lansată din iunie 2017

Termen de finalizare: 24 de luni de la finalizarea proiectării

Proiectul pasajului Domnești - un giratoriu suspendat - trebuie însă modificat după ce Primăria Capitalei a cerut să poată întoarce o linie de tramvai pe sub pod.

„La Mogoșoaia s-a semnat. La Domnești am modificat proiectul cum a cerut PMB, dar acum trebuie făcute exproprieri suplimentare. Mizăm în continuare pe ajutorul PMB pentru aceste aspecte”, a declarat pentru HotNews.ro reprezentantul CNAIR.

Pasajul de la Mogoșoaia a fost contractat cu Strabag pentru circa 32 de milioane de lei în luna octombrie, după ce licitația fusese lansată încă din iunie 2017.

Citește și: Cum își pune Compania de Drumuri singură bețe în roate: A blocat inutil timp de șapte luni licitația pentru pasajul de la Mogoșoaia de pe Centura Capitalei

Foto: Zona intersecției DNCB cu drumul DN1A spre Mogoșoaia. Pasajul ar urma să ducă actuala centură peste giratoriul de la sol.

--------

  • Autostrada de Centură Sud (A0) - Jumătate de miliard de dolari pentru 53 de kilometri: „Pe Lotul 1 și 2 avem căștigător cert și semnăm contractele până la final de an”

Dincolo de proiectele de pe actuala șosea de centură, Compania de Drumuri vrea să construiască de la zero un nou inel ocolitor direct la profil de autostradă.

Circa 52 de km din Autostrada A0, bucata pe Sud, care să unească A1 de DN6, DN5, DN4 și A2, au fost scoși la licitație încă din iulie 2017, dar nici până azi nu au fost semnate contractele pentru cele trei loturi care ar urma să coste circa 530 de milioane de euro.

Proiect: autostrada de centură a Capitalei - A0 - semi-inelul sudic

Lungime: 52 km

Cost: 530 mil. Euro

Lotul 1

Proiect: A2-CF 902 (aproape de Jilava)

Lungime: 17 km

Cost: 178 mil. Euro

Constructor: desmenat - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Stadiu: în licitație, cu diferite contestații - CNAIR susține că nu mai sunt probleme și vor semna contractul până la final de 2018

Începutîn: licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor

Lotul 2

Proiect: CF 902 - DN6

Lungime: 16,3 km

Cost: 162 mil. Euro

Constructor:desmenat - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Stadiu: în licitație, cu diferite contestații care au fost rezolvate - CNAIR susține că nu mai sunt probleme și vor semna contractul până la final de 2018

Începutîn: licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor

Lotul 3

Proiect: DN6-A1

Lungime: 17,5 km

Cost: 190 mil. Euro

Constructor: desemnat inițial UMB-Tehnostrade, dar au fost admise contestații

Stadiu: în licitație. conform contestațiilor admise, ofertele vor trebui evaluate (CNAIR)

Începutîn: licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor

HARTA INTERACTIVĂ O nouă Centură a Capitalei - Autostrada de Centură (A0) Sud București - Vezi pe unde trece

Foto: A0 Sud și nodurile de la intersecțiile cu principalele drumuri

Constructorii au fost desemnați în luna mai, iar pe Loturile 1 și 2 a fost declarată câștigătoare compania turcă Alsim Alarko, în timp ce pe Lotul 3 fusese inițial declarat căștigător asocierea românească UMB-Tehnostrade. Au urmat apoi o serie de constestații...

„Pe Lotul 1 și Lotul 2 s-au rezolvat problemele, avem căștigător cert și urmează să semnăm contractele în perioada următoare, până la final de an”, a explicat pentru HotNews.ro reprezentantul CNAIR.

„Pe Lotul 3, unde a fost declarat căștigător inițial UMB, acolo au existat o serie de contestații și acum ofertele depuse trebuie reevaluate”, a mai spus Șerbănescu.

Citește și: Compania din Turcia care ar putea construi Autostrada de Centură a Capitalei spune că are o strategie de investiții în România prin PPP-uri: „Un plan de 10 miliarde de dolari pentru următorii 10 ani”

  • Finanțarea cu bani europeni - Au trimis sau nu autoritățile documentația la Comisia Europeană?

În ceea ce privește toate proiectele rutiere de pe centura Capitalei, Comisia Europeană, prin vocea comisarului Corina Crețu, a acuzat autoritățile de la București că nu au trimis documentațiile la Burxelles astfel încât executivul european să poată aproba finanțarea nerambursabilă.

„Nu am trimis documentația direct la Comisia Europeană după cum s-a scris. E un sistem întreg în care e implicată și Comisia Europeană care dă, practic, avizul final. Am depus în MySMIS 2014 documentația necesară acordării cererii de finanțare. Acum suntem în faza în care DGOIT, care este autoritatea de management din România, și Jaspers, care este consultantul Comisiei Europene, cer clarificări dacă au nevoie. După ce se analizează toată documentația, urmează să ajungă cererea de finanțare la Comisia Europeană cu avizul Jaspers și al DGOIT”, a explicat Alin Șerbănescu de la CNAIR.

„Procedura de finanțare e declanțată, iar în baza discuțiilor purtate cu oficialii CE toți au fost de acord că Centura București și noua Centură, adică Autostrada de Centură, trebuie și pot fi finanțate din fonduri europene pentru că ambele se află pe coridorul IV. Nu sunt dubii că nu s-ar finanța”, a mai spus reprezentantul Companiei de Drumuri.

Citește și: EXCLUSIV Studiul realizat de Banca Europeană de Investiții care arată cum ar putea Bucureștiul să aibă o centură modernă și o autostradă ocolitoare ca în Vest