Tren direct Cluj - Viena. De ce noua legătură feroviară nu reprezintă o revoluție pentru piața locală

de Vlad Barza     HotNews.ro


Wien Hauptbahnhof
Foto: OBB
​De duminică circulă un tren direct între Cluj și Viena și vestea este bună, fiindcă România este tot mai izolată din punct de vedere feroviar și trenurile internaționale sunt în declin. Totuși, noul tren este doar o picătură într-un ocean și nu reprezintă intrarea austriecilor de la OBB pe piața locală. În plus, trenul are pe teritoriul țării doar vagoane românești și ungurești și este mult încetinit de faptul că staționează mult în gările de frontieră și oprește în 24 de stații pe întreg parcursul.

La final de octombrie austriecii de la OBB publicau Mersul Trenurilor și anunțau noi legături internaționale, inclusiv una între Viena și Cluj, prin trenul numit Transilvania. Inițial știrea a fost interpretată ca fiind semn că austriecii intră pe piața feroviară românească, dar lucrurile nu stau așa, fiindcă acest tren a fost negociat între cei trei operatori naționali ai țărilor prin care trece trenul: CFR, MAV și OBB.

Mai mult, de la Episcopia Bihor până la Cluj trenurile IR 143 și 144 nu doar că sunt tractate de locomotive românești, așa cum este normal, ci au doar vagoane românești și ungurești, dar nu și vagoane austriece.

OBB este cunoscută pentru trenurile Railjet care rulează pe distanțe mari cu viteze medii de 120 -140 km/h și viteze maxime de peste 220 km/h. OBB are un program de investiții de 1,8 miliarde euro în locomotive și vagoane noi. Vagoanele confortabile ale OBB nu ajung totuși în România, iar pe trenul București - Viena sunt cușete și vagoane convenționale românești.

Programul de circulație Cluj - Viena și retur

- Ir 143 Cluj-Napoca (07:35) - Budapesta (14:20/14:40) - Viena (17:21)
- IR 144 Viena (10:42) - Budapesta (13:19/13:40) - Cluj-Napoca (22:25).

Apoi trenul nu este foarte rapid, cei 671 km dintre Cluj și Viena fiind parcurși în circa 10 ore și 40 de minute în special din cauză că trenul staționează destul de mult. De exemplu în patru stații, din care două de frontieră, timpii totali de staționare sunt de 102 minute. Pe tot parcursul, trenul Cluj - Viena staționează două ore și 16 minute, în 24 de stații.

În acest context portalul Deutsche Bahn care cuprinde un Mers al Trenurilor din toată Europa, arată că drumul dintre Cluj și Viena poate fi făcut mai rapid schimbând chiar și trei trenuri.



Trenul Cluj - Viena, viteza media pe segmente

Cluj - Oradea 152 km 48 km/h
Oradea - Budapesta 247 km 49 km/h
Budapesta - Viena 272 km/h 101 km/h

Prețul unui bilet Cluj - Viena este de 29 euro la ofertă, în limita unui număr de locuri disponibile. În afara ofertei prețul este de 39 euro pe sens.

Marele avantaj, în comparație cu avionul. ține de preț, Cu avionul, dacă iei biletul cu doar o săptămână înainte este greu să găsești la sub 200 euro dus/întors, dar cu o lună și jumătate înaintea călătoriei poți găsi bilet cu sub 80-90 euro.

Cu mașina, drumul durează chiar și sub opt pre și jumătate dacă nu apar blocaje de trafic.

În concluzie, trenul Cluj - Viena este o veste bună, dar nu compensează faptul că stăm rău la legături internaționale cu excepția celor cu Ungaria. De exemplu nu există tren direct cu Serbia, cu Moldova este un tren pe zi, iar cu Ucraina există un vagon direct o dată pe săptămână.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















15462 vizualizari

  • +13 (15 voturi)    
    Linia Cluj - Oradea nu e electrificată nici azi, (Luni, 10 decembrie 2018, 11:45)

    Harald [utilizator]

    de la asta începe totul.

    Toate trenurile de mare viteză sunt rame electrice cu tracțiunea distribuită de-a lungul trenului, așa obțin 320 km/h. Railjet-ul austriac e garnitură clasică, tractată de locomotivă, de asta nu atinge decât 200 km/h. Dar măcar locomotiva poate fi electrică, în timp ce pe Cluj - Oradea trebuie tracțiune diesel.

    Există rame diesel de 4 sau 5 vagoane care ating 200 km/h (Bombardier Voyager) cu motoare electrice pe osii și câte un generator diesel pe fiecare vagon, dar sunt extrem de zgomotoase în gări, când 4 sau 5 motoare diesel de 750 CP accelerează simultan la plecare. Oricum, linia dintre Oradea și Cluj nu va suporta 200 km/h prea curând.
  • +11 (11 voturi)    
    Da ,rusinos pt.CFR, linia nu este electrificata (Luni, 10 decembrie 2018, 12:10)

    IOSCA [utilizator]

    Linia nu a fost continuata de la Cluj la Oradea din cauza politicii nationalist-comuniste a lui Ceusescu.In acelasi timp este inexplicabil ca la 28 de ani dupa schimbarile din 1989, aceasta distanta mica in raport cu potentialele beneficii nu a fost modernizata.
    Dl. Vlad Borza spune ca deschiderea noii linii n-ar fi o 'revolutie'. Nici nu se doreste a fi. Este un lucru firesc care se bucura de aprecieri deja.Micile frustrari ale unora nu mai conteaza. Este un obicei pacatos al nostru sa gasim nod in papura pentru orice initiativa un pic mai rasarita zicand ca este drept de exprimare si opinie.
  • +12 (14 voturi)    
    nefiind in Schengen, (Luni, 10 decembrie 2018, 12:15)

    bancher [utilizator]

    trenul va sta mult la garile de frontiera, pentru controlul documentelor pasagerilor. Asta e, cat timp nu suntem in spatiul Schengen, asa va fi cu orice mijloc de transport.
    • 0 (0 voturi)    
      La schimbat locomotivele stă și mai mult (Miercuri, 12 decembrie 2018, 1:05)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui bancher

      Controlul pașapoartelor se face și în mers, nu e nevoie ca trenul să fie oprit fizic. Dar pentru schimbat locomotivele sigur trebuie să fie oprit fizic :)

      În Ungaria, rețeaua electrică e de 25 kV și 50 Hz, la fel ca în România, dar în Austria e 15 kV și 16,67 Hz, la fel ca în Germania.
  • +5 (15 voturi)    
    Transilvania nu are treaba (Luni, 10 decembrie 2018, 12:51)

    Anonym [utilizator]

    Cu Sudul Romaniei
    Trenul CJ-BUC face 12 ore!!!!!
    Cu masina nu mai vbesc, Budapesta e o varianta muuuult mai buna si un oras muuuuult mai frumos
    Votati in 2020 cu Dragnea ca face tren pana la Istanbul sau Odessa ;)
    • -5 (7 voturi)    
      Tot de 5 ori mai mult va costa km de cale ferată, (Luni, 10 decembrie 2018, 13:57)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      indiferent cine vine în locul lui Dragnea. Problema căilor ferate românești e structurală, dar pe orice forum românesc de specialitate, 90% dintre utilizatori sunt împotriva privatizării.

      Pentru români e important să fie căile ferate de stat, restul sunt detalii. Așa că au exact căile ferate pe care și le doresc.
      • +4 (6 voturi)    
        Si Vestele Galbene cer ne-privatizarea transp. fer (Luni, 10 decembrie 2018, 14:45)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        "Garder le fer comme service publique" e una din solicitarile actuale din Franta despre care, evident, nu se spune nimic in media nopastra.

        Ei il acuza pe Macron ca se vrea ecologist, dar sustine restringerea cailor ferate si privatizarea acestora.

        Noi suntem fruntasi la privatizarea feroviara, iar efectul e dezastruos.
        • +1 (7 voturi)    
          Tocmai ai demonstrat atitudine etatistă (Luni, 10 decembrie 2018, 17:17)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui D-or

          Iar trenurile românești or să circule la fel și peste 30 de ani fiindcă tu vrei nepărat să fie de stat. După privatizare, UK și-a dublat numărul de pasageri în 20 de ani (1995 - 2015) și nicio țară din lumea asta nu a mai obținut o asemenea performanță.

          În Franța, SNCF vrea să închidă mii de kilometri de căi ferate regionale, exact ce a făcut și British Rail în anii '60, când era de stat. Exact ce face și CFR-ul, tot fiindcă e de stat. Dar tu ești gata oricând să mai închizi 5 - 6.000 de kilometri de căi ferate, numai să rămână de stat.
          • +3 (3 voturi)    
            Presiunea inchiderii liniilor vine din privat (Luni, 10 decembrie 2018, 18:35)

            D-or [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Din concurenta neloiala cu auto si din dorinta de a se face afaceri si a se obtine profit particular din orice.

            Chiar daca un sistem integrat va fi intotdeauna mai eficient economic si social decit unul fragmentat, se va cere distrugerea din principiu a sistemelor integrate, tocmai pentru a se obtine aceste profituri, de cele mai multe ori ilegale .

            E o alianta a parvenitilor, capuselor de a-si sustine reciproc dreptul la imbogatirea cu orice pret.

            Asta se intimpla si in invatamint - acum distrus - si in sanatate si in enerfgie si peste tot.
            • 0 (0 voturi)    
              E o alianță a comuniștilor (Marţi, 11 decembrie 2018, 11:38)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui D-or

              care va dispărea doar când vor merge ei la loc cu verdeață.
          • -2 (2 voturi)    
            Mai studiaza, apoi vorbeste (Luni, 10 decembrie 2018, 21:12)

            holinessdani [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Da in UK s-au privatizat caile ferate dar ele au fost cumparate si sunt operate de catre caile ferate nationale din Franta, Grmania, Italia etc.
            Apoi ce-ar fi sa vezi putin cat e un bilet de tren in UK. Pentru un traseu de 100 de km poti sa platesti mai mult de 100 de lire (500+ lei)!
            Crezi ca ar plati cineva pe Cluj-Bucuresti vreo 1.000 de lei pe sens?
            Da cate miliarde s-au investit ai macar cea mai vaga idee?
            Ce usor e sa povestesti discutii care n-au nici o legatura cu realitatea!
            • 0 (2 voturi)    
              Mai studiază tu, eu trăiesc în UK (Marţi, 11 decembrie 2018, 11:36)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

              Nu s-au privatizat ”căile ferate”, s-au privatizat serviciile de transport feroviar. Operatori de transport sunt privați, dar linia ferată, podurile și tunelurile sunt deținute de Network Rail, o companie care aparține de Department for Transport.

              Network Rail nu are acționari, are doar clienți, chiar operatorii de transport feroviar. Care e problema dacă unii dintre operatori sunt din Germania sau Franța?
    • +1 (1 vot)    
      Pai (Marţi, 11 decembrie 2018, 11:33)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      Si daca n-are treaba cu sudul de ce toate organizatiile p$d din zona l-au sustinut si il sustin pe dragnea la fiecare impas? :)) Si de ce raiul infractorilor e la cluj si tot acolo spaga e un mod de viata?
  • 0 (2 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Luni, 10 decembrie 2018, 13:56)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    de destepti ca dumneata nu ducem oricum lipsa ... da' nu ne folosesc la nimic ...
  • +2 (8 voturi)    
    Se separa apele incet, incet vestul prinde aripi (Luni, 10 decembrie 2018, 16:34)

    Plagarus [utilizator]

    De ce sa plateasca marii contribuabili impozitele / tributul la poarta necalificatilor din politica RO ???
    • +2 (2 voturi)    
      Aripi de plumb (Marţi, 11 decembrie 2018, 12:00)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      Asta prinde vestul


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version