Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a demarat procedurile pentru recepţia pe categorii de lucrări între Simeria şi Sighişoara, pe cei 174 km unde lucrările au început acum mai bine de cinci ani. Primele semne de creștere a vitezei de rulare se văd în Mersul Trenurilor de acum, iar pe aproximativ 100 km de pe Coridorul IV feroviar, în Ardeal, trenurile pot rula și cu viteze de 120 km/h.

Lucrari feroviare pe coridorul IVFoto: CFR Infrastructura

Cât făceau cele mai rapide trenuri între Sighișoara și Simeria

1939: 2 ore și 21 de minute

1970 2 ore și 41 minute

1989 2 ore și 25 minute

2008 2 ore și 41 minute

2017 4 ore și 20 minute

2018: 2 ore și 46 minute

Ce spune CFR despre recepție

Conform prevederilor Regulamentului privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional recepţia pe tronsonul feroviar Simeria-Sighişoara se realizează pentru următoarele categorii de lucrări:

- terasamente, infrastructură, suprastructură, poduri, podeţe, tuneluri, viaducte, pasaje rutiere, energoalimentare, linie de contact, construcţii civile, sistem de informare, instalaţii electrice, instalaţii sanitare, instalaţii termoventilaţie, scurgerea apelor şi siguranţa circulaţiei, iluminat macazuri şi treceri la nivel, substaţii de trancţiune şi protecţia mediului.

Procedura de recepţie a lucrărilor necesită centralizarea şi transmiterea unui set complet de documente tehnice - cartea tehnică a obiecitvelor, detalii de execuţie, planurile/planşele avizate de proiectant, referatele proioectanţilor/diriginţilor de şantiere, memoriile/planurile certificare de Inginer/Consultant pentru fiecare obiectiv în parte, notificarea tuturor autorităţilor abilitate – ISU, ISC, administraţiile teritoriale, ordonatori de credite etc. - deplasarea comisiei pe teren pentru verificarea îndeplinirii tuturor prevederilor legale şi semnarea procesului verbal la terminarea lucrărilor, document care atestă îndeplinirea condiţiilor legale pentru fiecare obiectiv finalizat.

CFR explică faptul că recepţia construcţiilor constituie o componentă a sistemului calităţii şi este procesul prin care se certifică, în condiţiile legii, finalizarea lucrărilor pentru realizarea unor construcţii noi sau a unor intervenţii la construcţii existente, din domeniul infrastructurii feroviare de interes naţional, cu respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile şi în conformitate cu prevederile autorizaţiei de construire/desfiinţare, precum şi ale documentelor prevăzute în cartea tehnică a construcţiei.

Ce se vede în Mersul Trenurilor care a intrat în vigoare la 9 decembrie

Sighișoara - Blaj

După mulți ani în sfârșit se scurtează timpii de parcurs între Sighișoara și Alba Iulia. De exemplu, cei 80 km dintre Blaj și Sighișoara sunt parcurși acum în 103-107 minute, iar de la 9 decembrie cel mai rapid tren va parcurge distanța în 63 de minute. Alte trenuri IR vor face 72 - 77 de minute.

Blaj - Alba Iulia

Între Blaj și Alba Iulia sunt 40 km dar în actualul Mers nu este niciun tren direct, cea mai rapidă variantă fiind cu două trenuri IR și durata este de o oră și zece minute. Din noul mers va fi și un tren direct, internaționalul - IR 346, care face 43 de minute (45 de minute este durata pentru perechea sa, IR 347).

Loturile și principalele construcții

♦ Coşlariu - Sighişoara (99,04 km)

◘ lotul Sighișoara - Ațel (30,87 km) Cost total 187 milioane euro

◘ lotul Ațel - Micăsasa (31,58 km) Cost totaal 160 milioane euro

◘ lotul Micăsasa - Coșlariu (36,68 km) Cost total 154 milioane euro

♦ Simeria - Coşlariu (74,43 km)

◘ lotul Simeria - Vințu de Jos (41,40 km) Cost total 304 milioane euro

◘ lotul Vințu de Jos - Coșlariu - (33,03 km) Cost total 164 milioane euro

♦ Cele mai importante construcții noi realizate între Simeria și Sighișoara:

◘ Podul în formă de Arc (134,6 m) peste râul Târnava Mare

◘ Tunelul Sighişoara (401 m)

◘ Tunelul Daneş (969 m), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989

◘ Pasajul superior rutier peste DN 13

◘ Pasaj superior rutier Daneș

◘ Tunelul Turdaș (780 m), primul tunel din România construit prin metoda tranşee complet deschisă. Metoda implică realizarea în trepte a excavaţiei, realizarea platformelor pentru execuţia pereţilor, a grinzilor, a pereţilor mulaţi, realizarea picioarelor, a boltei şi turnarea betonului de umplutură şi în final refacerea terenului. Pereţii mulaţi ai tunelului vor împiedica pătrunderea apelor în interior, iar noul tunel va fi dotat cu un sistem modern de colectare şi evacuare a apei pluviale.