​HARTĂ INTERACTIVĂ Bilanțul autostrăzilor la final de an: sub 60 de km deschiși, din care o treime gata de anul trecut / Contracte noi semnate pentru 22 de km de autostradă

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Autostrazile in Romania, misiune grea
Foto: Hotnews
În 2018 au fost deschiși circulației puțin sub 60 de kilometri de autostradă, dintre care circa o treime erau de fapt gata încă de anul trecut. Cu ultimele inaugurări din decembrie, România a depășit oficial 800 de kilometri de autostradă funcționali. În 2019, într-un scenariu foarte-foarte optimist, s-ar mai putea finaliza și deschide încă circa 120 km de autostradă, inclusiv cei 44 de km din Lugoj - Deva, loturile 3 și 4, care sunt gata în mare măsură încă de pe acum. Pe de altă parte însă, alocările bugetare ce încă nu se cunosc, posibilele tăieri de finanțare și bâlbele autorităților pot pune sub semnul întrebării multe dintre proiectele cheie, inclusiv autostrada Sibiu - Pitești, proiectele destinate Moldovei sau podul peste Dunăre de la Brăila.


HARTĂ INTERACTIVĂ - Autostrăzile 2018/2019 din România:
  • Click pe tronsoane pentru detalii.
  • Folosește butoanele „+” și „-” pentr zoom-in și zoom-out.

  • Vezi „LEGENDA” sub hartă.







----

DESCHIDERI ÎN 2018

Până la final de 2018 autoritățile de la Transporturi au reușit să deschidă traficului rutier 58,4 km de autostradă, inclusiv porțiunea de 6,5 km de autostradă „urbană” de la intrarea în Capitală în zona Pipera/Petricani.

Din totalul kilometrilor de autostradă deschiși, 21,2 km erau de fapt gata încă de anul trecut - lotul 3 din A10 Sebeș - Turda și A3 Gilău - Nădășelu.

Autostrăzi deschise în 2018:

TOTAL 2018 = 58,416 km

TOTAL KILOMETRI ÎN EXPLOATARE: 806,736 km

----

ÎN LUCRU - POSIBILE DESCHIDRI ÎN 2019

În lucru în acest moment sunt circa 149 de kilometri de autostradă, în diverse stadii de execuție, la care se mai adaugă 21,6 km contractați și pe care ar putea începe lucrările de anul următor.

Cele mai avansate lucrări sunt pe cei circa 44 de km de pe loturile 3 și 4 A1 Lugoj - Deva. Aici lucrările sunt aproape gata pe mare parte din lungime, dar în continuare sunt probleme în zona dealului Șoimuș, acolo unde constructorul UMB lucrează să stabilizeze versantul în urma unor alunecări de teren. Pe lotul 3, la capătul dinspre Holdea, mai trebuie finalizată o licitație pentru nodul rutier la care constructorul lotului 3 participă singur, mai ales după ce o parte din lucrările la descărcare au fost executate.

Pe 10 Sebeș - Turda se lucrează pe 31 de kilometri: Pe Lotul 1 constructorul Impresa Pizzarotti are mult de lucru la nodul rutier de la Sebeș (între două autostrăzi - A10 și A1 - și DN1), iar pe Lotul 2 constructorul Aktor întâmpină dificultăți în mobilizare. Cele două loturi ar putea fi gata până la final de an doar într-un scenariu foarte optimist, chiar dacă nodul Sebeș nu va fi gata în totalitate.

Între Câmpia Turzii și Iernut sunt în lucru două loturi de circa 32 de km, ambele cu șanse să fie gata la final de 2019, chiar dacă acum stadiul fizic nu ese unul ridicat.


Ce tronsoane ar putea fi gata în 2019:
  • A1 Lugoj - Deva, lot 4 - 22,2 km - Constructor: UMB

  • A1 Lugoj - Deva, lot 3 - 21,2 km - Constructor: Comsa

  • A3 Câmpia Turzii - Chețani - 15,7 km - Constructor: Straco
    De
  • A3 Chețani - Iernut - 17,9 km - Constructor: Astaldi-Max Boegl

  • A10 Sebeș - Alba Iulia (Nord) - 17 km - Constructor: Impreza Pizzarotti

  • A10 Alba Iulia (Nord) - Aiud - 24,3 km - Constructor: Aktor

CONTRACTE NOI SEMNATE ÎN 2018

În 2018 Compania de Drumuri a reușit să semneze contracte noi pentru construcția a 21 de km de autostradă: 5,3 km pe A3 de la Biharia la Borș (la granița cu Ungaria) și 16 km de pe A7 Centura Bacăului (în lungime totală de 30 km).

La acestea se mai adaugă și 40 de km de drum expres, de la Craiova până după Slatina, contractați pe final de toamnă.


----

SIBIU - PITEȘTI

Încă din iunie 2017 Compania de Drumuri a scos la licitație proiectarea și execuția tronsoanelor de capăt, cel mai ușoare: Sibiu - Boița (13 km) și Pitești - Curtea de Argeș (30km). Ofertele la cele două licitații estimate la circa 560 de milioane de euro au fost depuse încă din octombrie 2017.

În paralel, autoritățile se pregăteau să scoată la licitație și Lotul 4, de la Curtea de Areș la Tigveni, însă toate procedurile au fost înghețate în 2018. Motivul? Acordul de Mediu pentru toată autostrada (crica 120 km) trebuie revizuit, iar Compania de Drumuri a stabilit să nu continue procedurile de licitație până când documentele de mediu vor fi emise, lucru estimat că ar fi trebuit să se întâmple până la final de an.

Pentru celelalte sectoare - loturie 2 și 3 - cele mai complicate - din zona montană au autostrăzii, autoritățile ar urma să scoată la lictație realizarea unor foraje geotehnice suplimetare pentru a completa documentația existentă - un SF realizat în 2008 și criticat puternic de experții Comisiei Europene cum că ar fi neconform și incompletă.

PLOIEȘTI - COMARNIC - BRAȘOV

După ce în octombrie 2017 Compania de Drumuri a semnat contractul pentru circa 6 km din A3 de la Rășnov spre Brașov (până la Cristian), Guvernul Dăncilă a schimbat abordarea în 2018 și a pus autostrada A3 Ploiești - Comarnic - Brașov (n.r. Râșnov, de fapt) în sarcina Comisiei Naționale de Strategie și Pognoză (CNSP).

Această instituție ar urma să se ocupe cu realizarea a două autostrăzi-cheie prin Parteneiat Public-Privat: A3 Ploiești - Brașov și A8 Tg. Neamț - Iași (Ungheni).

Pentru A3 Ploiești - Comarnic - Brașov, CNSP a încropit un „studiu de fundamentare” în vară și a scos la licitație proiectul de PPP. Pe 17 decembrie cinci asocieri de constructori și-au depus candidatura pentru acest proiect.

Cu toate acestea, realizarea autostrăzii prin PPP de către CNSP este puternic criticată de societatea civilă. „CNSP nu știe nimic. Toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv. Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă. (...) credem cu tărie că această licitație pentru PPP Ploiești-Brașov este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici.”, transmitea Asociația Pro Infrastrucura.

Circa 1,36 de miliarde de euro estimează Comisia Națională de Prognoză că va costa proiectarea și execuția celor circa 100 de km de autostradă dintre Ploiești și Brașov, conform procedurii lansate vineri în portalul de achiziții publice pentru încheierea unui contract de parteneriat public-privat.

Studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuție și 20 de ani pentru operare.

Șoferii vor plăti o taxă calculată la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.

Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.

A8 TG. MUREȘ - IAȘI

Pentru Autostrada „Unirii”, așa cum a fost botezată autostrada de la Tg. Mureș la Iași - șosea de mare viteză care ar urma să conecteze Moldova de Transilvania și mai departe de Vest, anul 2018 a început cât se poate de prost: singurul contract semnat - revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru 96 de km dintre Tg. Mureș și Ditrău - a fost reziliat în ianuarie, după ce ani de zile acesta a fost tergiversat.

Apoi au urmat luni întregi în care oficial nu s-a mai întâmplat nimic... Nervii au atins cote maxime când, în vară, mii de șoferi din Moldova au condus în semn de protest până în Capitală, cerând autostăzi pentru provincie, în special A8 spre Vest.

Ca de nicăieri, Guvernul Dăncil a scos din joben cartea „salvării”: un Parteneriat Public-Privat pentru porțiunea Tg. Neamț - Pașcani - Iași (Ungheni) de care să se ocupe Comisia de Prognoză.

Poate singurul gram de noroc pentru A8 în 2018 a fost momentul când, în noiembrie, a fost adoptată în Parlament o lege care stabilește prioritatea A8 și care, odată cu promulgarea de la finalul aceleiași luni, obligă Ministerul Transporturilor să inițieze primele proceduri în termen de 30 de zile.

Cu toate acestea, finalul anului găsește proiectul cu promisuni, dar fără o licitație lansată - o măsură concretă - pentru revizuirea SF-urilor pe oricare dintre loturi...

Podul peste Dunăre de la Brăila

Cu un căștigător anunțat încă din octombrie 2017 - asocierea Astaldi - IHI Infrastructure Systems pentru circa 433 milioane de euro, dar cu o alocare bugetară pe 2018 infimă - podul de la Brăila a cam bătut pasul pe loc în 2018.

Asocierea cu care s-a semnat contractul în ianuarie s-a ocupat de proiectare, însă autoritățile nu s-au putut coodona să finalizeze unele proceduri la timp: au lansat cu mare întărziere licitațiile pentru relocarea unor utilități, ba chiar le-a și anulat pe unele.

În cele din urmă, pe 20 decembrie, Ministerul Transporturilor
a aunțat că a emis autorizația necesară pentru construcția primei etape: pilonii podului.

Practic, prima etapă constă în executarea celor două turnuri ale podului, pe malul Dunării, în zona județelor Tulcea și Brăila. Totodată vor începe lucrările la zona de ancoraj a podului situată în județul Tulcea. Durata de execuție din prima etapă este de 17 luni de la data începerii efective a lucrărilor, iar valoarea estimată este de peste 139 de milioane de lei fără TVA.


-----------------------------------------------

Autostrăzile din România, în cifre


Kilometri reali de autostradă în exploatare:

A1: București-Pitești - 109,66 km
A1: Sibiu-Sebeș-Orăștie-Deva - 132,43 km
A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac - 159,56 km
A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța - 203,00 km
A3: Bucureșști-Ploiești 62,79 km
A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) - Iernut - 13,7 km
A3: Câmpia Turzii - Nădășelu 61,246 km
A4: Centura Constanța - 22,2 km
A6: A1-Centura Lugoj - 11,40 km
A10: Turda-Aiud Sud 28,75 km *aproximativ 4 km (intre nod Aiud si limita cu lotul 2) nu pot fi folositi
A11: Parte din Centura Arad - 2 km
---------------------------------------------------------------------
TOTAL KM REALI IN EXPLOATARE: 806,736 km


Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani:

2009 - 42 km
2010 - 28 km
2011 - 57 km
2012 - 139 km
2013 - 108 km
2014 - 28,2 km*
2015 - 46,6 km
2016 - 22,11 km*
2017 - 15 km
2018 - 58,4 km


Kilometri de autostradă funcționali în România, în perioada 2008 - 2018:

2008: 263 km
2009: 305 km
2010: 332 km
2011: 389 km
2012: 528 km
2013: 636 km
2014: 664 km
2015: 711 km
2016: 733 km
2017: 748 km
2018: 807 km

*Lotul 3 Cunța - Săliște din A1 Sibiu - Orăștie - 22,11 km - a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016.


Citeste mai multe despre   
















11388 vizualizari

  • +8 (12 voturi)    
    Ce bine arata 2019 (Joi, 27 decembrie 2018, 8:46)

    Anonym [utilizator]

    pt Moldove
    Felicitari Moldova ca ati votat PSD in sezonul 2016-2020
    Se pare ca veti primi maciuca autostrazi

    Iar Ardealul nu inteleg ce sunt asa ofticati pe PSD si Sud ca sunt impanziti de autostrazi
    • -3 (5 voturi)    
      Flaitoanele si carele cu boi (Joi, 27 decembrie 2018, 9:43)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      N-au nevoie de autostrazi.
    • -4 (8 voturi)    
      Nu ziceți însă ca autostrăzile stau goale! (Joi, 27 decembrie 2018, 10:34)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      Cate autovehicule pe zi folosesc acești 807 km existenți acum la finalul lui 2018?

      Cea mai buna investiție ar fi nu începerea unor noi lucrări ci instalarea de camere video (la poduri de exemplu) care sa contorizeze (exista programe care identifica mașinile) câte vehicule trec prin dreptul fiecăreia. Am avea astfel o situație precisa a traficului pe autostrăzi și s-ar vedea ca este infim pentru majoritatea sectoarelor construite după 1989.

      Orice s-ar zice, autostrăzile nu se justifica economic în Romania deoarece avem prea puține vehicule, ~ 5 mil. în timp ce Germania are ~50 mil.

      Ungurii au făcut aiurea autostrăzi care acum nu folosesc la nimic și doar se degradează.
      • +2 (4 voturi)    
        Pe ce va bazati? (Joi, 27 decembrie 2018, 17:50)

        cititor9 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        Daca tot spuneti ca sunt goale inseamna ca va bazati pe ceva.
        Apoi spuneti ca trebuie facut studiu de trafic sa vedem folosirea efectiva.
        Pai ori sunt goale, ori nu stim cum sunt.
        Majoritatea sunt facute pe bani europeni, deci nu e o investitie asa proasta .

        Apoi, DN-urile sunt foarte aglomerate. Daca DN-urile sunt foarte aglomerate atunci nu e un semn ca a fi nevoie de ceva autostrazi?

        E adevarat ca multe problme s-ar rezolva cu ceva centuri ocolitoare si oarece drumuri noi, dar sunt si multe zone in care autostrazile sunt absolut necesare.
        Iar studiile de trafic se fac inainte de a se decida constructia unei autostrazi. UE nu da banii fara sa se bazeze pe un studiu de trafic. Si ecele studii s-au facut inainte.

        Faptul ca nu prea vede unu-altu' trafic aglomerat pe cate un cit de autostrada e tocmai pt ca e autostrada. Pe Bucuresti-Pitesti se vede deja necesitatea largirii la 3 benzi...
        • -1 (3 voturi)    
          Ma bazez pe Google Traffic și pe ce vad (Joi, 27 decembrie 2018, 22:21)

          simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui cititor9

          Unde apare aglomerația de pe drumurile naționale?

          vezi aici: https://goo.gl/maps/96KorTEhyEq

          La orice ora și în toate zilele săptămânii traficul pe acestea este verde, adică fluid.

          Dau de exemplu șoseaua Craiova-Slatina. Este goala și s-a semnat contract pentru autostrada în paralel cu ea. Singura aglomerație apare în interiorul orașului Balș.

          Trebuie făcută statistica cu camere plasate la fiecare pod, adică dese, pentru a demonstra precis și credibil ca șoselele de mare viteza nu se justifica.

          București-Pitești (care s-a construit înainte de 1989; eu, în postarea anterioara, m-am referit la cele de după revoluție) are trafic, este aglomerata îndeosebi pe ultimii zeci de km la intrarea în București.

          Nu exista bani-europeni. Într-un fel sau altul Romania ii da înapoi.

          Autostrăzile nu se construiesc după criterii de aglomerație. S-a început Bechtel care urma sa lege Brașovul de Oradea prin Cluj. S-a zis atunci ca se justifica. Pe urma prioritatea a devenit Sibiu-Arad despre care anterior se spusese ca nu are rentabilitate din cauza traficului mic. L-a fel, din senin, a răsărit proiectul Sebeș-Turda, un sector slab circulat.
          • +1 (3 voturi)    
            Nu dai semne ca ai fi capabil sa analizezi ce vezi (Vineri, 28 decembrie 2018, 2:55)

            Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

            Asa ca, e complet irelevant ce vezi Tu.
    • -1 (7 voturi)    
      puteau sa voteze moldovenii si pe Merkel, ca harta (Joi, 27 decembrie 2018, 10:45)

      Je__ [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      autostrazilor tot asa ar fi aratat

      Stiu ca pe hartie se pot trage cate linii se doresc, dar constructiile din teren tin cont de geografie, oportunitatile de conectare, fluxurile de trafic, precum si de potenta financiara a statului.

      Daca te uiti la criteriile de mai sus, si esti un pic rational iti dai seama ca ordinea in care s-a construit si se construieste acum este ordinea fireasca. Mai este mult pana departe, iar financiar nu ne permitem mai mult de cateva zeci de km inaugurati anual.
      Nu am vazut articole care sa spuna costul real al unei autostrazi, ca nu e doar acele milioane de EUR castigate de constructor. La ele se mai aduga costuri cu studii, acord mediu, exproprieri si relocari utilitati, etc

      Deci intre a vrea si a putea este o distanta considerabila, si nici PDL-PNL si nici PSD indiferent de afinitatile voastre nu pot sa inceapa toate santierele o data....tara nu isi permite. Plus ca mai sunt si alte tipuri de investitii ce trebuie facute, nu doar autostrazi: cai ferate, porturi, infrastructura energetica, spitale, scoli si gradinite
  • +1 (7 voturi)    
    Viorica ce spune? (Joi, 27 decembrie 2018, 9:23)

    asavreau [utilizator]

    A promis ceva.Se va ține de cuvânt cu demisia?
    • +3 (3 voturi)    
      A zis Viorica?A zis! (Vineri, 28 decembrie 2018, 12:05)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      Că directorul CNAIR își va da demisia dacă nu sunt 100 km de autostradă recepționați la 31 Dec.2018?Și?Unde-i demisia?
  • +2 (4 voturi)    
    Zici ca au invadat "rusi" pe Hotnews (Joi, 27 decembrie 2018, 21:16)

    falcoind [utilizator]

    mai un pic și ne conving postaci PSD. "nu avem nevoie de autostrăzi , ne dezvoltam cresc salariile și devenim neatractivi na-spetelor de multinaționale" parca asa zicea unu din miniștri lui viorica (cu v mic).
    Voi sunteți prosti mori sute de oameni anual din cauza lipsei de infrastructura , lipsa autostrăzilor creste semnificativ timpi petrecuți in trafic , frustrarea , doar un idiot poate spune ca nu avem nevoie de autostrăzi. Apropo acea cofinanțare de 15% la fondurile UE o recuperezi din TVA și accizele puse pe combustibilul consumat de utilajele de costrucție , da pt un idiot de PSD-ist problema e ca bani aia nu se pot fura, națiune de debil mintal asta suntem din păcate. Noroc ca dispărem in 2-3 generații complect selecția naturala funcționează și la nivel de națiune, Premiul DARWIN in acest AN la categoria națiuni merge la ROMANIA. Problema e ca in ultima 100 de ani puteam sa îl luam pe putin in 90 ori . URA ................ Trăiască UNIREA .
  • +2 (2 voturi)    
    decat mult si fara rost... (Vineri, 28 decembrie 2018, 1:40)

    Vlad-I [utilizator]

    Problema este generala, nu doar la autostrazi, or cumva se construiesc scoli si spintale si nu stim noi ? este lisa de interes, proasta organizare y nu in ultimul rand romanii nu prea sunt calificati. Ca sa fim intelesi , comparati pe categorii profesionale pe cei de la noi cu cei din tarile dezvoltate.
    • +2 (4 voturi)    
      Autostrăzile nu sunt fără rost. (Vineri, 28 decembrie 2018, 8:15)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Vlad-I

      Dacă vrei să dezvolți o regiune,tu stat trebuie să-i asiguri o infrastructură rutieră bună.Și nu numai rutieră,trebuie și investiții de mediu,energie,apă,canal,gaze,școli,spitale,altfel pleacă oamenii aiurea să-și găsească cele necesare traiului.PSD-ALDE pustiește România.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version