În 2018 au fost deschiși circulației puțin sub 60 de kilometri de autostradă, dintre care circa o treime erau de fapt gata încă de anul trecut. Cu ultimele inaugurări din decembrie, România a depășit oficial 800 de kilometri de autostradă funcționali. În 2019, într-un scenariu foarte-foarte optimist, s-ar mai putea finaliza și deschide încă circa 120 km de autostradă, inclusiv cei 44 de km din Lugoj - Deva, loturile 3 și 4, care sunt gata în mare măsură încă de pe acum. Pe de altă parte însă, alocările bugetare ce încă nu se cunosc, posibilele tăieri de finanțare și bâlbele autorităților pot pune sub semnul întrebării multe dintre proiectele cheie, inclusiv autostrada Sibiu - Pitești, proiectele destinate Moldovei sau podul peste Dunăre de la Brăila.

Autostrazile in Romania, misiune greaFoto: Hotnews

HARTĂ INTERACTIVĂ - Autostrăzile 2018/2019 din România:

  • Click pe tronsoane pentru detalii.
  • Folosește butoanele „+” și „-” pentr zoom-in și zoom-out.

  • Vezi „LEGENDA” sub hartă.

Vizualizare hartă mai mare

----

DESCHIDERI ÎN 2018

Până la final de 2018 autoritățile de la Transporturi au reușit să deschidă traficului rutier 58,4 km de autostradă, inclusiv porțiunea de 6,5 km de autostradă „urbană” de la intrarea în Capitală în zona Pipera/Petricani.

Din totalul kilometrilor de autostradă deschiși, 21,2 km erau de fapt gata încă de anul trecut - lotul 3 din A10 Sebeș - Turda și A3 Gilău - Nădășelu.

Autostrăzi deschise în 2018:

TOTAL 2018 = 58,416 km

TOTAL KILOMETRI ÎN EXPLOATARE: 806,736 km

----

ÎN LUCRU - POSIBILE DESCHIDRI ÎN 2019

În lucru în acest moment sunt circa 149 de kilometri de autostradă, în diverse stadii de execuție, la care se mai adaugă 21,6 km contractați și pe care ar putea începe lucrările de anul următor.

Cele mai avansate lucrări sunt pe cei circa 44 de km de pe loturile 3 și 4 A1 Lugoj - Deva. Aici lucrările sunt aproape gata pe mare parte din lungime, dar în continuare sunt probleme în zona dealului Șoimuș, acolo unde constructorul UMB lucrează să stabilizeze versantul în urma unor alunecări de teren. Pe lotul 3, la capătul dinspre Holdea, mai trebuie finalizată o licitație pentru nodul rutier la care constructorul lotului 3 participă singur, mai ales după ce o parte din lucrările la descărcare au fost executate.

Pe 10 Sebeș - Turda se lucrează pe 31 de kilometri: Pe Lotul 1 constructorul Impresa Pizzarotti are mult de lucru la nodul rutier de la Sebeș (între două autostrăzi - A10 și A1 - și DN1), iar pe Lotul 2 constructorul Aktor întâmpină dificultăți în mobilizare. Cele două loturi ar putea fi gata până la final de an doar într-un scenariu foarte optimist, chiar dacă nodul Sebeș nu va fi gata în totalitate.

Între Câmpia Turzii și Iernut sunt în lucru două loturi de circa 32 de km, ambele cu șanse să fie gata la final de 2019, chiar dacă acum stadiul fizic nu ese unul ridicat.

Ce tronsoane ar putea fi gata în 2019:

  • A1 Lugoj - Deva, lot 4 - 22,2 km - Constructor: UMB

  • A1 Lugoj - Deva, lot 3 - 21,2 km - Constructor: Comsa

  • A3 Câmpia Turzii - Chețani - 15,7 km - Constructor: Straco
    De
  • A3 Chețani - Iernut - 17,9 km - Constructor: Astaldi-Max Boegl

  • A10 Sebeș - Alba Iulia (Nord) - 17 km - Constructor: Impreza Pizzarotti

  • A10 Alba Iulia (Nord) - Aiud - 24,3 km - Constructor: Aktor

CONTRACTE NOI SEMNATE ÎN 2018

În 2018 Compania de Drumuri a reușit să semneze contracte noi pentru construcția a 21 de km de autostradă: 5,3 km pe A3 de la Biharia la Borș (la granița cu Ungaria) și 16 km de pe A7 Centura Bacăului (în lungime totală de 30 km).

La acestea se mai adaugă și 40 de km de drum expres, de la Craiova până după Slatina, contractați pe final de toamnă.

----

SIBIU - PITEȘTI

Încă din iunie 2017 Compania de Drumuri a scos la licitație proiectarea și execuția tronsoanelor de capăt, cel mai ușoare: Sibiu - Boița (13 km) și Pitești - Curtea de Argeș (30km). Ofertele la cele două licitații estimate la circa 560 de milioane de euro au fost depuse încă din octombrie 2017.

În paralel, autoritățile se pregăteau să scoată la licitație și Lotul 4, de la Curtea de Areș la Tigveni, însă toate procedurile au fost înghețate în 2018. Motivul? Acordul de Mediu pentru toată autostrada (crica 120 km) trebuie revizuit, iar Compania de Drumuri a stabilit să nu continue procedurile de licitație până când documentele de mediu vor fi emise, lucru estimat că ar fi trebuit să se întâmple până la final de an.

Pentru celelalte sectoare - loturie 2 și 3 - cele mai complicate - din zona montană au autostrăzii, autoritățile ar urma să scoată la lictație realizarea unor foraje geotehnice suplimetare pentru a completa documentația existentă - un SF realizat în 2008 și criticat puternic de experții Comisiei Europene cum că ar fi neconform și incompletă.

PLOIEȘTI - COMARNIC - BRAȘOV

După ce în octombrie 2017 Compania de Drumuri a semnat contractul pentru circa 6 km din A3 de la Rășnov spre Brașov (până la Cristian), Guvernul Dăncilă a schimbat abordarea în 2018 și a pus autostrada A3 Ploiești - Comarnic - Brașov (n.r. Râșnov, de fapt) în sarcina Comisiei Naționale de Strategie și Pognoză (CNSP).

Această instituție ar urma să se ocupe cu realizarea a două autostrăzi-cheie prin Parteneiat Public-Privat: A3 Ploiești - Brașov și A8 Tg. Neamț - Iași (Ungheni).

Pentru A3 Ploiești - Comarnic - Brașov, CNSP a încropit un „studiu de fundamentare” în vară și a scos la licitație proiectul de PPP. Pe 17 decembrie cinci asocieri de constructori și-au depus candidatura pentru acest proiect.

Cu toate acestea, realizarea autostrăzii prin PPP de către CNSP este puternic criticată de societatea civilă. „CNSP nu știe nimic. Toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv. Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă. (...) credem cu tărie că această licitație pentru PPP Ploiești-Brașov este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici.”, transmitea Asociația Pro Infrastrucura.

Circa 1,36 de miliarde de euro estimează Comisia Națională de Prognoză că va costa proiectarea și execuția celor circa 100 de km de autostradă dintre Ploiești și Brașov, conform procedurii lansate vineri în portalul de achiziții publice pentru încheierea unui contract de parteneriat public-privat.

Studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuție și 20 de ani pentru operare.

Șoferii vor plăti o taxă calculată la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.

Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.

A8 TG. MUREȘ - IAȘI

Pentru Autostrada „Unirii”, așa cum a fost botezată autostrada de la Tg. Mureș la Iași - șosea de mare viteză care ar urma să conecteze Moldova de Transilvania și mai departe de Vest, anul 2018 a început cât se poate de prost: singurul contract semnat - revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru 96 de km dintre Tg. Mureș și Ditrău - a fost reziliat în ianuarie, după ce ani de zile acesta a fost tergiversat.

Apoi au urmat luni întregi în care oficial nu s-a mai întâmplat nimic... Nervii au atins cote maxime când, în vară, mii de șoferi din Moldova au condus în semn de protest până în Capitală, cerând autostăzi pentru provincie, în special A8 spre Vest.

Ca de nicăieri, Guvernul Dăncil a scos din joben cartea „salvării”: un Parteneriat Public-Privat pentru porțiunea Tg. Neamț - Pașcani - Iași (Ungheni) de care să se ocupe Comisia de Prognoză.

Ulterior au început să apară informații cum căMinisterul Transporturilor lucrează la o analiză comparativă prin care vrea să scoată prioritară conexiunea A13 Brașov - Bacău, în dauna A8.

Poate singurul gram de noroc pentru A8 în 2018 a fost momentul când, în noiembrie, a fost adoptată în Parlament o lege care stabilește prioritatea A8 și care, odată cu promulgarea de la finalul aceleiași luni, obligă Ministerul Transporturilor să inițieze primele proceduri în termen de 30 de zile.

Cu toate acestea, finalul anului găsește proiectul cu promisuni, dar fără o licitație lansată - o măsură concretă - pentru revizuirea SF-urilor pe oricare dintre loturi...

Podul peste Dunăre de la Brăila

Cu un căștigător anunțat încă din octombrie 2017 - asocierea Astaldi - IHI Infrastructure Systems pentru circa 433 milioane de euro, dar cu o alocare bugetară pe 2018 infimă - podul de la Brăila a cam bătut pasul pe loc în 2018.

Asocierea cu care s-a semnat contractul în ianuarie s-a ocupat de proiectare, însă autoritățile nu s-au putut coodona să finalizeze unele proceduri la timp: au lansat cu mare întărziere licitațiile pentru relocarea unor utilități, ba chiar le-a și anulat pe unele.

În cele din urmă, pe 20 decembrie, Ministerul Transporturilor

a aunțat că a emis autorizația necesară pentru construcția primei etape: pilonii podului.

Practic, prima etapă constă în executarea celor două turnuri ale podului, pe malul Dunării, în zona județelor Tulcea și Brăila. Totodată vor începe lucrările la zona de ancoraj a podului situată în județul Tulcea. Durata de execuție din prima etapă este de 17 luni de la data începerii efective a lucrărilor, iar valoarea estimată este de peste 139 de milioane de lei fără TVA.

-----------------------------------------------

Autostrăzile din România, în cifre

Kilometri reali de autostradă în exploatare:

A1: București-Pitești - 109,66 km

A1: Sibiu-Sebeș-Orăștie-Deva - 132,43 km

A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac - 159,56 km

A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța - 203,00 km

A3: Bucureșști-Ploiești 62,79 km

A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) - Iernut - 13,7 km

A3: Câmpia Turzii - Nădășelu 61,246 km

A4: Centura Constanța - 22,2 km

A6: A1-Centura Lugoj - 11,40 km

A10: Turda-Aiud Sud 28,75 km *aproximativ 4 km (intre nod Aiud si limita cu lotul 2) nu pot fi folositi

A11: Parte din Centura Arad - 2 km

---------------------------------------------------------------------

TOTAL KM REALI IN EXPLOATARE: 806,736 km

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani:

2009 - 42 km

2010 - 28 km

2011 - 57 km

2012 - 139 km

2013 - 108 km

2014 - 28,2 km*

2015 - 46,6 km

2016 - 22,11 km*

2017 - 15 km

2018 - 58,4 km

Kilometri de autostradă funcționali în România, în perioada 2008 - 2018:

2008: 263 km

2009: 305 km

2010: 332 km

2011: 389 km

2012: 528 km

2013: 636 km

2014: 664 km

2015: 711 km

2016: 733 km

2017: 748 km

2018: 807 km

*Lotul 3 Cunța - Săliște din A1 Sibiu - Orăștie - 22,11 km - a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016.