​#10YearsChallenge Trenurile în România - 2009 vs 2019. Viteze mai mici, vagoane mai puține. Un deceniu în care țările din jur nu au stat pe loc

de Vlad Barza     HotNews.ro


Vagon vechi al CFR
Foto: hotnewstv
​Acum 10 ani trenurile românești erau mai rapide și vagoanele erau mai numeroase. Existau și mai multe trenuri internațioanele care tranzitau țara și numărul călătorilor cu trenul era aproape dublu față de prezent. București - Constanța este singura magistală pe care se circulă mai bine decât acum un 10 ani, iar operatorii privați sunt singurii care au venit cu trenuri ceva mai confortabile în acest timp. Provocarea celor 10 ani lasă calea ferată românească în ofsaid, fiindcă ritmul modernizării este mult mai lent decât în alte țări din zonă.

În 2009 abia începeau lucrările pe București - Constanța și trenurile făceau 4 ore și jumătate, de două ori mai mult decât acum. Abia în 2014 au fost gata lucrările. În 2009 se termina și reabilitarea tronsonului Câmpina - Predeal și atunci cele mai rapide trenuri făceau o oră si 15 minute, față de 50 de minute în prezent. Acum un deceniu unele trenuri personale făceau chiar și 115 minute între Predeal și Câmpina, acum cele mai multe fac sub 70 de minute.


Însă aici se cam opresc comparațiile pozitive pentu 2019. Lucrările pe Coridorul IV în Ardeal au început în 2012 și nu s-au terminat încă, pe unele porțiuni restricțiile urmând să mai dureze mulți ani (Brașov - Sighișoara).


Un exemplu este traseul Brașov - Teiuș. Acum 10 ani cel mai rapid tren făcea 3 ore și 24 de minute pe cei 229 km. Acum, după primele îmbunătățiri durata este, în cel mai bun caz, de 4 ore și 23 de minute, dar există și un Regio care face șase ore.

În 2008 (încă) existau trenuri InterCity și viteza lor medie comercială era de 66 km/h. În 2013, când trenurile IC au fost scoase, viteza lor scăzuse la 63 km/h, iar actualele InterRegio aveau în 2018 o viteză medie comercială de 55 km/h. Trenurile Regio au o viteză medie de sub 40 km/h.

Acum 10 ani CFR folosea zilnic aproximativ 1,500 de vagoane și vinerea către Sighet sau Oradea plecau trenuri cu 16-18 vagoane, în timp ce acum sunt extrem de rare trenurile cu peste 10 vagoane. Majoritatea au 3-5 vagoane și, în mod excepțional ajung la 13-14 vagoane între Brașov și București în week-end.

S-au dezvoltat mult operatorii privați, cei mai mari fiind Regio Călători și Transferoviar. Acum 10 ani Transferoviar nu își începuse activitatea, pe piață fiind doar Regiotrans.

Anul acesta, Astra Transcarpatic a adus două trenuri din Danemarca, iar Regio Călători a adus trenuri franțuzești. Transferoviar comunică cel mai mult online dintre companiile private, anunțând prompt întârzierile, iar Softrans este cunoscută pentru trenurile electrice fabricate la Craiova.

Acum un deceniu existau vagoane directe către Belgrad sau Cracovia și țara noastră era străbătută de unul dintre trenurile cu cel mai lung traseu european: Saratov (în regiunea Volgăi, În Rusia) - Chișinău - Iași - București - Ruse - Varna)

În 10 ani noi am regresat, în timp ce alte țări din jur au găsit diverse soluții și au plusat la capitolul viteză și confort.

- Ucraina a lansat câteva trenuri electrice care ruleză cu medii de peste 100 km/h între câteva dintre marile orașe


- Polonia a investit miliarde de euro și a pregătit infrastructura pentru trenurile Pendolino ce rulează cu 200 km/h. Între unele orașe timpii de parcurs au scăzut cu 30-40% datorită acestor trenuri.


Citeste mai multe despre   









Citeste pe MedLife.ro
Mituri despre colesterol










5901 vizualizari

  • +6 (10 voturi)    
    Este alegerea noastra! (Luni, 21 ianuarie 2019, 8:47)

    iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator]

    "Un deceniu în care țările din jur nu au stat pe loc"

    Normal, noi am ales pedesereul si regresul, in vreme ce altii au progresat, mai mult sau mai putin.

    In articol se arata foarte clar, nu este vorba ca"ritmul modernizarii este lent", ci ca mergem INAPOI:
    "Acum 10 ani trenurile românești erau mai rapide și vagoanele erau mai numeroase."

    Dar asta a fost optiunea votantilor, l-au ales pe Ponta, iar apoi pe Daddy!
    Ce poti sa faci?!
    VOX POPULI, VOX DEI!
  • +8 (10 voturi)    
    Nici Rrromanica n-a stat pe loc! (Luni, 21 ianuarie 2019, 8:53)

    prec [utilizator]

    A desființat noțiunea de „investiție” pentru a da pomeni din bugetul statuluui către cele mai inutile ființe: asistații de bugetari, pensionarii „speciali” și forțele de represiune.
    De ce să bage bani în investiții de infrastructură: căi ferate sau șosele când se pot da pomeni votanților pesede, cei ce urăsc munca și iubesc doar bugetul.
    • +4 (4 voturi)    
      dar nici nu a zis cineva ca a stat pe loc... (Luni, 21 ianuarie 2019, 11:04)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui prec

      dimpotriva, s-a miscat...doar ca s-a miscat inapoi.
  • +1 (1 vot)    
    ... (Luni, 21 ianuarie 2019, 9:09)

    tirolez [utilizator]

    Vagoane ca ala din poza nu prea mai erau in 2009. Deja erau ori cele rosii, ori alea albastre supra-etajate, ori astea care sunt cu totul, ori sageata. Cel putin pe rutele pe care am mers eu in perioada aia. Si am tot mers si pe Constanta si pe Brasov-Sibiu si pe Iasi-Suceava.
  • -1 (5 voturi)    
    Se doreste jaful sistemului feroviar. (Luni, 21 ianuarie 2019, 9:21)

    Marionette [utilizator]

    Este clar ca este apusul epocii petrolului si al transportului pe combustibil fosil (lichid). Foarte important odata ce se va manifesta scumpirea petrolului peste rentabilitatea transportului este sa ai modalitati de transport electrice. Atunci trenurile vor fi foarte importante si trebuie sa le detina cineva din afara si eventual pe nimic. Cineva din Israel sau Rusia probabil si prin interpusi occidentali. De aceea trebuie sa aratam cat de primitivi suntem fata de altii si cum nu vom avea niciodata banii sa facem investitiile necesare (cand de fapt investitiile de baza - cai ferate si gari de bine, de rau sunt deja facute si sunt aur)
    Apoi se va trezi intr-o buna dispozitie vreun sef care sa dea niste bani (de alune) pentru CFR si noi vom fi fericiti ce afacere extraordinara am facut. 5 ani mai tarziu litrul de benzina va fi 38 de lei si singura modalitate de a circula este cu trenul. Dar reteaua va fi deja proprietate privata a altora pe banii de alune si atunci vor fi mulsi bine romanashii votanti de borfasi. Asa cum au fost mulsi de banci, de supermarketuri asa cum le-au fost transformate procent din femei in wc-uri publice pe 5 euro ora. Atunci vor intelege ca smecheria lor a insemnat smecheria de a presta sex oral pe 5 euro si ca singurii pacaliti sunt ei in continuare.
    • -1 (1 vot)    
      CFR o să fie cumpărat de DB (Luni, 21 ianuarie 2019, 18:12)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

      Iar echipa de zgomote care trollează articolele astea știe foarte bine ce face.
  • -2 (6 voturi)    
    Flexibilitatea oferita de masina + low cost (Luni, 21 ianuarie 2019, 9:21)

    Virgil.V [utilizator]

    Sa nu uitam ca in ultimii 10 ani:

    1) foarte multi oameni si-au luat o masina mai buna sau prima lor masina (e si cazul meu). Fara masina n-as fi putut ajunge la Sarmisegetusa, la abatia cisterciana de la Carta si in multe alte locuri de genul asta, de neatins altfel decat cu transport propriu. Flexibilitatea masinii nu poate ever sa fie egalata de tren, daca vorbim de excursii prin tara.

    2) 5-10-20 de euro un bilet cu Ryanair a facut ca orice apetit pentru tren sa scada si mi se pare si normal asa.Ruta Ryanair Bucuresti - Timisoara e plina si sunt doua zboruri pe zi. Asa ca toti oamenii aia sunt musterii pierduti pentru tren. Care-i problema?

    Ce vedeti rau la cele doua puncte de mai sus? Eu nu vad nimic. Chair vad o crestere de trai individual in detrimentul celui "la comun".

    Si ca sa nu-mi uit latura de hater, de vreme ce eu, calator platitor, nu am loc la propriu in tren din cauza studentilor neplatitori, din partea mea poate sa faca trenul si 2 zile pana la Iasi sau Baia Mare, ba chiar le doresc asta, sa le iasa aceasta neplata prin toate oasele!
  • +5 (5 voturi)    
    Pe drumul spre disparitie (Luni, 21 ianuarie 2019, 9:23)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Curând, Ro nu va mai exista ca stat. Un teritoriu jefuit de o grupare care si l-a anexat prin CRIMELE din 89 nu merita sa mai exist pe harta. PSD= FSN + PCR fgrup are CRIMINALA de tip mafioto- securist. Stiu sa fure, sa distruga statul de drept, nu sa faca sosele si cai ferate.
  • +5 (7 voturi)    
    Efectul PSD asupra Romaniei (Luni, 21 ianuarie 2019, 10:33)

    matali [utilizator]

    Efectul PSD asupra Romaniei
    • -1 (1 vot)    
      Iar tu propui un socialism funcțional, corect? :) (Luni, 21 ianuarie 2019, 18:14)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui matali

      Toată isteria împotriva PSD e creată de fapt de socialiștii tineri. Care vor să ajungă ei la butoane, dar să păstreze sistemul socialist.
  • +1 (3 voturi)    
    si a cui este vina? (Luni, 21 ianuarie 2019, 12:21)

    cristi_an [utilizator]

    ce ne mai place sa dam vina pepsd, pnl, fsn, basescu, voiculescu.. cine aia a masii ii voteaza sau mai nou nu-i voteaza(vezi 2016)? asa ca gura mica si joc de glezne...este exact asa cum ne-am asternut.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version