Pe lista proiectelor strategice de investiții care urmează a fi pregătite și atribuite în parteneriat public - privat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNP) a fost adăugată "Linia ferată de mare viteză Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani - Iaşi – Suceava – Siret (Vicşani)", se arată într-o notă de fundamentare. În general lista de proiecte cuprindea autostrăzi la capitolul infrastructură, nu și investiții feroviare.

Lucrari feroviareFoto: CFR Infrastructura

În nota de fundamerntare, Comisia Națională de Strategie și Prognoză menționează la capitolul ”Schimbări preconizate”.

”Prin prezentul proiect de hotărâre se propune completarea listei proiectelor strategice de investiţii care urmează a fi pregătite şi atribuite în parteneriat public-2privat de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, în calitate de unitate centrală de fundamentare şi atribuire pentru proiectele strategice de investiţii realizate între sectorul public şi unul sau mai mulţi parteneri privaţi, cu un proiect strategic din domeniul de infrastructură de transport feroviară, și anume "Linia ferată de mare viteză Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani - Iaşi – Suceava – Siret (Vicşani)", se menționează în document.

Nota de fundamentare servește la completarea listei proiectelor strategice de investiții care urmează a fi pregătite și atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză, aprobată prin Hotărârea Guvernului 357/2018 cu modificările și completările ulterioare.

Magistralele feroviare către Moldova, M500 (către Suceava și granița ucraineană) și M600 (către Iași și granița cu Rep Moldova) au viteze medii mai mari decât cele spre Ardeal sau Banat, dar timpii au scăzut nu doar față de acum trei decenii, ci față de acum zece ani.

De exemplu, cel mai rapid tren București-Suceava face 6 ore și 20 de minute (cu 23 de minute peste 2009), iar între București și Iași drumul durează 6 ore și 35 de minute în cel mai bun caz, cu o oră mai mult față de acum un deceniu.

În 1995 cele mai rapide trenuri InterCity făceau și sub 5 ore între București și Suceava și între Capitală și Iași.