Lucrările la Magistrala 5 de metrou vor fi gata până în octombrie, dar linia din Drumul Taberei riscă să rămână muzeu din cauza unui proces pe rol: „Cerem să se judece în regim de urgență!”

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Statia Valea Ialomitei - Magistrala 5 de metrou
Foto: Asociatia Pro Infrastructura
​Lucrările la Magistrala 5 de metrou vor fi finalizate în totalitate până în septembrie-octombrie, însă noua linie din Drumul Taberei riscă să rămână muzeu și să nu fie deschisă nici în 2019 dacă instanța de judecată nu va lua o decizie în cazul contestațiilor depuse la licitația privind sistemul de automatizare a metroului. Oficialii Metrorex spun că au cerut ca dosarul să se judece în regim de urgență și că termenul de finalizare al sistemului de automatizare - obiectul contestaţiilor - de 9 luni, ar putea fi scurtat la 6 luni, dacă se lucrează în trei schimburi.

Aflat într-o vizită de lucru pe şantierul M5, şeful Metrorex a explicat stadiul în care se află lucrările şi a dat asigurări că există finanţare pentru terminarea lor. Astfel, sunt alocaţi 417 milioane de lei pentru finalizarea tuturor lucrărilor care au rămas de executat, informează Agerpres.

"Scopul acestei vizite a fost pentru a transmite un mesaj foarte clar, şi anume că lucrările vor fi finalizate până în septembrie-octombrie în totalitate. Avem finanţarea asigurată pentru absolut toate lucrările, mai puţin finalizarea sistemului de automatizare care, după cum ştiţi, face obiectul unei contestaţii aflată în instanţă. De fapt, au fost două contestaţii. Prima a fost finalizată în 15 noiembrie (2018 - n. r.), iar al doilea dosar, cu a doua contestaţie, a fost suspendat. Noi am făcut demersuri încă de anul trecut la tribunal pentru a repune pe rol al doilea dosar - două intervenţii anul trecut, încă una anul acesta, soldată fără rezultat, apoi am făcut săptămâna trecută încă o intervenţie. Am trimis şi la tribunal, am trimis şi la CSM, am trimis şi domnului ministru (al Justiţiei - n. r.) Tudorel Toader şi s-au văzut unele rezultate, în sensul că am primit motivarea pentru decizia din 15 noiembrie. Acum sunt create premisele pentru ca acel de-al doilea dosar să fie repus pe rol. Noi sperăm că se va judeca în regim de urgenţă, aşa cum am solicitat, Magistrala 5 fiind un obiectiv de importanţă naţională aflat în programul de guvernare. Încă nutrim speranţa că vom putea da în exploatare Magistrala 5, dacă instanţa va soluţiona acest dosar în regim de urgenţă aşa cum am cerut noi", a explicat Şodolescu.

Directorul general al Metrorex a precizat că termenul de finalizare al sistemului de automatizare - obiectul contestaţiilor - este de 9 luni, însă poate fi scurtat la 6 luni, dacă se lucrează în trei schimburi, notează Agerpres.

"Instalarea sistemului de automatizare ar dura 9 luni - termenul de la licitaţie, dar din analizele noastre există premisele să fie finalizat în 6 luni, categoric luând în calcul să se lucreze în trei schimburi şi sâmbăta şi duminica. Asta înseamnă că încă sunt speranţe ca, dacă în două luni de zile se finalizează dosarul, să terminăm lucrările până la sfârşitul anului şi să dăm în exploatare", a menţionat el.

Totuşi, Şodolescu a admis că dacă decizia instanţei nu va fi dată la timp, anul acesta nu se va circula cu metroul în Drumul Taberei.

"Eu nu pot să fiu rupt de realitate. Dacă termenul se duce până în iulie - august, categoric nimeni nu va putea să finalizeze sistemul de automatizare în 4-5 luni. În septembrie, cel târziu octombrie, mai puţin sistemul de automatizare, metroul din Drumul Taberei, Magistrala 5 Eroilor - Drumul Taberei va fi finalizat. Sistemul de automatizare depinde de decizia instanţei de judecată. Noi nu putem să ne punem în locul instanţei de judecată şi, dacă nu e luată o decizie, contractul, dacă îl semnăm, e lovit de nulitate", a avertizat acesta.

În ceea ce priveşte stadiul lucrărilor, partea de infrastructură a metroului din Drumul Taberei este terminată în procent de 99,3%, calea de rulare este finalizată în proporţie de 99%, iar la sfârşitul lunii martie - aprilie va fi finalizată în totalitate.

"Acest lucru creează premisele ca, începând cu luna mai, să începem probele tehnologice. Finisajele sunt undeva la 67% spre 70%, dar, aşa cum am spus, am făcut o analiză foarte detaliată cu Asocierea Astaldi şi vor fi finalizate până în septembrie-octombrie, cu un amendament că pasajul de legătură cu tramvaiul 41 s-ar putea să mai întârzie. Sunt nouă devieri de făcut şi este puţin mai complicat, dar asta nu va afecta funcţionarea metroului. La finisaje, staţia Râul Doamnei este mai în urmă, iar staţiile care sunt finalizate în proporţie de 100% sunt Romancierilor, Favorit, Orizont. La Râul Doamnei este un acces care nu este finalizat. A fost perioada rece şi nu am putut să îl finalizăm. După ce finalizăm acest acces vom putea să reluăm circulaţia la suprafaţă. La Academia Militară, unde nu este redată circulaţia, va mai dura - acolo avem o constrângere - să fie circulaţia pe minim 3 benzi pe fiecare sens. Vrem să avansăm foarte mult cu lucrările pe care le avem de finisaje structură şi după aceea să facem devierea traficului. Toate lucrările la suprafaţă vor fi terminate eşalonat începând cu luna iunie, iulie", a precizat Şodolescu.

Potrivit acestuia, pe şantierul M5 lucrează în jur de 700-800 de persoane. De asemenea, pentru Magistrala 5, strategia companiei este de a face angajări începând cu luna iunie dacă există şanse de a fi dat metroul în exploatare.

"Altfel, nu are rost să angajezi şi să îi plăteşti fără să obţii venituri din exploatare. Orice investiţie nouă înseamnă angajare de personal. Noi nu avem personal pe care să îl luăm de la celelalte magistrale şi să îl aducem aici. Va fi personal dedicat pentru Magistrala 5, respectiv 947 de noi angajaţi. Vom face un mix, adică vom lua din cei care sunt cu experienţă să îi aducem pe M5, până îi formăm, dar dimensionarea este aceea pe care v-am spus-o. În ceea ce priveşte deficitul de personal care există la Metrorex, acesta este de 354 de angajaţi, iar după ce se aprobă bugetul vom începe angajarea", a adăugat el.

Întrebat ce fel de constrângeri mai există legat de M5, Dumitru Şodolescu a răspuns: "În afară de acest sistem de automatizare şi siguranţă a lucrărilor nu mai avem niciun fel de constrângere. Noi suntem la zi cu plăţile, mai puţin acele despăgubiri stabilite".

Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. În anul 2011 s-a semnat primul contract, cel pentru partea de structură, iar termenul era de 36 de luni. Magistrala M5 s-a confruntat cu probleme de avize, probleme de finanţare, probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

Pe Magistrala 5 vor circula pentru început zece trenuri Bombardier, din flota actuală.

"Avem în pregătire licitaţia pentru achiziţia de trenuri noi. Săptămâna acesta va fi în SEAP. Vom achiziţiona 13 trenuri noi pentru M5 cu fonduri de la BEI'', a mai spus Şodolescu.

Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















13624 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    pisica la ei... (Luni, 18 februarie 2019, 16:50)

    AndJorj [utilizator]

    litigiul ala e problema, nu ca lucrarile sunt intarziate.. Cand oi vedea ca la Razoare s-a deschis traficul de suprafata, si ca la Moghioros s-a terminat conectarea cu linia 41 (?!) atunci o sa cred si povestile astea.
  • +5 (7 voturi)    
    comunismul in floare (Luni, 18 februarie 2019, 16:52)

    levierul [utilizator]

    ati cautat mult arhitectii prabusirii civilizatiei din Romania?
  • 0 (4 voturi)    
    comunismul in floare (Luni, 18 februarie 2019, 16:52)

    levierul [utilizator]

    ati cautat mult arhitectii prabusirii civilizatiei din Romania?
  • -2 (2 voturi)    
    Nu bai, votati... (Luni, 18 februarie 2019, 16:53)

    morometu [utilizator]

    Adunatura nu a fost invitata la sarbatoarea socialistilor din UE!
  • +2 (4 voturi)    
    Mai avem de asteptat mult si bine (Luni, 18 februarie 2019, 17:18)

    Frankie [utilizator]

    Bataia de joc din partea autoritatilor fata de cetatenii Bucuresteni continua.
  • +6 (8 voturi)    
    Este o modă amânarea proceselor. (Luni, 18 februarie 2019, 18:50)

    asavreau [utilizator]

    Tudorel are alte răfuieli,să fericească infractorii și nu are timp să vadă că procesele trenează până oamenii renunță ori faptele se prescriu.Oare nu ar trebui ca judecătorii să fie plătiți în funcție de judecarea litigiilor și să nu li se aprobe ieșirea la pensie dacă au dosare nejudecate?Tudorele,fă ceva!Aici să faci.Lasă infractorii să se ocupe de ei gardienii.Fă sistemul funcțional.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Joi, 21 februarie 2019, 8:21)

      vitan.sandu [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      Bo. vina trebuie sa mai fi pentru a il acuza pe TT! Daca intervine la instante o sa sari la gatul lui de ce face asa ceva! Ca doar instantele astea sunt independente. Atat de independente incat traficul de copii facut de unii neispraviti s-a prescris de mult!
  • +7 (9 voturi)    
    Aici in 3 ani .. (Luni, 18 februarie 2019, 19:10)

    florinos [utilizator]

    Aici in 3 ani va fi Metrou, mesaj din 2012, adica de 7 ani de zile.

    La fel cum spune PSD-ul ca au indeplinit jumatate din Programul de Guvernare dar lucrarile la Spitalele Judetene nici nu au inceput desi trebuiesc terminate in 2020 si nu s-a construit nici 2 metri de Autostrada in Moldova.
  • +7 (9 voturi)    
    Mai inghite cineva gogosile astea ? (Luni, 18 februarie 2019, 19:41)

    Frankie [utilizator]

    De 10 ani se chinuie sa termine si tot nu reusesc sa-si imparta banii(spagile) cum trebuie
  • +6 (8 voturi)    
    REGULA DE 3 SIMPLĂ : (Luni, 18 februarie 2019, 20:48)

    nick24 [utilizator]

    Dacă Drumul Taberei - Eroilor nu va fi gata nici în 10(zece) ani, Gara de Nord-Otopeni, de vreo 5 ori mai lungă, în cât timp va fi gata?
  • +6 (8 voturi)    
    bull shit (Luni, 18 februarie 2019, 23:32)

    Casargoz [utilizator]

    ce legatura are licitatia cu faprul ca instalatiile sunt la 60%?
    ca devierile de utilitati sunt sub 90%
    Adica refacerea la suprafta e 0% la academia militara.
    va bateti joc. in conditiile in care proiectul trebuia terminat in 2014.
    psd face misto de noi. nu dau doi bani pe infrastructura.
    intarzierea e legata de de subfinantare de pe vremea psd ponta.
    sa presupunem ca e virba de o licitatie.
    de ce la raul doamnei sunt intarziate lucrarile?
    de ce la academiei nu e inchis santierul.
    de ce la drumul taberei sunt amanate pasajele pietonale in conditiile in care proiectul a fost modificat pentru 'accelerarea` lucrarilor.
    s-a renuntat la pasaj rutier razoare si pasaj 41 pentru accellerarea lucrarilor.
    unde e accelerarea? ce legatura are cu automatizarile?
  • +4 (4 voturi)    
    Ce tâmpenie! (Marţi, 19 februarie 2019, 9:44)

    asavreau [utilizator]

    Vor fi gata lucrările dar metroul nu va funcționa!Pricepe cineva tâlcul acestor vorbe?Eu le spun minciuni și gata.Lucrările vor fi gata când metroul va funcționa.Am mai văzut prin București cum trenul de metrou nu încăpea la peron.Fiecare tronson cu trenul lui.Dacă se încurcă riști să rămâi blocat în tunel.Cică-i gata dar nu au automatizări,trenuri,mecanici și alt personal de deservire.
  • +3 (3 voturi)    
    Gresela (Marţi, 19 februarie 2019, 11:59)

    Houthi [utilizator]

    Nea directorul,lucrarile la metrou se vor termina când vor vrea ele,nu când zici matale.Deci la anul pe vremea asta mai discutam.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version