Aeroportul Internațional „Henri Coandă” se va extinde cu un nou terminal de pasageri și o zonă cargo - un proiect de peste 1 miliard de euro. Autoritățile de la Transporturi au transmis la solicitarea HotNews.ro informații despre stadiul proiectului, simulări foto cu viitorul terminal, dar și detalii despre cum va fi legat viitorul T2 de București. Compania Aeroporturi susține că T2 va fi legat pe rutier de autostrada A3, dar va exista și o conexiune pe pe calea ferată. Între cele două terminale va exista o conexiune cu autobuze (tip shuttle), iar pentru metrou se păstrează liberă o zonă specială pentru o eventuală extindere. De cealaltă parte, CFR și Metrorex au precizat pentru HotNews.ro că proiectele concrete pe care le au în aplicare în prezent nu ajung până la viitorul T2, ci se opresc doar la actualul terminal.

Noul Terminal de pasageri de la Aeroportul OtopeniFoto: CNAB

În august 2018 Guvernul României aproba indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea unui nou terminal și zonă cargo la Aeroportul Otopeni. Noul terminal de pasageri ar urma să fie unul „modular”, va avea o suprafață totală 100.000 m2, două module de 1.500 pasageri/oră/flux și 25 porţi de îmbarcare.

Platforma de staționare aeronave va avea o suprafață de 650.000 m2 și 56 locuri noi de parcare pentru aeronave, vor fi noi căi de rulare pe o suprafață de 266.000 mp și 9 600 de locuri de parcare pentru autoturisme.

Tot proiectul este estimat de către autorități la un miliard de euro sau 4,752 miliarde de lei fără TVA.

În prezent proiectul are studul de fezabilitate finalizat și este la etapa de elaborare și avizare a documentațiilor tehnico-economice, a transmis la solicitarea HotNews.ro Compania Națională Aeroporturi București (CNAB).

Mai exact, autoritățile de la Transporturi urmează să promoveze prin Guvern o Hotărâre pentru exproprierile necesare pe coridorul viitoarelor construcții ale noului terminal.

Proiectul de HG pentru exproprieri a fost pus în dezbatere publică la finele anului trecut și urmează să treacă prin Guvern la aprobare.

„Odată promovată această Hotărâre de Guvern se poate demara etapa de achiziție a terenurilor necesare realizării obiectivului de investiții aprobat. Ulterior când terenurile vor fi disponibile, se poate demara etapa de obținere a avizelor, acordurilor și autorizațiilor necesare în vederea demarării lucrărilor (etapă care include și licitația pentru proiectare și execuție)”, susține CNAB.

CNAB: Viitorul terminal va fi legat de autostrada A3 și va avea și conexiune pe cale ferată. Va fi conectat cu actualul terminal prin autobuze tip shuttle

Potrivit reprezentanților de la Aeroport, viitorul terminal va avea conexiune rutieră cu autostrada A3, precum și o conexiune pe calea ferată - atât pentru temrinalul de pasageri, cât și pentru zona cargo.

„Sunt prevăzute zone pentru o eventuală conexiune de metrou dedicată zonei de est (noul terminal). În PUZ AIHCB este rezervat un culoar subteran prevăzut pentru conexiune vest-est (actualul terminal și terminalul nou)”, mai transmite CNAB.

Între ele, cele două terminale vor fi conectate și prin autobuze de tip shuttle.

Cu toate acestea, planurile de la Aeroporturi nu prea se oglindesc cu cele ale celorlalte companii din subordinea Transporturilor.

---

Metrorex: Magistrala 6 de metrou va avea capăt terminus în subteranul parcării actualului terminal de la Otopeni

Astfel, atât Metrorex, cât și CFR au transmis la solicitarea HotNews.ro că proiectele pe care le au acum în implementare - magistrala 6 de metrou, respectiv legătura pe cale ferată Gara de Nord - Aeroport - se vor opri la actualul Terminal al Aeroportului din Otopeni.

„Lucrările aferente magistralei de metrou M6 vor avea capăt terminus în subteranul parcării din fața Aeroportului Internațional Henri Coandă. Perioada de execuție a proiectului este de 48 de luni de la data emiterii Ordinului Administrativ de Începere”, a transmis Metrorex la solicitarea HotNews.ro.

Legătura pe cale ferată scoasă la licitație de CFR ajunge doar până la actualul terminal de pasageri

CFR a transmis HotNews.ro că trocmai ce a lansat licitație pentru proiectare și execuție legătura pe cale ferată cu terminalul actual al Aeroportului Otopeni.

Proiectul are o valoare de circa 420 de milioane de lei și un termen de realizare de 14 luni de la semnarea contractului.

„Obiectul contractului cuprinde construirea unei căi ferate duble în lungime de 2,95 km, a unui viaduct de 1,52 km care traversează DN1, a 3 podețe, a unei instalații de centralizare electronică, precum și a unei stații de călători la terminalul T1”, transmite CFR.

Drum expres care să lege Aeroportul de A3 - pierdut de doi ani într-o licitație ce nici până azi nu are câștigător / Pe unde va trece noua șosea?

Cât privește conexiunea pe rutier - Compania de Autostrăzi se chinuie de mai bine de doi ani să liciteze realizarea unui studiu de fezabilitate și proiect tehnic pentru 9 km de drum expres care să conecteze autostrada A3 București - Ploiești de Aeroportul „Henri Coandă”.

Licitația a fost lansată în noiembrie 2016 și o valoare estimată între 3,2 și 3,8 milioane de lei. Termenul de realizare este de 14 luni de la semnarea contractului.

Depunerea ofertelor a fost amânată de 15 ori (!) - abia în iulie 2017 s-au deschis ofertele și de atunci... liniște.

Toate termenele înaintate pentru stabilirea căștigătorului au fost depășite pe bandă rulantă. De nu mai puțin de 10 ori (!) a fost amânată evaluarea ofertelor, iar următorul termen este 28 februarie 2019 - la peste doi ani de când licitația a fost lansată.

În caietul de sarcini, însă, nu se precizează nicăieri dacă drumul expres dinspre A3 va ajunge la noul terminal al aeroportului sau la cel existent. Practic, în cadrul etapei de elaborare a Studiului de Fezabilitate consultantul va analiza mai multe trasee posibile și va propune acelea care ar urma să deservească cel mai bine conexiunea cu zona aeroportuară.

De remarcat doar că pe harta interactivă realizată de CNAIR cu proiectele din Master Planul de Transport, drumul expres A3-Aeroport este schițat prin partea de nord a aeroportului cu punct terminus la actualul terminal - nici o legătură cu zona de est unde ar urma să fie construit noul terminal de pasageri. (captură foto jos)