Uniunea Europană va finanța printr-un grant de 275 milioane euro modernizarea liniei de cale ferată dintre Istanbul și Kapikule, la granița bulgară. Proiectul este parte a unui coridor feroviar ce leagă orașul Nis (Serbia) de Istanbul. În ultimii ani, atât Turcia, cât și Bulgaria au investit pentru modernizarea liniilor de cale ferată, dar vecinii de la sud de Dunăre au ca și noi probleme cu aglomerația din trenurile către stațiunile de la Marea Neagră. Între București și Istanbul circulă un tren pe săptămână între iunie și septembrie, dar călătoria durează 18 ore.

Lucrari feroviare din TurciaFoto: TCDD

Jyrki Katainen , vicepreședinte al Comisiei Europene, a declarat că UE va susține construcția acestei linii importante pentru întreg peisajul transportului european. De la Kapikule, localitate situată la granița cu Bulgaria, și până la Istanbul sunt 303 km, iar de la Sofia la Istanbul sunt 672 km.

Trenurile circulă de la Kapikule până la Halkali, la 28 km de gara centrală Istanbul Sirkeci, între cele două circulând microbuze. Circulația între Sirkeci și Halkali este întreruptă dn 2013.

De la Kapikule la Halkali sunt 275 km, iar trenurile fac cam 4 ore.

În 2016 Bulgaria a terminat, după zece ani de lucrări, modernizarea a 154 km din coridorul Nis - Istanbul, între Plovdiv și Kapikule.

Bulgaria a mai modernizat câteva tronsoane de căi ferate, însă vitezele nu sunt mari. De la Sofia la Burgas trenurile fac peste șase ore pe mai mult de 400 km, iar de la Ruse la Varna călătoria durează 3 ore și 45 min pe 226 km. De la Varna la Burgas călătoria durează 4 ore și jumătate pe cei 192 km.

Turcia a investit în trenuri de mare viteză cumpărate de la Siemens și cei 500 km dintre Istanbul și Ankara sunt parcurși în trei ore și 50 de minute.

Surse: MSN, Anadolu Agency, International Railway Gazette