Cum arată infrastructura feroviară românească - Tabloul unei rețele aflată în gravă suferință

de Vlad Barza     HotNews.ro


Linii de cale ferata
Foto: Hotnews
​Auzim tot mai des despre deraieri și despre lungi întreruperi ale circulației pe magistralele feroviare, iar lucrurile se leagă fiindcă infrastructura românească este un dezastru. Unele poduri feroviare cedează, altele sunt în stare critică, iar pe la Grădiștea, între București și Giurgiu, trenurile nu mai trec din 2005. În articol puteți citi despre câteva dintre cifrele care arată de ce stăm atât de rău și cât de subfinanțată este o rețea care va putea fi modernizată doar cu multe miliarde de euro și mai ales cu un plan de care guvernanții să se țină.


Rețeaua CFR are 10.628 km, dintre care aproximativ 2.900 km de linie dublă și peste 7.700 km de linie simplă. Puțin peste 4.000 km sunt electrificați, numărul de tuneluri este de 171, cu o lungime totală de 62 km.

Numărul de poduri și podețe este de 17.694.

Sunt destul cazuri în care presa abuzează de cuvinte precum ”dezastru” sau ”catastrofă”, dar când este vorba de trenuri românești și de liniile pe care circulă aceste cuvinte exprimă realitatea.

Toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps. 75% din șine, 65% dintre poduri, 50% din terasamente și cea mai mare parte dintre catenare au durata de viață expirată, avertiza în septembrie Asociația Pro Infrastructura.

Au fost și ani în care rețeaua feroviară a primit și sub 10% din necesarul de bani pentru mentenanță și lungimea totală a porțiunilor cu restricții de viteză este mai mare de 1.000 km. De aceea călătorii constată cu exasperare că sunt porțiuni mari unde trenurile încetinesc și ajung să ruleze minute bune cu sub 20 km/h. Și plecarea sau sosirea în Gara de Nord se face în general cu 5-10 km/h, în timp ce în alte gări europene mari vezi trenurile demarând rapid, iar când nici nu s-a terminat peronul viteza este deja pe la 40-50 lm/h, fiindcă liniile permit asta.

Ca exemplu, în 2016 au fost solicitate fonduri de la buget în valoare de 400 milioane lei pentru RK (reparații capitale) și au fost aprobate sub 89 milioane, iar în 2013 au fost cerute tot 400 mil lei, fiind aprobate doar 28 milioane lei.

Sunt și zone unde liniile și traversele sunt atât de deteriorate, încât trenurile rulează cu maxim 5 km/h. Un astfel de exemplu este viaductul de la Cârcea, lângă Craiova, unde anul trecut un tren a căzut în râpă din cauza mecanicului care consumase alcool. Se circulă pe u singur fir și trenurile acumulează întârzieri zilnic. Însă prin alte locuri trenurile nu vor mai trece mult timp: de exemplu între Brașov și Întorsura Buzăului, unde podul de la Teliu a fost luat de ape în vara lui 2018. Acolo se prefigurează o situație de tipul Grădiștea, adică un loc unde podul nu va mai fi refăcut cu anii.

Începând din1998, anul în care a fost destructurată Societatea Națională a Căilor Ferate Române, fondurile solicitate pentru reparațiile capitale (RK) ale infrastructurii s-au diminuat continuu, fiind în medie de numai 13% față de cele solicitate și, în consecință, numărul kilometrilor refăcuți anual a fost minim. Ca urmare, În anul 2015 erau scadenți pentru RK aproape 10.000 km, în timp ce în 1998 erau doar 3.000 și în 2011, sub 6.000 km. O analiză puteți citi aici.

Reabilitările sunt scumpe și Coridorul IV a dovedit din plin acest lucru, fiindcă cele mai simple porțiuni au costuri de 2-3 milioane euro/km, iar cele mai complexe costă peste 10 milioane euro/km. Tunelurile adaugă mult la costuri, media fiind de peste 25 milioane euro/km pentru un tunel cu cale dublă de rulare. Ca exemplu al faptului că lucrurile merg greu în domeniul feroviar, cel mai lung tunel de cale ferată deschis după revoluție a fost deschis la 29 de ani de la aceasta.

S-au reparat capital sub 500 km de cale ferată în trei decenii
. Lucrările de reabilitare au demarat în 2002 pe tronsonul București – Câmpina și s-au încheiat în 2004, iar lucrările pe tronsonul Câmpina–Predeal s-au finalizat în decembrie 2011. Pe București - Constanța lucrările au început în 2005 și s-au terminat abia nouă ani mai târziu, dar există și un dosar la DNA, pentru acuzații de corupție.

Recent au fost recepționați 100 km dintre Sighișoara și Simeria și primele îmbunătățiri se văd în Mersul Trenurilor, dar sunt timide.

Alți 41 km au fost terminați după șase ani de lucrări, de la frontiera maghiară către est, puțin dincolo de Arad. A fost testat și sistemul de gestiune a traficului ERTMS, dar mai trebuie recepționate părți din lucrări.

Datele din 1989 arată că au fost reparați capital în acel an peste 600 km de cale ferată
. în timp în ani precum 2008, 2009 sau 2015 figurează că au avut parte de RK un total de ZERO - 0 - km...

Viteza medie a trenurilor a scăzut în ultimii 14 ani din cauza restricțiilor de viteză, în special între Sighișoara și Arad unde sunt ample lucrări de reabilitare ce au deja mulți ani întârziere.

Sunt puține porțiunile în care trenurile ating 100 km/h, iar despre ele puteți citi pe larg aici. Sunt însă multe porțiunile unde cele mai rapide trenuri, InterRegio, nu ating nici măcar media de 50 km/h, în timp ce pe liniile cu probleme viteza medie poate fi de sub 30 km/h.

Dat fiind că numărul trenurilor Regio este de trei ori mai mare decât al trenurilor InterRegio, media de viteză este în jurul a 43-45 km/h, net inferior situației dinainte de 1989 când putem estima că media pe întreaga rețea era în jurul a 65-70 km/h, nu doar fiindcă restricțiile erau mai puține, ci și fiindcă existau mai multe trenuri cu rangul de Rapid.

Și față de 1995 trenurile de acum par ”melci” pe șine. Atunci erau introduse trenurile InterCity care, pe unele magistrale rulau și cu medii de 85-90 km/h și timpii ajungeau să fie cu 20-30% mai mici decât în prezent. Și față de acum zece ani viteza trenurilor a scăzut, uneori dramatic.

În completare trebuie amintit că parcul de material rulant al CFR Călători are o medie de vârstă de peste 30 de ani vechime, deficitul de vagoane este uriaș, locomotivele au defecțiuni des și sunt folosite chiar și bătrânele automotoare Malaxa.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















4919 vizualizari

  • +11 (19 voturi)    
    mda (Luni, 4 martie 2019, 11:48)

    SoulSearcher [utilizator]

    neinteresant, domnul dragnea a scos taxa auto (pupaiar mana) si eu si cumnatul meu ne-am luat niste cazane auto din germania..bemeveu cum mi-am dorit mereu

    caile ferate sunt pentru saraki care nu au bemeveu din 1992 tunat ca al meu

    nu ma intereseaza, asa ca la alegerile viitoare, tot cu pesedeu voi vota, ca asa ne zice dom` primar, ca daca nu votam cu pesedeu ne taie asistenta sociala si eu si cumnatul meu trebuie sa ne apucam de muncit.

    semnat: un oarecare roman din sudul sau estul tarii :DDD
    • -2 (6 voturi)    
      Si de ce anume ai bagat (Luni, 4 martie 2019, 12:22)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      "sau estul tarii" ??
      Daca tu crezi ca Moldova* si Sudul sunt la fel la mentalitate, atunci mai degraba tu esti ca cei din sud. Adica superficial, repezit si arogant.

      *De fapt Moldova este geografic si cultural mai nordica decat Transilvania, dar am folosit termenul tau ca sa nu-ti complic si mai tare efortul de gandire pt o singura propozitie.
      • +3 (5 voturi)    
        mda (Luni, 4 martie 2019, 13:19)

        SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

        eu zic sa te uiti la harta alegerilor din 2016, si apoi sa revii mai putin ofuscat ca ti-am insultat regiunea :D
        • -2 (2 voturi)    
          1. Sa inteleg ca tu te-ai uitat? (Luni, 4 martie 2019, 14:02)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

          Si ce ai inteles?

          1.1. Ai vazut ca toate regiunile au fost dominate de PSD (sau PSD-ul maghiar - UDMR), inclusiv Transilvania.
          1.2. Te-ai uitat la diferentele dintre procentele obtinute de PSD si opozitie? Cum ti se par diferentele in Moldova, mai apropiate de sud sau mai apropiate de Transilvania?? Eu am vazut (a) ca per ansamblu sunt mai apropiate de Transilvania, nici nu se compara cu Sudul, si (b) ca exista o mare heterogenitate, astfel incat cam jumate din Moldova (si anume partea din nord) este cam la fel cu Transilvania.

          2. Astea fiind spuse, de ce schimbi de fapt subiectul discutiei?? Schimband subiectul, faci ca sudistii cu care nu poti discuta coerent nimic pentru ca joaca tzontzoroiu prin toate subiectele alandala si fac numai fente si figuri.

          3. Ma abtin.
      • 0 (0 voturi)    
        cultural? (Marţi, 5 martie 2019, 11:19)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

        Ha, ha, ha
        Ti-o spune un dobrogean care a umblat mai mult prin Romania decat ai umblat tu prin Copou.
        Mai baieti, eu va inteleg frustrarile si mandriile locale sau regionale dar mai usor cu comparatiile deplasate.
  • +12 (12 voturi)    
    Pai care e problema (Luni, 4 martie 2019, 11:54)

    falcoind [utilizator]

    asa apuci și tu sa vezi in drum satele pustii ca după o invazie a turcilor, unde atâta graba mai bine încet sau deloc , romania nu are nevoie de infrastructura , autostrăzi și cale ferata. Pleacă multinaționalele, cresc salariile, nu asa zice un senator al celor aleși cu 60% . Natia asta merita sa moara de 30 de ani accepta hoții și prostituatele sa își bată joc de ea . Un Valcov fără card bancar dar cu lingouri și tablouri ascunse in pereți e "arhitectul" principal a unui buget in care investițiile tind spre zero . O analfabeta e prim ministru , niște c..ve așteaptă portofolii de ministru Condamnați penali sunt șefi de partid și fac praf justiția. Națiunea primește exact ce merita nu mai mult nu mai putin.
    • +1 (1 vot)    
      Mda... un alt Colectiv in asteptare... (Luni, 4 martie 2019, 14:46)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

      Din pacate, cred ca va trebui sa moara niste nevinovati pentru a atrage atentia asupra infrastructurii.
  • +5 (7 voturi)    
    De ce? Pentru ca tara NU este guvernata (Luni, 4 martie 2019, 12:27)

    Habermas [utilizator]

    ci exploatata de clica de sefi analfabeti de tip otoman din Bucuresti-mahalle.
    • +1 (1 vot)    
      sa nu uitam de Tulburel Toader (Marţi, 5 martie 2019, 11:27)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Un frumos exemplar al culturii si intelectualitatii iesene!
  • +4 (4 voturi)    
    Dezastru (Luni, 4 martie 2019, 13:08)

    Wood [utilizator]

    Infrastructura feroviara arata de fapt dezastrul in care se gaseste aceasta tara. Din toate punctele de vedere si in toate domeniile.
  • +5 (5 voturi)    
    Suntem vai de mama noastra ! (Luni, 4 martie 2019, 13:13)

    Frankie [utilizator]

    Din motive de genul asta au plecat peste 5 milioane de oameni din Romania. Nu neaparat pentru un salariu mai mare...
  • +2 (2 voturi)    
    Toti dar toti au contribuit (Luni, 4 martie 2019, 13:17)

    ABBV [utilizator]

    de 30 de ani incoace la distrugerea CFR inclusiv tov. Orban de la PNL care a fost ministru transporturilor in guvernarea Tariceanu.
    Tovarasi de la PSD ALDE PNL nu doar ca trebuie sa plecati, trebuie sa contribuiti cu averea proprie la dezastru pe care l-ati facut. Dupa care sa vedeti inchisoare pe interior. Si sa ramaneti acolo macar vreo 20 de ani! Impreuna cu toti membri familiei si prieteni pe care i-ati pus directori sau pe alte functii de conducere.
    Sa invatati ca managementul vine si cu beneficii dar si cu inchisoare cand furi ca in codru!
  • -1 (9 voturi)    
    si care e cauza? (Luni, 4 martie 2019, 13:24)

    vodatepes [utilizator]

    In articol scrie Datele din 1989 arată că au fost reparați capital în acel an peste 600 km de cale ferată Nimeni nu intreaba cum era organizat CFR -ul atunci? Primul pas in distrugerea CFR-ului s-a facut prin scoatarea din structura CFR a reparatorilor de material rulant . Apoi CFR-ul a fost divizat in tot felul de societati CFR marfa, CFR calatori , CFR infrastructura , etc. Acestia au inceput sa isi presteze unul altuia servicii pe care le factuara cu tot profit , taxe etc. Nici una din structurile infiintate atunci nu este rentabila acum. Ne uitam pe piata mondiala si vedem ca toti actori din transport se unesc sa aiba putere in mediul de afaceri numai la noi au fost divizate in structuri care nu au putere economica si depind unele de altele. Cine a fost cu ideea de a diviza CFR-ul si implicit sa il slabeasca? Ei cine e ? E tovarasul Traian Basescu fost ministru al transporturilor care pe langa flota a avut grija si de transportul feroviar. Au aparut operatori priviati. OK dar astia majoritatea au legaturi cu fostul PDL unde sef a fost ? Cine oare? Tovarasul Traian Basescu. Tovarasul Necolaiciuc marele devalizator al CFR-ului cine la adus de la regionala Iasi? Si cand a fost adus? In timpul mandatului PDL cand era la transporturi o doamna draga lui Basescu madam Boagiu. Asa ca declinul la CFR e de mult pornit si vinovati sunt de pe acolo din zona fostului PDL si a lui Traian Basescu.
    • -3 (3 voturi)    
      subscriu (Luni, 4 martie 2019, 13:52)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      La capitolul "jefuirea patrimoniului public dupa dec. 89" nu se aplica notiunea de "partide".
      Se pare ca cca 2000 poduri si podete Cfr stau sa cada.
    • -5 (5 voturi)    
      Da, asa este cum zici tu. (Luni, 4 martie 2019, 14:13)

      aspirin [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      In Ungaria era le fel socialistii au spart MAV-ul in mai multe firme si rezultatul a fost ca unii alergau mai repede trenul. De cativa ani au unit companiile, si rezultatele se vad: cai de rulare reabilitate, trenuri noi, ba mai nou cumpara (defapt construiesc sub licenta la fabrica din tara lor) trenuri cu etaj, pentru ca trenurile circula arhipline. Cu trenul ajungi mai repede si mai ieftin la locul de munca decat cu masina personala.
      • +3 (3 voturi)    
        MAV (Luni, 4 martie 2019, 14:47)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui aspirin

        Si la ei sunt pe căprării, MAV Marfa fiind vânduta lui OBB. Deci mănâncă rahatul in alta parte. Au absorbit mai bine fonduri si au furat mai putin. Plus ca e o tara mai mica.
    • +1 (1 vot)    
      mdea, deci Basescu e de vina si pt asta? (Marţi, 5 martie 2019, 12:41)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Deci Soros nu are nici-o vina? Dar bubulii?
  • +5 (5 voturi)    
    Ba! (Luni, 4 martie 2019, 13:25)

    JustinCase [utilizator]

    Voi nu pricepeti ca daca se rezolva treaba asta cu pragul la furt si scaparea hotilor de puscarie, se rezolva si toate problemele tarii asteia?
    Va faceti ca nu intelegeti?
    Daca vreti autostrazi, atunci lasati hotii liberi, ce mama naibii?
    • +1 (1 vot)    
      Who let the hotz out ? (Luni, 4 martie 2019, 23:16)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui JustinCase

      Who, who, who, who ?
  • +3 (3 voturi)    
    A fost alegerea Poporului! (Marţi, 5 martie 2019, 9:16)

    Sunt_nimic! [utilizator]

    Aproape in unanimitate, in decembrie 2016 Maria Sa Porul a vota pentu incompentena si hotie, deci implicit IMPOTRIVA infrastructurii, rutiere sau feroviare!

    Daca am fi vrut autostrazi si cai fereate, foarte simplu, nu l-am fi votat pe Daddy!

    Dar ACEASTA a fost alegerea noastra!


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version