Campania "România vrea autostrăzi", care îndeamnă la 15 minute de grevă generală pe 15 martie a crescut de la zi la zi și acum cuprinde companii, primari, oameni de afaceri, școli, asociații, sindicate, magazine și ONG-uri. Reamintim că ideea îi aparține antreprenorului Ștefan Mandachi, suceveanul care a construit în mod simbolic primul (și singurul) metru de autostradă în Moldova. Foarte mulți vor opri lucrul timp de 15 minute, în alte cazuri oamenii vor purta banderole, iar unele companii explică în mesaje cum lipsa de autostrăzi le afectează business-ul.

Sigla campaniei Romania vrea autostraziFoto: romaniavreaautostrazi.ro

Omul de afaceri sucevean Ştefan Mandachi, deținătorul unui lanț de magazine de tip fast-food, a construit primul și singurul metru de autostradă din Moldova. Într-un clip video de cinci minute postat pe 4 martie, afaceristul sucevean se prezintă și îndeamnă la un protest de solidaritate de 15 minute pe data de 15 martie la ora 15. Acesta susține că va suspenda timp de un sfert de oră activitatea tuturor restaurantelor și hotelurilor sale.

Prăjiturile unei cofetării din Suceava

Metrul de autostradă a fost construit în șapte ore între Voroneț și Putna, costul total fiind de 4.500 euro. Mandachi a explicat că iniţiativa sa este un gest de protest faţă de lipsa de interes a autorităţilor pentru construcţia de autostrăzi în România şi în mod special în zona Moldovei.

Campania a depășit orice așteptări și a fost fără îndoială stimulată de faptul că video-ul postat a fost realizat foarte profesionist și este dinamic.

La protestul de un sfert de oră au aderat multe companii, cele mai cunoscute fiind JYSK, Marelbo, Paralela 45, Arobs Transilvania Software sau Magazinul Himalaya.

După cum veți vedea s-au alăturat companii din multe domenii, unele inedite. Mesajele sunt în multe cazuri cât se poate de actuale:

Vrem autostradă

  • pentru a livra mai repede
  • pentru că parcul auto se deteriorează rapid pe drumurile proaste și cresc costurile cu întreținerea lui
  • pentru că transportul dintr-o parte în alta a țării durează enorm și asta duce la scumpirea produselor
  • pentru că pur și simplu costul cu forța de muncă este mai mare din cauza lipsei autostrăzilor.
  • pentru că riscul de accidente este mai mare pe drumurile care trec prin fiecare localitate
  • pentru că Moldova a fost neglijată total la acest capitol

S-au alăturat multe alte companii dintr-o mulțime de domenii: un mall din Botoșani, o cofetările din București și alta din Suceava, o firmă de consultanță, un magazin care vinde instalații de încălzire, un magazin de electrocasnice și o firmă de software. Probabil cel mai inedit mesaj a venit de la un salon de masaj erotic unde vizitatorii pot sta cu 15 minute în plus, pe 15 martie, după ora 15.00. Și o bere artizanală de la Iași, Capra Noastră ”vrea asfalt de autostradă sub copite” și capra ”pentru 15 minute șade liniștită și nu mai dă bere”.

Solidară cu România vrea autostrăzi s-a arătat chiar și o mercerie aflată în gara Ploiești Sud. Și o firmă de distribuție invită șoferii să oprească și să treacă pe avarii.

Televiziuni, magazine de telefoane mobile, restaurante și fotografi free-lanceri au anunțat că își opresc activitatea în acel sfert de oră și îi îndeamnă și pe alții să urmeze exemplul.

Printre cei care știu cel mai bine cum este ca infrastructura să fie jalnică se numără grupul de inițiativă civică de la Prelungirea Ghencea care cere de un deceniu lărgirea bulevardului, dar degeaba. Și ei cheamă oameni la un mic protest de un sfert de oră.

Mesaje de susținere au publicat și organziații precum Protecția Consumatorului și Colegiul pacienților, dar și sindicaliștii de la ROMATSA. Și asociația de gestionare a deșeurilor Recolamp s-a alătyrat mișcării.

Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu, cele două doamne celebre pentru că fac un spital au pus un mesaj de susținere pe ideea: noi facem un spital, ei nu sunt în stare să facă un registru și spun că vor fi în fața ministerului Finanțelor, tot pe 15 martie, la ora 15.00.

Printre susținătorii neașteptați se numără și vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor din România DECUS. Bogdan Bănică propune ca toţi poliţiştii să-şi ia pauza de masă vineri, 15 martie, la ora 15.00, timp de 15 minute.

Au venit mesaje de susținere și din partea unor profesori de la un liceu din Piatra Neamț, iar studenții au promis că vor face o ”autostradă umană” în zona pieței Universității din București. Și asociații ale transportatorilor s-au arătat solidare și chiar și Banat Taxi.

O mulțime de politicieni s-au arătat de acord cu ideea unui astfel protest, cei mai cunoscuți fiind primarii din Iași și din Brașov. Și președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, a anunțat, joi, că împreună cu 35 de primari liberali din județ, se alătură protestului civic inițiat de Ștefan Mandachi.

Primarul din Rovinari s-a alăturat protestului și a îndemnat și alți primari să o facă, lucru care s-a și întâmplat. Și USR a anunțat, într-un comunicat de presă, că susțne protestul.

Câteva primării din Dâmbovița au spus că susțin ideea, dar și un primar PSD din Neamț. Și Viorel Cataramă a promis că va merge la Suceava, dar la această mișcare s-a ”lipit” și Dan Voiculescu.

În articol am dat doar câteva zeci de exemple de companii care s-au declarat solidare cu ”România vrea autostrăzi”, dar numărul lor probabil a trecut de 500. Marea Întrebare pe care mulți și-o pun este de ce nu au venit cu mesaje de susținere și companii mari cu mii de angajați, companii care de peste 10 ani spun că au nevoie ”ca de aer” de autostrăzi.

Ar fi mai multe explicații, valabile pentru diverse companii. În general corporațiile evită să își îndemne oamenii să iasă la proteste, mai ales că acestea ar putea degenera chiar împotriva companiei, și patronatul nu vrea să își asume astfel de riscuri.

Cu atât mai mult este riscant în contextul de la noi în care legislația fiscală s-a schimbat și companiile pot fi mai ușor de amendat, pentru diverse lucruri.

În plus, experiențele din trecut arată că au o limită și companiile mari în a comenta și critica ”impotența” autorităților, mai ales că aceste companii depind de autorități pentru diverse avize și, dacă o companie supără persoane la vârf, ar putea fi apoi ”taxată”.

Apoi, o explicație ar mai fi și faptul că managerii marilor companii consideră că un astfel de protest nu are niciun rost și nu schimbă nimic.

Citește și: "Vrem autostrăzi!"- mișcarea născută din exasperare

Citește și: De ce nu suntem în stare să construim autostrăzi și de ce banii NU reprezintă principala problemă - Ce spun cei care adeseori sunt arătați cu degetul