Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat cea mai mare licitație din ultimii ani, prin care s-ar putea cumpăra maxim 80 de trenuri, cu cel mult un miliard de euro, sumă ce include și mentenanța. Printre rutele pe care aceste trenuri vor fi folosite se numără București-Ploiești și Arad - Timișoara. Trenurile vor trebui să poată rula cu 160 km/h și să aibă capacitate de minim 200 de pasageri. Numărul prea mic de vagoane este una dintre problemele cu care se confruntă transportul de călători, CFR având nevoie, spre exemplu, de peste 300.

Sageata AlbastraFoto: Hotnews

Autoritatea pentru Reforma Feroviara intenționează, prin derularea prezentei proceduri de atribuire, realizarea achiziției de rame electrice RE-R noi și servicii accesorii destinate serviciilor feroviare de transport pasageri, pe rutele suburbane și regionale, se menționează în anunțul publicat pe portalul SICAP.

Este vorba de 40 de rame electrice destinate serviciilor feroviare de transport pasageri, pe rutele suburbane și regionale (RE-R) conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini.

Valoarea totală estimată este între 1,7 miliarde lei și 4,55 miliarde lei și este inclusă atât achiziționarea materialului rulant, cât și a serviciilor de mentenanță, pe o durată de 15 ani. La valoarea maximă, de 4,5 miliarde lei, se adaugă 15 ani de mentenanță, astfel că, în acest caz maximal, pentru toate trenurile ar fi 30 de ani de mentenanță. ”Posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani (mentenanță 15 ani + 15 ani), conform cerințelor din caietul de sarcini. Perioada de mentenanță după suplimentare va fi de 30 ani pentru toate cele 80 unități de rame electrice. Suplimentarea cantitatilor achizitionate ( 40 rame RE-R cu 15 ani mentenanță) , prin dublare, va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin incheierea unui act adițional”, se menționează în document.

Ofertele vor fi deschise la 3 iunie, iar contractul prevede livrarea întregii cantități în 32 de luni de la semnarea contractului. Pentru fiecare lună în plus va fi scăzut 0.5% din scorul total iar ofertele ce vor conține un termen mai mare de 40 de luni de la semnarea contractului vor fi declarate non-conforme și eliminate.

Cantitatea de trenuri electrice va putea fi suplimentată cu încă 40 de unități pentru care va fi furnizată mentenanță tot pentru 15 ani.

Trenurile vor trebui să fie capabile să atingă o viteză de 160 km/h. să transporte minim 200 de pasageri și să poată circula remorcate și pe linii neelectrificate. Durata de funcționare trebuie să fie de 30 de ani. Trenurile vor fi necompartimentate și vor putea fi amplasate și scaune rabatabile, dar maxim 10% față de numărul celor fixe (și minimum 3%). Trenul trebuie să permită călătoria în picioare pentru 200 de pasageri.

Cerința nr 1 în cadrul licitației se referă la experienţă în derularea unor contracte similare ca domeniu şi complexitate: Operatorul economic trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii 3 ani, a furnizat minim 40 produse similare și a asigurat servicii de mentenanță ale ramelor electrice în valoare de minim 114.288.000 lei, fără TVA, echivalentul a 24.000.000 EUR fără TVA.

Într-o anexă, documentele indică și unde vor circula aceste trenuri:

Câte opt vor fi distribuite către patru secții de circulație:

București Nord - Ploiești Sud - Ploiești Vest

Dej - Cluj - Baciu Tj

Arad - Timișoara - Lugoj

Pașcani - Iași - Nicolina - Socola

Câte patru pe două secții:

Constanța - Fetești

București - Brănești - Fundulea

Dacă se va extinde contractul cu alte 40 de trenuri acestea vor fi distribuite către următoarele secții

Opt trenuri:

Cluj - Câmpia Turzii - Alba Iulia

Câte șase

București Nord - Roșiori Nord

Filiași - Craiova - Caracal

Câte patru

Brașov - Sf Gheorghe

Bacău - Roman

Galați - Brăila - Lacul Sărat

Suceava - Pașcani

Buzău - Ploiești Sud - Brazi