Traian Băsescu a declarat, luni, că Guvernul a făcut bine că a întrerupt contractul de parteneriat public privat pentru Autostrada Comarnic Brașov, din cauza costurilor ridicate, însă construirea tronsonului nu se poate face fără licitație. Fostul președinte a venit, de asemenea, cu o soluție, potrivit Mediafax.

Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demarezeFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

„Au făcut un lucru bun anulând Parteneriatul Public-Privat. Este cel mai scump mod de a finanța construcția de autostrăzi. În Parteneriat-Public-Privat, cel care construiește vine și cu banii și nicio firmă nu poate lua decât credite comerciale, pe trei ani, pe cinci ani, cu dobânzi destul de mari. (...) Este corectă întreruperea Parteneriatului Public-Privat. Era un act gangsteresc la adresa resurselor financiare ale României”, a declarat Traian Băsescu, la Realitatea TV.

De asemenea, el a afirmat că autostrada va costa mai mult de 1.4 miliarde: „Cred că acest tronson de autostradă va costa mai mult de 1.4 miliarde, autostrada Comarnic-Brașov, pentru că sunt variante puține de lucrare ieftină. Ori se face în consolă pe deasupra râului Prahova, ori se fac tuneluri. Este o lucrare foarte grea”.

Fostul președinte a subliniat, însă, că tronsonul nu poate fi realizat fără o licitație a constructorilor: 14.000 de KM de drumuri care se numesc drumuri naționale. Toate sunt importante și niciunului nu s-a făcut fără licitație”.

Traian Băsescu a afirmat că autostrada Comarnic-Brașov nu poate fi construită nici din fonduri europene, deoarece tronsonul este deja inclus într-un proiect mai vechi.

„ Problema este delicată dintr-un singur motiv, nu este finanțabil acest tronson de autostradă de către UE pentru că este considerat o continuare a contractului Bechtel, care era Brașov-Borș. Acest contract fiind atribuit fără licitație nu se încadrează în criteriile de finanțare din bani europeni. Pentru că această bucată de autostradă Comarnic Brașov este în continuarea contractului Brașov Borș, UE nu o finanțează, fiind parte din același proiect”, a spus Băsescu.

Fostul președinte al României a venit și cu o soluție. I-a sugerat premierului Viorica Dăncilă să ia legătura cu Banca Europeană de Investiții pentru a renegocia un contract mai vechi.

„Soluția corectă este cea pe care ne-a oferit-o tandemul BEI-BERD, persoana care răspunde de acest proiect și a vrut să îl facă este un italian, Schiavo Campo, împreună cu care am făcut toate programele de reabilitate existente, reabilitările făcute pe drumurile pe care ni le-a lăsat Ceaușescu. Acest om a venit în România la solicitarea mea către Banca Europeană de Investiții, să își deschidă o agenție. Am făcut cu el finanțarea primului tronson de autostradă din România, București-Cernavodă și a avut soluția, împreună cu BERD, pentru Comarnic Brașov. Ministrul era Șova.

Specialiștii de la BEI și BERD au făcut caietul de sarcini și au spus în aceste condiții finanțăm construcția tronsonului Comarnic Brașov. Condiții bune, propunerea era transparența licitației și atribuirii contractului. Bineînțeles că l-a modificat domnul Șova, drept pentru care și BEI și BERRD s-a retras.

Dacă doamna Dăncilă vrea să facă acest tronson de autostradă să sune la BEI, cere legptura cu Schiavo Campo cel care a răspuns de proiect și îl cheamă în țară, și reia discuția cu el pentru împrumuturi de la BEI și BERD”, a propus Traian Băsescu.

Premierul a anunțat că Autostrada Comarnic-Brașov nu se va construi în parteneriat public-privat, ci va fi declarată în prima ședință CSAT de importanță națională și va fi construită din fonduri guvernamentale.