Motivul neînțelegerilor privind Lotul 3 al autostrăzii Lugoj - Deva: Autoritățile cer garanție la lucrări de 10 ani în loc de patru / Cuc: „Compania spaniolă șantajează”

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Ecoduct pe Lotul 3 Lugoj - Deva
Foto: Captura YouTube
Autoritățile de la Transporturi cer constructorului spaniol Comsa al Lotului 3 al autostrăzii A1 Lugoj - Deva să ofere o garanție a lucrărilor de 10 ani, în loc de patru cât e stipulat în contractul inițial. „Lotul se putea deschide, dar ambiţia acestui constructor de a nu prelungi (perioada de garanţie) şi practic de a aplica un şantaj”, a declarat ministrul Transporturilor Răzvan Cuc. Acesta a precizat însă că autostrada Lugoj-Deva ar putea fi deschisă traficului, iar problemele de execuție indentificate până în prezent ar putea fi remediate şi după deschiderea circulaţiei.

Răzvan Cuc a explicat, marți, că a cerut o prelungire a garanţiei pentru autostrada Lugoj-Deva, în baza căreia să fie remediate problemele identificate. În cazul în care firma nu îl va accepta, se va ajunge la rezilierea contractului, informează Mediafax.

„Compania, în urmă cu 2 săptămâni, a înaintat un act adiţional către societatea din Spania care execută lucrările acolo pentru a cere prelungirea termenului de garanţie de la 4 ani la 10 ani. Acest lucru s-a mai întâmplat şi în cazul Lotului 2 de la Lugoj-Deva în 2007, unde la fel au fost mai multe probleme”, a explicat ministrul.

Acesta a mai adăugat că „este normal să nu ne batem joc de banii românilor. Şi atunci, dacă ei nu acceptă acest act adiţional care este binevenit, să nu se înţeleagă că dacă se degradează infrastructura, calea de rulare, trebuie să vină cu garanţia, nu. Dar în punctele acelea pe care noi le-am identificat ca fiind cu probleme, ei trebuie să intervină”.

Răzvan Cuc a mai declarat că au fost luate probe şi s-a cerut intervenţia în maxim 10 zile.

„Dacă sunt nişte constructori atât de buni cu un palmares atât de mare pe care l-a susţinut, atunci trebuie să îşi asume această garanţie. Dacă nu, în cursul săptămânii trecute am trimis să implemeteze probe vis-a-vis de lucrările de la fişa de recepţie, unde sunt anumite nonconformităţi. Compania de autostrăzi va da un termen de remediere pentru aceste probe care au fost indentificate, termene rezonabile, 5-10 zile maxim. Dacă nu se vor face aceste remedieri atunci se va intra în procedură de reziliere a contractului”, a afirmat ministrul.

Cuc: „Lucrările pot fi făcute şi sub trafic. Poate fi deschisă traficului autostrada”

„Lotul se putea deschide, dar ambiţia acestui constructor de a nu prelungi (perioada de garanţie) şi practic de a aplica un şantaj. Nu deschid în circulaţie decât dacă îmi accepţi ca garanţia să rămâna la 4 ani. Nu, ori acceptă condiţiile statului român care sunt de bun simţ şi nu exagerăm cu nimic. Ştiţi bine că termenul de implementare a proiectului a fost depăşit. Îl reziliem, îl punem noi în trafic şi facem noi lucrările care sunt”, a declarat Răzvan Cuc.

Acesta a mai adăugat că „săptămâna trecută de 2 ori a cerut recepţia finală a lucrărilor, o dată miercuri, o dată vineri. Şi i s-a spus că nu sunt finalizate. Lucrările pot fi făcute şi sub trafic. Poate fi deschisă traficului autostrada, dar nici nu putem să nu admitem că sunt anumite probleme şi să închidem ochii. Mergem pe calea legală, şi facem lucrurile aşa cum trebuie”.

Ministrul spune că firma spaniolă șantajează, şi este decis să îşi păstreze condiţiile. „Nu cedez la şantaje. Ori fac lucruri de calitate ori dacă nu pleci acasă cu certificat negativ constatator, cu penalităţi, aşa cum trebuiau aplicate de mult”, a spus Răzvan Cuc.

Compania spaniolă a mai fost penalizată în trecut, potrivit ministrului. "Până în acest moment a fost emisă o factură de penalităţi pentru acest antreprenor de 73 de milioane de lei pentru faptul că în urma indicaţiilor care i-au fost date de CNAIR nu s-au respectat. Acea parte de penalităţi o să investighez de ce nu s-a pus în aplicare în 2018 de către fostul management, pentru că este un lucru foarte periculos. Dacă acei antreprenori nu fac ce trebuie să facă când vine vorba de calitate. La calitate nu putem face rabat. Cu siguranţă vor fi şi alte penalităţi", a mai declarat acesta.

Ministrul Transporturilor a dat termen de remediere a problemelor identificate la autostrada Lugoj-Deva de maxim 10 zile, în cazul în care acestea nu se rezolvă va rezilia contractul. „Nu putem să ne batem joc de banii românilor”.


Asociația Pro Infrastructura acuză Compania de Drumuri că blochează inutil recepția lotului 3 pe care, susține ONG-ul, se poate circula în siguranță, iar eventualele probleme de execuție ar putea fi remediate chiar și sub trafic. Pro Infrastructura publică și poze realizate marți chiar de pe traseul Lotului 3.

„Prostia, nemernicia, orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km în România, țara cu șoselele cele mai periculoase din UE (96 morți la 1 milion locuitori în fiecare an). Pe toți cei 21 km ai sectorului Holdea-Ilia SE POATE CIRCULA ÎN DEPLINĂ SIGURANȚĂ, așa cum puteți vedea și din imaginile atașate surprinse astăzi din teren”, transmite Pro Infrastructura.

Asociația susține că eventualele lucrări nefinalizate și neînțelegeri între constructor și CNAIR pot fi soluționate în perioada următoare sub trafic. „În mod evident, autostrada este mult mai sigură decât DN68A: un drum cu gropi cârpite, foarte îngust și plin de viraje strânse”, scrie API.

Luni noapte, Compania de Drumuri anunța că Lotul 4 Lugoj – Deva de pe A1, cu o lungime de 22 km, între Șoimuș și Ilia, în județul Hunedoara, a fost recepționat, dar nu poate fi deschis circulației, din cauză că nu poate fi descărcat traficul întrucât nodul rutier de la Ilia ține de Lotul 3.

Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3 a venit chiar din partea consultantului care a monitorizat șantierul, spun reprezentanții CNAIR, care au precizat pentru HotNews.ro că de-a lungul tronsonului au fost semnalate o serie de probleme, crăpături, fisuri și zone unde planeitatea carosabilului nu ar fi fost conformă.

În această situație, Antreprenorul spaniol (Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.) a refuzat propunerea CNAIR de a recepționa ca obiect separat un sector care asigură accesul la bretelele rutiere de la Nodul Ilia, ceea ce ar fi permis deschiderea circulației între Nodurile Șoimuș și Ilia.

Autostrada Lugoj - Deva e în lucru încă din 2013 și cele două tronsoane erau așteptate să fie gata și acum un an când autoritățile de la drumuri își făceau planurile.

Cu cele două loturi deschise, șoferii vor putea practic circula de la Sibiu până la granița cu Ungaria de la Nădlac pe autostradă, mai puțin pe o porțiune de circa 13 km între Holdea și Margina.

Acolo va trebui realizat o secțiune de autostradă ce va conține o serie de tuneluri care să treacă prin dealuri, însă deși se știe de această situație de aproape șase ani, autoritățile de la drumuri abia au reușit la finalul lunii iunie să lanseze licitația pentru proiectare și construcție.

  • Lot 3 - 21,14 Km - intre Ilia si Holdea

Constructor: JV Teloxim Con SRL / Comsa SA / Aldesa Construcciones SA / Arcadis Eurometudes SA

Valoare contract: 579.92 milioane lei

Contract semnat pe: 1 august 2013

  • Lot 4 - 22,14 Km - între Șoimuș și Ilia

Constructor: JV SPEDITION UMB SRL / TEHNOSTRADE SRL

Valoare contract: 419.4 milioane lei

Contract semnat: 1 august 2013



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















14820 vizualizari

  • +21 (23 voturi)    
    Cuc ne demonstreaza ce poate (Marţi, 13 august 2019, 14:13)

    florinos [utilizator]

    In articol se spune ca in CONTRACT scrie garantie 4 ani, dupa finalizarea lucrarilor CUC cere 10 ani si spune ca este santajat.

    Eu daca imi cumpar o masina de spalat am garantie cât scrie pe site, nu negociez cand ma duc sa platesc, cine a negociat contractul ?

    Cuc sa termine circul si sa citeasca Programul de Guvernare PSD ca au ramas in urma cu Autostrada MOLDOVEI si cu Spitalele Regionale.

    Viorica Dancila ar trebui sa intervina doar este an electoral.
    • -7 (15 voturi)    
      nu... (Marţi, 13 august 2019, 14:51)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui florinos

      Cuc a cerut 10 ani de garantie pentru lucrarile care s-au surpat ptr ca au fost facute de mantuiala de spanioli. E vorba de acele portiuni prabusite, nu de toata autostrada. In plus, chiar CNAIR a spus ca sunt zone cu crapaturi, fisuri si unde nu exista planeitate in asfalt.
      Spaniolii au mai fost penalizata cu 73 mil RON de CNAIR ptr ca nu au respectat indicatiile din planuri, dar nu au dat banii.
      • +6 (6 voturi)    
        tot statul e de vina acolo (Marţi, 13 august 2019, 16:37)

        t_beriu [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        A facut studiu de fezabilitate cu foraje doar la capetele dealului, apoi au declarat versantul stabil. Si evident ca nu era, si s-a prabusit. Nu constructorul e de vina, ci tot statul ca a acceptat forajele de mantuiala.
        Pe cat pariu ca in orice instanta internationala statul roman pierde un proces pe tema asta?
        Si marirea "din pix" a perioadei de garantie nu se poate face dupa terminarea constructiei. Daca vroiau 10 ani de garantie trebuia trecut in contract de la inceput (pe alti bani).
      • +1 (1 vot)    
        nimic (Marţi, 13 august 2019, 17:55)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        nu justifică pretenția pesedacilor, prin cucul ministru. Condițiile de garanție au fost stipulate încă de la faza de ofertare. 10 ani garanție presupune costuri mult mai mari decât 4 ani de garanție.
        În plus, lucrarea este executată în condițiile celor 4 ani de garanție contractuali. Contractorul nu-și poate asuma o majorare a garanției fără să aibă în spate una asemănătoare, din partea furnizorilor de materiale, echipamente și servicii (subcontractori), lucru tardiv acuma.
        În ce privește porțiunea cu problemele apărute pe perioada derulării contractuale, astea pot avea foarte multe cauze, începând încă de la faza studiului de fezabilitate și continuând cu proiectarea, execuția, condiții de mediu, etc. Dacă e vina constructorului, acesta suportă costurile de remediere pe cheltuiala lui, dacă e vina beneficiarului, acesta le va suporta. Oricum, nu există argument tehnic care să permită această solicitare a lui cuc. De ce nu a cerut mărirea garanției pe 20 ani?
  • +12 (14 voturi)    
    Lol (Marţi, 13 august 2019, 14:18)

    mitg [utilizator]

    Exista vreo companie reputabila de infra din lumea asta cu care statul sa nu o fi facut-o lata?
    Strabag, Bechtel, Salini, acum si astia.

    Noi in Romania nu avem firme (sau chiar organe de stat, CNAIR) care sa FACA?
    • -4 (10 voturi)    
      da, ne-au facut toti de ras (Marţi, 13 august 2019, 14:54)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      ptr ca nu avem oameni capabili si onesti care sa se tina de fundul companiilor sa respecte specificatiile tehnice din contracte si termenele de livrare.
      Atata timp cat statul roman e un sat fara caini, vin toti strainii si isi bat joc, incasand sume colosale de la guvern ptr autostrazi care se surpa in 2 ani.
      Lotul de autostrada facut de spanioli s-a prabusit ptr ca s-a folosit ciment prost.
      • +1 (1 vot)    
        chiar nu (Marţi, 13 august 2019, 17:58)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        vedeți că punctul comun este CNAIR?
        E ca atunci când toată lumea îți spune că ești beat, iar tu în loc să te duci la culcare te apuci să țipi că ești singurul treaz din grup.
  • +19 (19 voturi)    
    Nu mi-e clar (Marţi, 13 august 2019, 14:19)

    LiviuX [utilizator]

    1. Daca sunt probleme, garantia nu are nici o importanta, receptia nu se poate face si constructorul trebuie sa remedieze deficientile pe banii lui
    2. Daca in contract se stipuleaza 4 ani garantie, cum sa vii sa ceri 10?? Cel mult poti incerca sa renegociezi contractul....
    3. Deci la ambele puncte, ce prevede de fapt contractul? Ca pe asta trebuie sa se discute, nu pe pareri personale.
    • +11 (13 voturi)    
      Trage de timp (Marţi, 13 august 2019, 14:43)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      Cuc Trage de timp pana Teodorovici mai imprumuta bani sa plateasca restul transelor, circ ieftin marca PSD.
    • -8 (12 voturi)    
      Cuc cere 10 ani garnatie doar (Marţi, 13 august 2019, 14:55)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      ptr portiunile cu probleme pe care acum le repara firma spaniola. Se teme ca iar au folosit ciment si materiale proaste, si totul se va surpa din nou.
      • +8 (8 voturi)    
        Asta nu reiese din articol. De unde stii? (Marţi, 13 august 2019, 15:25)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        In articol se citeaza un act aditional cu prelungirea garantiei de la 4 la 10 ani. Deci nu numai pe portiunile reparate. Dar chiar si asa, asta se poate face doar printr-o renegociere de contract. Altfel, pentru portiunile reparate garantia e tot de 4 ani doar ca decurge de la finalizarea reparatiilor.
        • +2 (2 voturi)    
          Si inca ceva (Marţi, 13 august 2019, 16:37)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          Daca deficientele sunt din vina constructorului si cauzeaza o intarziere a darii in functiune, se pot aplica penalitati.
      • +1 (1 vot)    
        recepția (Marţi, 13 august 2019, 18:01)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        unei lucrări se face pentru toată lucrarea contractată, nu pe segmente, dacă nu au apărut acte adiționale însușite de ambele părți, care să prevadă altceva. Cred că habar nu aveți de contracte de C+M dar vă băgați în seamă.
  • +11 (13 voturi)    
    intreb si eu, (Marţi, 13 august 2019, 14:25)

    mos ion roata [utilizator]

    nu o fi vorba de parandarat,sau de forma lui oficiala (comision,provizion,remiza, taxa bombonel ori mai stiu si eu cum...)
  • +6 (6 voturi)    
    CUCU ... BAU! (Marţi, 13 august 2019, 14:33)

    Klaus_ [utilizator]

    Cuc asta e noaptea mintii, pe cuvant. Ce firma straina serioasa mai vine sa faca autostrazi la noi? Adica autoritatile romane semneaza contract cu garantie 4 ani si, daca nu castiga cine trebuie (UMB?) licitatia, vine ministrul si, cand termini lucrarea si astepti sa fii platit, ti se cere marirea garantiei de la 4 la 10 ani. Si o mai si da cu banii contribuabilului. Pai sa fi cerut de la inceput garantie 10 ani daca le pasa de banul contribuabilului. Sau sa plateasca suplimentar pt garantie extinsa asa cum se practica. De fapt cu rahaturi din astea, facute de ministrii incompetenti sau corupti, ne crestem costul kilometrui de autostrada. O sa participe la licitatii doar spagarii care stiu ca sunt protejati de astfel de surprize pt ca au platit la partid taxa de protectie. Sau, daca mai vine cate o firma serioasa, o sa creasca pretul cu un coeficient de risc care se va duce spre 30%.
  • +4 (6 voturi)    
    Cucu autoastrada (Marţi, 13 august 2019, 14:33)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Treabă făcută de-an pu*ea, tipic p$d, gașcă de infractori incompetenți, care nu și-ar găsi loc să guverneze nici măcar in cea mai săracă țară africană, pentru că ĂN AFARĂ DE FURT nu sunt in stare de nimic.
  • +6 (8 voturi)    
    Procentele PSD (Marţi, 13 august 2019, 14:46)

    buncrestin [utilizator]

    Poate ca dl.Cuc are o alta misiune, aceea de a mai ingropa putin Guvernarea PSD, de a-i mai taia din procentele - inca prea multe - din palmares. Sa fie primit!
  • +6 (8 voturi)    
    Mare bou (Marţi, 13 august 2019, 14:50)

    cetateanulmodern [utilizator]

    Mare bou Cuc asta....pai daca contractul zice 4 ani garantie si pe termenul asta s-a licitat de ce sa-i dea ala 10 acum?
    • +2 (4 voturi)    
      mda (Marţi, 13 august 2019, 16:31)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui cetateanulmodern

      pai nu stii ca populismul ieftin este motto-ul PSD-ului ? a fost si mereu va fi

      vor sa dea bine la popor, ca poate lumea pune botul...

      n-ai vazut pe conu` dragnea` in campanie inainte sa`l aresteze.. promitea de toate pentru toti...

      dar eu ca un om normal la cap nu ma pot duce la magazin sa cumpar o masina de spalat si sa cer 10 ani garantie, si astfel sa conditionez achizitia.. ca ma trimit aia la plimbare
  • +3 (5 voturi)    
    dar prin contract este autostrada pt 4 ani (Marţi, 13 august 2019, 15:07)

    Crup [utilizator]

    Asta este culmea!
    Maretul stat roman a semnat contractul cu spaniolii pentru o garantie de 4 ani.
    Si spaniolii au livrat ceea ce statul a cerut: o autostrada cu termen de garantie 4 ani. Conform contractului.
    Dupa 4 ani vor aparea gropi si gropite, cratere si craterute, alunecari de teren, etc. Dar nu e problema pentru romanasii degraba votanti de pesedei. Cand apar gropile, vine o firma de partid si le plombeaza. In 2 saptamani se distrug plombele, mai vine firma odata si le plombeaza si tot asa!
    Trebuie sa manance si gura loc ceva, nu? Si gura lor nu simte gustul daca papica nu se masoara in zeci de milioane de euro anual.
    Astfel toata lumea e multumita cand dupa patru ani se distruge. Pesedeii se imbogatesc si mai mult din banii publici, romanasul de rand care isi distruge masina este si el foarte multumit fiindca äu furat, dar au si facut ceva"!
    Happy nation!
  • +4 (8 voturi)    
    Tot ce se lucreaza pe sectorul... (Marţi, 13 august 2019, 15:37)

    ciuma.rosie [utilizator]

    ...de infrastructura la acest moment in Romania se datoreaza doar guvernelor de dreapta, ciuma rosie nu a semnat nici un contract de infrastructura din 2016 pana in prezent. Doar bani de salarii si pensii, atata stiu, atata pot ....jale !
  • +3 (5 voturi)    
    Ce clown! (Marţi, 13 august 2019, 16:24)

    Alui [utilizator]

    Pentru PSD-isti nu prea conteaza onoarea! Asta stie ca se face de rahat, si totusi merge inainte! Probabil se bazeaza pe idiotenia urmaritorilor Antena 3, singurii capabili sa-l ia in serios!
  • 0 (0 voturi)    
    Dar cine are nevoie de zece ani? (Miercuri, 14 august 2019, 11:24)

    Jegul Cristian Ioan [utilizator]

    Cine are nevoie de zece ani garantie?

    Esential este sa tina zece zile, pentru ca inaugurarea se face inainte de alegeri!
    Asa cum a facut Ponta in 2014 cu autstrada de Orastie, inaugurata inainte de turul doi al algerilor. A tinut doar un an, dar nici nu era nevoie de mai mult!


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by