O petiție pentru deschiderea traficului pe Lotul 3 din autostrada A1 Lugoj - Deva, unde contractul a fost reziliat de către autorități la un stadiu de aproape 99%, a fost lansată pe platforma Declic de către Asociația Pro Infrastructura. În petiție se cere deschiderea traficului ca șoferii să beneficieze de 21 de km de autostradă pe care să circule mult mai în siguranță decât pe drumul național adiacent, iar eventualele lucrări nefinalizate și dispute stat-constructori să fie rezolvate în paralel.

Petitie pentru deschiderea lotului 3 din autostrada Lugoj - DevaFoto: Captura de ecran

Petiția pentru deschiderea traficului pe Lotul 3 A1 Lugoj - Deva:

„Lotul A1 Lugoj-Deva este realizat în proporție de 99 la sută. Costurile au fost plătite aproape integral. În nenumărate rânduri Compania de drumuri a declarat că lucrările sunt în regulă și că sunt acceptate certificatele la plată. Spre surprinderea tuturor, Compania de Drumuri a luat decizia de a rezilia contractul în ultimul moment. Practic, înainte de a se tăia panglica!

De-a lungul timpului, din cele 60 de neconformități semnalate de autorități, 59 au fost rezolvate de constructor. Singura neconformitate rămasă este situată la granița cu un lot pe care nu se va circula cel puțin 4 ani de acum înainte. Cu toate acestea Compania de Drumuri a declarat că nu mai este mulțumită de calitatea lucrărilor pe care le-a declarat conforme până în acest moment. Prin urmare s-a cerut constructorului prelungirea garanției de la 4 la 10 ani. Constructorul a refuzat, iar contractul este reziliat de autorități într-un adevărat circ mediatic. Între timp rezilierea a fost deja declarată ilegală de Tribunalul București. Nota de plată o vom plăti noi, cetățenii.”

Petiția este adresată premierului Viorica Dăncilă, iar semnatarii petiției cer să intervină pentru deschiderea celor 21 de km de autostradă „fără nicio altă amânare”. Până acum petiția a adunat peste 1.500 de semnături.

„Orice întârziere este o bătaie de joc la adresa banilor noștri și un abuz grav care va duce la pierderea de vieți omenești. În acest moment avem 21 de km de autostradă pe care se poate circula de mai bine de o lună. Este iresponsabil să așteptăm următorul accident mortal pe șoseaua plină de cratere și curbe deosebit de periculoase pe care se circulă în prezent”, se arată în petiție.

„Vă cerem insistent deschiderea circulației în cel mai scurt timp, iar eventualele intervenții să fie făcute sub trafic, așa cum s-a procedat și pe multe alte sectoare de autostradă. Viața oamenilor este mai importantă decât conflictele autorităților cu constructorii. Acestea se pot rezolva și după ce noi vom circula, în siguranță, pe acest tronson”, se mai arată în textul petiției.

Contractul pe lotul 3, reziliat la 99% și 95% plăți făcute. Statul a rămas fără garanție, deși invocă nereguli

Lotul A1 Lugoj-Deva a fost construit în proporție de 99 la sută, iar statul român a acceptat lucrările și a plătit circa 95% din lucrare către constructorul spaniol Comsa.

Cu toate acestea, la final de august, când constructorul a cerut să se facă recepția lucrărilor, Ministerul Transporturilor a invocat nereguli la unele lucrări executate și a cerut constructorului să ofere o perioadă de garanție pe toată lungimea autostrăzii de 10 ani, față de patru ani cum era stipulat în contract.

Totodată, Transporturile au dat atunci termen de 15 zile pentru remediere neconformitățilro invocate, dar nu a mai așteptat apoi expirarea termenului și a decis rezilierea contractului, practic renunțând totodată și la cei 4 ani de garanție inițiali.

În schimb, oficialii de la Transporturi invocau că vor recupera „garanția” prin aplicarea unor penalități constructorului și executarea scrisorii bancare de bună garanție, lucru și făcut. Cu toate acestea, Instanța de judecată a suspendat executarea garanției bancare invocând că rezilierea s-ar fi făcut nelegal. Imediat după, constructorul spaniol a deschis un conflict diplomatic la Ambasada Spaniei.

Lucrări neconforme semnalate de Ministerul Transporturilor - taluzuri crăpate, șanțuri colmatate, o crăpătură în asfalt apărută la capătul lotului

Ministerul Transporturilor a publicat în urmă cu o săptămână un clip video cu imagini montate în care se văd lucrările neconforme pe care constructorul le-a realizat. Mai mult, Transporturile vor acum o expertiză extinsă pentru a analiza calitatea lucrărilor la autostradă, deși ministrul Cuc spunea că traficul ar putea fi deschis la final de septembrie.

Cu toate acestea, marea majoritate a problemelor semnalate sunt înafara căii de rulare a autostrăzii și, anterior, atât constructorul, cât și o parte din societatea civilă au argumentat că remedierile pot fi făcute și după deschiderea traficului.

Argumentul suprem pentru deschiderea traficului a fost siguranța sporită pentru șoferi, chiar și cu problemele semnalate, având în vedere că în prezent traficul se desfășoară pe DN68A, un drum plin de serpentine, denivelări, gropi, marcaje lipsă și care trece prin mai multe localități.

Mai mult, fără deschiderea Lotului 3 nici Lotul 4 adiacent, 22 de km, deschis în august, nu este folosit la potențial maxim, unele relații rutiere fiind mai complicate.

„De-a lungul timpului, din cele 60 de neconformități semnalate de autorități, 59 au fost rezolvate de constructor. Singura neconformitate rămasă este situată la granița cu un lot pe care nu se va circula cel puțin 4 ani de acum înainte. Cu toate acestea Compania de Drumuri a declarat că nu mai este mulțumită de calitatea lucrărilor pe care le-a declarat conforme până în acest moment. Prin urmare s-a cerut constructorului prelungirea garanției de la 4 la 10 ani. Constructorul a refuzat, iar contractul este reziliat de autorități într-un adevărat circ mediatic. Între timp rezilierea a fost deja declarată ilegală de Tribunalul București. Nota de plată o vom plăti noi, cetățenii”, susține Asociația Pro Infrastructura.

„Neregulile minore semnalate pe autostrada ce așteaptă mașinile pot fi remediate fără a afecta traficul. Conflictul în instanță cu firma constructoare poate dura ani de zile, dar se poate soluționa și dacă lotul e deschis circulației. Este important ca autoritățile să învețe din greșelile trecutului, nu putem permite ca cearta continuă a Ministerului Transporturilor cu firmele de construcții să ne pună viața în pericol. E treaba instanțelor să decidă cine are dreptate, dar e datoria celor din Guvern să ne protejeze viața. Sau măcar să nu ne-o pună în pericol! Viața trebuie să aibă prioritate”, susține API.

Vezi și: