Sari direct la conținut

VIDEO Autostrăzile, la raport: Mariana Ioniță, directorul Companiei de Autostrăzi, la întâlnirile HotNews.ro #deladistanță: „Anul 2020 este anul autostrăzii Sibiu – Pitești. Anul 2021 va fi anul autostrăzilor din Moldova”

HotNews.ro
Mariana Ioniță, șefa CNAIR, în dialog online la HotNews.ro, Foto: Hotnews
Mariana Ioniță, șefa CNAIR, în dialog online la HotNews.ro, Foto: Hotnews

„Anul 2020 este anul autostrăzii Sibiu – Pitești. Anul 2021 va fi anul autostrăzilor din Moldova”, a declarat Mariana Ioniță, directorul Companiei de Autostrăzi (CNAIR), la un interviu HotNews.ro LIVE #deladistanță. Ioniță a declarat că pe 11 mai va fi semnat contractul pentru Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș (30,35km), că tot atunci ar putea fi anunțat câștigătorul pentru Secțiunea 4 (9,9 km, C. de Argeș – Tigveni) și că pe sectorul 2, cel mai greu, se execută în prezent foraje geotehnice.

  • Răspunsurile la întrebările adresate de către cititori vor fi publicate în scris în cursul zilei de joi sau vineri, în momentul în care le primim.

Mai jos, înregistrarea emisiunii:

Aici poți câteva din declarațiile făcute în timpul întâlnirii:

  • Se lucrează și în vremea pandemiei de coronavirus. Au fost câteva cereri de amânare, dar am făcut față situației. Nu am avut solicitări de decalaje de termene. Se lucrează în spații deschise, muncitorii s-au deplasat o singură dată la trei săptămâni, deci nu sunt probleme.
  • Mai sunt probleme mici, punctuale, atunci când a venit vorba despre diferite produse care să vină din Italia, iar fabricile au fost închise în această perioadă.

A10 Sebeș – Turda:

  • Sunt atât de multe probleme în implementarea unui proiect de autostradă. Vreau să închidem proiectele anul acesta pe Sebeș-Turda. Anul viitor exista surse de finanțare, dar nu pentru acest proiect. Ar trebui sa taiem din alta parte. Acest proiect ne-a debalansat proiectele in anii anteriori.
  • Lotul 1 Sebes Turda nu se poate termina fara o mobilizare de 500 utilaje si persoane. Sunt nemulțumită de numărul muncitorilor. Suntem cu plățile la zi către constructorul italian. Aș merge pe 60% că lucrările se vor termina anul acesta (Lotul 1). Mi-au promis că vor suplimenta numărul de muncitori în următoarea perioadă.
  • Pentru lotul II, șansele aș spune să sunt aceleași pentru a termina. Vreau să fim în continuare cu plățile la zi.
  • Ofiterii de proiect nu mai stau la birou, pt ca asa scrie in fisa postului, ei sunt pe teren. Orice problema apare se rezolva pe loc, au drept de semnatura in numele nostru.

Autostrada Transilvania A3:

  • Autostrada Transilvania – Cea mai sensibilă problemă de când am preluat această treabă. Cea mai sensibila problema este pentru mine nodul de la Chetani, apoi segmentul Lugoj-Deva. În cam trei luni trebuie să finalizăm nodul de la Chețani. În luna august aș vrea să fie folosită.
  • Noi avem ca termen pana luni saptamana viitoare sa avem o decizie clara. Discutam si cu Astaldi (n.r. Constructorul de pe A3 Iernut – Chețani) si cu Straco (care are o problema de insolventa) (n.r. constructorul de pe Cheșani – C. Turzii, inclusiv nodul Chețani)
  • Nu se pune problema ca aceasta autostrada, Iernut-Chețani, sa nu fie data in trafic anul asta in august.
  • Sunt niste probleme financiare, e (n.r. Straco) incearca acum sa se organizeze, sunt si alte solutii – noi putem prelua in regia proprie.
  • A3 Biharia Bors e luata in calcul tot anul asta, probabil tot in august.
  • Nu aș vrea să vă dau un număr clar de kilometri noi de autostradă făcuți până la finalul anului, să vă dea domnul ministru. Îmi doresc să ne vedem prin luna august, să vă spun câți terminăm până în decembrie.

Centura Bacău – parte din A7:

  • Sunt sigură că (n.r. UMB) vor pune ceva în funcțiune anul acesta pe centura Bacăului. Ea este acum peste 50% făcută.Daca ne gandim ca a inceput de anul trecut… e mare lucru

Autostrada A1 Sibiu – Pitești:

  • Este anul autostrăzii Sibiu-Pitești. Avem sectiunea 1 in lucru, antreprenorul austriac s-a organizat impecabil.
  • Pe sectiunea 5 se va semna contractul pe data de 11, s-au rezolvat contestatiile. Am constatat ca sunt multe licitatii in curs de derulare de mai bine de jumatate de an. Am intervenit la nivel de comisii, am adus oameni competenti. Sper sa nu mai avem contestatii.
  • Sunt foarte multe licitații, unele dintre ele desfășurându-se de mai mult de un an de zile. Mă rog la Dumnezeu să nu mai avem contestații, este dreptul lor, dar să nu facem doar de dragul. E posibil ca luna mai sa fie luna semnarii celor 2 contracte (4 si 5).
  • Secțiunile 2 și 3: Am reușit să închidem evaluarea pe secțiunea 3. Ne dorim ca în luna iulie să o trimitem la validare. Analiza geo-tehnică este în desfășurare. Se fac foraje pe lotul II. Procedura publică de achiziție și pe lotul II vreau să fie lansată pentru luna decembrie.
  • Lotul 2 si 3 sunt cele mai grele, acolo sunt si studii geotehnice nefinalizate. Noi am tinut legatura cu Jaspers, am reusit sa inchidem evaluarea pe lotul 3. In iulie o vom trimite la validare. Au fost facute studii suplimentare geotehnice. S-au validat solutiile si acum avem liber la elaborarea documentatiei de atribuire.
  • Pe lotul 2 a fost o conferinta cu Jasopers si BEI-PASSA. Este in desfasurare analiza geotehnica. Se fac foraje pe lotul 2. Este o analiza generala in locurile unde ne-au fost solicitate de Jaspers. Imi doresc ca in decembrie sa lansam procedura de achizitie pt lotul 2.

Autostrada A3 Comarnic – Brașov:

  • Comarnic-Brașov este autostrada cea mai așteptată de publicul român. Trebuie doar să ne uităm doar la televizor sâmbăta și duminica pentru a vedea cât este de necesară. Vrem să lucrăm cu bănci internaționale (finanțare), iar pentru anumite pasaje cu fonduri europene. Suntem în negocieri pentru un împrumut.
  • Colegii de la directia tehnica lucreaza la documentatia de atribuire de achiziție publică pentru proiectare și execuție a centurii Comarnic – va fi autostradă cu descărcare în DN1. Pentru restul de la Comarnic la Rasnov suntem obligati sa facem achizitie publica pt reviziuire studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Acolo va fi un FIDIC Roșu.
  • Vrem sa facem un proiect finantabil, bancabil, inclusiv cu fonduri europene. Se lucrează la documentație, am purtat discutii cu bancile, pt ei analizele sunt primordiale (sociale și de mediu).
  • Noi speram ca pana la finalul lunii iulie lansam achizitia publica pt SF si PT. Se va organiza si un comitet de supraveghere, unde vor fi membri de la toate ministerele.
  • Vrem sa evitam conflictele cu primariile locale. Vrem sa recrutam oameni de inalt profesionalism. Lucrăm îndeaproape cu Asociațiile Intercomunitare. Va fi realizat un comitet de supraveghere.
  • Va fi un blending de finantare, discutam de imprumuturi, fonduri europene + buget de stat. Tuneluri sau viaducte ar putea fi facute in PPP.
  • Nu as putea sa va spun daca va fi cu taxa (ex. un tunel), pt ca trebuie sa discutam cu fiecare institutie bancara in parte.

MOLDOVA

Autostrada 8:

  • Dacă anul 2020 este al austostrăzii Sibiu-Pitești, atunci anul 2021 trebuie să fie anul autostrăzilor din Moldova. Pentru podul de la Ungheni suntem în discuții cu cei de la Arii Protejate. Nu știu de ce a ajuns ca toată acea albie să fie arie protejată. Să încercăm să uitam de cuvântul reclamație, să manageriem cum trebuie problemele. Zona Moldovei: potențial economic și turistic foarte mare.
  • Podul de la Ungheni este zona de arie protejata. Nu lansez procedura pana nu e gata discutia cu Mediul. Finantarea studiilor se face din studii europene, vrem sa corespunda cu directivele europene.
  • Iasi-Tg Neamt e in curs de elaborare documentatie SF si PT. Un studiu tehnic dureaza cam 4 ani, executia lucrarilor dureaza 2 ani. Daca nu se face bine proiectarea, implementarea se poate duce si la 10 ani.
  • Nu mai putem sustine costuri suplimentare. Trebuie sa planificam bine de la inceput. Studiile vor dura 30 luni, apoi vor incepe lucrarile.
  • In decembrie 2020 trebuie sa primim documentatia si proiectul tehnic pt Tg Mures – Tg Neamt. Cand avem studiul terminat, va promit ca in decembrie discutam despre cum vom merge mai departe.
  • Vom face o planificare strategica a proiectului pt mai departe.Tronsonul este unul din cele mai grele tronsoane de autostrada.
  • (Dacă există posibilitatea ca o parte din autostradă să fie făcut Half-Profile): Am putea face o discuție publică despre cum vom merge mai departe: proiectare, execuție, punere în practică. Tronsonul Târgu-Mureș – Târgu-Neamț este foarte greu.

Autostrada A7

  • Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani nu va fi drum expres, va fi drum la profil de autostradă, cel puțin așa cred acum. Ma intalnesc saptamanal cu constructorul si l-am rugat sa faca o analiza daca ar putea sa aduce documentatia la final de an (Ploiesti – Buzau).
  • Despre „cocoașa” de la Focșani: Am vorbit cu domnul primar de la Focsani. Orasul are nevoie de dezvoltare si dumnealui nu isi doreste sa ajunga autostrada in oras. L-am rugat sa facem un proiect pt viitor si sa permita atat dezvoltarea orasului, cat si traficul nostru. E PUGul in curs de aprobare, ne vom intalni sa discutam. Traseul mai poate fi ajustat.
  • A7 e proiectul meu de suflet. Suntem in procedura de achizitie pt SF și Proiect Tehnic pe Pascani-Suceava-Siret.

A13 Brașov – Bacău:

  • Săptămâna viitoare semnăm contractul pentru SF și PT. Este foarte bine gândită și va fi ușor de implementat. Se va lega foarte bine cu Sibiul. Potențialul zonei este unul foarte mare.
  • Nu cred ca va fi competitie cu A8.

Autostrada Nordului:

  • (proiect care nu există în Master Plan, dar pentru care s-a lansat o licitație de SF în 2019): Este o formă de drum expres, este într-o licitație de elaborare a studiului de fezabilitate. Am găsit proiectul când am venit aici.
ARHIVĂ COMENTARII
Vidoq • 2015-10-05 14:15:40
Acum cativa ani , cand era in vigoare un ordin al ministrului de finante privind fondul de premiere in procente din valoarea unor nereguli consemnate in procese verbale de control , am fost sanctinat ca am redus valoarea impozabila prin demolarea unui imobil fara sa am , cica , autorizatie de demolare . Desi la semnarea actului de control am semnalat inspectorilor ca fac o eroare , prezentandu-le autorizatia , actul fiind deja intocmit intrucat mai erau cateva zile pana la anularea ordinului respectiv si baietii pierdeau caimacul , am fost obligat sa-i actionez in judecata si sa castig dealtfel dupa doi ani de procese . Asa ca , de multe ori , functionarii se cred peste lege si fac abuzuri .
0 16
pehash • 2015-10-05 22:54:05
daca ar fi avut un singur exemplu de 'abuz' al contribuabililor, l-ar fi dat. nu au, asa ca insista intr-un mod dubios sa ceara ca inspectorii sa nu raspunda in fata legii.
0 3
B Constantinescu • 2015-10-05 14:15:58
Stiu din practica ca exista pe langa contribuabili rau intentionati si procesomani si contribuabili care sunt victime ale unor masuri vadit abuzive din partea inspectorilor fiscali. In multe cazuri inspectorii recunosc verbal ca nu au temei sau suficiente probe pentru contraventiile constatate si amenzile acordate dar trimit contribuabilul in instanta sa isi caute dreptatea. Problema este ca in acest caz, contibuabilul este nevoit sa plateasca amenda, sa se judece cu ANAF vreo doi ani si abia apoi, cand castiga in instanta, isi poate recupera banii. Asta daca nu cumva a intrat intre timp in procedura insolventei. In aceste cazuri, contribuabilii respectivi cred ca sunt mai mult decat indreptatiti sa faca plangere impotriva inspectorului personal. Trebuie sa existe si un sistem de responsabilizare a inspectorilor....
0 12
SergiuPanait • 2015-10-05 14:32:21
Pe alea nu le mai deplange nimeni?
0 9
Laissez-faire • 2015-10-05 14:40:02
Adica, pentru fapte civile delictuale vrei sa te duci la instanta de contencios? Adica, pentru abuzuri (dr. penal), vrei sa te duci la contencios ? Adica, cine vrei sa raspunda pentru interpretarile fanteziste ce sunt trecute in actele de control ? Adica vei sa iti platim noi avocatii? Din ce bani? Asigurare de malpraxis aveti? TOCMAI de aceea va aflti in instanta, deoarece de presupune ca cnu v-ati facut pe deplin datoria fata de societate, cu profesionalism, lipsiti de iscusinta si daruire. Ba, uneori, chiar cu mult aport persoanal ute de km.? Pai ce cauta Buc, sa controleze Fagarasul??? PS Privatizati activitatile de constatare si de incasare PPS Suprizele, sunt tot atat de "mari si total neplacute",cat cele din actele voastre de constatare! PPPS Nu va mai plangeti de bani ca amendati oamenii doar pentru procentul din amenzi! Puteti, deci, sa va platiti si avocatii
0 10
Sarmis • 2015-10-05 14:45:17
"Sindicatul National al Functionarilor Publici (SNFP), organizatie sindicala nationala reprezentativa, trage un semnal de alarma fata de tendinta tot mai accentuata a unor contribuabili (aflati in atentia organelor fiscale), de a intenta procese functionarilor in calitate de persoane fizice, pentru presupuse culpe" Pai de unde stiti voi ca sunt presupuse? Acum sunteti si judecatori? Primii evazionisti ai tarii vin cu tupeu si cer sa nu poata fi dati in judecata. Nu zau?
0 9
Adrian Popescu • 2015-10-05 14:49:12
Functionarii bugetari sa plateasca personal pentru greseli. Este nefiresc pentru greselile lor saplateasca institutia publica in care lucreaza . Pentru ca institutia plateste DIN BANI PUBLICI . Cui nu ii convine in sistemul public sa vina in cel privat . Nu sint de acord ca pentru greseala unui functionar bugetar sa platesc eu .
0 12
Nelu • 2015-10-05 15:13:43
La cate abuzuri fac acesti inspectori ei cred ca scapa doar ca seful le-a cerut. Poate unii nu inteleg cum functioneaza. Inspectorul vine si poate interpreta orice. Dar efectiv ORICE. Ia un cont si ti-l taie tot de la cheltuieli, iti pune un cont de venituri ce nu intra la profit impozabil (de exemplu vanzarea unui m.f.) pe venituri din vanzari etc. Vorbesc de cazuri cunoscute. De ce fac asta? Pentru ca deciziile lor devin active imediat. Contestatia ta in instanta sau la sefi nu opreste efectele deciziei. Daca tu castigi procesul cu ANAF peste 3-6 ani intr-adevar iti primesti banii peste alti 2 ani. Asa ca atunci cand va bucurati ca ANAF face si taie, de multe ori o face fara minte. Administratorii trebuie sa ii atentioneze verbal si in scris de fiecare neregula si abuz. Ei se eschiveaza ca daca nu convine patronului sa faca contestatie dar stiu ce inseamna. Patronii trebuie sa ii atace in instanta pentru oprirea intentionata a activitatii, abuzuri in nume personal, nu sunt erori sau neclaritati. Inspectorii stiu ca fac gresit dar nu le pasa. Trebuie sa se inmulteasca nr. de plangeri civile si penale la adresa lor. Dimpotriva ar trebui o lege prin care daca o instanta desfinteaza decizia inspectorilor, dat fiind faptul ca a produs efecte imediat, sa fie sanctionat inspectorul cu cota parte prejudiciu facut firmei.
0 10
fefe • 2015-10-05 15:34:48
pentru fiecare PV de control desfiintat in instanta inspectorii respectivi sa fie dati afara. Nu o sa-i mai dea nimeni in judecata dupa aceea. Baaaaaa... nu va e rusine sa veniti cu din astea!!! ??????
0 3
robert.b • 2015-10-05 16:10:51
Eu zic sa se bucure ca pot fi dati in judecata. Asa, cel pagubit de proasta judecata a inspectorului are speranta unei dreptati servite in viitor si nu pune mana pe furca sa o obtina imediat...
0 4
minus • 2015-10-05 16:16:26
Saracii functionari publici, au bagat de seama ca statutul functionarului public ii apara doar daca nu incalca procedurile institutiei din care fac parte! Adica ei sunt zei, dar trebuie sa respecte ordinele lui Zeus daca vor sa fie aparati. Asa ceva este inadmisibil- zic ei! Sa inteleg ca Sindicatul nu suporta o astfel de situatie. Poate este cazul sa investeasca in educatie, dar o fi educatia deductibila?- aceasta-i intrebarea!
0 4
LiviuX • 2015-10-05 16:20:21
De data asta sunt de acord cu sindicatul, chiar daca si ce spun unii aici merita luat in consideratie (de ex. faptul ca procesele dureaza mult si nu se suspenda plata pana la solutionare, deci tu ramai fara bani chiar in caz de abuz). Chiar daca functionarul greseste (intentionat sau nu, nu are importanta), el actioneaza in timpul si in interesul serviciului, nu ca persoana particulara. Deci nici intr-un caz nu ar trebui sa fie actionat in judecata ca particular, ci ca salariat ANAF. Daca a gresit, e treaba apoi a ANAF-ului sa recupereze din pagube de la el, eventual sa-l dea si afara. In ce priveste pierderile eventuale suferite de reclamant, de ce nu da acesta in judecata ANAF-ul pretinzand si despagubiri substantiale? Daca ANAF-ul ar trebui sa plateasca despagubiri de milioane pentru amenzi de mii de lei, fiti siguri ca ar avea grija si de inspectori urmarind mai atent ce si cum fac...
6 1
hasan d. • 2015-10-05 16:45:40
Refuzurile de ... orice fel, interpretarile proprii, consemnarea "asa cum percepe inspectorul", abuzurile, nu pot fi savarsite sub "umbrela" M.Ffin. M.Fin iti regelementeaza conditiile legale de exercitiu a functiei, ... restul iti apartine .
0 3
LiviuX • 2015-10-05 17:42:49
Nu am zis ca nu poate gresi, intentionat sau nu. Dar el nu vine in control ca persoana particulara, CI CA REPREZENTANT ANAF. Deci e treaba ANAF pe cine trimite, cum sunt pregatiti, instruiti, etc. Daca ar veni ca persoana particulara, inseamna ca oricine, si eu, si dvs., am putea merge si controla pe oricine. Ori eu cred ca nu e asa...
1 1
Gustav555 • 2015-10-05 20:49:28
Pe la noi numai greselile procurorilor si judecătorilor sunt plătite de catre stat. Abuzul in serviciu al funcționarului public este o treaba strict personală pentru care trebuie sa răspundă penal si civil.
0 2
minus • 2015-10-05 21:26:52
Sunt doua situatii cat se poate de clare. Daca normele ANAF-ului sunt respectate, nu ai cum sa atragi raspunderea individuala a inspectorului. Dar daca poti sa dovedesti ca inspectorul nu a respectat normele ANAF, proceduri, ordine, legi- atunci el nu mai este aparat de "statutul functionarului public" si trebuie sa raspunda individual. Ce este nefirec in asta? Nu ai grija, oricum el este avantajat, pentru ca tu- contribuabilul- trebuia sa demonstreza ca el a comis un abuz, adica prezumtia de nevinovatie nu se aplica in contencios fiscal administrativ.
0 1
eugeniu manu • 2015-10-05 17:02:24
trebuie sa aiba incredere in justitie, daca si-au facut treaba corect nu are de ce sa le fie frica. Schimbarea legii pt a le permite lor sa taie in carne vie va duce la si mai mari abuzuri.
0 2
kkciosuldelahamangia • 2015-10-05 17:33:36
sa plateasca tot statul, ca si la bugetari. daca parazitul de la anaf a gresit, sa plateasca din propriul buzunar.
0 2
pixar • 2015-10-06 15:48:11
Deci raspundere au doar intreprinzatorii iar cei care trebuie sa aplice legea si o fac dupa bunul plac sunt scutiti de raspundere. Eu as da acesti sindicalisti in judecata pentru instigare la constituirea unui grup infractional protejat de lege.
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro