România, bună de plată peste 50 de milioane de euro după ce în 2017 ministrul Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj - Deva / Blocaj uriaș și risc major de a pierde fondurile europene pe toată autostrada

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Tunel pe autostrada
Foto: Wikimedia Commons
În august 2017, după vizite cu presa pe șantier în care s-au răstit la constructori, ministrul Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj - Deva - singura bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac. Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare, într-un moment în care CNAIR încearcă cu disperare, pe ultima sută de metri, să contracteze lucrările la tuneluri pentru a nu fi nevoită să dea banii europeni înapoi pe toată autostrada Lugoj - Deva.

Rezilierea contractului pe A1 Lugoj - Deva Lot 2 și bâlbâiala eternă cu tunelurile


În vara lui 2017, după ce la începutul anului a încercat fără succes să schimbe strategia CNAIR și să renunțe la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se știau, practic, dinaintea contractarea lucrărilor pe Lotul 2), ministrul Răzvan Cuc (PSD) și șeful CNAIR de atunci Ștefan Ioniță au tot făcut vizite pe șantierul lotului 2 Lugoj - Deva în care s-au plâns în fața presei de constructor.

Pe 10 august 2017 CNAIR anunța rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, o decizie catalogată de societatea civilă drept „o măsură decosmetizare a ministrului Transportururilor" și de a evita o decizie tranșantă privind tunelurile.

Trebuie precizat că până la acel moment Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri (deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit și a schimbat strategia: a licitat abia în 2019 proiectarea și execuția tunelurilor.

Nota de plată: 50 de milioane de euro daune


Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează Ziar de Hunedoara.

  • „Declară că Contractul este încă în vigoare;
  • Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;
  • Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;
  • Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;
  • Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;
  • Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;
  • Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;
  • Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.”

Decizia este definitivă din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe într-o instanță de judecată - un proces care ar putea dura mult timp.

Care e miza și de ce exista riscul unui blocaj enorm


Autostrada A1 Lugoj - Deva, Lot 2 a fost contractată în 2013 cu constructorul italian Salini, iar în același an Agenția de Protecție a Mediului aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două.

Tunelurile "pentru urși", cum au mai fost ele numite în presă, au fost adăugate astfel încât coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zonă să nu fie afectate și secționate, practic, de noua șosea de mare viteză.

Practic CNAIR și constructorul știau din primele momente că proiectul nu se poate derula conform contractului inițial, dar au tărăgănat situația nepermis de mult.

CNAIR a improvizat o decizie și a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a sucit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe” - lucru neacceptat, în special la nivel european.

Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.

Abia în 2019 CNAIR a scos la licitație restrânsă proiectarea tehnică și execuția tunelurilor: 9,13 km de autostradă din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: 296 milioane de euro.

Nici până azi nu au fost contractate lucrările, în condițiile în care execuția ar dura în realitate câțiva ani buni.

România poate pierde banii europeni primiți pentru autostrada Lugoj - Deva


„Din păcate, ea (n.r. licitația) vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă TOȚI banii europeni folosiți pe TOATĂ Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, avertiza Asociația Pro Infrastructura, care propunea și câteva direcții pe care să se axeze rapid CNAIR.

În momentul de față situația este neclară. Curtea Internațională de Arbitraj a decis definitiv că în cazul Lotului 2 al Lugoj - Deva contractul original cu Salini „este încă în vigoare”, dar în același timp CNAIR practic caută proiectant și constructor exact pentru aceeași bucată.

Sigur, CNAIR poate merge mai departe cu licitația și în paralel să conteste în instanță decizia de arbitraj, dar riscul unui blocaj și mai mare pe viitor dacă justiția confirma decizia din arbitraj este semnificativ.

În tot acest timp, ceasul unor penalități europene ticăie. Autostrada A1 Lugoj - Deva a costat, conform contractelor semnate, circa 350 de milioane de euro, mare parte din această sumă venind direct de la Comisia Europeană.

Bucata cu tuneluri, „gaura” din Sibiu - Nădlac care va da bătăi de cap șoferilor mult timp de acum înainte

Bucata scoasă anul trecut la licitație reprezintă practic o „gaură” de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj - Deva au fost deschise anul trecut.

Unde vor fi tunelurile - conform unei schițe aprobate în CNAIR în 2016:




Unde sunt tunelurile pe traseul autostrăzii:












Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















35026 vizualizari

  • +52 (60 voturi)    
    PSD a facut la fel cu Autostrada Transilvania (Vineri, 8 mai 2020, 11:24)

    Kivek [utilizator]

    mai tineti minte cum i-a prostit pe unii PSD sa ii voteze in 2010 ca fac ei autostrada Transilvania si nici astazi ea NU exista
    • +42 (50 voturi)    
      doar in 2010 (Vineri, 8 mai 2020, 12:01)

      alex34 [utilizator] i-a raspuns lui Kivek

      psd ii prosteste din 90 pe toti, ca ei "vor face" o gramada daca sunt alesi, si dupa aceea altcineva nu-i lasa sa munceasca.., basescum, iohannis, statul paralel..., multinationalele..alti sunt de vina mereu ca nu fac ei nimic, dar votati cu incredere ca ei "vor face"..
      • -54 (66 voturi)    
        Escrocheria cu frații Micula se repeta! (Vineri, 8 mai 2020, 12:36)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui alex34

        Aceste sentințe împotriva României sunt simple escrocherii realizate cu ajutorul președintelui Klaus Iohannis, premierului Ludovic Orban și ministrul de finanțe Citu. Curțile europene, în cârdășie cu cei trei, dau verdicte știind sigur ca banii vor fi plătiți și împărțiți. Judecătorii au și ei cota parte de minim 1 mil. Euro.

        Pe 24 Decembrie 2019, s-au dat, pe hârtie, fraților Micula 191 mil. Euro, tot în urma unei decizii a unei curți europene. A fost un aranjament, o escrocherie. Romania a achitat suma fără sa termine toate căile de atac iar banii au fost împărțiți, frații luând și ei o mica parte din suma.

        Citat:
        "România, bună de plată peste 50 de milioane de euro după ce în 2017 ministrul Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj - Deva / Blocaj uriaș și risc major de a pierde fondurile europene pe toată autostrada"
        • +28 (38 voturi)    
          Escrocheriile sunt ale PSD (Vineri, 8 mai 2020, 12:46)

          cetateanulmodern [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Aceste excorcherii sunt ale incompetentilor PSD care au vrut sa isi arate muschii la TV si sa prosteasca fraieri fara scoala.
          Daca tu ai fi facut o lucrare pentru stat si dupa aia venea statul si zicea ca trebuie sa mai faci inca ceva pe langa contractul initial dar gratis ca altfel nu te plateste ce faceai?
        • +27 (37 voturi)    
          bati campii (Vineri, 8 mai 2020, 12:59)

          varavara [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          mai baiatule.
          Lucrezi la Sputnik, ca asa se pare dupa comentariul tau?
        • +21 (29 voturi)    
          . (Vineri, 8 mai 2020, 13:17)

          ak33 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          La ce filme te uiti nene?
        • +26 (30 voturi)    
          oare? (Vineri, 8 mai 2020, 13:24)

          Alex Ionita [anonim] i-a raspuns lui simplex1

          Cea mai buna gluma. Daca cei enumerati de tine mai sus, ar putea sa influienteze deciziilie unor instante internationale, ar fi mari specialisti si mari oameni politici. Dar nu sunt nici pe departe.. Din pacate, e vorba de cu totul si cu totul de altceva: Incompetenta, coruptie, prostie marca ciuma rosie. Nu e primul si nici ultimul caz in care ciuma rosie schimba regulile in timpul jocului si nu se intampla nimic. Merge in politica de Dambovita, cu magistrati corupti. In instantele internationale se judeca pe documente, legi, fapte, etc. Rezultatele se vad.
        • +15 (25 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Vineri, 8 mai 2020, 13:29)

          [anonim] i-a raspuns lui simplex1

        • +3 (5 voturi)    
          Fumuri... (Vineri, 8 mai 2020, 15:43)

          thinkbeforeyouspeak [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          100% corect, dacă nu era UE și curțile de judecată europene sau internaționale aveam de toate... da statu’ roman ce face el? voi votanții politicienilor romani ce faceti voi pt țara asta?
        • +11 (11 voturi)    
          Corturarul Sova & Cucul gregar= 2...... (Vineri, 8 mai 2020, 16:00)

          Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          ....podoabe " competente " by psd
  • +53 (57 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 8 mai 2020, 11:25)

    [anonim]

    • +42 (46 voturi)    
      care raspundere ministeriala? (Vineri, 8 mai 2020, 11:53)

      LL [utilizator] i-a raspuns lui

      Au avut grija sa elimine raspunderea ministeriala cand au revenit la putere, ca sa-si poata face de cap ....gasca de infractori PSD!
      Iresponsabili, incompetenti, infractori = PSD!!!
    • +20 (22 voturi)    
      sa plateasca nu numai el (Vineri, 8 mai 2020, 13:01)

      varavara [utilizator] i-a raspuns lui

      sa plateasca in primul rand dracnea si trupa lui cere a avut grija sa numeasca numai incompetenti in functii importante din statul nostru
      • +3 (3 voturi)    
        dragnea trebuie sa plateasca (Vineri, 8 mai 2020, 17:38)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui varavara

        dar nu oricum
        banii nu au interes

        sper ca ma fac inteles
    • +20 (20 voturi)    
      nu (Vineri, 8 mai 2020, 13:39)

      Ilidia [utilizator] i-a raspuns lui

      A avut grija PSD prin legisltia promovata ca ministrii sa nu mai raspunda...
  • +48 (50 voturi)    
    Cuculet inima zburdalnica (Vineri, 8 mai 2020, 11:26)

    ThalesdeTeleorman [utilizator]

    E ala care rupea contracte la TV chemand toate televiziunile sa asiste la show? Sau ala care voia sa impuna stewardeze in CA de la Tarom?
  • +42 (44 voturi)    
    Abuz in serviciu (Vineri, 8 mai 2020, 11:38)

    cicci [utilizator]

    Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.

    E simpla speta. Plus recupararea prejudiciului creat. Nu are 50 mil? Sa ii ia cat are.

    la noi, problema e ca astia care ajung in functii publice de conducere, au senzatia ca de fapt sunt sefi peste firma/compania lor, si fac absolut ce vor. Trebuie schimbata aceasta perceptie, ei de fapt, sunt angajatii nostrii, ai tuturor.
    • +12 (12 voturi)    
      Ar fi bine (Vineri, 8 mai 2020, 13:18)

      gebica [utilizator] i-a raspuns lui cicci

      Dacă s-ar simți ca șefi peste compania lor, căci de aia le-ar păsa și n-ar avea de ce s-o fure, pe cînd așa, nu le pasă de companie, ci doar de furat.
  • +25 (27 voturi)    
    Si de ce.. (Vineri, 8 mai 2020, 11:38)

    Casargoz [utilizator]

    De ce nu e o oportunitate?
    Daca contractul este in vigoare sa-l termine.
    Licitatie inseamna doi ani pana la inceperea lucrarilor.
    Derulare din acest moment inseamna probabil doi ani pana la finalizarea lucrarilor.
    In cei doi ani :castigati" impactul in economie va fi mai mare decat daunele de 50 de milioane castigate de firma in cauza.
    Exista toate justificarile legale sa fie terminata bucata aia mai repede.
    • +3 (3 voturi)    
      complicat (Vineri, 8 mai 2020, 16:13)

      TheBorg [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      Contractul initial nu includea tunele, deci nu pot termina.
  • +28 (30 voturi)    
    Toți banii ăștia (Vineri, 8 mai 2020, 11:40)

    gebica [utilizator]

    Ar trebui imputați vinovaților, personal sau colectiv, iar fapta în sine trecută în dosarul ce ar trebui deschis pentru scoaterea în afara legii a PSD, pentru atitudine împotriva intereselor naționale, conform prevederilor explicitte din legea partidelor politice.
    • +12 (12 voturi)    
      Va rog... (Vineri, 8 mai 2020, 13:54)

      prompt [utilizator] i-a raspuns lui gebica

      ...nu-l uitati pe Sova, avocatul, omul lui Ponta la ,,marile proiecte" care si-a batut joc de proiectele de infrastructura de transport. Si ei trebuie trasi la raspundere!
  • +32 (34 voturi)    
    Acum devine cat se poate de clar (Vineri, 8 mai 2020, 11:45)

    /./ [utilizator]

    desi era evident de ce PSD+ALDE+UDMR a incercat sa elimine abuzul in serviciu, practic orice contract putea fi reziliat ca asa dorea partidul.Fara ca nimeni sa raspunda pentru orice prejudiciu facut.Aici e doar un exemplu, probabil ca in urmatoarea perioda o sa vedem cat mai multe din astea
    Ce inseamna abuzul in serviciu :
    "Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică."
  • +33 (35 voturi)    
    CUC...nu este cretinul ala... (Vineri, 8 mai 2020, 11:46)

    ggiiggii [utilizator]

    de chema presa si rupea contractele pe santier?:)))
    Ce idiot, se vede nivelul de pregatire si cunostiinte...ca sa nu mai vorbesc despre faptul ca stie sa asculte de sfaturile altora mai destepti.
    Asta inseamna politica in Romania...indivizi seminalfebti, idioti...ajungi in pozitii cheie prin spaga si cumetrii politice.
    • +4 (4 voturi)    
      Nu dispera, toata tara functioneaza asa. (Vineri, 8 mai 2020, 17:29)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui ggiiggii

      Nu este vorba de politica ci de simpla smecheria romaneasca.
      Este peste tot si in toate. Inclusiv PCR-ul era o smecherie generala, cumulata cu dictatura analfabetilor.
  • +24 (26 voturi)    
    NU,Romania (Vineri, 8 mai 2020, 11:52)

    persuasiv [utilizator]

    ci buzunarele tuturor romanilor,sunt bune de plata.
  • +23 (25 voturi)    
    Pai, sa plateasca fostul ministru... (Vineri, 8 mai 2020, 12:00)

    Olyx [utilizator]

    daca problema a generat-o el sau "competentii" de la CNAIR...Sau partidul care l-a propulsat in functia asta !...Sunt STUPEFIAT de ce intampla de zeci de ani in tara asta in materie de constructie de autostrazi...Or la licitatii nu vin decat "stifturi" de firme italiene sau romanesti puse pe jecmaneala (!), or contractele sunt facute in avantajul acestora ( adica se da si se ia SPAGA "la greu" ! ) or statul nu are bani si subfinanteaza lucrarile. Oricum ar fi, suntem de departe, ca natie, INCAPABILI sa alegem oameni COMPETENTI in functiile importante din stat !...
  • +28 (30 voturi)    
    E doar inceputul (Vineri, 8 mai 2020, 12:07)

    offside [utilizator]

    Sa nu uitam de cealata fapta memorabila (ca nivel al prostiei si al costurilor de suportat de contribuabili) care e pe teava - rezilierea tot de catre aceeasi persoana plina de ea insasi, a contractului de autostrada Lugoj-Deva lot 3 Holdea-Ilia cu antreprenorii Comsa-Aldesa. Contract cu executie finalizata si reziliat in loc de semnare receptie, pentru ca nu au cedat santajului de a extinde de la 4 la 10 ani garantia. Cuc a jucat la cacialma pe banii cetatenilor, paguba va fi comparabila. Punem tot felul de specialisti in alba-neagra si pacanele pe post de ministru si ne intrebam apoi de ce infrastructura sta pe loc ?
  • +24 (28 voturi)    
    cuc (Vineri, 8 mai 2020, 12:09)

    I [utilizator]

    "multumim" lui cuc si tuturor pesedistilor pentru ca ne tin in saracie. Si le multumim si pentru toate accidentele care au loc din cauza asta.
  • +18 (22 voturi)    
    Dl Cuc (Vineri, 8 mai 2020, 12:15)

    Tudor PetruFriciu [anonim]

    este unul din cohota de incompetenti numiti in functii publice de guvernele psd-alde.Acum dl. Ciolacu are tupeul sa dea lectii de buna guvernare .E cazul sa se constituie o comisie parlamentara care sa analizeze aceasta realizare marca psd- alde
  • +18 (20 voturi)    
    sa plateasca ala care a facut abuzul. (Vineri, 8 mai 2020, 12:15)

    hopsinoi [utilizator]

    .
    • +4 (4 voturi)    
      si daca e facut piftie pe un dn sau dj (Vineri, 8 mai 2020, 17:42)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui hopsinoi

      si tot e ok.

      Doamne-ajuta sa aiba vrabiile ce manca pe o raza de 1 km. Grasanul are gabarit nu gluma.
  • +17 (21 voturi)    
    In perioada... (Vineri, 8 mai 2020, 12:16)

    ElDiablo [utilizator]

    ...aceea erau pesedeii pe cai mari. Aveau impresia ca sunt stapanii Universului. Parca-l vad pe purcelul cu nume de pasare cum rupea ostentativ contracte. Deh, se simtea intangibil sub pulpana sinistrului sau sef suprem, soarecele cu mustata. Acum ar fi frumos si corect sa i se impute toti bani pe care se preconizeaza ca-i va pierde statul. Daca nu are de unde plati, sa i se asigure cayare gratuita pe termen nedeterminat la Rahova.
    • +11 (11 voturi)    
      Si obligat (Vineri, 8 mai 2020, 13:23)

      gebica [utilizator] i-a raspuns lui ElDiablo

      La muncă, pentru acopăerirea prejudiciului și a cheltuielilor de cazare și masă.
  • +9 (15 voturi)    
    hahaha (Vineri, 8 mai 2020, 12:44)

    Mateiul [utilizator]

    sa le multumim votatilor psd!
  • +15 (15 voturi)    
    cand functinarul / politicianul o sa plateasca (Vineri, 8 mai 2020, 12:54)

    qwerasdf [utilizator]

    pentru faptele lor... tara asta o sa ajunga foarte departe

    pana atunci, tot noi platim imbecilitatile guvernarii psd
  • +7 (7 voturi)    
    cucu si pupaza (Vineri, 8 mai 2020, 14:12)

    iodixit [utilizator]

    dati in judecata, confiscata averea, aruncati in inchisoare si zvirlita cheia de la celula!
    pupaza fiind primul ministru si juristul ministerului care probabil ca n-a scos nici un ton, ca a terminat strimbul (ca astia n-au terminat dreptul) la videle, la fel ca ciordache.
  • +4 (4 voturi)    
    Autostrada (Vineri, 8 mai 2020, 15:02)

    GICOMANU [utilizator]

    Cand se umfla Cuc in obrazi ca o foala nu spunea nimic de acele tuneluri care erau parte integranta din acordul de mediu sperand intr-o pomanageala din partea lui Salini .Sa plateasca el tot .
  • +4 (6 voturi)    
    cainii latra caravana trece (Vineri, 8 mai 2020, 15:14)

    John_Re [utilizator]

    de dragul discutiei

    puteti spune cand a fost condamnat vreun director general de la drumuri?

    va raspund tot eu. NICIODATA.

    care sa fie motivul?!
  • +5 (5 voturi)    
    chiar nu mai exista responsabilitate? (Vineri, 8 mai 2020, 15:25)

    cristi_an [utilizator]

    asta chiar e tara lui Papura Voda unde fiecare diletant face ce ii trece prin minte? Fiecare electrician, pantofar si chimist la seral ajuns ministru poate sa faca absolut orice fara sa existe repercusiune??
    bai fratilor - VOI DE 30 DE ANI VOTATI NUMAI IMBECILI???
  • +5 (5 voturi)    
    Ursii sunt vinovati in tara vanatorilor !!! (Vineri, 8 mai 2020, 15:41)

    Coresponedntu [utilizator]

    Pentru faptul ca nu avem autostrazi, mai trebuie sa le facem si tunele, ziceau ministri transporturilor ai PSD in frunte cu Ponta .
    Ati vazut ca pe segmentul Sebes - Sibiu nu s-au facut ecoducte ? Consecinta ? In sezonul cald . cand ursii nu hiberneaza ii fugarim cu masinile pe autostrada. Cel putin lunar moare cate un Mos Martin .
    Lasand gluma la o parte, mare rahat sa faci un ecoduct ? mai ales ca e o structura nefinisata, lasata sa creasca vegetatia pe ea. E plina Europa de ecoducte, dar ce sa faci , PSD a gasit tapul ispasitor pentru autostrazi : Ursus Ursus. Iar un tunel pe sub un deal e oricum mai ieftin pe termen lung decat o serpentina ocolitoare.
    Adevarul e ca la un Parlament plin de vanatori, ce poti sa te astepti? Nici un respect pentru natura frumoasa a acestei tari, pentru protejarea mediului, doar poluare, politicienii fac misto de Green Deal, hai cu carbunele si motorina. Pe scurt o tara care merge total impotriva curentului dezvoltarii durabile, spre mizerie, poluare si auto distrugere economica ... si va incepe . daca nu ne retragem din UE, sa ploua cu amenzi> pentru poluare, ecoducte, energie etc
  • -9 (9 voturi)    
    offf, china (Vineri, 8 mai 2020, 16:04)

    Ya Hoo [anonim]

    Poate cere China sa adere la UE, ca sa poata participa firmele chinezesti la licitatii cu fonduri europene. Is convins ca am scoate drumeadurile estea la maxim jumatate din bani si timp de realizare.
  • -5 (5 voturi)    
    de ce? (Vineri, 8 mai 2020, 21:22)

    Ipse1954 [utilizator]

    De ce trebuie tunel cind in toata EU sunt doar niste pasaje peste autostrada? Chiar suntem timpiti!


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by