Autostrada A1 nu va fi gata înainte de 2030. Birocrație, costuri suplimentare, loturi conectate greșit, bucăți demolate inutil - Raport al Curții de Conturi Europene

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Lucrari suplimentare considerate inutile pe A1
Foto: Curtea de Conturi Europeana
Autostrada A1 de la București la Nădlac și, mai exact, bucata Sibiu - Pitești, are puține șanse să fie finalizată complet până în 2030, anul limită când Comisia Europeană și-a propus să termine cu coridoarele de pe rețeaua de transport centrală TEN-T Core, se arată într-un raport de audit al Curții de Conturi Europene. Raportul tratează opt mari proiecte europene, iar în România a fost studiată conexiunea Est-Vest pe fostul coridor pan-european 4 și a găsit mai multe probleme și nereguli în implementare.

Raportul publicat acum de către Curtea de Conturi Europeană tratează opt mari proiecte de infrastructură de pe Continent, finanțate cu fonduri europene nerambursabile și analizează dacă Comisia Europeană s-a asigurat că proiectele co-finanțate de UE sunt bine planificate și eficient implementate.


Pentru România, echipa de auditori a constata că finalizarea completă a autostrăzii A1 sunt întârziere de aproape opt ani și că sunt puține șanse ca întreg proiectul să fie gata până în 2030.

„De asemenea, am observat cazuri de birocrație ridicată care împiedică implementarea eficientă. De exemplu, în România, autostrada A1 de 582 km lungime este planificată și implementată sub forma unui număr mare de proiecte mici. Autorizațiile trebuie obținute pentru fiecare din aceste loturi. Am calculat că este necesară o autorizație de construcție la fiecare 7 km de autostradă și o autorizație de mediu la fiecare 26 km”, se arată în Raport.

  • În replică, în cadrul raportului, Comisia Europeană susține că „loturile licitate ale secțiunilor de autostradă sunt proporționale cu capacitățile marilor constructori europeni. Comisia consideră că împărțirea proiectelor în loturi poate contribui uneori la livrarea proiectului în timp util, de exemplu atunci când o autorizație lipsește de pe o secțiune și lucrările pot deja începe pe o altă secțiune”.

Mai departe, auditorii susțin că au găsit mai multe cazuri de probleme și decizii ineficiente. Un astfel de exemplu dat în Raport este conexiunea A1 Lugoj - Deva Lot 4 cu A1 Deva - Orăștie care fusese deschisă încă din 2012.

„ (...) între Lugoj și Deva, o porțiune completă a autostrăzii A1, co-finanțată cu 12,4 milioane de euro din bani UE, nu este utilizată în prezent. În apropiere de Deva, două tronsoane de drum, construite într-un interval de doar șapte ani între ele, au fost conectate greșit. Drept urmare, au trebuit demolați 800 de metri de autostradă deja construită pentru a reconstrui corect conexiunea. În plus față de partea care trebuia reconstruită (estimată la 3,2 milioane euro de cofinanțare a UE), lucrările de demolare au costat 0,9 milioane euro, din care UE a cofinanțat 0,5 milioane euro. 3.7 milioane de euro din banii UE cheltuiți în acest fel pot fi considerați irosiți”, susțin autorii raportului.


---
  • În replică, în cadrul raportului, Comisia Europeană motivează întârzierea în folosirea autostrăzii Lugoj-Deva prin nevoia de construire a unor pasaje suplimentare pentru animale, pentru a atenua impactul autostrăzii asupra unei zone de protecție Natura 2000.
  • „În ceea ce privește legătura dintre cele două tronsoane: Lugoj-Deva și Deva-Orăștie în apropiere de Deva, Comisia Europeană opinează că, de fapt, construcția drumurilor temporare a fost necesară pentru a conecta tronsonul de autostradă nou construit (Deva-Orăștie) cu drumul deja existent. Aceste „rampe” trebuiau eliminate după ce această conexiune a fost finalizată. Aceasta este o procedură standard aplicată atunci când o anumită secțiune a unei noi autostrăzi este finalizată. Prin urmare, Comisia nu consideră că cofinanțarea costului aferent de 3,7 milioane EUR sunt „bani irosiți”, așa cum s-a confirmat prin schimburi cu statul membru”.

„Întârzierile au dus la retragerea a 1,4 miliarde de euro bani de cofinanțare UE din alocările inițiale”


Raportul Curții de Conturi abordează și problema întârzierilor pe majoritatea proiectelor analizate și concluzionează că în cazul României, nefinalizarea la timp a autostrăzii A1 are consecințe foarte grave: de la vieți pierdute în accidente rutiere, la sume fabuloase de bani europeni nefolosiți la timp.

„Acestea au consecințe de anvergură, precum blocaje de trafic, blocaje și siguranță rutieră redusă de-a lungul autostrăzii A1 pe drumul românesc, unde numărul de accidente și victime este mult mai mare decât media națională”, se arată în raport care mai precizează că traficul care va folosi în viitor autostrada A1 din România este în prezent obligat să utilizeze drumuri naționale cu două benzi.

„Comparând numărul și tipul de accidente în timp, am observat că numărul de accidente și victime pe aceste întinderi este mult mai mare decât media României și 92 dintre ele au implicat coliziuni frontale”, susțin auditorii.

Cât privește întârzierea calculată, Raportul Curții de Conturi estimează că în cazul A1 este vorba de 79 de luni pentru una dintre secțiunile pe autostrada A1, sau 263% din intervalul de timp inițial planificat. „Întârzierea medie este de 34 de luni (mai mult de 68% din perioada planificată inițial). Pentru cele 17 secțiuni verificate, aceste întârzieri au dus la retragerea a 1,4 miliarde de euro bani de cofinanțare UE din alocările inițiale”, se arată în Raport.

Raportul de audit al Curții de Conturi Europene a implicat 13 state membre și a acoperit infrastructura rutieră și feroviară, căile navigabile interioare și combinații de căi ferate și rutiere, precum și infrastructura maritimă și feroviară. Costul lor total a fost de 54 miliarde EUR, din care suma de cofinanțare UE alocată celor opt proiecte selectate a fost de 7,5 miliarde de euro până acum.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















22755 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Pai... (Miercuri, 17 iunie 2020, 11:39)

    Andreas1256 [utilizator]

    ...trebuie sa-si justifice cumva slujbele tovarasii din ministere... 2020 este un an de cumpana pt tara asta.
  • +10 (16 voturi)    
    eu am mai spus-o (Miercuri, 17 iunie 2020, 11:50)

    levierul [utilizator]

    Romania e condusa de prosti pentru ca romanii sunt prosti.
    Faci autostrada care sa fie mai lunga cu 10km decat DN1 pe o portiune de 50 de km?!?

    Oamenii in tara se duc cu bidoanele de plastic, sa ia apa de la izvor, pentru ca aia de la robinet costa.
    • +4 (6 voturi)    
      Nu este evident? (Joi, 18 iunie 2020, 9:12)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      Unica ratiune de a fi a "autostrazii" dintre Bucuresti si Ploiesti, unde oricum se circula fluent, a fost sa treaca pe ternurile baronilor pedesere, ca sa incaseze si dumnealor sume frumoase din exproprieri!
    • 0 (2 voturi)    
      prostia si saracia sunt corelate (Sâmbătă, 20 iunie 2020, 11:24)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      Oricine poate sa verifice chestia asta.

      Inteligenta + smechereala = puscarie.
      Smecherii se folosesc si doresc o masa cat mai mare de prosti .

      Deci unde sunt mai multi smecheri acolo este si mai multa prostie.

      Vezi RO unde masinile scumpe sunt in gramezi care nu le vezi in tarile civilizate, cu justitie functionala. de ce??? Pentru ca voteaza cu smecherii ca sa ia si iei un pumn de arginti castig din nemunca sau o smechereala mai mica...
  • +12 (16 voturi)    
    Cine raspunde pentru greseli????????? (Miercuri, 17 iunie 2020, 12:02)

    Doru1963 [utilizator]

    Nimeni.

    Baietii si fetele angajati pe pile in administratie isi iau salarii, prime si mai tarziu pensii frumoase.

    Cum poti sa gresesti constructia? Nimeni din administratie nu verifica pe teren stadiul lucrarilor?
    • 0 (2 voturi)    
      esti in eroare (Sâmbătă, 20 iunie 2020, 11:18)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Doru1963

      Daca Curtea Europeana de AUdit investigheaza

      pasul 2 va fi Procurorul european va formula acuzatii - suntem doar la un inceput de joc ceva mai dur cu UE.

      Vrei malai de la UE - joci dupa regulile UE la care tu ai decis sa te aliniezi - Nu vrei, nu poti dar te ajutam dar daca ne prostesti - esti OUT

      PA conase!

      PS
      De unde nu este nici Dzeu nu cere
  • +1 (5 voturi)    
    heh (Miercuri, 17 iunie 2020, 12:12)

    Mircea1978 [utilizator]

    pai cui ii trebuie autostrada? Lasa frate sa mergem pe jos, mersul jos face capul frumos.
  • +7 (9 voturi)    
    Dacă Pitești-Sibiu, tronsoanele de munte (Miercuri, 17 iunie 2020, 12:15)

    nick24 [utilizator]

    vor mai întârzia, CEL PUȚIN 10 ani, atunci:
    “ URGENT trebuie asfaltat DN7D, care va fi legătura între trosoanele de capete, pt mult timp. Un fel de DN68A, intre Margina și Holdea.

    https://www.oradesibiu.ro/2018/04/27/cel-mai-vechi-drum-din-romania-ar-scurta-distanta-dintre-sibiu-si-pitesti-cu-50-de-kilometri/

    “Traseul prin Ţara Loviştei reduce distanţa dintre Sibiu şi Piteşti cu 50 de kilometri şi reprezintă o alternativă la mult – dezbătuta autostradă care ar putea lega Sibiul de Argeş”

    Drumul DN 7D ar fi și drumul tehnologic de realizare a autostrăzii, iar după finalizarea autostrăzii ar fi drumul care ar fi paralel și folosit în caz de blocare de accidente sau alunecări de teren.
    • +5 (5 voturi)    
      Excelent! (Joi, 18 iunie 2020, 9:15)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Foarte bine zis, de ce nu s-au ganidt la asta??

      - ca si la tunele, este necesar un drum auxiliar, tehnologic, ca sa permita realizarea celui principal
      - si functia de drum paralel de "backup" este strict necesar, si nu doar in caz de "accidente sau alunecări de teren.", ci chiar pt ocolire pe durata lucarilor ample de intretinere!
      • +3 (3 voturi)    
        de remarcat că DN7D există și acum (Sâmbătă, 20 iunie 2020, 7:06)

        nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Jegul Cristian Ioan

        dar mai trebuie lărgit pe unele porțiuni și asfaltat pe încă vreo 60%.
        Dacă nu se face tronsoanele mai ușor de executat de la capetele autostrăzii Pitești-Sibiu, NU vor avea continuitate pe direcția pricipală. Adică după terminarea Pitești-Curtea de Argeș, dacă nu va fi finalizat DN7D , va trebui să te întorci spre sud la Rm Vâlcea pt a folosi Valea Oltului, pe vechiul drum.
        De remarcat că nici Curtea de Arges-Rm Vâlcea nu e reabilitat încă!
  • +1 (5 voturi)    
    Dezinformare (Miercuri, 17 iunie 2020, 12:15)

    Lukis [utilizator]

    Si comisiile de control mai pot gresi. In poza prezentata este iesirea de pe autostrada de la Deva. "Autostrada veche" este de fapt DOAR drumul de legatura cu sensul giratoriu de la Deva - Brad, folosit ca si acces/descarcare pentru Orasitie - Deva cativa ani.
  • +5 (7 voturi)    
    Umilință (Miercuri, 17 iunie 2020, 13:24)

    robyzs [utilizator]

    Umilință pentru regiunea Moldova, zero km in 30 de ani de conducere PSD-PNL-PD
    • +6 (6 voturi)    
      Nu va suparati (Joi, 18 iunie 2020, 9:17)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui robyzs

      De acord, pt Moldova nu s-au facut, dar nu trebuie sa va simtiti discriminati, ca nici aici in sud nu exista deocamdata: nici spre Giurgiu, nici spre Brasov, nici pe Valea Oltului!
      Tot prost se circula, asa ca se aplica "etica si echitatea socialista", cum se zicea inainte de 1989: suntem cu totii in rahat ...
  • +5 (5 voturi)    
    Acum 4 ani spuneam asta (Joi, 18 iunie 2020, 19:59)

    Nuammanickname [utilizator]

    Acum patru ani am spus ca sunt optimist cand dau un termen de 10-15 ani. Am avut dreptate. Stiti cat costa cu totul? Atunci 1.5 iar acum probabil vreo 2 miliarde de euro cu bataie. Atat! Nu exista banii astia? Exista! NU SE VREA!
    https://calatoriaperfecta.ro/autostrada-pitesti-sibiu/
  • +5 (5 voturi)    
    A imbatranit o generatie...(cea din dec.1999)... (Vineri, 19 iunie 2020, 0:38)

    Olyx [utilizator]

    tot visand la construirea unei autostrazi de la vest la Mare in Romania. ABSOLUT RUSINOS si REVOLTATOR pentru o tara !....
  • +4 (4 voturi)    
    SA retinem 8(opt) ani - adica din 2012- MONTA (Sâmbătă, 20 iunie 2020, 11:08)

    ..13 [utilizator]

    deci proiectul de infrastructura mare inregstreaza intarzieri din 2012!!!!

    Puie Monta si tuturor celor la el!


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by