Testele tehnologice și dinamice cu primele trenuri de metrou au început pe traseul Magistralei M5 Drumul Taberei - Eroilor, prima garnitură de tren circulând pe noua linie încă de duminică. Luni, pe noua magistrală, autoritățile în frunte cu ministrul Transporturilor și premierul Orban au vizitat proiectul. Termenul de 30 iunie 2020 pentru punerea în folosință a metroului nu va fi respectat, au anunțat luni autoritățile care au vizitat șantierul, principalul motiv fiind o serie de probleme la o centrală de ventilație și o stație de pompare a apei.

Cu trenul de metrou pe Magistrala 5 din Drumul TabereiFoto: Captura YouTube

Tehnic, primul tren de metrou pe M5 a circulat duminică, după cum a relatat ClubFeroviar.ro. Luni, de față cu autoritățile venite în vizită, au continuat testele dinamice și tehnologice pentru punerea în funcțiune a magistralei din Drumul Taberei.

„Am asistat la un moment istoric: primul tronson de metrou construit de la început în România după 1989 pe care a circulat o garnitură de tren. Lucrările la Magistrala M5 sunt de-a dreptul spectaculoase, atât prin arhitectura deosebită, cât și prin tehnologia de ultimă generație folosită. Sistemele de automatizare și siguranță sunt de ultimă generație”, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

„Lucrările la M5 - cele zece stații cu 46 de accesuri, de cei 7 km de linie între Râul Doamnei și Eroilor 2 - au avut o traiectorie foarte complicată. În 2011 s-a semnat contractul, iar în intervalul 2013 - 2015 susținerea financiară a lipsit cu desăvârșire. În 2017 conform contractului ar fi trebuit recepționat acest tronson. În 2019 guvernul dinaintea noastră a dat asigurări că până în decembrie tronsonul poate fi recepționat. Iată că suntem în iunie 2020 și constatăm că structurile și finisajele pentru M5 sunt finalizate. Din păcate termenul asumat neforțat de către antreprenorul, consultant și beneficiar - darea în folosință pentru călători pentru 30 iunie 2020 nu poate fi respectat. Din acest motiv vreau să-mi cer scuze public în numele celor 17 miniștri ai Transporturilor și opt directori generali ai Metrorex care au condus din 2011 și până în prezent”, a mai spus Bode.

„În noiembrie 2019 și până în mai 2020 am primit zeci de documente asumate prin semnături prin care reconfirmau data de 30 iunie 2020 ca dată pentru deschiderea metroului. La sfârșitul lunii mai am fost informat cu privire la problemele apărute la centrala de ventilație și stația de pompare a apei din infiltrații - în zona pieței Moghioroș. Aceste probleme vor întârzia testele tehnologice și sistemul de automatizare”, a explicat Bode.

„La începutul mandatului meu am cunoscut o categorie de angajați ai Ministerului Transporturilor, inclusiv din Metrorex, pe care am denumit-o generic „promitaci”. Promit orice, rezolvă orice, își asumă orice. Când văd că se apropie termenele și văd că ce au promis nu se concretizează aceștia se transformă în „explitaci”. Explică de ce nu s-a putut. Cred că este momentul ca aceste categorii să nu mai ocupe funcții de decizie în Ministerul Transporturilor”, a mai spus ministrul.

Când va fi dată în folosință Magistrala M5?

Autoritățile prezente pe Magistrala 5 nu au oferit un nou termen pentru punerea în funcțiune, dar au precizat că din punct de vedere tehnic va fi dat în folosință anul acesta după finalizarea lucrărilor la centrala de ventilație și stația de pompare a apei.

„Tehnic se poate realiza în decurs de o lună jumătate, maxim două”, a spus premierul Ludovic Orban.

Magistrala 5 de metrou, proiectul care parcă nu se mai termină...

Contractele pentru M5 din Drumul Taberei au fost semnate în primăvara lui 2011, iar lucrările au început la scurt timp după. Conform contractului, durata lucrărilor urma să fie de 36 de luni - adică 3 ani. Pe lângă acest termen, mai era și cel pentru lucrările de sistematizare și automatizare - 8-12 luni.

Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. De-a lungul timpului, însă, Magistrala M5 s-a confruntat cu mari probleme - probleme de avize, probleme mari de finanţare (mai ales în timpul guvernării PSD-Ponta în 2013), probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

Pe Magistrala 5 vor circula pentru început zece trenuri Bombardier, din flota actuală, după cum au anunțat reprezentanții Metrorex. Acum, la testele dinamice se folosesc atât trenuri Bombardier, cât și trenuri vechi IVA.

Magistrala 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei, va avea aproape 7 kilometri lungime şi este compusă din 10 staţii de metrou şi un depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2).

Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este de 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.

Magistrala 5 este compusă din trei secţiuni: Eroilor - Râul Doamnei, Eroilor - Iancului, respectiv Iancului - Pantelimon.

Proiect: Constructia Magistralei de Metrou M5 Drumul Taberei - Eroilor 2

Lungime: 7,2 km in total din care 6,2 km pe Lotul 1.1 si 1 km pe Lotul 1.2.

Loturile, constructorii si costurile:

Lot 1.1 - Raul Doamnei - Eroilor 2 (PSS Opera) - 6,2 km, 9 statii / Astaldi - FCC Construccion - Delta ACM - AB Construct / Valoarea totala a contractului: 987,9 mil lei fara TVA.

Lot 1.2 - Valea Ialomitei - galeria, statia si depoul / Max Boegl / Valoare totala: 231,67 milioane lei fara TVA.

Termen de finalizare (initial): 2015 pentru structura, tuneluri si statii / 2015-2016 - punerea in functiune