​Arheologii au prezentat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, descoperirile de pe cele 7 situri (din 8 în total) cercetate pe traseul variantei de ocolire Timișoara Sud, anunță Direcția de Drumuri și Poduri Timișoara. În jur de 2.000 de complexe arheologice au fost investigate până în acest moment. Printre tipurile de complexe cercetate se află: locuințe, gropi de provizii și menajere, cuptoare, vetre, șanțuri de apărare, valuri de apărare, morminte de inhumație și incinerație, descoperiri funerare și un depozit de vase.

Descoperiri arheologice pe traseul centurii Timisoara SudFoto: DRDP Timisoara

Cele 8 situri ocupă o suprafață de aproape 11 ha din traseul Variantei de ocolire. În ordine cronologică au fost identificate și cercetate complexe din următoarele epoci istorice: epoca neolitică (mileniile VI-V a. Chr.), epoca eneolitică (mileniul III a. Chr.), epoca bronzului târziu (secolele XV-XI a. Chr.), a doua epocă a fierului (secolele IV-III a. Chr.), epoca romană (secolele III-V p. Chr.) și epoca medievală timpurie (secolele VIII-XIII).

În cercetări au fost implicați 9 arheologi (experți, specialiști, debutanți, personal auxiliar) reprezentând trei instituții de profil: Muzeul Național la Unirii Alba Iulia, Muzeul Național al Banatului Timișoara și Muzeul Județean Satu Mare. Un număr de 6 situri au fost finalizate în perioada iunie-decembrie 2019 și mai 2020. În curs de cercetare se află siturile 7 și 2.

Cercetarea arheologică preventivă a fost organizată de Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia.

Centura Timișoara Sud, un drum important, dar cu doar o bandă pe sens

Lucrările la varianta de ocolire Timișoara Sud au început timid încă din luna martie când a fost emis ordinul de începere.

Antreprenorul care realizează proiectarea și execuția Variantei de Ocolire Timișoara Sud, în lungime de 25,69 km, este compania TIRRENA SCAVI S.p.A.

Contractul pentru construcția VO Timișoara Sud cu este în valoare de 272.432.921,95 lei fără TVA (circa 57 milioane de euro).

Durata de realizare a acestui contract este de 30 luni, din care 6 luni pentru activitatea de proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 120 luni.

Licitația pentru proiectarea si execuția Centurii Sud Timișoara a fost lansata la final de aprilie 2017, după ce anterior Compania de Drumuri anulase o licitație pentru proiectarea drumului direct la 4 benzi.

Conform cerințelor din caietul de sarcini, platforma drumului va avea o lățime de 10 m, din care 2X3,5m vor fi benzile și 2X1,5m vor fi acostamentele. Lungimea tronsonului va fi de 25,690 km.

Variantei de Ocolire Timișoara Sud are ca principala atribuție fluidizarea traficului intern și internațional care intra în tara prin zona Stamora Moravița, se desfășoară pe DN 59, ajunge în zona Timișoara și se îndreaptă către centrul tarii pe DN 6 sau pe sectoarele de autostrada Arad - Timișoara - Lugoj.