VIDEO Paradoxul de pe Magistrala 5 de metrou la care se lucrează de nouă ani: „La sistemul de semnalizare a fost un record mondial de viteză”

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Record de viteza pe M5
Foto: Captura video
Pe Magistrala M5 din Drumul Taberei compania Alstom a încheiat prima fază a instalării sistemului digital de control al trenurilor - primul sistem de semnalizare CBTC (Communication-based Train Control) instalat în România. „A fost un record mondial de viteză. Să proiectezi și să instalezi sistemul de semnalizare într-un an, pe 10 stații și 10 interstații”, a spus joi șeful Alstom, Gabriel Stanciu. Acum, compania așteaptă ca restul lucrărilor la M5 să fie finalizate, urmând ca apoi timp de patru săptămâni să aibă loc testele finale ale sistemului.

„Alstom a încheiat conform contractului prima fază a lucrărilor de implementare a celui mai modern sistem de control și management al traficului din România, pe nou construita Magistrală 5 a rețelei de metrou din București. Proiectul implică două etape de execuție, totalizând 36 de luni”, anunță compania.

Directorul Alstom a vorbit și el despre proiectul magistralei 5 de metrou din Drumul Taberei la care se lucrează practic de aproape nouă ani.

„Pe partea de semnalizare a fost un record de viteză - să proiectezi și să instalezi un astfel de sistem într-un an, pe 10 stații și 10 interstații. În mod normal ar dura cam doi ani, iar contractul nostru, care prevede două faze, are termen de trei ani”, a explicat Gabriel Stanciu.

Potrivit acestuia, în prima fază pe M5 a fost instalat sistemul de semnalizare CBTC care va funcționa ca un sistem echivalent cu ce se regăsește pe celelalte magistrale, doar că prin componente moderne.

În a doua fază sistemul va fi dezvoltat și vor fi instalate și echipamente pe viitoarele trenuri care vor fi achiziționate pentru a rula pe M5.

„În prima fază a proiectului, Alstom a echipat noua linie cu centralizare electronică, ce va permite circulația trenurilor utilizând sistemele tradiționale de control al traficului, urmând ca la finalul perioadei contractuale să se implementeze funcționalități moderne de control și management al traficului”, precizează compania.

Potrivit firmei, sistemul instalat este primul sistem CBTC (Communication-based Train Control) implementat în rețeaua de metrou din România.

„Noul sistem va crește capacitatea liniei cu 30%, cu un consum de energie cu 30% mai redus. Proiectul prevede operarea automată a trenurilor (ATO), centralizarea computerizată și monitorizarea centralizată a trenurilor (centru de control operațional, OCC), precum și sisteme dinamice de anunțare și informare a pasagerilor”, precizează compania.

Intervale de succesiune a trenurilor de până la 90 de secunde


Mai exact, Magistrala 5 a fost echipată cu sistemul din gama Urbalis 400, un sistem implementat în lume în 23 de țări, pe 101 linii de metrou inclusiv 17 automate. În Europa, sistemul este deja în funcțiune în orașe precum Malaga și Amsterdam.

„Urbalis 400 este un sistem avansat de control al traficului pentru controlul trenului bazat pe comunicații, care va contribui la reducerea congestionării traficului din București deoarece sistemele cresc capacitatea de transport cu intervale de succesiune a trenurilor de până la 90 de secunde. Modernizat în permanență și conceput special pentru linii de metrou cu un număr mare de pasageri, sistemul oferă o gamă de funcții considerabilă, care contribuie la reducerea intervalului de succesiune a trenurilor și creșterea vitezei medii”, detaliază Alstom.



---

„Pe M5 s-ar putea ajunge pe viitor să nu mai fie nevoie de mecanic”


Potrivit directorului Alstom, compania așteaptă acum ca restul lucrărilor realizate de Astaldi - FCC pe magistrala 5 să se finalizeze, urmând ca apoi să se facă testele finale.

„Odată remediate toate problemele vom avea nevoie de patru săptămâni, deja am compresat de la șase la patru săptămâni, pentru a face testările finale. Sunt foarte complexe și cu proceduri speciale”, a spus Stanciu.

„Noi acum așteptăm după alți antreprenori să termine lucrările și apoi vom face testarea finală. Accesul în anumite locuri, din cauza lucrărilor, nu a fost ușor, cu atât mai mult spun că a fost un record instalarea sistemului de semnalizare în doar un an”, a spus directorul Alstom

Întrebat dacă există riscul ca M5 să nu fie dat în funcțiune în acest an, Stanciu a exclus această variantă și a spus în orice caz, dacă mai apar probleme, ele nu țin de Alstom.

Cât privește sistemul de semnalizare și automatizare instalat pe M5, directorul Alstom spune că acesta ar putea permite în viitor chiar și funcționarea trenurilor în mod automat, fără mecanic.

„Pe M5 s-ar putea ajunge pe viitor să nu mai fie nevoie de mecanic. În momentul de față șapte din zece sisteme de metrou din lume se fac driverless. Sistemul CBTC instalat e special gândit pentru siguranță și ar putea permite intervale foarte scurte între trenuri, chiar și de 60 de secunde. Noi în contract am avut ca parametru interval de 90 de secunde, dar sistemul permite mai puțin”, a spus Gabriel Stanciu.

Contractul Metrorex - Alstom Transport SA pentru furnizarea “Sistemului de siguranță și automatizare a traficului, inclusiv echipamentul de siguranță îmbarcat pe tren și sistemul de informare dinamică (inclusiv sonorizare) pentru Magistrala 5. Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Opera) inclusiv, Stația și Depoul Valea Ialomiței a fost semnat în aprilie 2019, după lungi întârzieri din cauza contestațiilor în justiție în urma licitației.

Contractul semnat era în valoare de 112.923.292,72 lei, fără TVA.


Testele tehnologice și dinamice cu primele trenuri de metrou au început pe traseul Magistralei M5 Drumul Taberei - Eroilor, prima garnitură de tren circulând pe noua linie.

Termenul de 30 iunie 2020 pentru punerea în folosință a metroului nu a fost respectat, au anunțat luni autoritățile care au vizitat șantierul, principalul motiv fiind o serie de probleme la o centrală de ventilație și o stație de pompare a apei.

Autoritățile prezente pe Magistrala 5 nu au oferit un nou termen pentru punerea în funcțiune, dar au precizat că din punct de vedere tehnic va fi dat în folosință anul acesta după finalizarea lucrărilor la centrala de ventilație și stația de pompare a apei.

„Tehnic se poate realiza în decurs de o lună jumătate, maxim două”, a spus premierul Ludovic Orban.

Magistrala 5 de metrou, proiectul care parcă nu se mai termină...


Contractele pentru M5 din Drumul Taberei au fost semnate în primăvara lui 2011, iar lucrările au început la scurt timp după. Conform contractului, durata lucrărilor urma să fie de 36 de luni - adică 3 ani. Pe lângă acest termen, mai era lucrările de realizat pentru sistemele de semnalizare și automatizare.

Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. De-a lungul timpului, însă, Magistrala M5 s-a confruntat cu mari probleme - probleme de avize, probleme mari de finanţare (mai ales în timpul guvernării PSD-Ponta în 2013), probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

Pe Magistrala 5 vor circula pentru început zece trenuri Bombardier, din flota actuală, după cum au anunțat reprezentanții Metrorex. Acum, la testele dinamice se folosesc atât trenuri Bombardier, cât și trenuri vechi IVA.

Magistrala 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei, va avea aproape 7 kilometri lungime şi este compusă din 10 staţii de metrou şi un depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2).

Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este de 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.

Magistrala 5 este compusă din trei secţiuni: Eroilor - Râul Doamnei, Eroilor - Iancului, respectiv Iancului - Pantelimon.

Proiect: Constructia Magistralei de Metrou M5 Drumul Taberei - Eroilor 2

Lungime: 7,2 km in total din care 6,2 km pe Lotul 1.1 si 1 km pe Lotul 1.2.

Loturile, constructorii si costurile:

Lot 1.1 - Raul Doamnei - Eroilor 2 (PSS Opera) - 6,2 km, 9 statii / Astaldi - FCC Construccion - Delta ACM - AB Construct / Valoarea totala a contractului: 987,9 mil lei fara TVA.

Lot 1.2 - Valea Ialomitei - galeria, statia si depoul / Max Boegl / Valoare totala: 231,67 milioane lei fara TVA.

Termen de finalizare (initial): 2015 pentru structura, tuneluri si statii / 2015-2016 - punerea in functiune








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19515 vizualizari

  • -6 (22 voturi)    
    Astia facura bunkare atomice la greu! (Joi, 2 iulie 2020, 15:17)

    mike123 [utilizator]

    Ori facura buncare atomice (ca alfel nu se explica intirzierea) sau au batut recordul mondial la jocul subteran de table!
    Plus ca mai au si tupeul sa spuna ca "a fost in record mondial de viteza" (pe sistemul de semnalizare)!
    Or fi inventat semnalizarea cu fum sau focuri subterane, toate ecologice desigur!?
    • +17 (23 voturi)    
      Intarzierea (Joi, 2 iulie 2020, 15:52)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui mike123

      Intarzierea e in mare parte din cauza ca nu au platit constructorul, scrie despre asta si in articol, si pentru ca au avut de facut lucrari care nu erau prevazure in planurile initiale, gen reconstruit complet canalizarea la Raul Doamnei sau surparea de la Eroilor, apeductul de la Parcul Moghioros si altele.
      • -7 (13 voturi)    
        Da....doar scrie in articol! Deci e adevarat! (Joi, 2 iulie 2020, 18:39)

        mike123 [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

        Da, si eu cred tot ce scrie in Biblie, la TV si pe Internet....Tot, tot, tot...
        Si mai ales TOT ce "spune" politicienii!
        • +4 (6 voturi)    
          bine mahh... (Vineri, 3 iulie 2020, 12:26)

          Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui mike123

          si daca nu crezi nimic din ce se scrie, atunci pe ce baza comentezi? Ca asa ti se nazare tie? sau ai niste argumente proprii si plauzibile? wtf.
      • +5 (7 voturi)    
        Da dar.. (Joi, 2 iulie 2020, 21:23)

        Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

        Nu a u mai facut pasaj rutier si tramvai la moghorosh
        si nici pasaj la razoare :)
        Adica s-au taiat lucrari prevazute initial.
        Si nici pasajele pietonale din proiectul initial.
    • 0 (0 voturi)    
      Ponta (Sâmbătă, 4 iulie 2020, 20:43)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui mike123

      si PSD nu au finantat proiectul!
  • 0 (22 voturi)    
    Normal, numai negativi (Joi, 2 iulie 2020, 15:44)

    Observatory [utilizator]

    Felicitări celor care și-au riscat viața muncind zi și noapte pentru aceasta frumoasa realizare.
    • 0 (12 voturi)    
      Frumos spus (Joi, 2 iulie 2020, 17:22)

      Irina25 [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      Cu alte cuvinte, daca isi vor mai risca viata inca vreo trei ani de acum inainte, n-o sa se supere nimeni.
    • 0 (4 voturi)    
      care realizare? (Joi, 2 iulie 2020, 21:28)

      Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      Momentan nu e realizat nimic..
    • +2 (8 voturi)    
      care bre? (Vineri, 3 iulie 2020, 0:05)

      Adry@n [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      Au detonat dinamita? in ce secol au lucrat astia de care zici? cine naibi si-a riscat viata, si in alte tari mai lucreaza la metrou dar nu secole, iar la sfarsit termina la timp proiecte la care nu visam, in mai putin timp decat s-a anuntat si cu costuri sub bugetul alocat.

      1. Øresund Bridge exemplu terminat in 4 ani, cu o portinue de 4km autostrada/ tren pe sub mare, ce ***** turcesc mancam noi ca natie, imi e greata.
      2. In Amsterdam au dat drumu la o linie de 10km, la care s-a lucrat 15 ani, vorbim de mlastina, canalul care desprate orasul central de zona de nord si toate canalele din amsterdam pe sub care trecem, sa nu mai zicem de site UNESCO ca aparoape tot orasul, care are caste de cand se batea mihaita viteaz cel vrednic cu turcii. Case pe piloni de lemn iar aia au facut dublu distantei in niste conditii de 100de ori mai grele si mai periculoase iar noi am facut jumatate si am batut recordur. Fi-me-ar Firea
  • -2 (16 voturi)    
    Vaaai, mulţumim Alstom (Joi, 2 iulie 2020, 15:52)

    fokerul [utilizator]

    dar nu trebuia să vă grăbiţi, oricum mai durează câţiva ani pâna la darea în folosinţă aşa că recordul vostru nu contează.
    • +2 (4 voturi)    
      nu din vina Alstom a intarziat proiectul (Joi, 2 iulie 2020, 22:49)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui fokerul

      Nu stiu cum sa va spun dar inainte ca Alstom sa puna vreo automatizare trebuiau sa aiba pe ce.
      Ce draq, e ca si cum am crea softul si aplicatiile de Android dar noi inca calculam pe calculatore de birou cu banda de hartie.
  • -1 (13 voturi)    
    record de viteza (Joi, 2 iulie 2020, 16:38)

    liviu_ [utilizator]

    la viteza cu care se intarzie proiectul, nu?!

    ai de plm....
    numai noi putem avea record de viteza la un proiect care a intarziat 5 ani parca....
  • 0 (20 voturi)    
    obraz gros (Joi, 2 iulie 2020, 16:54)

    Adry@n [utilizator]

    Sa lucrezi cu statu roman sau in administratie iti trebuie soricul gros. Sa ajungi sa te lauzi intr-un proiect unde ar fi bine sa taci, iti trebuie mult tupeu. Mai are putin si imi zice ca record mondial a fost tot proiectul.
    Elvetienii au facut cel mai lung tunel prin munti/stanca, ala de 50km in 20 de ani, iar noi am sapat un sant de 5km in 10 ani. Obraz gros si tupeu trebuie sa ai frate in romanica zilelor astea sa reusesti. Nu bun simpt nu educatie...
  • -1 (9 voturi)    
    de ce nu si material rulant Alstom? (Joi, 2 iulie 2020, 17:00)

    demaGOGU [utilizator]

    ...inca mai avem datorii la Otokar si Otometro?
  • +10 (12 voturi)    
    Nu-i graba! (Joi, 2 iulie 2020, 18:52)

    Mihail. [utilizator]

    Metroul M5 nu-i al meu, nici al vostru, ci al urmasilor urmasilor nostrii (daca nu vor mai aparea niste mici probleme).
  • +8 (12 voturi)    
    Deci (Joi, 2 iulie 2020, 21:04)

    Casargoz [utilizator]

    A fost o licitatie la metrou in care :
    automatizarea nu era inclusa
    iesirile din statii nu erau incluse
    etc...
    de fapt in ce consta lititatia pentru metrou?
    tunel si atat?
  • +2 (6 voturi)    
    am o intrebare (Joi, 2 iulie 2020, 21:37)

    Casargoz [utilizator]

    daca loturile au fost cele enumerate, unde e lotul pt. automatizari? Chestia asta se chema hotie: licitezi pentru ceva complet si in tiumpul derularii declari ca staia asa: era fara automazizari, fara iesiri din statii, fara pasaje? dar cu ce erau licitatiile?

    Lot 1.1 - Raul Doamnei - Eroilor 2 (PSS Opera) - 6,2 km, 9 statii / Astaldi - FCC Construccion - Delta ACM - AB Construct / Valoarea totala a contractului: 987,9 mil lei fara TVA.

    Lot 1.2 - Valea Ialomitei - galeria, statia si depoul / Max Boegl / Valoare totala: 231,67 milioane lei fara TVA.
  • 0 (0 voturi)    
    Ce faceam in 2 ani se face acum in 10 (Vineri, 3 iulie 2020, 14:03)

    Gargara3 [utilizator]

    Ce se facea la Metrou, inainte de 89, in 2 ani, acum se face in 10.. Unde mai pui ca atunci scuturile care sapau erau semimecanizate ,(adica se sapa la lopata si picamar si se transporta pe benzi si cu vagoneti pe CFI) iar acum scuturile au fost complet mecanizate.
  • 0 (0 voturi)    
    ! (Vineri, 3 iulie 2020, 19:22)

    chiuaua [utilizator]

    La M5 nu exista nici un paradox.
    Acesta a fost creat artificial sa abata atentia de la hotiile ce s-au facut in acest proiect.
    Vor mai fi si alte paradoxuri si pe la alte lucrari.
    Stiti ce este mai grav ?
    Timpul trece , iar noi suntem p00lifricii politicienilor precum Valcov a spus.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by