Scoaterea la licitație a 5,2 km de autostradă care să ocolească orașul Comarnic pe Valea Prahovei este „o grabă electorală (ultima dată a făcut-o Ponta) care poate afecta toată dezvoltarea proiectului mare A3 Ploiești-Brașov”, spune liderul deputaților USR, Cătălin Drulă. Parlamentarul membru în comisia de Transporturi face o serie de observații după publicarea licitației și atrage atenția asupra unor aspecte care putea nu doar îngreuna actuala procedură, dar bloca sau îngreuna realizarea întregului proiect de autostradă de pe Valea Prahovei.

Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demarezeFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Printre observații Drulă atrage atenția că lansarea licitației pentru VO Comarnic așa cum a fost definită ca traseu într-un studiu vechi din 2006 ar bate în cui practic și restul traseului de la Comarnic la Sinaia, deși pe acolo ar trebui acum să se revizuiască studiile și ar exista de fapt variante mai propice.

Deputatul USR mai atrage atenția și că în licitația lansată CNAIR vorbește de o viteză de proiectare de 80 km/h, dar că oferă puncte în plus constructorilor care promit mai mult - o decizie care va genera „mari discuții în faza de licitație și potențiale blocaje contractuale pe această temă la implementare”.

Totodată, Drulă mai subliniază că nodul rutier din zona de sud a Comarnicului este „foarte înghesuit și cu viteză mică de proiectare. Foarte posibil în această configurație și în special pentru că legătura nu e făcută cu zona de 2x2 a DN1, vor rămâne și la urcarea și la coborârea de pe autostradă cozi kilometrice”.

Foto: Traseul alternativ Comarnic-Sinaia cu tuneluri / Cătălin Drulă, Facebook - Click pentru mărire

Ce observații ridică deputatul USR Cătălin Drulă referitoare la licitația pentru VO Comarnic:

1. E a doua încercare pentru acest sector, ultima dată s-a licitat pe vremea lui Ponta în 2015 (după ce eșuase marele PPP imaginat de el și Dan Șova). Licitația din 2015 pentru acești 5km a fost anulată până la urmă pentru că singurul ofertant, firma UMB, a renunțat la ofertă.

2. Valoarea estimată este de data aceasta mai mare, 300 față de 166 de milioane de lei. Asta e bine pentru că cel mai probabil valoarea subestimată a fost una dintre cauzele insuccesului din 2015.

3. Documentația de la baza licitației este un studiu de fezabilitate vechi de 14 ani care duce traseul prin albia râului Prahova, pe acest sector.

4. Spre deosebire de licitația din 2015, aceasta de ieri nu mai conține un nod la capătul Comarnic Nord. Adică sectorul e inutilizabil - nu se poate ieși/intra la capătul nordic - doar pe baza lucrărilor din acest contract.

5. CNAIR are separat o licitație pentru proiectarea unui nod la Comarnic Nord și ulterior va face o altă licitație pentru construirea nodului.

6. Ministrul a anunțat că întreg proiectul de la Ploiești la Brașov se reface la nivel de documentație și traseu, de data aceasta detaliat până la nivel de proiect tehnic de execuție, cu studii geotehnice serioase.

7. Scoțând la licitație un sector de 5km separat pe documentația veche, practic se bate în cuie traseul din 2006 pe zona Comarnic-Sinaia: pe jos, prin albia Prahovei, chiar prin zonele cu aspecte de defileu, cu numeroase poduri.

8. În 2008 și 2014 s-au desenat trasee mai “moderne” pe sus (pe versant), cu tuneluri, și la Comarnic si la Sinaia și la Bușteni. (vezi planșa atașată). Practic pe zona Comarnic-Sinaia s-a renunțat la traseul alternativ, fără a mai aștepta rezultatele refacerii documentației de traseu și a proiectului tehnic de execuție care se va face pe toată lungimea de la Ploiești la Brașov.

9. În documentația scoasă la licitație, viteza de proiectare este 80km/h pe acest sector, din cauza curbelor accentuate și ale urcărilor/coborârilor bruște (ca să nu protesteze inginerii-drumari: razele de racordare convexă/concavă în plan longitudinal :) ).

10. Compania totuși dă punctaje mai mari ofertelor (până la 18 pct din 100) care se angajează la o viteză de proiectare superioară, până la 140 km/h. Teoretic sună bine, dar în practică vor fi probabil mari discuții în faza de licitație și potențiale blocaje contractuale pe această temă la implementare.

11. O altă condiție obligatorie la licitație este rămânerea în coridorul de expropriere identificat la SF. Ori acel coridor a fost proiectat pentru traseul sinuos cu viteză 80km/h așa că pare (cel puțin “ochiometric”) imposibil să îndrepți traseul pentru 140km/h și să rămâi în limitele de expropriere.

12. Nodul din partea de sud a lotului, cel care va reprezenta mulți ani legătura cu DN1, este foarte înghesuit și cu viteză mică de proiectare. Foarte posibil în această configurație și în special pentru că legătura nu e făcută cu zona de 2x2 a DN1, vor rămâne și la urcarea și la coborârea de pe autostradă cozi kilometrice.