Apel disperat privind Autostrada „Unirii” A8 spre Moldova: Unde au apărut probleme la proiectul care ar urma să treacă munții Carpați și de ce este iminent un blocaj

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 6 octombrie 2020, 11:30 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


A8 Tg Mures - Iasi
Foto: Hotnews
Contractul pentru Studiul de Fezabilitate pentru autostrada A8 de la Tg. Mureș la Tg. Neamț, trecerea Carpaților pentru „Autostrada Unirii”, are probleme și se derulează defectuos, atrage atenția Asociația Moldova Vrea Autostradă, al cărei vicepreședinte este tocmai consilier onorific al ministrului Transporturilor. „Se mimează progresul ca să nu țipe lumea, dar în sistem se știe că nu se va face”, confirmă și deputatul USR, Cătălin Drulă, care vorbește la rându-i de alte probleme ce macină proiectul ce riscă să intre într-un blocaj.

„Societatea civilă din Moldova se declară extrem de îngrijorată vis-a-vis de seriozitatea și dorința materializării de trecere a Carpaților pe coridorul trans-european reprezentat de autostrada A8!”, se arată într-un punct de vedere publicat de către Asociația Moldova Vrea Autostradă, asociație al cărei vicepreședinte și membru fondator Adrian Covăsnianu este chiar consilier onorific al ministrului Transporturilor Lucian Bode.

Redăm mai jos din textul publicat de MVA:

Date fiind

- derularea extrem de lentă a contractului de “Completare Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț”
- evoluția extrem de redusă caracterizată de slaba mobilizare a resurselor tehnice și logistice în etapa de realizarea a studiilor geotehnice
- diversele solicitări adiționale ale autorităților centrale (unele nejustificate) vis-a-vis de proiectul A8
- declarațiile politice recente care evită declararea A8 – sectorul montan ca prioritate imediata (4 ani) sau parte a unui plan viitor.
- că există o preferință de trecere a Carpaților Orientali printr-o combinație între A7 (sectorul Pașcani-Bacău-Adjud) și A13 (Bacău-Oituz-Brașov)

Având în vedere că:

- există finanțare europeană în acest sens nerambursabilă în procent de 75 %
- dezideratul european obligă statele membre de a-și finaliza rețeaua principală de transport (A8 – se află pe acest culoar)
- angajamentul politic (inițial) al Guvernului României
- există susținerea Parlamentului și a Președintelui României prin aprobarea și promulgarea Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii)
- considerăm că există premise care pun la îndoială INTENȚIA HOTĂRÂTĂ de a demara viitoare lucrări din cel mai necesar și așteptat tronson al coridorului Tg. Mureș-Iași

În acest sens pentru a infirma suspiciunile rezonabile ale societății civile solicităm următoarele:

- declanșarea procedurilor contractuale de mobilizare a proiectantului general de pe SF Tg. Mureș-Tg. Neamț
- stabilirea unui calendar concret, real și predictibil pentru finalizarea și avizarea contractului de Completare SF pentru Tg M – Tg N inclusiv un termen CLAR pentru obținerea Acordului de Mediu
- pregătirea autostrăzii A8 pentru a fi eligibilă și compatibilă cu Green Deal (stații de încărcare pentru vehicule electrice, utilizare materiale reciclabile în procesul de construcție)

- lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) și Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B)

Precizăm faptul că lansarea primilor kilometri de autostradă în execuție este posibilă date fiind următoarele argumente :

- faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost agreat în CTE la CNAIR
- cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii
- având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8
- conexiune A3 cu A8 ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă
- conexiune Moțca-Tg. Neamț ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Neamț la profil de autostradă”.

„Avem de-a face cu un proiect nedorit: A8. Se mimează progresul ca să nu țipe lumea”


Problemele care macină proiectul A8 „Autostrada Unirii” sunt confirmate și detaliate și de către liderul deputaților USR, Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților.

„Ce ne spun cei de la MVA este că studiul de fezabilitate pentru sectorul de 200km dintre Tg. Mureș și Tg. Neamț merge prost și că avem de-a face cu un proiect nedorit: A8. Se mimează progresul ca să nu țipe lumea, dar în sistem se știe că nu se va face”, spune Drulă.

„Pentru aducere aminte, stadiul actual este:

1) Sector Tg. Mureș-Tg. Neamț (~211 km) cel care traversează Carpații Orientali: din mai 2019 este în derulare o revizuire a studiului de fezabilitate care abia a ajuns ca progres la 55% progres

2) Sectorul Tg. Neamț-Iași-Ungheni: de-abia s-a lansat pe 1 septembrie 2020, licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectarea autostrăzii

Revenind la sectorul cel mai greu, Tg. Mureș-Tg. Neamț:

- deși stadiul fizic este 55%, stadiul financiar este doar 0,55%. Adică deși prestatorul a lucrat în valoare de aprox. 10 milioane lei(valoare totală 17 milioane) nu a fost plătit decât câteva firimituri.

De ce? Pentru că așa sunt făcute contractele CNAIR pentru studii de fezabilitate - cu o singură plată grasă la final. Ce firmă și cine poate susține ani de zile (2-3 ani) costuri de zeci de milioane de lei așteptând plata la sfârșit? Rezultatul este că prestatorii lucrează prost și taie costuri pe cât pot iar munca pe care o fac nu e de calitate.

O altă mare problemă cu acest proiect este că nu s-a lăsat în tema de proiectare libertatea de a optimiza din punct de vedere al costurilor traseul și soluțiile din studiul din 2010-2011 care poate fi considerat mai degrabă un studiu de prefezabilitate la nivelul de detaliu tehnic al soluțiilor (costul de altfel a fost de 10x mai mic, ceea ce dă o indicație asupra detaliului de investigare).

Motivul? "Vine Curtea de Conturi și ne zice că am făcut degeaba studiul din 2011". Ceea ce nu e adevărat, e normal ca în investigarea și detalierea unui mega-proiect să fie niveluri succesive de detaliere și în orice mare proiect o parte din muncă o faci degeaba (într-un mare proiect se explorează piste și se abandonează, oricine a lucrat într-o activitate antreprenorială/startup etc, înțelege conceptul). Să consideri asta "prejudiciu" înseamnă să fii bătut în cap.

O consecință a fixării soluțiilor din 2011 este că acestea sunt extrem de scumpe și de fapt nimeni din sistem nu crede că acest proiect A8 va fi făcut prea curând/vreodată.

Eu am tot spus că ar trebui văzut dacă reducerea vitezei de proiectare și/sau execuția în primă fază half-profile _pe zonele grele montane_ nu ar crește fezabilitatea acestui proiect. Obții aproape același beneficiu, la un cost mult mai mic. Dacă Elveția și Germania/Bavaria au putut fi legate 30 de ani (până recent) printr-un tunel de 7km cu o bandă pe sens cu limită de 60km/h, putem și noi să ajustăm niște soluții exorbitante și să avem un drum modern cu mici limitări în zonele cele mai dificile.

Dar așa se întâmplă când își bagă politicienii coada și se bat cu făcălețul în piept: de obicei în realitate nu se construiesc lucruri, dar e toata lumea happy că se promite și se glăsuiește măreț”.




---
Autostrada „Unirii” A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - pod Ungheni ar urma să aibă o lungime de circa 311 km, din care 211 pe segmentul Tg. Mureș - Tg. Neamț și circa 100 de km de la Tg. Neamț la Iași și la Podul Ungheni peste Prut.

Pentru sectorul Tg. Mureș - Tg. Neamț a fost semnat în 2018 un contract de revizuire a Studiului de Fezabilitate cu firma INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA pentru circa 17,6 milioane de lei.

Pentru tronsonul Tg. Neamț - Iași - Ungheni recent a fost lansată licitația pentru Studiul de Fezabilitate și Proiect Tehnic.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















20604 vizualizari

  • +1 (19 voturi)    
    Autostrada aceasta a fost blocata din start (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:47)

    bancher [utilizator]

    S-a facut din heirupism, fara sa fie ceruta de UE si, mai grav, fara sa se stie sursele de finantare. Daca citim articolul vedem ca studiul de fezabilitate la tronsonul Targu Mures -targu Neamt este platit doar in procent de 0.55%.
    pai cu 0.55% din bani vrem noi sa facem autostrada??
    • +8 (10 voturi)    
      nu (Marţi, 6 octombrie 2020, 16:27)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui bancher

      înțeleg cum poate A8 să beneficieze de finanțare din partea UE în proporție de 75% dar în același timp să nu fie cerută de UE, așa cum susține @bancher.
      • 0 (0 voturi)    
        lasa-l (Luni, 23 noiembrie 2020, 17:12)

        Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        ca el inca nu s-a uitat pe Master planul aprobat chiar de Bruselles :)
  • +13 (13 voturi)    
    "avem de-a face cu un proiect nedorit: A8" (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:48)

    samuraijack [utilizator]

    Era bine dacă se spunea de ce nu se dorește autostrada A8!? Sunt sigur că politicienii abia așteaptă să taie panglici și prin Moldova.
    • +9 (9 voturi)    
      Personal nu as zice ca nu se doreste, (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:05)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

      In opinia mea cine nu doreste autostrazi in Romania poate fi considerat tradator de tara. Problema este ca s-au grabit sa anunte demararea proiectului Autostrada Unirii fara sa aiba bani pentru el. Au anuntat autostrada in scop electoral si au inceput studiile de fezabilitate. Asa si-au dat seama ca e si greu (ca traversezi muntii) si e si scump. Acum s-a ajuns la situatia hilara ca studiul de fezabilitate sa fie platit doar in proportie de 0.55%...rasul curcilor.
      mai are si Habermas dreptate cand ii injura la greu.
    • +11 (17 voturi)    
      :) (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:00)

      /./ [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

      Simplu, romanii si in special moldovenii si oltenii nu voteaza ca banii sa mearga in autostrazi ci in pensii si salarii grase la bugetari.Autostrada asta nu va fi construita mai devreme de 20 de ani cand poate o sa se voteze altceva decat partidele traditionale.
    • +9 (11 voturi)    
      autostrazile sunt prioriare doar declarativ! (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:30)

      wweesstt [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

      "avem de-a face cu un proiect nedorit: A8". Singurele dorite de catre politiceni, singurele certitudini in aceasta tara cu o populatie docila, sunt pensiile speciale si salariile si privilegiile 'eroilor' bugetari! autostrazile nu sunt prioriare faptic ci doar declarativ!
      atata timp cat poporul accepta, lucrurile nu se vor schimba!
  • -6 (18 voturi)    
    Ba nu, Brașov-Bacău să fie. (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:51)

    Tayen [utilizator]

    E mai ieftină și mai practică.
    • +8 (14 voturi)    
      Si mai inutila... (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:25)

      mircea_cjn [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      Cänd vrei sa mergi spre vest nu o iei spre sud.
      • +2 (4 voturi)    
        Brașov- Sibiu- Occident. (Marţi, 6 octombrie 2020, 17:10)

        Tayen [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

        De ce să nu meargă?
        Moldova nu-i numai Iași și Suceava. Mai este și Galațiul, Bacăul...
        • 0 (0 voturi)    
          bati campii... (Luni, 23 noiembrie 2020, 17:18)

          Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

          uita-te pe harta si vezi traseele. Nu ai decat sa mergi la Brasov dar A8 are scopul de a sevi zona centrala a Moldovei plus ca e vorba de iasi, cel mai mare oras al Moldovei. Tu ca bacauan ce te tot plangi, oricum o sa ai o gramada din A7 pe teritoriul Bacaului. Aaah, sau vrei 2 autostrazi pe la tine si zero la altii. Nu tine asta. P/S: Si ce treaba are Galatiul care e mult mai in sud si nu are mare avantaj cu A13 decat eventual pe portiunea de trecere a muntilor si cam atat.
    • +11 (15 voturi)    
      pt A8 platim 25% din valoare (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:58)

      marcone [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      In caz ca nu ai citit in articol autostrada A8 are asigurata finantare europeana nerambursabila de 75%. Deci statul roman ar trebui sa plateasca 25% din valoare, bani pe care in mare parte ii recupereaza din taxele platite de firmele care ar urma sa construiasca autostrada si care furnizeaza materialele necesare.
      Cat are finantare nerambursabila Sibiu - Bacau? Pt ca nu e de ajuns sa ai doar Brasov - Bacau, trebuie si de la Brasov la Sibiu ca sa o legi de A1. Plus de la Bacau pana la granita cu R. Moldova cum merge A8 ca sa nu compari mere cu pere.
      • +1 (7 voturi)    
        sibiu fagaras brasov (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:56)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui marcone

        are finantare europeana nerambursabila.
      • +1 (3 voturi)    
        da, dar tu nu vezi ca statul roman (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:17)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui marcone

        nu e in stare sa furnizeze nici cei 25% pe are nu ii furnizeaza UE?
        Degeaba furnizeaza UE 75% daca noi nu suntem in stare sa dam restul de 25%.
        cand s-a facut ultimul tronson din A2 nu mai erau bani la buget. Asa ca au trebuit sa denumeasca autostrada Pitesti-Constanta (si nu Bucuresti - Constanta), ca sa se creada ca Romania participa cu o cota mai mare la proiect, si asa poate primi mai multi bani.
        • +2 (4 voturi)    
          nu cred (Marţi, 6 octombrie 2020, 16:40)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          că e vorba neapărat că nu s-ar găsi cei 25%, problema este că nu s-a vrut pur și simplu. Dacă te uiți pe hartă. aproape toată A8 este în județele Neamț și Harghita. Adică psd și udmr (varianta maghiară a psd). Adică cei care și-au băgat gheara în gușă ca pițigoiul pentru că au fost păcăliți să voteze legea autostrăzii, adică cei care fără pauperi asistați sunt morți, nu mai are cine să-i voteze. A8 va deschide o grămadă de oportunități de dezvoltare, exact ce nu-i convine psd. Poate doar dacă se plătește km de autostradă la paritatea de 1 km = 800 metri, ca la dragnea în Teleorman și dacă Tel Drum va derula contractul autostrăzii.
          • 0 (0 voturi)    
            pai A8.... (Luni, 23 noiembrie 2020, 17:22)

            Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui nahir

            nu e doar Harghita si Neamt ci si iasi (care o sa ocupe cea mai mare parte a autostrazii) si Mures (cam jumate de judet). De fapt daca ne uitam bine, bucata din Mures o sa fie egala sau chiar mai mare decat aia din Harghita (judet strangulat spre nord)
  • +5 (15 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:53)

    [anonim]

    • -3 (7 voturi)    
      Moldovenii au vrut PSD, mai nou PNL (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:31)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui

      Astia vreti sa va faca autostrada? Astia care au mai fost la putere si n-au facut nimic?
  • -5 (27 voturi)    
    mimarea progresului (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:11)

    Ademordna [utilizator]

    Cam asta face PNL, cand nu racoleaza psdisti si cand nu se aliaza cu sabotorii din PMP.
    Mimeaza progresul. Mircea, fa-te ca lucrezi.
    Asa fac si la justitie, asa fac si cu A8. Sistemul PSD perfectat de Dragnea le este prielnic.
    Afara cu ei si cu tot USLul la urmatoarele alegeri!
    • +10 (12 voturi)    
      Ochelarii..mai trebuie schimbati (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:12)

      1anonim [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

      Tocmai pesedeul a blocat A8. Iar PNL+USR deblocat blocajul (ha ha), si trage sa mearga inainte. Pentru adormiti, scrie chiar in articol, ca tocmai a fost lansata licitatia pentru contractul SF +PT. De, atata a reusit guvernul pana acum, sa destepeneasca niste blocaje bine puse de PSD la CNAIR - ca acolo e problema..
  • -5 (5 voturi)    
    simplu, care e temenul de finalizare a studiului? (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:29)

    hopsinoi [utilizator]

    daca e depasit se chema ca interlopii PSDUDMRALDEPNL prin sineCURISTII lor angajati au pradat bugetul statului - furt. Poate ne inselam si va fi gata la timp, iar gruparea PSDUDEMRALDEPNL nu este o grupare mafiota.
  • -3 (7 voturi)    
    A promis Orban (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:48)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Nu una, ci doua autostrazi !!
  • +4 (6 voturi)    
    parintele sensurilor reversibile de la Sinesti (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:52)

    mmmircea [utilizator]

    loveste din nou, de data asta si-ar dori sa creeze ambuteiaje si pe autostrada. Dl Drula e cel care s-a batut cu caramida in piept ca rezolva problema traficului pe DN2 E85, copiind modelul suedez, sau mai degraba ce a vazut si ce a inteles domnia sa prin geamul autocarului in timp ce vizita aceasta tara. Ce-a iesit la noi a fost o scadere a capacitatii drumului, de aici rezultand blocaje continue la inceput si sfarsit de weekend.
  • 0 (10 voturi)    
    creier de romani (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:54)

    adi345 [utilizator]

    De ce nu se trage tare pt A13 Bacau-Brasov care e de 3 ori mai ieftina si trece doar peste un lant muntos apoi campie depresionara, si se tot insista pe A8 care e peste 3 lanturi de munti si nu mai stiu cate dealuri pana la Targu Mures.. ma uit si la comentarii, frate hai sa facem ceva realist, nici Elvetia n-are autostrazi peste toti muntii..
    • +5 (7 voturi)    
      pentru ca bacau brasov (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:00)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui adi345

      n-are finantare, nu e proiect prioritar sau vreun coridor principal, e autostrada moldovenilor din Brasov catre locurile de bastina.
    • 0 (0 voturi)    
      ai de capul tau... (Luni, 23 noiembrie 2020, 17:25)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui adi345

      ia du-te in Elvetia sa vezi pe unde au aia autostrazi. Ca sa nu mai zic ca au facut inca una care merge vreo 17 km pe sub St. Gotthard.
  • -6 (10 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:10)

    [anonim]

    • +1 (1 vot)    
      na, si care-i chichirezu? (Marţi, 6 octombrie 2020, 19:04)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui

      In afara de utilitatea locala, cui i-ar folosi o autostrada Iasi - Tg. Neamt?
      De ce ar da UE bani pentru o bretelutza locala?
    • 0 (0 voturi)    
      super (Joi, 8 octombrie 2020, 14:18)

      vidra [utilizator] i-a raspuns lui

      Si pe Iasi-Targu Neamt poti ajunge la Budapesta sau alte capitale europene? Ca asta e motivul pt care ne finanteaza UE, numa zic.
  • +2 (8 voturi)    
    A7 Pl.-Pascni (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:59)

    Bradisor [utilizator]

    trebuie sa fie prioritatea prioritatilor pt. Moldova .Conecteaza principalele orase din Moldova este mai ieftina si mai usor de construit pt. ca se realizeaza pe teren ses si nu necesita traversarea unor zone muntoase . Nu in ultimul rand inlocuieste E85 care detine recordul la nr. de accidente mortale
    A8 va lega in primul rand Secuimea de autostrazile spre Ungaria ,va costa mult pt.ca strabate o zona muntoasa dificila iar constructia in special traversarea muntelui va dura f. mult.Constructia va incepe, ca de obicei cu tronsoanele mai usor de realizat iar tranversarea muntelui va dura ani buni si ca urmare moldovenii n-o vor putea folosi, in vreme ce pe tronsonul spre Tgm se va circula catre Ungaria.
    • 0 (0 voturi)    
      Sunt de acord (Joi, 8 octombrie 2020, 14:35)

      vidra [utilizator] i-a raspuns lui Bradisor

      Cu exceptia Sibiu-Pitesti, care e prioritate 0 de peste zece ani, ne putem lipsi de traversari costisitoare ale Carpatilor si de aceiasi bani sa facem km mult mai multi la campie sau zone plate.
  • +8 (10 voturi)    
    Mda... (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:25)

    Cataleya [utilizator]

    Moldova a fost rosie, de 30 de ani, si inca tot rosie e (cu mici enclave de alta culoare)
    Acum dintr-o data au realizat ca baronii rosii i-au tinut in saracie si incep sa chitzcaie ca guzganii ca vor autostrada. Maine deja!
    Ca daca nu, e bai mare!
    --------------------------------------------
    Pana acum dl Drula si USR-eaua lui au refuzat sa intre la guvernare, ca sa nu se "uzeze" .
    Sa speram ca dupa Parlamentare USR va intra pana la urma in guvern si dl Drula ne va dovedi ca USR stie sa faca si altceva decat datul din gura si bagatul de vina!
    Eu le doresc succes si le tin pumnii!
    • 0 (0 voturi)    
      hai ca nu e chiar asa... (Luni, 23 noiembrie 2020, 17:29)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      Moldiva a avut un parcurs oscilant la alegeri. Si Suceava si Neamt au fost PDL la greu la vremea respectiva. De asemenea iasiul este o zona care a votat mai cu toti si tot degeaba.
  • +3 (5 voturi)    
    vrem autostrazi si o tara civilizata si bogata (Marţi, 6 octombrie 2020, 15:38)

    alexman1 [utilizator]

    Vrem sa fiti profesionisti ca de aia v-am votat. Tot ne umflati preturile in toate proiectele. Pana si la reabilitarea termica a blocurilor avem sume uriase de platit pentru lucruri care ar costa putin in mod normal. Aveti grija si nu ne dezamagiti!!!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by