Șantierul Lotului 1 de pe autostrada A10 Sebeș - Turda e un adevărat furnicar în ultimele zile, cum n-a fost mai niciodată în cei aproape șase ani de când se lucrează la cei 17 km. Pe 1 Decembrie circulația rutieră ar urma să fie deschisă de la Sebeș la Alba Iulia Nord, deși lucrările sunt departe de a fi gata, iar cele două noduri rutiere din capăt sunt nefinalizate și vor fi deschise parțial sau prin improvizații. Cu cei aproape 17 km, guvernul Orban ar bifa astfel 42 de km de autostradă inaugurați în anul 2020.

Nodul A10 de la Alba Iulia Nord, cu o saptamana inainte de deschiderea circulatieiFoto: Captura YouTube

Lucrările la cei 17 km de pe Lotul 1 al autostrăzii A10 Sebeș - Turda au început în urmă cu aproape șase ani, șantierul suferind de-a lungul timpului din cauza numeroaselor probleme birocratice și blocaje administrative, dar și din cauza lipsei de mobilizare a constructorului.

Acum, cu câteva săptămâni înainte de ziua națională și înainte de alegerile parlamentare, șantierul de pe A10 Sebeș - Turda Lot 1 a devenit un adevărat furnicar. Constructorul și autoritățile de la Transporturi au căzut de acord să deschidă circulația pe cei 17 km pe 1 Decembrie.

În prezent se lucrează la foc continuu la asfaltări, marcaje, la taluze și la montarea diferitelor elemente de protecție pentru a putea fi deschis traficului.

Chiar și-așa, lucrările la nodurile rutiere de la capetele lotului, de la Sebeș (A10 cu DN1 și A1) și la Alba Iulia Nord (A10 cu DN1) nu vor fi gata decât abia în vara anului viitor. Pe 1 Decembrie, dacă va fi deschisă circulația, cele două noduri rutiere vor fi folosite doar parțial.

La Sebeș nodul rutier va folosi doar o parte din bretele, cele care leagă A10 de giratoriile de pe DN1, rămânând ca bretelele directe între A1 și A10 să fie finalizate anul următor.

La Alba Iulia Nord, nodul rutier va suferi o serie de improvizații pentru a putea fi deschis traficului. Astfel, în apropierea intersecției cu DN1 traficul de pe autostradă va fi direcționat doar pe o singură cale (un singur pod) urmând a se intersecta cu traficul de pe DN1 direct, având în vedere că podul DN1 peste A10 încă nu va fi gata.

---

A10 Sebeș - Turda

Lotul 1 - 17 km - de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Constructor: Impresa Pizzarotti

Valoare: 541.73 mil lei (fără TVA)

Contract: semnat în 2014

Lucrări începute: decembrie 2014

Stadiu fizic / stadiu financiar (noiembrie 2020): 92,6% / 78,74%

Nodul rutier de la Sebeșeste cea mai complexă lucrare de pe lotul 1 al A10 Sebeș - Turda. Nodul presupune multiple rampe și pasaje care să unească autostrada A10 cu autostrada A1, dar și cu drumul național DN1 în zona Lancrăm.

Nodul rutier presupune trei mari pasaje peste actuala autostradă, două pasaje peste calea ferată din zonă, precum și un pasaj peste râul Sebeș și DN1/E81 în zona Lancrăm.

Nodul rutier de la Sebeș este al doilea nod rutier de acest tip din țară, cu un astfel de grad de complexitate. Primul a fost cel din celălalt capăt al A10, din zona Turda, unde lotul 4 al autostrăzii Sebeș - Turda s-a racordat la A3 Câmpia Turzii - Gilău și la drumul național DN1 din zonă.

Viitorul nod rutier A1-A10-DN1 - o captură din harta proiectelor realizată de către Aosciația Pro Infrastructura (poate fi accesată aici) cu traseul A10 și intersecția cu A1 și DN1 (click pentru mărire):