Circa 250 de km de autostradă și drum expres își propune Guvernul să realizeze cu circa 3,54 miliarde de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență, programul național ce se bazează pe fondurile europene puse la dispoziția de către Uniunea Europeană pentru a ameliora impactul pandemiei asupra economiilor europene. Alte 3 miliarde de euro vor fi alocate sectorului feroviar, în timp ce metroul - inclusiv prima magistrala de metrou dinafara Capitalei - are o alocare de 1,5 miliarde de euro.

Proiectele de infrastructura din PNRRFoto: MFE

Planul Național de Redresare și Reziliență, document prezentat joi seara șipus în dezbatere publică, este „documentul strategic al României care stabilește domeniile și prioritățile de investiții precum și reformele elaborate pentru fiecare domeniu de investiții (...) a căror finanțare este asigurată din Facilitatea de Redresare și Reziliență (FRR) care are drept obiectiv general ameliorarea stării economice a României, consolidarea capacității de reziliență în perioade de criză pandemică precum și asigurarea unei creșteri economice pe termen lung”.

Documentul atesta faptul că pe partea de infrastructură de Transport România se află pe ultimele locuri din UE, cu o „Infrastructură de transport subdimensionată, depreciată, care generează blocaje în trafic și diminuări semnificative ale vitezei optime de deplasare”.

Documentul stipulează că investițiile dedicate sectorului transport finanțate din PNRR vor fi orientate către investiții noi, având ca obiectiv principal definitivarea coridoarelor de pe rețeaua TEN-T, prin realizarea tronsoanelor lipsă, dezvoltarea și modernizarea rețelei naționale de drumuri care asigură conectarea la rețeaua TEN-T, modernizarea și electrificarea rețelei de căi ferate și dotarea cu material rulant a sectoarelor reabilitate.

„Obiectivele de investiții sunt corelate cu strategia actualizată de implementare a Master Planului General de Transport, cuprinsă în Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030”, se arată în documentul pus în dezbatere publică.

Mai concret, PNRR-ul stabilește că circa 4,54 mld euro vor fi alocați pentru sectorul rutier, din care 3,54 mld de euro pentru autostrăzi și drumuri expres.

Alte 3,1 miliarde de euro vor fi alocate pe zona pe feroviar, inclusiv achiziția de material rulant, precum și 1,58 miliarde de euro pentru zona de metrou.

HARTĂ - Proiectele pe care se vor concentra fondurile europene prin PNRR (cele îngroșate cu galben pe rutier și cele îngroșate cu mov pe feroviar):

---

Alocările financiare pe modurile diferite de transport:

----

Programul are următorii indicatori pe partea de Transport:

  • Rutier

- Peste 250 km de autostradă și drumuri expres cu un buget

estimat de 3,54 mld. Euro;

- Peste 330 km de Variante Ocolitoare și drumuri de legătură la

rețeaua primară cu un buget estimat de 1 mld. Euro;

  • Feroviar

- Peste 140 km de cale ferată modernizată/electrificată cu un

buget estimat de 2,8 mld. Euro;

- 39 unități de material rulant achiziționate cu un buget estimat

de 350 mil. Euro;

  • Metrou

- 7 km de magistrală nouă cu un buget estimat de 1,08 mld. Euro;

- 50 unități de material rulant achiziționate cu un buget estimat

de 500 mil. Euro;

AUTOSTRĂZI incluse spre finanțare în PNRR:

---

Drumuri expres și drumuri naționale (extindere/modernizări) incluse în PNRR:

---

Proiecte FEROVIARE incluse în PNRR:

---

Proiecte de metrou incluse în PNRR:

---

Citește și: