Bugetul Transporturilor pe 2021: 10% în plus față de cât s-a cheltuit în 2020 / Alocare dublă pe proiectele europene față de execuția din 2019 / Scade subvenția la metrou / Cum se explică creșterea cheltuielilor pentru salarii

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 12 februarie 2021, 12:52 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Nod rutier intre autostrazi
Foto: CNAIR
Alocarea bugetară pentru Ministerul Transporturilor pentru 2021 este cu aproape 10% mai mare față de execuția bugetară pe 2020 și o alocare de circa 8 miliarde de lei, o creștere de peste 31% pe alocările pe proiectele din fonduri europene, o sumă dublă chiar față de cât s-a reușit să se cheltuiască în 2019. Tot la capitolul creșteri, pe feroviar sunt alocate mai multe fonduri, iar ministrul Drulă spune că pe partea de întreținere sumele sunt cu 14% mai mari. Creșteri sunt și la capitolul cheltuieli salariale, circa 30%, dar ministrul Drulă a explicat pentru HotNews.ro că situația este una temporară, până când va fi aprobat noul program operațional Asistență Tehnică ce va prelua cheltuielile cu salariile din direcția specializată.

Potrivit proiectului de buget pe 2021 așa cum a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe (anexa nr 3), alocarea pe 2021 la capitolul Transporturi este de 14,1 miliarde de lei, mai mare cu 9,41% față de cei 12,88 miliarde cât s-a reușit să se cheltuiască în 2020.

Alocare dublă pe fondurile europene față de 2019

Pe partea de bani alocați pentru cofinanțarea proiectelor din fonduri europene nerambursabilie, în proiectul de buget sunt circa 7,97 miliarde de euro, cu aproape 2 miliarde mai mult decât s-a reușit să se cheltuiască în 2020, o creștere de 31,56%.

Mai mult, comparativ cu situația cheltuielilor realizate în 2019, alocarea actuală este aproape dublă.

De remarcat că la Metrou, deși bugetul per total crește de la 1,007 mld lei la 1,05 mld lei, scade subvenția acordată de stat: de la 683 de milioane în 2020 la 600 de milioane propuse pentru 2021, o scădere de circa 12%.

De ce apare o creștere a cheltuielilor de personal în bugetul Transporturilor pe 2021

În proiectul de buget pe 2021 se mai observă o creștere a cheltuielilor de personal (uzual atribuite ca fiind cheltuielile cu salarii) cu circa 30%: de la 48,1 de milioane de lei în 2020, la 62,1 milioane de lei pentru 2021.

Ministrul Cătălin Drulă a explicat pentru HotNews.ro că sumele în plus la capitolul cheltuieli de personal se datorează mutării salariilor Direcției Generale Organismul Intermediar Transport de pe fonduri europene pe fonduri bugetare, în condițiile în care sumele din Programul Operațional Asistență Tehnică din exercițiul bugetar 2014-2020 pentru aceste cheltuieli s-au terminat. Ministrul a indicat că aceeași situație se regăsește în toate ministerele.

Rambursarea acestor cheltuieli se va face odată cu aprobarea noului program POAT pentru perioada 2021-2027.

Pe domenii repartizarea bugetelor este următoarea:

Rutier: 5,8 mld lei (+19,66% vs 4,86 mld lei în 2020)
Feroviar: 6,82 mld lei (+9,5% vs 6,23 mld lei în 2020)
Naval: 645 mil. lei (+56,6% vs. 412 mil. lei în 2020)
Aerian: 308 mil. lei (-34,4% vs 470 mil. lei în 2020)

„Am dat o atenție deosebită domeniului feroviar în acest an. Avem cea mai mare alocare din ultimii 10 ani pentru întreținerea infrastructurii feroviare: 1,4 miliarde de lei, creștere de 16,53%. Reînnoim calea ferată!”, scria ministrul Transporturilor Cătălin Drulă pe Facebook.

„Am crescut și suma alocată întreținerii infrastructurii rutiere! Cu 10% față de execuția preliminată din 2020, adică până la 617 milioane lei”, a mai spus Drulă care a precizat că bugetul pe 2021 este „orientat pe investiții”.

RUTIER

Lista principalelor proiecte de construcţie autostrăzi/VO, introduse în Buget în anul 2021 cuprinde următoarele obiective:
  • Autostrada Sibiu - Piteşti secţiunile 1, 2, 3, 4 si 5
  • Autostrada Lugoj - Deva (sector Dumbrava-Deva)
  • Autostrada Sebeş – Turda
  • Autostrada Nadaselu - Suplacu de Barcau - Borş, inclusiv legătura Centura Oradea (Giratie Calea Sintandrei) - Autostrada A3 (Biharia)
  • Autostrada Câmpia Turzii – Ogra - Târgu Mureş
  • Autostrada de Centura Sud a municipiului Bucureşti, inclusiv intervenţiile privind Centura existentă (Lărgire la 4 benzi de circulaţie a Centurii Bucureşti între A1 - DN 5, DN 2 - A2 şi A1 - DN 7, pasajele Berceni, Domneşti, Olteniţa si Mogoşoaia)
  • Autostrada de Centura Nord a municipiului Bucureşti
  • Varianta de ocolire Bacău (profil de autostradă şi drum naţional)
  • Drum expres Craiova – Piteşti,
  • Drum expres Brăila – Galaţi
  • Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila
  • Varianta de ocolire Galaţi.

Proiectele de autostrăzi în pregătire, cuprind:

- Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu - Făgăraş, Făgăraş – Braşov, Târgu Neamţ - Târgu Mureş, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, Timişoara – Moraviţa

- Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru Autostrada Braşov - Bacău şi pentru drumurile de mare viteză Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău – Paşcani - Suceava – Siret

- Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova – Târgu Jiu, Ovidiu - Tulcea, Brăila - Tulcea, Brăila - Buzău, Focşani - Brăila, Găeşti – Ploieşti, Piteşti – Mioveni, Bacău – Piatra Neamţ

Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/ Autostradă:

  • Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) - Oar (Granița Româno - Ungară - Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare - Baia Mare şi Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (Lot 1, Baia Mare – Bistrita; Lot 2 Bistrita – Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei – Suceava), Tisita - Albiţa
  • Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad - Oradea;
  • Obiectivul “Autostrada A7, sectoarele Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani ” va fi bugetat pe parcursul anului 2021, dupa obţinerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/atribuire în vederea elaborării documentaţiilor tehnico-economice sau proiectării şi execuţiei.

Lista principalelor proiecte de construcţie variante de ocolire, introduse în Buget in anul 2021 cuprinde urmatoarele obiective:
  • Variantele de ocolire aflate in execuţie: Modernizarea centurii rutiere a mun. Bucureşti (pasaje Berceni, Olteniţa, Mogoşoaia, Domneşti, DN 2-A2), Tecuci, Mihăileşti, Bârlad, Satu Mare, Stei, Rădăuţi, Timişoara Sud, Săcueni, Zalău, Drum de legătura DN 5 - Podul Prieteniei (VO GiurgiuVest), Târgu Jiu
  • - Variantele de ocolire care vor intra in executie/ proiectare si executie: Târgu Mureş, Mihăileşti, Sfântu Gheorghe, Giurgiu (Est), Sighişoara, pasaj Drajna, Buftea.


FEROVIAR

Priorităţile strategice pe domeniul Feroviar:

  • continuarea și finalizarea lucrărilor Coridorului IV ramura nordică programe de eliminare a restricţiilor de viteză de pe întreaga reţea TEN-T centrală și globală cu impact direct și imediat asupra duratei călătoriei și / sau asupra creșterii siguranței și confortului călătorilor;
  • modernizarea sistemelor de siguranta și centralizare, inclusiv prin proiecte de crestere a calitatii serviciilor de transport feroviar in statiile CF;
  • proiecte de electrificare a liniilor CF lipsa din reteaua TEN-T centrala și globala;
  • reabilitarea și modernizarea Coridorului IV ramura sudica (Arad-Caransebes-Craiova-Calafat) și pe linia CF Ploiești Sud-Focșani-Pașcani-Iași-Frontiera, Pașcani-Darmanești-Vicșani-Frontiera;
  • achizitia de trenuri de lucru pentru activitatea de reînnoire (reparaţie capitală), reabilitare;
  • modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare și cresterea gradului de siguranţa a circulaţiei feroviare;
  • reabilitarea și modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviară a Bucureştiului ca o alternativă pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale și depozitare amplasate in zona centurii și crearea unor noduri intermodale la capătul linilor de transport.


Metrorex:

Principalele obiective de investiții din domeniul transportului urban cu metrou ce urmează a fi dezvoltate în perioada de timp 2021-2024 sunt :

- “Accesibilizarea statiilor de metrou in functiune pentru persoanele cu deficiente de vedere”, pentru care se propune pentru acest orizont de timp o finanțare cu credite bugetare în valoare totală de 25.000.000 lei;

- „Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 310 milioane lei, din fonduri externe nerambursabile;

- “Modernizarea instalațiilor pe magistralele I, II, III SI TL de metrou” pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 515 milioane lei, din fonduri externe nerambursabile;

- “Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni” pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 3,7 miliarde lei, din fonduri externe nerambursabile și alocații de la bugetul de stat;

- Înnoirea materialului rulant pentru care s-au încheiat contracte în sumă de aproximativ 500 milioane lei.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


5496 vizualizari

  • -2 (6 voturi)    
    hartia suport orice! (Vineri, 12 februarie 2021, 13:08)

    wweesstt [utilizator]

    investitile si platile pt investitii vor fi amanate pt anul viitor, anul acesta principalul obiectiv al guvernului este protejarea veniturilo(foarte mari) ale bugetarilor si salvarea pensiilor speciale(mai ales ale institutiilor de forta)! acestea sunt principalele obiective, asa cum a fost construit bugetul, specialele la 45 de ani si salariile si sporurile animalelor politice se ingheata(pastreaza)! datoriile se vor mari pt romanii de rand(care vor parasi tara tot mai multi)! cica'guvernare reformista!' care reforme? aceeasi mizerie! chiar mai mare! si mai mincinoasa! ce facem romani cinstiti luam atitudine sau ne intoarcem cu capul plecat la munca sa muncim incontinuare pt speciali si bugetari?
  • +7 (7 voturi)    
    Suna bine pe hartie (Vineri, 12 februarie 2021, 13:11)

    PaulX [utilizator]

    Sa vedem ce se va intampla in realitate. De promisiuni, toti ne-am saturat. Oricum avem o sansa mare acum daca profitam la maxim de fondurile europene (ca apoi eventual mai primesti aditional ce nu au folosit altii), dar TREBUIE sa facem
    • +4 (6 voturi)    
      Astept Tunelu pt URSI de la A1 - Deva - TM (Vineri, 12 februarie 2021, 13:44)

      Kivek [utilizator] i-a raspuns lui PaulX

      se construieste din 2013, sunt 9 KM
  • 0 (4 voturi)    
    Wow a crescut cu 9,5 % bugetul CFR (Vineri, 12 februarie 2021, 13:16)

    feroviarul123 [utilizator]

    Ce realizare impresionanta. Singura problema este ca CFR Infra a primit de 20 de ani doar 10 % din cate avea nevoie. Asa ca de fapt creșterea este prea mica. Este buna dar trebuia de câteva ori mai mult. Ne trebuia 90% fata de anul trecut. E u ordin de mariem. Vedeți la anul când trageți linie si vedeți ce s-a realizat si ca a costat.
  • +2 (2 voturi)    
    Lol (Vineri, 12 februarie 2021, 13:17)

    HP [utilizator]

    Deci pana la urma se face metroul catre aeroport ?

    “Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni” pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 3,7 miliarde lei, din fonduri externe nerambursabile și alocații de la bugetul de stat"
  • -1 (7 voturi)    
    Dezamagire (Vineri, 12 februarie 2021, 13:36)

    mihai53 [utilizator]

    Domnilor guvernanti , stiti cate sperante am avut in voi ca veti schimba tara aceasta ? si cat este de amara dezamagirea cand vedem ca nu faceti nimic , doar niste simulari de reforme . la marile asteptari : reducere pensii speciale , inclusiv armata si politie , reducere numar bugetari , alegeri in doua tururi , 300 de parlamentari , reducerea numarului de primarii , taieri de sporuri nejustificate si altele . Nu doar ca nu ati facut nimic , dar nici nu va ocupati de legislatie , astfel incat sa se rezolve problemele si pe viitor sa nu la mai avem . Guvernarea este o aritmetica adica din cat cheltuim , scadem cat incasam si rezultatul se transforma in imprumut . Si apropo , cu ce drept indatorati poporul roman cu 100 de miliarde pe an sau altfel spus cu peste 1000 de euro de persoana ? Si unde este transparenta , sa vedem si noi pe ce s-au cheltuit aceste sume , ca din ce se aude , se fura ca in vremea PSD-ului ?
  • -2 (4 voturi)    
    Fluidizare trafic (Vineri, 12 februarie 2021, 13:41)

    Lukis [utilizator]

    Pentru Cluj nu ati prevazut nimic in buget? O centura? Un drum de legatura la autostrada? Asa cum sprijiniti Mterorexul de la bugatul national, un sprijin si pentru proiectul metroului la Cluj? Prioritizarea traficului velo si pedestru in defavoarea celui auto? La bugetul national... nimic, in scrisorile de intentie ale primariei locale, nimic... Vai mama noastra...
  • +1 (1 vot)    
    vom vedea (Vineri, 12 februarie 2021, 15:09)

    chiuariu [utilizator]

    o suma similara (14.8 mld) a fost alocata in 2015. dupa rectificari si altele, s-au cheltuit 9.2 mld. in 2019, din 13.1 alocate s-a ajuns la 11.4 mld.
    deci astea 14.1 mld sunt mai degraba o suma modesta.
  • +3 (3 voturi)    
    Concedieri si suspendări indrmnizatii (Vineri, 12 februarie 2021, 17:40)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    1.
    Concedieri de 50% la bugetari!
    Sunt :
    3187 Primarii,
    41 Prefecturi,
    41 CJ cu un aparat total de cca 248.000 salariați.
    Daca doar 100.000 bugetari pleaca acasa economia ar fi de peste 25 miliarde lei.
    Mai mult:
    Intre Salariații sunt si Pensionari de 75 ani!
    Din cei 248000 bugetari în administratia locală cca 40.000 sunt pensionari care sunt in familie sot+sotie ( de cele mai multe ori) si isi actualizeaza an de an pensia.
    Pensionari de 15 ani dau de lucru la Casele de Pensii cu recalcularea recalcularii!
    Un Salariat Pensionar la 6 bugetari intr-o Primărie!
    E o presiune pe bugetul de pensii?
    Sigur ca este !
    Cam cat a specialilor!
    Si de aici din recalculari ar fi cam 1 miliard lei care e din bugetul statului pana la urma.
    Si daca pleaca puturosii o sa le observa lipsa cineva?
    Niciodata!
    2.
    La plăți bugetare intra si indemnizatia Marilor Consilieri Locali.
    41466 capete luminate!
    Va imaginați ca sunt cca 50000 de români care nu fac nimic si trăiesc din pomana!
    Consilieri, primari, parlamentari, prefecți!
    Sa se suspende plata acestei indemnizatii a consilierilor locali in acest an.
    Pot face voluntar treaba pentru care acum încasează sume grase.
    Necuvenite si imorale!
    Astfel economia ar fi de cca 19 miliarde lei.
    Total 45 miliarde lei bani pentru autostrazi!

    Sau pentru digitalizare!

    Desfiintam Consiliile Judetene si facem un Oficiu Virtual Judetean.
    Cu 8 sau10 oameni!
    Restul de 100 sau 150 pot trage pe dreapta!
    Desfiintam Prefecturi , comune, Direcții de Frecat Menta in Judet si creem Oficii Virtuale cu 5 sau 6 salariați!
    Digitalizam Romania!

    Nici nu cred ca Bugetul are proiecte de digitalizare!
    Macar un proiect pilot sa digitalizam comunele!

    Sa nu mai avem 30 de salariați in Primaria Rurală cu sate muribunde ci sa avem un Oficiu Virtual Comunal cu 3 oameni!
    Nu armata de slugi a Primarului!

    Nu se justifica o asemenea risipa de bani ca 30 de oameni sa se invarta unul după altul ca sa faca Nimic!

    Proiect pilot de digitalizare a Primăriilor comunale!
  • 0 (0 voturi)    
    De facut musai bucatile lipsa (Sâmbătă, 13 februarie 2021, 11:07)

    Gicone [utilizator]

    Ar trebui rezolvata bucata de 12 km dintre Holdea si Margina, ar trebui rezolvata bucata de 15 km intre Campia Turzii si Chetani, ar trebui rezolvata bucata dintre Alba Iulia si Aiud, astea ar fi primele lucruri ce ar trebui facute, ca sa avem niste bucati continue mai mari. Da-o incolo de treaba, sunt 12 ani la Holdea, 5 ani la Alba, si tot 6 ani la Campia Turzii... de cand nu-s gata. Dupa mine, astea ar fi primele pe lista.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by