Autostrăzile și drumurile de circa 4,5 miliarde de euro care ar urma să fie finanțate prin noul Plan de Relansare și Reziliență (PNRR)

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Autostrazile in Romania, misiune grea
Foto: Hotnews
Sute de kilometri de autostradă, de drumuri expres și de legături între diferitele proiecte de șosea de mare viteză - toate în valoare de circa 4,5 miliarde de euro - au fost incluse de către Guvern în noul Plan Național de Redresare și reziliență (PNRR), programul național ce se bazează pe fondurile europene puse la dispoziție de UE pentru a ameliora impactul pandemiei asupra economiilor europene. Toate proiectele incluse în PNRR au o condiție esențială: să fie gata până la final de 2026.


„Infrastructura de transport este sub-dimensionată, poluantă și slab întreținută, generând zone cu trafic supra-dimensionat, ambuteiaje și reduceri semnificative ale vitezei optime de deplasare. Nodurile urbane au o conectivitate redusă la rețelele de transport, în special la cele trans-europene, iar intermodalitatea lipsește, toate ducând la o congestionare a traficului, o mobilitate scăzută pentru populație și sectorul economic”, se arată în documentul pus în dezbatere publică vineri de către guvernul Cîțu.

„O infrastructură de transport slab dezvoltată (cu multe drumuri cu benzi unice) contribuie la creșterea poluării mediului și la un număr alarmant de incidente rutiere. Lipsa unor sisteme adecvate de management al traficului are un impact negativ asupra timpilor de deplasare”, se mai arată în document.

Autostrăzile, drumurile expres și legăturile rutiere incluse în PNRR


„Creșterea eficienței implementării investițiilor în infrastructura de transport, prin creșterea capacității administrative, a guvernanței corporative (CNIR si CNAIR), coroborat cu investiții în dezvoltarea infrastructurii rutiere majore (TEN-T) și a conexiunilor cu zone relevante din punct de vedere economic (inclusiv cu potențiale culoare navigabile) în special pe următoarele tronsoane:

  • A7 – Anumite secțiuni;
  • A8 – Anumite secțiuni;
  • A1 – Secțiunea Lugoj – Deva;
  • A3 – Anumite secțiuni și Centura Metropolitană Cluj;
  • Legătura între Autostrada A1 – Timișoara – Aeroportul Timișoara;
  • Legătura Autostrada A8 – Lețcani Vest – Bypass Iași – Iași Dacia;
  • Legătura Apahida (Est Cluj-Napoca) – Jucu (Zona industrială și logistică);
  • Legătura între Autostrada A1 – Pitești – Mioveni Bypass;
  • Legătura Craiova Est – Drum Expres Pitești – Craiova;
  • Legătura Hunedoara – Sântuhalm – Autostrada A1;
  • Legătura A10 – Teiuș – Blaj (zona industrială);
  • Legătura Autostrada A3 – Mărtinești – Vâlcele;
  • Alternativa Techirghiol (Litoral Express);
  • Legătura Slobozia – Drajna Nouă – Autostrada A2;
  • Legătura Călărași – Drajna Nouă – Autostrada A2;
  • Legătura DN1 – Aeroport Henri Coandă – Autostrada A3/A0;
  • Legătura Sfântu Gheorghe – Autostrada A13;
  • Legătura Râmnicu Vâlcea – Tigveni;
  • Alte proiecte minore care asigură accesul diferitelor zone de interes către infrastructura mare de transport și conexiuni cu potențiale culoare navigabile.
Vezi și:


Programul mai prevede și de introducerea de politici și tehnologii ecologice și digitale în sectorul transporturilor, vizând în principal următoarele:

o Punerea în aplicare a sistemelor inteligente de gestionare a traficului, a semnelor și semnalelor rutiere, precum și a altor elemente care vizează traficul inteligent pe drumurile publice;
o Dezvoltarea unui centru de management al traficului, sisteme de informare a utilizatorilor, interoperabilitatea sistemelor de transport;
o Stații de reîncărcare electrice;
o Crearea și dezvoltarea cadrului de impozitare și control – instalații de măsurare a greutății automate pentru zonele de frontieră, sisteme integrate de control rutier, taxare pe baza principiului „poluatorul plătește”.

Documentul mai vorbește și despre asigurarea siguranței pe drumurile naționale prin pregătirea și punerea în aplicare a cadrului strategic privind siguranța rutieră, incluzând următoarele:

o Măsuri de siguranță pasivă – bariere și atenuatoare de impact;
o Iluminare pe timp de noapte – elemente de semnal și sistem de management;
o Pasaje denivelate și alte soluții tehnice de eliminare a punctelor negre;
o Sistem de marcare digitală și proiect pilot pentru vehicule autonome.


Criterii de includere în PNRR a investițiilor:

- proiecte corelate în implementarea reformelor
- complementaritate cu alte programe
- green 37%
- respectarea principiului DNSH (principiul neafectării semnificative a mediului)
- digital 20%
- nerecurență activități și cheltuieli
- maturitate - termen de implementare 31.08.2026 (nu se “fazează”)
- cheltuieli efectuate după 01.02.2020


Guvernul a discutat vineri în primă lectură Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR), prin care propune o alocare de 41,1 miliarde euro, reprezentând 141% din alocarea României atât din granturi cât și împrumuturi, pentru reforme vizând schimbări structurale.

Citește:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















32699 vizualizari

  • -15 (23 voturi)    
    it wont fly... (Vineri, 19 martie 2021, 15:51)

    demaGOGU [utilizator]

    ...autostrazile par din alt secol la momentul in care Occidentul investeste masiv in trenuri hyper-rapide, retele velo (electrice) si chiar, ptr cei mai verzi dintre cei mai verzi, mobilitate bazata pe hippo-tractiune.
    • +12 (14 voturi)    
      ce-ai fumat ? (Vineri, 19 martie 2021, 16:46)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      zi-ne si noua, ca sa evitam.
      • -3 (9 voturi)    
        contează? (Vineri, 19 martie 2021, 19:48)

        Andrei57 [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

        Important e că omul face o observație de bun simț
        • +2 (6 voturi)    
          De bun simt? (Sâmbătă, 20 martie 2021, 2:10)

          Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Andrei57

          Tu pe unde ai impresia ca sunt transportati cartofii congelati si pieptul de pui pe care le mananci? Dar televizorul si canapeaua? Calea ferata? Avionul?
          Pe infrastructura rutiera! Si in Europa de vest se intampla la fel! Doar containerele chinezesti circula cu trenul dupa ce sunt debarcate de pe vapor! Dar asta numai pana la un centru logistic! In rest, pe sine mai circula doar petrol, cereale, materiale de baza de constructii, minereuri si cu putin noroc, cateva trenuri de autoturisme! Dar chiar si-asa, nu la vitezele pe care vi le imaginati voi!
          Trebuie sa fii deconectat rau ca sa spui ca autostrazile reprezinta o tehnologie depasita!
          Autostrazile nu sunt doar sa mergi pe ele la munte sau la mare! Din potriva! Acestea sunt mai importante pt economie!
          • -3 (7 voturi)    
            ai fi surprins (Sâmbătă, 20 martie 2021, 8:56)

            Andrei57 [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

            Dar toate astea se pot transporta mai eficient și ecologic pe calea ferată.
            • 0 (4 voturi)    
              Dpdv tehnic (Sâmbătă, 20 martie 2021, 16:08)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Andrei57

              dar logistic? Nu! Nu merge calea ferata pana la fiecare depozit Emag, hiper-market, fabrica, ferma, Dedeman... insa tirurile da!
              De acord ca dpdv tehnic trenul este foarte eficient, dar infrastructura lui este foarte scumpa de altfel!
              Am trecut prin faza transportului feroviar, iar prin teoria selectiei naturale, intelegem ca vehiculele rutiere sunt mai bine adaptate!
              Cauta pe youtube o serie documentar faina de 6 episoade, care atinge si aspectele astea:
              How The Steam Train Changed The World | Full Steam Ahead | Absolute History
              • -2 (2 voturi)    
                incercati pe apa (Sâmbătă, 20 martie 2021, 18:33)

                iodixit [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                e si mai ieftin, dar...
              • +3 (3 voturi)    
                e greu (Sâmbătă, 20 martie 2021, 20:21)

                Andrei57 [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                Trenul nu trebuie să intre în fiecare magazin, dar între orașe nu are nicio problemă să meargă. Iar în orașe se pot folosi mașini mai mici care poluează mai puțin și ocupă mai puțin spațiu.
                • +1 (1 vot)    
                  Dar (Sâmbătă, 20 martie 2021, 22:44)

                  Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Andrei57

                  Si mie mi-ar placea... Sa nu fiu inteles gresit! Dar ce facem cand tirul e mai flexibil si mai versatil? Pana la urma, de ce a luat amploare transportul rutier in detrimentul celui feroviar, daca nu e varianta mai adaptata economic si logistic?
                  Reactiile mele vin in urma comentariului colegului care are nave spatiale in cap, ce il determina sa spuna ca autostrazile sunt depasite! Sau poate pur si simplu era un trol rus care voia sa ne insufle prostia ca: "eh, da-le-n colo de autostrazi, ca si-asa is depasite..."!
  • +2 (20 voturi)    
    Nu se va face NIMIC,NU ai cu cine! (Vineri, 19 martie 2021, 16:02)

    floriniulian [utilizator]

    Pariez ca va fi un fiasco TOTAL.

    Nu avem cum sa implementam aceste proiecte,poate 10%,in rest,vom returna toti banii.

    Administratia acestei tari este total deprofesionalizata.
    NU AI CU CINE SA FACI ACESTE PROIECTE
    SA NU NE AMAGIM

    Pe programele precedente Romania a pierdut 70% din bani din cauza hotiei si a incompetentei.

    De ce ar fi diferit acum?

    Daca nu cerem ajutorul Poloniei sau a altor tari care au accesat 100% din fondurile UE ca sa ne ajute dirijand direct aceste proiecte nu vom face NIMIC.
    • -4 (6 voturi)    
      100% de acord... (Vineri, 19 martie 2021, 17:41)

      aim64bm [utilizator] i-a raspuns lui floriniulian

      ...pe langa ca este incompetenta tehnic si managerial,clasa politica(TOATA) este animata DOAR de interese personale sau de grup-nicidecum nu vor face nimic pentru tara.
      Cred ca 30 de ani (1990-2020) sunt suficienti ca sa intelegem cu totii ca nu s-a facut nici un progres in SCOALA SANATATE si INFRASTRUCTURA.
      Solutia : undeva in viitorul destul de indepartat = alta mentalitate.Sper doar ca nu dobandita pe cale catastrofica...
      Punct.
  • +2 (6 voturi)    
    Planuri da, bani da, dar fara specialisti... (Vineri, 19 martie 2021, 16:15)

    prompt [utilizator]

    ...in infreastructura rutiera, in special proiectanti si constructori de drumuri-poduri-consolidari etc, tare mi-e teama de un fiasco! Vor profita firmele straine din UE pana in China si Turcia. Dar chiar si asa e o ocazie unica de a face un salt in infrastructura rutiera si nu numai!
  • -2 (10 voturi)    
    autostrazi: (Vineri, 19 martie 2021, 16:22)

    atc [utilizator]

    - La o medie de 10 mil. E/km : 450 km/ 5 ani( 2022-2026), adica cca. 9o km/an( bani alocati)
    - La o medie de 60 km./an ( neatinsa inca) , rezulta o nerealizare prezumata de 30 km./an, adica de 150 km./5 ani. adica cca. 1,5 mld in pericol de a nu fi cheltuiti.
    Ce facem cu ei, ca doar n-o sa-i dam inapoi. Solutii:
    - incarcat costurile / km.
    - construit " noduri" fara numar.
    In ambele cazuri, parandaratul e asigurat.
  • 0 (14 voturi)    
    Drulă e băiat deştept, (Vineri, 19 martie 2021, 16:47)

    fokerul [utilizator]

    să sperăm că ştie ce face şi pe ce se bazează. Altfel suntem mâncaţi. Cum bine spune floriniulian, este absolut necesar sprijinul Poloniei pt accesarea fondurilor, mă refer la hârţoage. Din câte îmi amintesc, Drulă e deschis pt aşa ceva. Să vedem, eu sunt optimist.
  • 0 (6 voturi)    
    Daca nu se implementeaza macar 70% (Vineri, 19 martie 2021, 17:22)

    PetricaGhezea [utilizator]

    Sa se raspunda penal.

    Sustineti?
    • +3 (3 voturi)    
      Pai (Sâmbătă, 20 martie 2021, 2:19)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui PetricaGhezea

      Toata lumea raspunde penal... trebuie sa ai si fapta care sa incalce codul penal insa!
  • -5 (11 voturi)    
    Ministerul trans.trebuie sa (Vineri, 19 martie 2021, 17:52)

    Bradisor [utilizator]

    sa detina o firma de costructii rutiere care cu utilaje propii sau inchiriate sa poata ptrelua din mers ,fara o noua licitatie ,continuarea lucrarilor la un transon unde din diverse ,motive firma costuctoare abandoneaza lucrarea sau cere noi si noi termene de finalizare.In acest fel se va pune o mai mare presiune pe firmele care nu-si fac treba stiind ca statul se gandeste de doua ori inaite sa rezilieze un contact pt. va fi obligat sa faca noi licitatii care pot dura cu anii.
    • 0 (2 voturi)    
      Sau (Sâmbătă, 20 martie 2021, 2:18)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Bradisor

      sau nu mai termina lucrarea, stiind ca vine statul cu lopata proprie si termina el! Buna ideea, ce sa zic!
  • -1 (5 voturi)    
    Comarnic Brașov ? (Vineri, 19 martie 2021, 20:41)

    ploiesteanu [utilizator]

    Niciodată.
    • +3 (3 voturi)    
      7-8 ani cu tunele (Vineri, 19 martie 2021, 22:20)

      1anonim [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Deci nu se incadreaza la PNRR
      • +1 (3 voturi)    
        Nu se prea încadrează (Vineri, 19 martie 2021, 22:37)

        ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

        deloc de vreo 30 de ani!
  • -1 (5 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 20 martie 2021, 8:00)

    [anonim]



Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by