VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Cum arată acum tronsonul de 40 de kilometri care va fi gata anul acesta / Care e diferența între un Drum Expres și o Autostradă

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Drumul Expres DX12 Craiova - Pitesti - Tronsonul 2
Foto: Captura YouTube
​Circa 40 de kilometri din Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești, un tronson lung care ar urma să ocolească Balșul și Slatina, sunt în cărți pentru a fi finalizați și dați în trafic în acest an, conform așteptărilor de la Transporturi. Aici lucrează asocierea de firme românești UMB - Tehnostrade - SA&PE Construct. Noi imagini video ilustrează lucrările spectaculoase la câteva poduri de pe traseu, lucrări cheie pentru finalizarea până la sfârșitul anului.








---

Drumul Expres DX12 - Tronsonul 2, variantă ocolitoare pentru Balș și Slatina


Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, anunța în aprilie, într-o vizită pe șantier, că finalizarea Tronsonului 2 din Drumul Expres Sx12 Craiova - Pitești în acest an e în grafic și că, la acel moment, stadiul fizic era de circa 75%.

Acum, conform informațiilor CNAIR publicate de către CESTRIN, stadiul Tronsonului 2 este de aproape 81%.

Drulă a mai spus încă de la începutul anului că se bazează pe promisiunea constructorului UMB de a finaliza și a da în trafic până la final de 2021 cei circa 40 de km de pe tronsonul 2 al Drumului Expres DX12 Craiova - Pitești. Similar, și șefa de la Drumuri anunța încă din decembrie 2020 într-un interviu pentru HotNews.ro că anul acesta tronsonul 2 din DX12 va fi gata.

La momentul de față, potrivit raportării CNAIR de pe harta proiectelor gestionată de CESTRIN, stadiul fizic al lucrărilor pe Tronsonul 2 din DX12 este de circa 80%, iar termenul contractual este Q2 2022.

Cu toate acestea, constructorul român UMB are deja o tradiție în a lucra cu toate motoarele turate și de a finaliza mult înainte de termen lucrările.

Anul trecut UMB a finalizat cei 16 km din autostrada A7 (Centura Bacău) cu mai bine de un an înaintea termenului contractual, iar în trecut a mai finalizat și o porțiune din A1 de lângă Timișoara cu aproape jumătate de an în avans.

Tronsonul 2 (împărțit în două loturi) are o lungime de 39,85 km și va ocoli orașele Balș și Slatina. Contractul cu asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Consitrans SRL a fost semnat la final de 2018 pentru circa 309 milioane de euro.

Contractul are termen 12 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție, lucrările demarând în primăvara lui 2019.

Tronsonul 2: Balș - Slatina

Lungime: 39,85 km
Tronsonul 2 este la rândul său împărțit în două loturi: Balș-Piatra Olt de 18,5 km și Piatra Olt-Slatina de 21,35 km
Constructor: UMB - Tehnostrade - SA&PE Construct
Valoare: 1.45 miliarde lei (fără TVA)
Contract semnat: decembrie 2018 (lucrări începute în mai 2019)
Termen de finalizare: Q4 2021

Potrivit CNAIR, pentru execuția Tronsonului 2 al Drumului Expres Craiova - Pitești, vor fi realizate 34 de structuri. Acestea vor avea 869 de grinzi care presupun:

- peste 20.000 metri³ de beton,
- peste 3.200 tone oțel beton,
- lungimi între 12 - 40 metri,
- înălțimi între 60 - 200 centimetri,
- peste 1.800.000 metri de toron.

Lungimea totală a acestor grinzi depășește 32.000 metri. Grinzile sunt realizate în fabrica de grinzi a antreprenorului, aflată în șantier.

--

Specificații tehnice pentru Drumul Expres DX12:

Lungime: 121 km
Viteza de proiectare: 120 km/h
Platforma: 22,00 metri
Partea carosabilă: 4 x 3,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Acostamente: 2 x 1,5 metri
Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri

Drumul expres Craiova - Pitești este împărțit în patru loturi, are o lungime totală de 121 de km, prevede câte două benzi pe sens de câte 3,5 metri lățime fiecare, fără bandă de urgență, acostamente de câte 1,5m pe fiecare parte și o bandă mediană cu separator lată de 3 metri.

Licitațiile pentru cele 4 loturi aferente drumului expres Craiova - Pitești au fost lansate încă din iulie 2017, dar nu toate tronsoanele au fost până acum contractate.

Pentru tronsoanele 1 și 2, CNAIR a semnat contractele de la finele lui 2018, iar din mai 2019 au început primele lucrări pe șantier.

Tronsonul 1 (17,7 km) este executat de către italienii de la Tirrena Scavi pentru circa 76 de milioane de euro, iar Tronsonul 2 (39,85 km), care va ocoli și orașele Balș și Slatina, este construit de asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Consitrans SRL pentru circa 309 milioane de euro. Cele două contracte au termen 12 luni pentru proiectare și apoi 24 de luni pentru execuție.

Tronsonul 3 (31,75km) și Tronsonul 4 (31,82 km) au fost contestate, iar procedura lansată de CNAIR a fost infirmată în instanță încă din 2018. Cele două au fost relicitate, iar căștigătorul la licitație a venit la finalul lunii iunie 2020 - UMB pentru ambele tronsoane.

Contractele au fost semnate în septembrie 2020, dar pentru pentru Tronsonul 4 instanța de judecată a întors decizia. În luna februarie CNAIR a decis din nou să atribuie contractul Lotului 4 către UMB, dar și de această dată au fost depuse contestații.


Vezi și:

Drum expres vs. Autostradă - care sunt diferențele, care sunt asemănările


E bine de știut că, în momentul actual, în România NU EXISTĂ NICIUN DRUM EXPRES conform normativului de drum expres aflat în vigoare (DX-AND_589-2013).

Există totuși în execuție Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești, conform normativului din 2007.

În orice caz, dincolo de toate miturile urbane perpetuate care clasifică unele drumuri de patru benzi cu separatoare de sens, drept drum expres, în România la ora actuală nu există drumuri expres. Scriptic, ele sunt doar trecute în Codul Rutier și sunt asimilate ca limită de viteză drumurilor naționale europene (100km/h).

În realitate, conform normativului actual, un drum expres este destul de asemănător cu o autostradă: e un drum de mare viteză (100km/h+), are cel puțin două benzi pe sens, are sensurile separate, nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate (fără conflict de trafic).

Față de o autostradă, însă, există mai multe diferențe, printre care: benzile sunt mai înguste, lipsesc benzile de urgență, tipul de parapet separator e diferit și spațiul median e mai mic, benzile de încadrare accelerare/decelerare diferă, iar curbele și razele șoselei sunt diferite.

Mai jos, conform informațiilor oficiale, sunt diferențele esențiale între un Drum Expres și o Autostradă (click pentru mărire):







---







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















26986 vizualizari

  • -15 (27 voturi)    
    dx (Luni, 26 iulie 2021, 11:22)

    hanu [utilizator]

    aia trebuia sa fie AUTOSTRADA intr-o tara cu apa calda. Se fura prea mult, asa-i? :)
    • +8 (18 voturi)    
      Nu e mare diferenta! (Luni, 26 iulie 2021, 12:00)

      Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui hanu

      Drumul de la Promahona ( Kulata) la Salonic e expres si am auzit zeci de oameni care spun ''am intrat in Grecia, sunt pe autostrada'', deci....nici nu te ai prinde daca nu ai sti..
      • +1 (11 voturi)    
        vorbesti prostii (Luni, 26 iulie 2021, 12:38)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

        incearca tu sa mergi cu viteze de autostrada pe portiune aia si sa vedem cate curbe apuci sa iei. Nu mai vorbim de portiuni limitate la 80 kmh pe buna dreptate.
        • +2 (10 voturi)    
          nu vorbeste (Luni, 26 iulie 2021, 13:05)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

          am vazut tronsonul respectiv, arata ca o autostrada: cu 2 benzi pe sens, cu interval despartitor de sensuri, cu banda de urgenta. Doar ca e puuutin mai ingust decat o autostrada normala. Se poate merge cu 120 km/h pe acolo fara nicio problema, este un drum drept in campie si nu unul sinuos printre munti.
        • +6 (14 voturi)    
          Cred ca puteai raspunde si frumos, (Luni, 26 iulie 2021, 13:15)

          Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

          eu nu m-am certat cu nimeni, esti taximetrist, cumva? Asta o data, a doua oara, eu nu am zis ca e EXACT ca pe autostrada, da, sunt portiuni cu viteza mai redusa ca pe autostrada, dar, pt 120 de km (Pitesti - Craiova), cred ca e egal cu 0 ca ajungi cu 5-10 minute mai tarziu decat ai ajunge daca ar fi autostrada!
          PS Drumul Promahona - Salonic e prin munte, o parte cel putin, de aia ai restrictii, dar in cazut DX de Craiova, nici nu se pune problema de munti!
          • +2 (2 voturi)    
            Tronspnul 3 si 4 vor fi printre dealuri, (Marţi, 27 iulie 2021, 10:00)

            bancher [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

            pentru ca Pitesti e zona deluroasa. Insa, pe t1 si T2, e ca in campie.
      • -7 (17 voturi)    
        Putem reasfalta autostrăzile la fiecare 15 ani? (Luni, 26 iulie 2021, 13:36)

        Rower [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

        Problema mare a drumurilor expres și autostrăzilor sta în cheltuielile mari de întreținere. La fiecare 15 ani aceste drumuri trebuie reasfaltate, și asta în condiții optime de exploatare.

        In Ianuarie 2021 erau 910 km autostrada. Cu alte cuvinte, în următorii 15 ani aceștia trebuie reasfaltati, ceea ce înseamnă 910 km / 15 ani =~ 61 km/an. Ne permitem asemenea cheltuieli?
        • +5 (11 voturi)    
          sa nu le mai facem (Luni, 26 iulie 2021, 14:43)

          minos [utilizator] i-a raspuns lui Rower

          ce nevoie mai ai de sosele, sa nu le mai facem,sa mergem pe drumuri de pamant parfuite sau cu noroi ca inainte de 1860. Ce minte ingusta poti fi!!!
    • +2 (8 voturi)    
      Uite apa calda aici (Luni, 26 iulie 2021, 14:33)

      cititor9 [utilizator] i-a raspuns lui hanu

      In Australia autostrazile au intre 3.3 m si 3.5 m.
      https://www.driverknowledgetests.com/resources/road-widths/

      Si mai sunt tari si in Europe care au autostrazile cu benzi de 3.5 m. Cred ca Ungaria e una dintre ele.
      Noi le avem de 3.75m.
      Si uneori de aia si sunt mai scumpe la noi.
      Daca le aveam tot de 3.5m, am fi avut bani sa facem mai multe si le-am fi intretinut mai usor.
  • -2 (18 voturi)    
    ce facem cu restul (Luni, 26 iulie 2021, 12:14)

    dx [utilizator]

    Sunt 4 loturi, doar vreo 2 au sanse sa fie finalizate in urmatorii 2 ani. Unul nici macar nu e inceput. Ce facem cu restul ?
    Asta este modus operandi la noi, impartim in 10 loturi, facem 5-7 iar restul le lasam neterminate zeci de ani. Nu foloseste la nimic un drum de pe care tot intri si iesi.
    • +5 (15 voturi)    
      esti un pic pe contra nu? (Luni, 26 iulie 2021, 12:53)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui dx

      Dupa tine, ora aia pe care o pierzi in trafic tranzitand Slatina si Balsul e insignifianta? (ora cu indulgenta ca pot fi si doua ore)
      Dupa mintea ta luminata, trebuia asteptat vreo 2-3 ani pana se terminau si licitatiile la celelalte segmente si apoi construite cap-coada?
    • +4 (8 voturi)    
      trebuie sa treci prin Bals si Slatina. (Luni, 26 iulie 2021, 14:46)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui dx

      .....ca sa-ti dai seama ca acest segment chiar merita. Du-te cu masina pana aciolo si te vei lamuri cu ochii tai. Chiar si centura Bacaului merita, gandeste-te si la traficul din orase, poluarea in plus ce se face stand la semafoare si treceri de pietoni. Din cauza unei astfel de gandiri, ca a ta, inca suntem in urma cu infrastructura.
      • +3 (3 voturi)    
        Slatina e un oras mic, (Marţi, 27 iulie 2021, 10:03)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui minos

        treci repede prin el. Insa, avand in vedere ca asa zisa centura a Slatinei este praf si pulbere, cu drumuri neasfaltate de pe timpul impuscatului, chiar ca merita sa ocolesti pe drumul expres ca sa nu mai intri in Slatina.
  • +11 (15 voturi)    
    nu conteaza (Luni, 26 iulie 2021, 12:32)

    Cata_ [utilizator]

    faceti drum expess, autostrada, numai sa faceti ceva, nu conteaza cum il numiti
  • +9 (17 voturi)    
    DX nu este autostrada! (Luni, 26 iulie 2021, 13:10)

    middle_brick [utilizator]

    DX-ul autostrada săracului, în vest de obicei DX dublează autostrada. Viteza pe expres este mai mica, curbele mai strânse, benzile mai înguste, insa nu e problema, gibonul roman merge cu 150 si prin localitate asa ca mare lucru sa facă el diferenta între DX si autostrada.
    • +5 (9 voturi)    
      Sa nu jignim ghibonii (Luni, 26 iulie 2021, 14:33)

      GigiIonescu [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      ghibonii sunt niste primate care spre deosebire de rromani:
      1. aleg totusi leaderi care le protejeaza interesele cel mai bine si nu care ii fura cel mai bine
      2. au totusi urme de bun simt ceea ce nu se poate spune despre rromani
    • -1 (5 voturi)    
      si ti se pare ca suntem bogati? (Luni, 26 iulie 2021, 19:20)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      Da in vest, DX-ul dubleaza autostrada si au ambele trafic, cezi ca valorile de trafic intre Pitesti si Craiova justificau o autostrada full option.
      Si daca DX e autostrada saracului, DN-urile ce sunt? Moartea saracului?
      Hai sa fim seriosi, orice bucata de drum cu o banda sau doua care ocoleste localitatile si are pasaje denivelate e cu 10 clase peste actualele DN-uri.
      PS in vest sunt pe alocuri autostrazi care merg aproape in paralel 50-100 km, nu le vrei si pe alea?
  • -5 (19 voturi)    
    Carpeala (Luni, 26 iulie 2021, 13:46)

    GigiIonescu [utilizator]

    Deci este o carpeala tipic rromaneasca.

    Practic ai 2 benzi fara banda de urgentam deci daca se opreste o masina s-a terminat.

    Legenda urbana era ca poti sa transformi un drum expres in autostrada a e proiectat complet diferit.

    CARPEALA - mai bine dai mai mult pe ceva bun si durabil pe termen lung decat pentru o abareala care in 3-4 ani o sa fie mult prea mica pentru a suporta traficul. Cred chiar ca o sa fie un drum insuficient din momentul deschiderii.

    Dar, de... asa ne place la rromani ieftin bun. Important e sa tai panglica
    • +4 (6 voturi)    
      tipic comentariul tau (Luni, 26 iulie 2021, 19:31)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui GigiIonescu

      Va sa zica avansam de la un drum o banda pe sens(exceptand zone scurte) si care trece prin mijlocul localitatilor cu unul cu doua benzi care iese in afara total.
      Te intreb ce mama ursului se intampla azi cand o masina se opreste in mijlocul drumului. Te-a nascut maica-ta cu banda de urgenta, de tras pe dreapta pe acostament nu ai auzit?
      Frumosule si carpitorule, banda de urgenta nu e banda de avarie, de tras pe dreapta, e banda pe care sa circule autovehiculele in caz de urgenta, pompieri, politie, slavare, etc.
      Daca tie iti place ieftin si bun e problema ta, unora le place sa se intinda fix cat ii tine plapuma.
  • -2 (4 voturi)    
    finalizare 2021 (Luni, 26 iulie 2021, 19:21)

    atc [utilizator]

    "...iar termenul contractual este Q2 2022." Sa ne bucuram de el. Finalizarea anul acesta pare o gluma proasta.
    Iar asa suspendat cum arata Dx., daca am baga Bucurestiul dedesubt, l-am putea tranzita mai usor.
  • -1 (5 voturi)    
    Am mai spus si-o sa mai spun: (Luni, 26 iulie 2021, 20:41)

    salvatore [utilizator]

    Incetati sa va mai laudati cu proiectele pesediste. Faceti ceva cap-coada daca puteti si daca va duce mintea dragi sorosisti progresisto-trotinestisti. Faceti autostrada Craiova-Timisoara daca va tin bosogii, ca de fapt aia e veriga lipsa in sudul Romaniei. Incetati cu ciorapelile astea pesediste DX-uri si alte bazaconii.
    • -2 (2 voturi)    
      voteaza altceva decat PSD(sau AUR/UDMR) (Luni, 26 iulie 2021, 21:57)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui salvatore

      vreo doua mandate si o sa vezi daca vor face sau nu.
      Pe de alta parte Romania are multe alte gauri la autostrazi, eu personal as favoriza eterna Sibiu- Pitesti si Tg Mures - Iasi!
    • -1 (1 vot)    
      Care proiecte PSD-iste? (Marţi, 27 iulie 2021, 13:43)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui salvatore

      Poate ai uitat, PSD a fost la guvernare 8 ani de zile, din 2012 si pana in 2019. Toti ani cu crestere economica solida.

      Rezultatele au fost zero.

      Zero km la Pitesti-Craiova, zero km la Pitesti-Sibiu, zero kilometri de autostrada in Moldova, zero km la inelul zero de ocolire a Bucurestiului.

      Daca PSD-ula avea proiecte si vointa se vedea ceva. dar nu au avut vointe decat in a fura si a pune sistemul judiciar cu botul pe labe, ca sa scape de puscarie.
      • 0 (0 voturi)    
        Impotriva minciunii (Marţi, 27 iulie 2021, 22:45)

        atc [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        Ia de-aici, ca sa nu-ti mai scremi creierasul:

        - 110 km – Ceausescu (1971- 1972)/ 2 ani
        ----------------------------------------------------------------
        - 151,5 km. -Nastase/ ( 2004)/ 1an
        - 0 km. – Tariceanu (2005 -2008)/ 4ani
        - 121,1 km. - Boc/( 2009 – 2011)/ 3 ani
        - 339,2 km. - Ponta/(2012 -2015) /4 ani
        - 22,1 km. - Ciolos/(2016)/ 1 an
        - 116,5 km. - PSD/(2017 – 2019)/ 3 ani
        - 60,6 km. - Orban/( 2020)/ 1 an

        TOTAL: 811km (2004 – 2020=17 ani) / din care:
        - PSD-607,2 / 8 ani
        - PNL-181,7 / 8 ani
        - Ciolos-22,1/ 1 an

        Mai vrei? Drula: 0 ( zero) km./7 luni!
        Mai ai lozinci pentru gugustiuci?
  • +1 (3 voturi)    
    Revin si insist (Marţi, 27 iulie 2021, 9:34)

    UpNext [utilizator]

    avand in vedere diferentele operational-functionale intre DX si autostrada: nu este necesara o autostrada in Moldova pentru urmatorii 30-50 de ani. Un drum expres bine executat si intretinut este suficient si eficient economic. Pentru evolutia sustenabila a Romaniei, directia logica este vest, nu est, unde se intra in fundatura moldo-ucrainiana.

    In plus,tendinta globala este de reducere a mijloacelor individuale de transport in favoarea celor colective si diversificarea pe rutier/feroviar. Sharingul va deveni modul uzual de comportament de consum, implicit de transport, in urmatoarele decenii.

    Nu in ultimul rand, la cat si cum se fura si distruge, prin traditie istorica, in Romania estica, devalizarea autostrazii va deveni activitate recreationala curenta.
  • +1 (3 voturi)    
    Anul asta?! (Marţi, 27 iulie 2021, 11:06)

    John M. [utilizator]

    Ce-at facut? L-ati pitit pe Mesterul Manole?!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by