Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a făcut o serie de erori când, duminică seara la Digi24, a vorbit despre autostrada A3 Ploiești - Brașov. Grindeanu a vorbit eronat de un termen exagerat pentru proiectarea autostrăzii și a dat vina pe „greaua moștenire”, încurcând data când a fost scoasă la licitație revizuirea documentațiilor cu data când s-a semnat contractul propriu-zis.

Autostrada A3 Comarnic - Brasov (Rasnov)Foto: Hotnews

Sorin Grindeanu, la Digi24, despre Autostrada A3 Ploiești - Brașov:

  • „În acest moment - ca să știm cum stăm și de unde am preluat gestiunea Ministerului Transporturilor pe acest proiect, deci înseamnă dezvoltarea autostrăzii Ploiești-Brașov - undeva la începutul anului a fost scos la licitație - era altcineva ministru la începutul anului 2021. A fost scos caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate și proiectare pe Ploiești-Brașov.
  • Moderator: Dar nu exista deja un un Studiu de Fezabilitate?
  • Grindeanu: Nu. Fostul ministru al Transporturilor a scos la licitație. Acea licitație s-a încheiat, caietul de sarcini sunând așa: pentru studiul de fezabilitate - 30 de luni, pentru proiectare - 42 de luni. Ați auzit bine. Asta este situația pe care am preluat-o acum. Înainte de a veni eu a fost desemnat câștigătorul acestei licitații în forma despre care v-am spus. Sigur că îmi doresc să am discuții cu el și să găsesc înțelegerea la acest câștigător pentru a scurta termenele. Cu asta mă lupt în acest moment.”

UPDATE: Sorin Grindeanu insistă pe tema termenelor pe autostrada Ploiești - Brașov, dar prezintă selectiv frânturi din documentele oficiale care îl contrazic

Fact-Check #1: Când a fost de fapt lansată licitația pentru revizuirea documentației autostrăzii Ploiești - Brașov?

„(...) undeva la începutul anului a fost scos la licitație - era altcineva ministru la începutul anului 2021.”

Licitația pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și realizarea Proiectului Tehnic pentru autostrada Ploiești - Brașov NU a fost lansată la începutul lui 2021 și nu „fostul ministru” (n.r. Cătălin Drulă) a lansat procedura.

Licitația a fost lansată în septembrie 2020, în timpul mandatului lui Lucian Bode la Transporturi. Contractul propriu-zis s-a semnat în februarie 2021, când abia atunci la Transporturi era Cătălin Drulă.

Fact-Check #2: A existat sau nu un Studiu de Fezabilitate până la actualul contract de „revizuire”?

„Moderator: Nu a existat deja un Studiu de Fezabilitate? / Grindeanu: Nu.”

De fapt actualul contract semnat este unul pentru „Completare / Revizuire Studiu de Fezabilitate”, ceea ce înseamnă că există un SF realizat anterior.

Vorbim de o documentație la nivel de SF încă din 2006, rămasă practic expirată timp de aproape 15 ani și nerevizuită cât timp la Transporturi s-au tot perindat numeroși miniștri. Document suport: Avizul CTE al CNADNR din 2006 pentru reactualizarea SF-ului pe autostrada București-Ploiești-Brașov. (.pdf, 900KB), document parte din din documentația tehnică scoasă la licitație în 2020.

Fact-Check #3: Cât va dura de fapt proiectarea autostrăzii Ploiești - Brașov?

Afirmația lui Grindeanu: „(...) caietul de sarcini sunând așa: pentru studiul de fezabilitate - 30 de luni, pentru proiectare - 42 de luni. Ați auzit bine.”

În realitate, conform caietului de sarcini scos la licitație și conform contractului semnat în urmă cu un an, termenele sunt următoarele:

- 30 de luni pentru realizarea Studiului de Fezabilitate.

- 6 luni pentru Proiectul pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC)

- 6 luni pentru Proiectul Tehnic de execuție

(n.r. practic, după aceste 42 de luni în total poate fi scoasă la licitație direct execuția lucrărilor)

Contractul de consultanță mai prevede și:

- 4 luni - asistență tehnică pe perioada licitației pentru execuție și pentru depunerea si aprobarea aplicatiei de finantare.

- 61 de luni asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor

----

Proiectarea autostrăzii A3 Ploiești - Comarnic - Brașov - 10 milioane de lei și un termen de 3,5 ani

CNAIR a semnat în luna februarie cu SC CONSITRANS S.R.L. contractul de circa 16,5 milioane de lei pentru „Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru “Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov””.

Conform licitației din SEAP, contractul are un termen de 30 de luni pentru revizuirea și completarea vechiului SF, iar apoi alte 12 luni pentru proiectul tehnic și proiectul lucrărilor de realizat. Restul contractului reprezintă 4 luni asistență tehnică pe perioada licitației și apoi 61 de luni pe toată perioada de execuție a lucrărilor.

Revizuirea Studiului de Fezabilitate (realizat ultima oară în 2006) presupune practic reluarea de la zero a multor etape, iar proiectul și traseul autostrăzii vor suferi modificări majore față de variantele originale. Un exemplu ar fi zona stațiunilor Bușteni și Sinaia unde noile documentații vor trebui să prevadă mai multe tuneluri care să ocolească localitățile.

SF ar urma să cuprindă o analiză multicriterială a variantelor de traseu, un studiu de trafic pentru o perioadă de perspectivă de 30 de ani, investigații de teren (geotehnice, hidrologice, topografice, arheologice etc), o evaluare a impactului asupra mediului, o analiză cost-beneficiu și realizarea unui model financiar al proiectului.

Caietul de Sarcini arată că de la București la Brașov autostrada A3 a fost sectorizată astfel:

- Sector IA Bucuresti - Moara Vlasiei (km 0+000 - km 19+500); Sector IB Moara Vlasiei - Ploiesti (km 19+500 - km 62+000);

- Sector 2 - Ploiesti - Comarnic (km 62+000 - km 110+600);

- Sector 3 - Comarnic - Predeal (km 110+600 - km 146+800);

- Sector 4 - Predeal - Cristian + Racordarea autostrăzii la reteaua de drumuri existente (km 146+800 - km 168+600);

- Sector 5 - Cristian - Codlea km 168+600 - km 173+300;

Conform caietului de sarcini, „viteza de proiectare pentru autostradă va fi de 120 km/h, iar platforma va fi de 26,00 m lățime, iar pe sectoarele pe care condițiile de relief permit, se vor adopta elemente geometrice corespunzătoare vitezei de proiectare de 140 km/h”.

CITEȘTE ȘI: